عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازار روز ابزار کنترلي براي دسترسي شهروندان به انواع کالا

بازار روز ابزار کنترلي براي دسترسي شهروندان به انواع کالا

1400/11/10

گروه اجتماعي: طبق اعلام مسئولان، بازارهاي روز و جمعه‌بازار شهر زنجان به زودي داير مي‌شود تا ضمن جلوگيري از تجمع دستفروشان در نقاط مختلف شهر و ايجاد ازدحام و ترافيک، انواع کالا با قيمت مناسب به دست شهروندان برسد.

گروه  اجتماعي: طبق اعلام مسئولان، بازارهاي روز و جمعه‌بازار شهر زنجان به زودي داير مي‌شود تا ضمن جلوگيري از تجمع دستفروشان در نقاط مختلف شهر و ايجاد ازدحام و ترافيک، انواع کالا با قيمت مناسب به دست شهروندان برسد.

بازارهاي روز و جمعه‌بازارها محلي براي عرضه انواع کالا و ملزومات مورد نياز شهروندان است که ضمن دسترسي سريع شهروندان به کالاهاي مختلف با قيمت مناسبي نيز عرضه مي‌شود و سبب مي‌شود تا هم فروشنده و هم خريدار، رضايت داشته و بتوانند به هدف مورد نظر خود برسند. يک جمعه‌بازار در شهر زنجان در کنار مصلاي نماز جمعه وجود داشت که بعد از انتقال نماز جمعه از امامزاده سيدابراهيم(ع) به مصلاي خاتم‌الانبيا(ص)، جمعه‌بازار نيز محل خود را به انتهاي کوي فرهنگ انتقال داد و سپس محل قبلي جمعه‌بازار به عنوان دوشنبه‌بازار فعاليت مي‌کرد تا زمان فعاليت اين بازار، تداخلي با برگزاري فريضه عبادي – سياسي نماز جمعه نداشته باشد.
*‌ کرونا و تعطيلي بازارهاي روز
پس از شيوع ويروس منحوس کرونا در اسفند 1398 بسياري از کسب‌وکار و فعاليت‌هاي صنفي تحت تاثير قرار گرفته و دوشنبه‌بازار و جمعه‌بازار زنجان تعطيل شدند. در حالي که تعطيلي جمعه‌بازار به دليل جلوگيري از تجمع مردم و گسترش ويروس کرونا انجام شده بود اما نتيجه مثبتي نداشت چرا که دستفروشاني که در بازارهاي روز در يک نقطه جمع مي‌شدند جهت ادامه کسب‌وکار و تامين معيشت خود به نقاط مختلف شهر پراکنده شدند که اين پراکندگي در کنار تجمع مردم براي خريد کالا به قيمت مناسب سبب ترافيک پرحجم در اين نقاط مي‌شد که نارضايتي شهروندان را در پي داشت و کاري هم نمي‌شد کرد چرا که هم فروشنده حق داشت و هم مردم حق داشتند که کالاي مورد نياز خود را به قيمت مناسب و تنوع فراوان دريافت کنند و جريمه راهنمايي و رانندگي نيز در اين رابطه راهگشا نبود چرا که مامور راهنمايي و رانندگي هر روز که نمي‌توانست در آن مسيرها قرار گيرد و مستقر شود.
ادامه تعطيلي بازارهاي روز و کاهش قدرت خريد مردم و البته تجمع دستفروشان در نقاط مختلف شهر، مسئولان را بر آن داشت که چاره‌اي براي داير شدن مجدد بازارهاي روز، بينديشند.
*‌ بازگشايي مجدد بازارهاي محلي زنجان براي خدمات‌رساني به شهروندان
پرويز خالقي، فرماندار زنجان حدود يک هفته قبل در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به تلاش براي بازگشايي مجدد بازارهاي محلي گفت: موانع براي ايجاد بازار روز و بازارچه‌هاي محلي شهر زنجان بايد رفع شود.
خالقي با بيان اينکه مهمترين تاثيري که رشد شتابان شهرها به همراه داشته، نابساماني نظام توزيع خدمات است، اظهار داشت: وظيفه اصلي ما تعيين مکان بهينه مراکز خدماتي متناسب با شهر به‌گونه‌اي است که تمام ساکنان شهري به راحتي به آن‌ها دسترسي داشته باشند.
وي افزود: براي جلوگيري از سودجويي برخي افراد و همچنين محلي براي عرضه و توزيع برخي کالاها نيازمند راه‌اندازي بازار روز در زنجان هستيم.
خالقي با بيان اينکه بازارچه‌هاي محلي در رونق محله‌ها و ايجاد نشاط اجتماعي آن‌ها تاثير به‌سزايي دارد، ادامه داد: بدون ترديد، شکل گرفتن و جريان يافتن هر بازار کالايي در هر سطح و اندازه در شهر، تقاضاي موثر براي خريد دارند.
فرماندار زنجان با اشاره به اينکه شکل‌گيري هر بازار به معناي وجود فعاليت و داد و ستد است، گفت: بازار روز و بازارچه‌هاي محلي مي‌تواند اقتصاد و کسب‌وکار را در سطح جامعه رونق دهد.
وي با تاکيد بر اهميت بازارچه‌هاي محلي در زندگي شهروندان، افزود: بازارچه‌هاي محلي توسط  شهرداري و برخي ادارات و سازمان‌هاي متولي ايجاد و سعي خواهد شد در وضعيت ترافيکي شهر زنجان تاثيرات مثبتي بر جاي بگذارد.
خالقي با اشاره به اينکه بر اين اساس، نياز به توسعه اين بازارچه‌ها به عنوان يک ضرورت مطرح است، عنوان کرد: اين بازارها خودجوش و مردمي است که با استفاده از زمين‌هاي در اختيار شهرداري بر اساس نياز روز محله، شکل گرفته و در آن‌ها در يک روز کالاهايي عرضه مي‌شود.
فرماندار زنجان همچنين چند روز قبل در جلسه ستاد بازآفريني شهريِ استان زنجان در خصوص زمين جنب مصلاي نماز جمعه از مديران ارشد استان تقاضا کرد که اين زمين را براي داير کردن بازار روز اختصاص دهند تا هم بازار روز و هم جمعه‌بازار در محلي ديگر از شهر زنجان داير شود.
*‌ بازار روز و جمعه‌بازار زنجان به زودي داير مي‌شود
منصور مرادلو، رئيس شوراي اسلامي شهر زنجان نيز در اين رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: تحويل زمين بازار روز به شهرداري زنجان، مشکل حقوقي داشت که در پي حل ان هستيم.
وي با تاکيد بر پيگيري حل اين مشکل و تحويل زمين به شهرداري اظهار داشت: تلاش بر اين است که بازارهاي روز و جمعه‌بازار زنجان داير شود تا دستفروشان در آن جا جمع شوند.
مرادلو خاطرنشان کرد: در اين صورت، دستفروشان در يک نقطه از شهر جمع مي‌شوند و از بروز ترافيک شهري و ايجاد چهره نازيبا براي شهر نيز جلوگيري مي‌شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر زنجان گفت: در صورتي که بازارهاي روز و جمعه‌بازار داير شوند، تمام دستفروشان در آنجا جمع مي‌شوند ضمن اينکه از برخي سودجويي‌ها نيز جلوگيري مي‌شود و شهروندان نيز به انواع کالاها با قيمت مناسب، دسترسي خواهند داشت.
مرادلو بيان کرد: تلاش بر اين است که نه فقط جمعه‌بازار بلکه بازار روز علاوه بر جمعه‌ها در ساير ايام هفته نيز برقرار باشد.
مسعود بيات‌منش، مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان نيز در همان جلسه ستاد بازآفريني شهريِ استان زنجان با بيان اينکه تحويل 4 هکتار زمين به شهرداري جهت داير کردن بازار روز، نياز به صورتجلسه دارد، گفت: اين صورتجلسه تنظيم و آماده شده و به محض تاييد و امضا، زمين مربوطه تحويل شهرداري زنجان مي‌شود.
*‌ عرضه کالا با قيمت پايين در بازار روز به تورم استان تاثير مي‌گذارد
محسن افشارچي، استاندار زنجان نيز در اين رابطه گفت: داير شدن بازار روز سبب تجمع دستفروشان و ساير فروشنده‌ها در اين نقطه با کنترل و نظارت شهرداري و ساير دستگاه‌ه مي‌شود.
وي با بيان اينکه با توجه به بالا بودن اجاره‌بها در زنجان، فروشندگان نيز کالاهاي خود را با قيمت بالا عرضه مي‌کنند، اظهار داشت: بازارهاي روز و جمعه‌بازار، ابزاري در اختيارمان هستند که با استفاده از اين ظرفيت‌ها مي‌توان انوع مختلف کالاها با قيمت مناسب و با نظارت شهرداري زنجان به شهروندان عرضه شود.
افشارچي با بيان اينکه در صورت داير شدن بازارهاي روز و جمعه‌بازار، قطعاً انواع مختلف کالاها با قيمت پايين به دست مردم مي‌رسد، خاطرنشان کرد: اين امر نهايتاً تاثير خود را به تورم استان نيز خواهد گذاشت.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از راه دانا،استاندار زنجان گفت: برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت ديگري نيز داريم که در ادامه، اجرا خواهند شد تا اتفاقات مثبتي در اين زمينه در شهر زنجان بيفتد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها