عصر آذربایجان

گزارش خبر

هم افزايي براي گذر از تنش آبي در حوضه آبريز درياچه اروميه

هم افزايي براي گذر از تنش آبي در حوضه آبريز درياچه اروميه

1400/03/09

گروه اجتماعي: کاهش ميزان بارندگي‌ در حوضه آبريز درياچه اروميه و هشدار سازمان‌هاي مسوول درباره تبعات آن، زنگ خطر تنش آبي در آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي را به صدا درآمده و بروز اين وضعيت، مسوولان دو استان همسايه را به سمت هم افزايي براي مديريت اين مشکل سوق داده است.

گروه  اجتماعي: کاهش ميزان بارندگي‌ در حوضه آبريز درياچه اروميه و هشدار سازمان‌هاي مسوول درباره تبعات آن، زنگ خطر تنش آبي در آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي را به صدا درآمده و بروز اين وضعيت، مسوولان دو استان همسايه را به سمت هم افزايي براي مديريت اين مشکل سوق داده است.
 حوضه? آبريز درياچه اروميه يکي از حوضه‌هاي بسته ايران است که در تقسيم‌بندي حوضه‌هاي آبريز کشورمان، حوضه اصلي به‌شمار مي‌رود و وسعت آن 51 هزار و 801 کيلومتر مربع است؛ حوضه آبريز درياچه اروميه تنها يک زيرحوضه درجه? 2 دارد و شامل رودهايي است که به درياچه? اروميه منتهي مي‌شوند؛ مهم‌ترين رودهاي اين حوضه، آجي‌چاي، زرينه‌رود و سيمينه‌رود هستند.
با توجه به اينکه 60 درصد تامين آب شرب تبريز از حوضه آبريز درياچه اروميه و از رودخانه زرينه رود (جيغاتي) تامين مي شود، مديران کل مديريت بحران استانداري، مدير عاملان و معاونان شرکت هاي آب و فاضلاب و آب منطقه آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي در نشستي در تبريز گرد هم آمدند تا براي مديريت تنش آبي پيش رو و به حداقل رساندن تبعات آن برنامه ريزي کنند.
در اين نشست، برنامه ريزي و اقدام مشترک براي تامين آب شرب با لحاظ شاخص هاي کيفي و کمي مورد تاکيد مسوولان دو استان قرار گرفت و به رغم نظارت کافي شرکت هاي آب منطقه اي و آب و فاضلاب استان هاي آذربايجان شرقي و اذربايجان غربي در اين زمينه، بر لزوم نظارت ادارات کل حفاظت محيط زيست ? استان بر کيفيت آب نيز تاکيد شد.
برنامه ريزي براي عدم قطعي برق ايستگاه هاي پمپاژ آب شرب در ساعات خاموشي از ديگر موارد مورد تاکيد مقامات سازمان هاي مسوول استان هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي در اين نشست بود.
حوضه آبريزي درياچه اروميه و سهم هر يک از استان هاي واقع در محدوده آن
  مديرکل مديريت بحران استانداري آذربايجان شرقي در اين نشست گفت: بايد الزامات پدافند غيرعامل در تمامي حوزه ها به خصوص تامين آب شرب براي استفاده جايگزين مورد توجه ويژه قرار گيرد.محمدباقر هنربر افزود: به همين منظور به جد پيگير پروژه انتقال آب ارس به تبريز هستيم و ضروري است در تمامي حوزه ها به فکر راهکارهاي جايگزين باشيم تا مشکلات را احصا کرد.
وي اظهار کرد: استاندار و نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي به جد پيگيراين موضوع هستند تا زيرساخت ها براي ارايه خدمات مناسب به مردم فراهم شود.هنربر با تاکيد بر اينکه آب، نعمت است و بايد قدر آن را بدانيم، گفت: به جد پيگير رفع مشکلات موجود در اين حوزه هستيم و ضروري است دست به دست هم دهيم تا مصرف آب در تمامي حوزه ها اعم از آب شرب، کشاورزي، صنعت و مصارف خانگي مديريت شود.
وي با اشاره به تامين آب شرب تبريز از حوضه آبريز زرينه رود و سد بوکان، اظهار کرد: مهم ترين مشکل در اين حوزه استقرار پمپ هاي غيرمجاز در مسير مي باشد که بايد از سوي هر دو استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي، پيگيري و برخورد شود.
مديرکل مديريت استانداري آذربايجان شرقي همچنين با اشاره به قطعي برق ايستگاه هاي پمپاژ تامين آب شرب گفت: شرکت هاي برق بايد از قطعي برق ايستگاه ها و پمپاژها خودداري کنند.مديرکل مديريت بحران استانداري آذربايجان غربي نيز در اين جلسه اظهار کرد: تنش آبي، موضوع مهمي است که در استان آذربايجان غربي با آن مواجه هستيم.
اميرعباس جعفري افزود: ضروري است با مديريت مناسب مصرف آب بتوانيم پيک امسال را به دور از حوادث و بحران و به نحو مطلوب گذر کنيم.وي ادامه داد: در روزهاي گذشته در هيات وزيران اعتبارات خوبي در اين حوزه براي استان آذربايجان غربي تخصيص يافت تا مشکلات را کاهش دهيم.جعفري ابراز اميدواري کرد با تعامل و همکاري بيشتر تمامي دستگاه هاي ذي ربط استان هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي بتوان مشکلات ناشي از تنش آبي در منطقه را کاهش داد.
تعامل خوبي در حوزه مديريت آب استان هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي وجود دارد
مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي نيز در اين نشست اظهار کرد: تعامل، هماهنگي و همکاري قوي بين 2 استان وجود دارد تا بتوانيم با حداقل آسيب اين بحران را طي کنيم.يوسف غفارزاده با بيان اينکه ميزان آب شرب تبريز در نقطه سربه سر قرار دارد، افزود: کوچک ترين قطعي و مشکل در مسير تامين آب از حوضه زرينه رود مشکل ساز خواهد بود.
وي ادامه داد: بحران کم آبي شهريور ماه سال گذشته با تعامل 2 استان مديريت شد، اما امسال به دليل کاهش بارندگي ها نگراني بسياري درباره مشکلات ناشي از پيک مصرف آب وجود دارد .غفارزاده گفت: اقدامات مختلفي از قبيل افزايش چاه ها و انجام تعميرات و بازسازي ايستگاه هاي پمپاژ انجام شده، اما به دليل اينکه اعتبارات مصوب هنوز تخصيص نيافته، با مشلات مختلفي روبرو هستيم.
وي ادامه داد: در مسير تامين آب شرب تبريز از حوضه زرينه رود، برداشت ها و پمپاژهاي غيرمجاز وجود دارد که ضروري است اين امر توسط شرکت هاي آب منطقه اي 2 استان مديريت و تعيين تکليف شود.
مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: در تقسيمات آب، تقسيمات جغرافيايي، جايي ندارد و هماهنگي بين دستگاه هاي ذي ربط در استان هاي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي باعث شده مشکلاتي که در ساير استان ها وجود دارد، در اين منطقه به وجود نيامده و مديريت حوضه اي ايجاد نشود.عضو هيات مديره شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه گفت: خشک شدن درياچه اروميه، کاهش بارندگي ها و کاهش آب هاي زيرزميني موجب ايجاد مشکلات زيادي شده است.محمد اشرفي افزود: ضروري است پيش بيني هاي لازم انجام شود و هماهنگي ها صورت گيرد تا مشکلات پيش رو تبديل به بحران نشود.
راهکارهاي رفع تنش آبي بايد عملياتي شود
مديرعامل آب و اضلاب آذربايجان شرقي نيز در اين نشست با تاکيد بر اينکه بايد نسبت به پايداري آب توجه شود، گفت: قطع و وصلي که در جريانات آب انجام مي گيرد علاوه بر کاهش سرعت جريان آب، بر کيفيت آن نيز اثر مي گذارد.
عليرضا ايمانلو افزود: مجموعه اي از آلاينده ها در مسير تامين آب شرب تبريز وجود دارد که ضروري است راهکاري براي رفع آنها انديشيده شود.وي با اشاره به مشکلاتي که وجود دارد، ادامه داد: تمام راهکارهاي ارايه شده براي حل مشکل تنش آبي بايد عملياتي شود و فقط در حرف نماند.ايمانلو اظهار کرد: ضروري است براي تمامي مسايل از جمله کاهش آب، افزايش برداشت ها و ورود پساب، راهکارهايي انديشيده و بلافاصله عملياتي شود.معاون بهره برداري و توسعه آب شرکت آبفاي آذربايجان غربي نيز گفت: بايد تلاش کنيم با همفکري و همکاري بين 2 استان بحران پيش رو را با کمترين آسيب و صدمه به مردم بگذرانيم.
مقداد اسکندرپور افزود: متاسانه در سال آبي جاري نوع و رژيم بارش و ذخاير برفي باغ ها کاهش يافته و پيش بيني مي شود در خرداد تا شهريور ماه امسال با مشکل تنش آبي مواجه شويم.وي با اشاره به کاهش آب هاي ذخيره شده در سدها، ادامه داد: در حوضه آبي زرينه رود نيز مشکلاتي وجود دارد که تلاش مي کنيم تا حد امکان از برداشت هاي غيرمجاز در حوزه جلوگيري کنيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، اسکندرپور گفت: ضروري است سازمان هاي حفاظت محيط زيست استان هاي آذربايجان شرقي و اذربايجان غربي نيز در زمينه کيفيت آب توجه جدي داشته باشند.وي تاکيد کرد: تلاش مي کنيم صدمات و آسيب هاي برحان کم آبي را به حداقل برسانيم تا تنشي در پيک ايجاد نشود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها