عصر آذربایجان

گزارش خبر

احزاب در بطن و يا حاشيه انتخابات

احزاب در بطن و يا حاشيه انتخابات

1399/11/27

گروه سياسي:فضاي انتخاباتي در استان اردبيل گرچه هنوز بر خلاف دوره‌هاي گذشته چندان گرم نشده است اما احزاب و گروه‌ها از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در حال تدارک برنامه براي ورود به انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا هستند.

يعقوب شاددل

گروه سياسي:فضاي انتخاباتي در استان اردبيل گرچه هنوز بر خلاف دوره‌هاي گذشته چندان گرم نشده است اما احزاب و گروه‌ها از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در حال تدارک برنامه براي ورود به انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا هستند.
 در حال حاضر فعاليت سياسي احزاب و جريان‌هاي سياسي در مقايسه با دوره‌هاي گذشته متفاوت است و به جز چندين جلسه  اقدام مهمي براي تبادل نظر، جذب و جلب مشارکت مردمي و برنامه‌ريزي براي فعاليت سياسي در انتخابات انجام نشده است.
کارشناسان و فعالان سياسي معتقدند که در آستانه انتخابات مهم‌ترين وظيفه رونق فضاي انتخاباتي بر دوش احزاب و گروه‌هاي سياسي سنگيني مي‌کند و نياز است تا آنها از هم‌اکنون در جهت تنوير افکار عمومي فعاليت ‌هاي خود را افزايش دهند.
به گفته آنها،  لازمه تاثيرگذاري احزاب بر افکار عمومي و بسيج مردم براي حضور بيشتر در صحنه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي داشتن فعاليت تشکيلاتي و خارج شدن از موقعيت فعاليت فصلي است. شهرام محمدي ، سخنگوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي استان اردبيل در اين باره گفت: اگر احزاب برآمده از بطن مردم بوده و داراي ارکان گسترده و فعاليت دايمي و مستمر در طول سال‌هاي مختلف باشند، مي‌توانند نقش موثري را در معرفي افراد مناسب، توانمند، متخصص، ماهر و ارتقا و آگاهي‌هاي عموم مردم ايفا نمايند.
وي افزود: لازمه اين مهم در صورتي است که احزاب به صورت فصلي به عنوان ماشين‌هاي راي جمعي‌کني اقدام نکنند، مردم دنبال احزاب و تشکلي حرکت خواهند کرد که در زندگي آنها مواضع ، برنامه‌ها و فعاليت‌هايشان به نوعي تاثيراتي داشته باشد.
محمدي ادامه داد: احزاب اگر برنامه مناسبي براي ايجاد تحول در زندگي اجتماعي سياسي‌،اقتصادي مردم داشته باشند و بتوانند افکار عمومي را براساس برنامه‌هاي خود همراه کنند حتما مي‌توانند هم در جلب نظر مردم و نامزدها موثر عمل کنند و هم ميزان مشارکت را بالا ببرند، يعني اگر حزبي بتواند برنامه‌اي ارائه دهد که اميد بالايي بوجود بيايد و نامزدي معرفي کند که از توان و مهارت خوشنامي و صلاحيت بالايي داشته باشد، مي‌تواند نقش مهمي در بالابردن مشارکت ايفا کند.
وي درباره ميزان مشارکت مردم در انتخابات اظهارکرد: بر اساس تجربه تاريخي، مردم در اين دوره از انتخابات مشارکت مناسبي خواهند داشت،  هرچند از نقطه نظرات مردم تورم و گراني بر اقشار مختلف جامعه فشارهاي زيادي وارد آورده اما زمان‌سنجي و موقعيت شناسي بويژه حساسيت مردم نسبت به تحرکات دشمنان در 40 سال گذشته نشان داده که مردم در سرنوشت خود در بدترين شرايط نقش‌آفريني کرده و مشارکت مناسبي خواهند داشت.
به گفته وي، البته برنامه احزاب و مدل رفتار نامزدها ، برنامه‌هاي آنها و ميزان اميد آفريني شخصيت‌ها و احزاب مي‌تواند در ميزان مشارکت مردم نقش ايفا کند.
وي با اشاره به برگزاري انتخابات سالم و آزاد در کشور افزود: در همه ادوار انتخابات مجلس، رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا انتخابات به صورت سالم برگزار شده طوري‌که از دل دولت خاتمي ، احمدي‌نژاد و از دل دولت اصولگراي احمدي‌نژاد روحاني به رياست‌جمهوري رسيد و اين نشان مي‌دهد که انتخابات در ايران سالم برگزار شده است.
تيمور حسين‌نژاد ، عضو شوراي مرکزي حزب اسلامي کار هم در اين باره گفت: احزاب نه تنها مي‌توانند در جريان‌سازي و تحرک انتخاباتي نقش اساسي ايفا کنند بلکه به عنوان جريان پويا در جامعه دموکراتيک در مقابل مطالبات مردم مسئوليت دارند.
وي افزود: جامعه بدون حزب و حرکت‌هاي سياسي به جامعه مرده و يخ‌بسته مشابه است، گرچه شرايط حاکم کرونايي در جامعه جلوي بيشتر فعاليت‌هاي محفلي و ميتينگ‌هاي سياسي را گرفته، اما عدم تحرک احزاب در شرايط فعلي و اظهارنظر براي انتخابات پيش رو ناشي از  وضعيت حاکم اقتصادي و جو سياسي کشور است.حسين‌نژاد بيان کرد: به نظر مي‌رسد احزاب و تشکل‌هاي سياسي بايد در شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها ديدگاه‌هاي خود را به صورت شفاف اعلام کنند و حتي از عملکرد خود به صورت مستدل و منطقي دفاع نمايند.
وي ادامه داد: احزاب سياسي در گذشته نقش اساسي براي بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات و ايجاد شور و شوق انتخاباتي و سياسي ايفا مي‌کردند، بايد دولت‌ها و شوراهاي منتخب به حاميان خود ارزش قايل شوند و شعارهايي که در موسم انتخابات داده بودند از تريبون احزاب و تشکل‌هاي حامي به دلايل تحقق و يا عدم تحقق آن پرداخت کنند،تا جايي که امکان دارد اعتماد از دست رفته مردم را برگردانند، هرچند اينگونه مسائل اراده قوي از سوي تمام ارگان‌ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي را مي‌طلبد.
عضو شوراي مرکزي حزب اسلامي کار با اشاره به شرايط خاص کشور از نظر اقتصاد و تاثير احتمالي آن بر ميزان مشارکت ادامه داد: انتخابات شوراهاي شهر و روستا به لحاظ تعدد داوطلبان و طايفه‌گرايي منطقه‌اي، انتخابات رياست‌جمهوري را پوشش مي‌دهد. آن‌طور که در رسانه‌هاي مخالف نظام به مشارکت و قهر حداکثري دامن مي‌زنند نخواهد بود و مشارکت مردم به نامزدها و صلاحيت آنها بستگي دارد.
عضو شوراي مرکزي حزب اسلامي کار درباره مشارکت مردم در انتخابات گفت: اينکه مشارکت مردم در انتخابات پايين آمده است يک امر طبيعي است، در ادوار گذشته نيز اتفاقات رخ داده و دوباره همان مردم به صحنه بازگشته و حماسه‌ها آفريده‌اند، فقط بايد کاري کرد که مردم اعتمادشان را از نظام و حاکميت سلب نکنند و اين مشارکت‌ها و پايين آمدن حضور مقطعي است.
محمد اشرافي ، قائم مقام دبير حزب کارگزاران اردبيل هم با اشاره به نقش احزاب در انتخابات گفت: تاکنون نقش احزاب در انتخابات رياست‌جمهوري پررنگ‌تر از شوراي شهر بوده، که اين موضوع نيز به علت تمرکز بيشتر احزاب بر مسائل عمده سياسي بوده است، اما اکنون احزاب وارد حوزه‌هاي برنامه‌ريزي شهري شده‌اند و براي مديريت شهر نيز داراي برنامه مي‌باشند.
وي افزود: احزاب به عنوان گروه‌هاي مرجع در جامعه شناخته مي‌شوند و مردم از طريق رسانه‌ها، مي‌توانند تحليل‌ها و بيانيه‌هاي اين احزاب را دريافت کرده  و بر اساس آن عمل کنند.
اشرافي با اشاره به تاثير مشکلات اقتصادي ناشي از تحريم‌ها  بر ميزان مشارکت ادامه داد: با افزايش آگاهي در مردم، احتمال تحريم انتخابات توسط اکثريت کم است و اميدوارم مشارکت خوبي ايجاد شود.
شهرام سليمان زاده‌، مسئول حزب همت اردبيل نيز با اشاره به نقش احزاب در انتخابات گفت: با توجه به اينکه احزاب بصورت فصلي و مقطعي به انتخابات ورود مي‌کند و فحواي ورود بيشتر بر اساس راي آوري کانديداها است بنابراين از جايگاه جريان‌سازي در انتخابات فاصله مي‌گيرند و در واقع  نامزدهاي مطرح را همراهي مي‌کنند نه حمايت.
وي افزود: با روش فعلي، احزاب بخاطر تکثر گروه‌هاي کوچک همسو و همچنين ناتواني در جذب اقشار مردمي و فعاليت بسته درون تشکيلاتي بدون گفتمان، توان به صحنه کشاندن مردم به فرايند انتخابات را ندارند و اگر در برخي مواقع حضور يک جريان يا حزبي پررنگ مي‌شود نشانه برنامه آن جريان براي موج‌سازي نيست بلکه موج مردمي را مديريت کرده و بنام خود مصادره مي‌کنند.
مسئول حزب همت اردبيل ادامه داد: احزاب براي افزايش مشارکت بايد ابتدا خود با مردم آشتي کنند و با جامعه ارتباط موثر و دوطرفه برقرار کنند تا زماني که فعالان حزب نتوانند درک متقابلي با جامعه داشته باشد از سوي مردم طرد مي شوند پس بهتر است احزاب به مردم رجوع کرده و تعامل خوبي با توده مردم برقرار کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،سليمان‌زاده درباره ميزان مشارکت مردم در انتخابات افزود: دلبستگي مردم به نظام و انقلاب و ولايت انتخابات پرشوري را براي مردم رقم خواهد زد و پيش‌بيني من اين است که مشارکت به بالاي 50 درصد خواهد رسيد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها