عصر آذربایجان

گزارش خبر

قلعه بلقيس بر روي بلندترين قله استان زنجان

سیری در استان ها//

1400/05/03

گروه سيري در استان ها:کوه بلقيس در هشت کيلومتري شمال شرقي تخت سليمان در ادامه سلسله کوه‌هاي شرق درياچه اروميه واقع شده است.قله تخت بلقيس يا قله بلقيس بلندترين قله استان زنجان است که ارتفاع آن 3332 متر از سطح درياهاي آزاد مي باشد.

گروه سيري در استان ها:کوه بلقيس در هشت کيلومتري شمال شرقي تخت سليمان در ادامه سلسله کوه‌هاي شرق درياچه اروميه واقع شده است.قله تخت بلقيس يا قله بلقيس بلندترين قله استان زنجان است که ارتفاع آن 3332 متر از سطح درياهاي آزاد مي باشد.
بقاياي بنايي باستاني بر روي کوه بلقيس  نشان ميدهد قلعه اي بازمانده از دوران ساسانيان است. قرار گرفتن محوطه تاريخي تخت سليمان در نزديکي کوه بلقيس، بسياري از افسانه ها را به اين مجموعه ربط مي دهد و گفته مي شود بناي بالاي قله، دژي نظامي براي نگهباني و محافظت از آتشکده آذرگشنسب و مجموعه تخت سليمان بوده است.
کوه بلقيس از جمله کوه ها و قله هاي تاريخي ايران زمين است و افسانه هاي زيادي در مورد آن نقل مي شود. البته در اين سرزمين کوه هاي زيادي وجود دارد که از قداست برخوردارند و مردم براي آن افسانه ساخته اند اما وجود آثاري از گذشته در برخي از اين کوه ها، اهميت پيشينه آن ها را بيشتر نمايان مي کند.
تخت بلقيس از دو قله کنار هم تشکيل شده که قلعه بر روي قله فرعي واقع است و قله بلندتر در فاصله کمي از قله فرعي ديده مي شود. گفته مي_شود در بهار درياچه اي بين اين دو قله شکل مي گيرد که با گرم شدن هوا خشک مي شود.
کوه بلقيس درست در مرز غربي استان زنجان و چسبيده به استان آذربايجان غربي واقع شده است. کوه بلقيس در محدوده منطقه حفاظت شده انگوران زنجان قرار گرفته است و محدوده اين کوهستان با عنوان منطقه امن بلقيس شناخته مي شود.
روي قله جنوبي استحکامات و قلعه تخت بلقيس قرار دارد. ساختمان قلعه کاملآ مدور واز سنگ بنا شده. لذا مي توان تصور کرد که از اين بنا به عنوان برج ديده باني استفاده مي شده. بين دو قله کوه درياچه بسيار زيبايي که از ذوب شدن برف کوهها بوجود آمده در بيشتر ماههاي سال قابل مشاهده است هر چند در سالهاي اخير به جهت کمي بارش تابستانها آب درياچه خشک مي شود.
قلعه تخت بليقيس در سال 1959 توسط فون دراوستن مورد بررسي قرار گرفت وبعد از آن همه ساله توسط هيات باستانشناسي مورد بازديد قرار گرفت. ودر سال 1966 و 1969 به وسيله ديتريش هوف بررسي و مساحي شد.
حصار استحکامات فضايي حدود 50 در 60 متر که به صورت پلکاني با ارتفاع زيادي ادامه يافته و در حدود 9 ارک مشخص است. در درون حصار ساختمان تقريبا مربع شکل و ايواني در جلو مي توان ديد. که محور آن در جهت تخت سليمان قرار گرفته. در جلو بنا يک تراس چند طبقه قرار دارد که اتاقهاي پناهگاه مانندي با سقف گنبدي مي باشد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازسايت سيري در ايران،نوع معماري آجرهاي که در ابعادآجرهاي ساساني هستند همچنين قطعات سنگ، ماسه زرد رنگ با علائم حجاري ساساني تاريخگذاري بنا را به دوره ساسانيان نزديکتر مي_کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها