عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي مدرک پول نمي‌شود

موج جديدبي‌سوادي در اردبيل//

1395/03/01

گروه گزارش: موج جديدي از بي‌سوادي با وجود تلاش نهادهاي آموزشي به انسداد مبادي بي‌سوادي و توسعه سوادآموزي، به دليل گريز از تحصيل و کاهش علاقه‌مندي به درس خواندن در اردبيل برخاسته است.

گروه گزارش: موج جديدي از بي‌سوادي با وجود تلاش نهادهاي آموزشي به انسداد مبادي بي‌سوادي و توسعه سوادآموزي، به دليل گريز از تحصيل و کاهش علاقه‌مندي به درس خواندن در اردبيل برخاسته است.
شکل‌گيري نهضت سوادآموزي از يک سو و توسعه مدارس از سوي ديگر تحول قابل‌توجهي در وضعيت آموزش‌وپرورش اردبيل به وجود آورد. چه آن زمان که اردبيل استان مستقلي نشده بود و چه بعد از استقلال خود نهضت سوادآموزي، خيل عظيمي از بي‌سوادان را پاي کلاس درس کشاند. افرادي که تا همين ديروز براي خريد دو قلم جنس سواد کافي نداشتند به همت نهضت در مناطق محروم پاي کلاس‌هاي رياضي و علوم نشستند. تا جايي که درصد باسوادي زنان از 15 درصد به 87 درصد افزايش يافت. در بخش روستايي درصد باسوادي از 26 درصد به 86 درصد رسيد و فاصله سوادآموزي استان با ميانگين کشوري از 17 درصد به 1.5 درصد کاهش يافت. همه اين ها نشان مي‌داد تعداد باسوادان خانواده‌ها رو به افزايش است و اگر تا ديروز يک نفر باسواد گليم اعضاي خانواده را از آب بيرون مي‌کشيد، امروز هر يک از اعضا خود به تنهايي مي‌تواند زندگي فردي و اجتماعي را به سهولت مديريت کند. بااين‌وجود بررسي‌ها نشان مي‌دهد موجب جديد بي‌سوادي در اردبيل در حال شکل‌گيري است. موجي که عوامل متعدد به هم گره‌خورده و پيچيده‌اي در ايجاد آن مؤثر بوده و حتي کارشناسان فرهنگي و آموزشي را نگران ساخته است.
*کاهش علاقه‌مندي به تحصيل: سوادآموزي در سال‌هاي اخير به دنبال انسداد مبادي بي‌سوادي بوده است. در برخي مواقع به اغراق مديران گفته شده جشن بي‌سوادي تا چند سال آينده برگزار مي‌شود. بااين‌وجود برنامه‌هاي سوادآموزي در حالي اجرا مي‌شد که تغييراتي در ديدگاه و نظرات عمومي نسبت به سوادآموزي ايجاد شده است. در حال حاضر يکي از دغدغه‌هاي جديد سوادآموزي بازگرداندن به تحصيل، از تحصيل ماندگان است. بطوريکه بخش قابل‌توجهي از انرژي کارشناسان آموزشي صرف اين موضوع شده و براي کاهش نرخ بي‌سوادي در اين حوزه اقدامات متعدد صورت مي‌گيرد. به گفته مديرکل آموزش‌وپرورش استان اردبيل پوشش تحصيلي دوره ابتدايي 100 درصد، دوره متوسطه اول 92.94 درصد و دوره متوسطه دوم 76.36 درصد و در مجموع پوشش تحصيلي 94.31 درصد است. احمد ناصري در 19 ناحيه آموزشي اردبيل امکانات را براي تحصيل هر علاقه‌مند به تحصيلي آماده مي‌بيند. بطوريکه در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: هيچ دانش‌آموزي به دليل کمبود امکانات بازمانده از تحصيل نيست. هر چند دانش‌آموز امروزي امکانات بيشتري دارد، اما علاقه‌مندي به تحصيل با کاهش همراه است بااين‌وجود سؤال اين است که چرا پوشش تحصيلي در مقاطع بالاتر رو به کاهش است؟ موضوعي که برخي شهروندان اردبيلي در پاسخ به آن به دغدغه‌اي اشاره دارند که از سوي مسئولان آموزشي نيز پذيرفته است. ي. از سويي مدير دبيرستان صفوي اردبيل نيز در گفتگو با خبرنگار ما از کاهش علاقه‌مندي به تحصيل گفت و تأکيد کرد: دانش‌آموزان امروزي شور و شوق دانش‌آموز ديروزي را ندارند. مصطفي حضرتي که در يکي از باسابقه‌ترين مدارس اردبيل مديريت مي‌کند، معتقد است هر چند دانش‌آموز امروزي امکانات بيشتري دارد، اما علاقه‌مندي به تحصيل با کاهش همراه است.
*بيکاري فارغ‌التحصيلان، آينده نگران‌کننده دانش‌آموز: آمارهاي ارائه‌شده از وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در اردبيل دغدغه اين اولياي دانش‌آموزي را تائيد مي‌کند. به گفته مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان نرخ بيکاري جوانان 15 تا 24 ساله در سال 1393 27.8 درصد است که از اين ميزان 25.6 درصد شامل مردان و 35.6 درصد شامل زنان است. حسين منوري در گفتگو با خبرنگار ما  در خصوص اشتغال جوانان تحصيل کرده ادامه داد: جمعيت فعال اقتصادي دانش‌آموخته و يا در حال تحصيل دوره‌هاي آموزش عالي در سال 1392 86 هزار و 820 نفر است که از اين تعداد 65هزار و 602 نفر شاغل و 21 هزار و 218 نفر بيکار هستند؛ درعين‌حال نرخ بيکاري در اين سال 24.4 درصد است. وي افزود: در سال 93 جمعيت فعال اقتصادي دانش‌آموخته يا در حال تحصيل دوره‌هاي آموزش عالي به 89 هزار و 554 نفر افزايش‌يافته که از اين تعداد 65 هزار و 536 نفر شاغل و 21 هزار و 18 نفر بيکار و نرخ بيکاري 23.5 درصد بود.
*افکار عمومي براي سواد کارکرد اقتصادي قائل نيست: اما تغييرات نرخ بيکاري که بسياري از مديران و برنامه ريزان را نگران ساخته در ارد که يکي از استان‌هاي کمتر توسعه يافته است بيشتر در معيشت و باورهاي عمومي تأثيرگذار بوده است.
نبود واحدهاي مادر صنعتي، مشکلات متعدد در حوزه کشاورزي و خدمات همه دست‌به‌دست هم داده تا باور پول درآوردن با مدرک بشکند. به طوريکه به عقيده يک دانش‌آموز روستايي که شغل آماده و موروثي پدر به وي پيشنهاد مي‌شود اين احتمال که مدرک مهندسي کشاورزي مي‌تواند درآمدزايي بيشتري براي وي داشته باشد، کمتر پذيرفته است. در افکار عمومي سواد کارکرد اقتصادي ندارد و در واقع جزو اولويت‌هاي برنامه‌ريزي زندگي قرار نمي‌گيردمعاون سوادآموزي آموزش‌وپرورش استان اردبيل در گفتگو با خبرنگار ما تأکيد کرد: تا زماني که مبادي بي‌سوادي مسدود نشود نمي‌توان بي‌سوادي را ريشه‌کن کرد. ديوان اکبري فر دليل فرار از تحصيل و کاهش رغبت به سوادآموزي را اينطور عنوان کرد که در افکار عمومي سواد کارکرد اقتصادي ندارد و در واقع جزو اولويت‌هاي برنامه‌ريزي زندگي قرار نمي‌گيرد. هر چند نبايد از موج مدرک‌گرايي چشم پوشيد اما حتي اين موج نيز با تغيير مواجه بوده و خيل عظيم ليسانس و فوق‌ليسانس‌هاي بيکار از قدرت آن کاسته است. به گفته اکبري فر برابر مصوبات آموزش‌وپرورش فردي که مدرک سوم ابتدايي نداشته باشد بي‌سواد محسوب مي‌شود. وي افزود: بعد از سوم ابتدايي، دوره انتقال براي اخذ مدرک ششم ابتدايي توسط سوادآموزي حمايت مي‌شود و پس از آن فرد به حوزه آموزش متوسطه انتقال پيدا مي‌کند. دغدغه امروز کارشناسان فرهنگي از کاهش سطح پوشش تحصيلي در دوره‌هاي متوسطه است. هر چند به باور آموزش‌وپرورش برخورداري از مدرک سوم ابتدايي برابر با باسوادي است، اما به واقع در جامعه کنوني با رشد ثانيه‌اي تحولات علم و تکنولوژي فردي با چنين مدرکي حتي در گذران زندگي روزمره دچار مشکل خواهد شد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،موج جديد بي‌سوادي در وضعيتي خانواده‌ها را نگران ساخته که برخي کارشناسان راهکار آن را آماده‌سازي هر دانش‌آموز براي يک‌رشته تحصيلي و مهارتي متناسب با علايق و سليقه‌ها و نياز بازار کار مي‌دانند؛ بطوريکه اکبري فر معتقد است ما بايد دانش‌آموز و دانشجوي توسعه محور تربيت کنيم. ولياي نگران، خواستار هدايت صحيح فرزندان خود هستند و از سويي توسعه متوازن بازار و کاهش نرخ بيکاري را مطالبه مي‌کنند. موضوعي که برابر با آمارها و وضعيت بازار کار استان نشان مي‌دهد، بايد از نگاه‌هاي شعارزده دوري جسته و به دنبال اقدامات و برنامه‌هاي اساسي و کليدي باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وقتي مدرک پول نمي‌شود

موج جديدبي‌سوادي در اردبيل//
خروج

گروه گزارش: موج جديدي از بي‌سوادي با وجود تلاش نهادهاي آموزشي به انسداد مبادي بي‌سوادي و توسعه سوادآموزي، به دليل گريز از تحصيل و کاهش علاقه‌مندي به درس خواندن در اردبيل برخاسته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها