عصر آذربایجان

گزارش خبر

قاچاقچيان چوب درختان جنگلي را به يغما مي‌برند

قاچاقچيان چوب درختان جنگلي را به يغما مي‌برند

1400/09/07

گروه اجتماعي: علي‌رغم اينکه عوامل متعددي از جمله خشکسالي جنگل‌هاي استان زنجان را تهديد مي‌کند اما قاچاقچيان نيز تبديل به يکي از مهمترين معضلات پيش‌روي درختان شده و تيشه به ريشه آنان مي‌زنند.

گروه اجتماعي: علي‌رغم اينکه عوامل متعددي از جمله خشکسالي جنگل‌هاي استان زنجان را تهديد مي‌کند اما قاچاقچيان نيز تبديل به يکي از مهمترين معضلات پيش‌روي درختان شده و تيشه به ريشه آنان مي‌زنند.

 در شرايطي که روزبه‌روز از گسترده جنگل‌هاي کشور بر اثر عوامل متعددي همچون خشکسالي، تغيير اقليم، دخالت‌هاي انساني با محوريت قاچاق چوب و آتش‌سوزي کاسته مي‌شود، حفاظت از منابع طبيعي و توسعه عرصه‌هاي جنگلي به هدفي بزرگ تبديل شده است. هدفي که از سال 93 با محوريت اقتصادي آن در راستاي کمک به معيشت مردم بومي مد نظر قرار گرفته است.
بخش عمده منابع طبيعي اين استان نيز که معادل با 73 هزار هکتار است مختص جنگل بوده و درختاني شامل گونه‌هاي گلابي وحشي، زالزلک، بنه، قيچ، زرشک، بادام وحشي، پسته وحشي و برخي گونه‌هاي ديگر است. اين در حالي است که گونه‌هاي غالب اين جنگل‌ها شامل بنه، زالزلک، ارس و بلوط بوده و قريب به 21 هزار هکتار از سطح جنگل‌هاي استان به گونه ارس اختصاص دارد. با اين وجود با به ثمر نشستن برخي گونه درختان، نه تنها مردم بومي مي‌توانند از ميوه‌هاي درختان براي تامين معيشت استفاده نمايند بلکه توسعه جنگل‌ها، حفظ و افزايش تنوع گونه‌هاي جنگلي مي‌تواند کمک‌کننده محيط زيست باشد و حتي از وقوع سيلاب‌هاي مخرب نيز پيشگيري نمايد.
اما سطح جنگل‌هاي استان همه ساله توسط عوامل مختلفي همچون تغيير اقليم، خشکسالي، دخالت‌هاي انساني با محوريت قاچاق چوب و آتش‌سوزي محدود مي‌شود. اين در حالي است که از چند سال گذشته و نيز در طول هفته‌ها و روز‌هاي اخير موضوع قطع درختان در اين استان و انتقال آن به استان‌هاي ديگر بازهم مطرح است.
به طوري که طبق اعلام مسئول منابع طبيعي شهرستان طارم قاچاقچيان تيشه به ريشه درختان اين شهرستان خصوصا در مناطق جنگلي و اطراف رودخانه‌ها زده‌اند.
در اين راستا رضا احمدي، مسئول منابع طبيعي شهرستان طارم اظهار داشت: نير‌و‌هاي يگان منابع طبيعي شهرستان طارم در طول روز‌‌هاي گذشته محموله دو تني درختان چنار را در مسير درام آببر کشف و ضبط کردند و براي متخلفان نيز پرونده تشکيل و افراد به مراجع قضايي معرفي شدند.
وي با بيان اينکه در طول چندين ماه گذشته از سال، قريب به هفت مورد محموله قاچاق چوب در اين شهرستان کشف شده است، گفت: قاچاقچيان چوب با ورود به جنگل‌هاي شهرستان طارم خصوصا در مناطقي که اطراف رودخانه‌ها هستند تيشه به ريشه درختان جنگلي مي‌زنند.
احمدي با بيان اينکه شهروندان مي‌توانند در هنگام مشاهده افراد سودجو مراتب را سريعاً به سامانه 1504 اطلاع دهند، عنوان کرد: در سال جاري 12 تن چوب قاچاق از طرف منابع طبيعي اين شهرستان کشف و ضبط شده است.
وي با اشاره به اينکه افرادي که مي‌خواهند اقدام به برش چوب داشته باشند حتما بايد از سمت اداره منابع طبيعي مجوز کسب کنند، بيان کرد: صدور مجوز کاملا رايگان است و تنها زحمتي که براي مردم دارد مراجعه حضوري به منابع طبيعي و درخواست اخذ مجوز لازم است.
پيش از اين نيز مجيد معاني، رئيس اداره جنگل‌کاري و جنگل‌داري اداره‌کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان اظهار داشت: استان زنجان همجوار با هفت استان قرار دارد بنابراين بيش‌تر چوب‌هايي که در حال حمل در جاده‌ها هستند مختص استان‌هاي ديگر است. با اين وجود طبق قانون 48 حفاظت، حمل چوب‌هاي جنگلي ممنوع بوده و بيشتر بحث‌هايي که اين روز‌ها در ارتباط با چوب وجود دارد مربوط به قانون مستثنيات اشخاص است چراکه قطع درختان اراضي جنگلي و ملي کلا ممنوع است.
وي افزود: طبق دستورالعمل ابلاغي در تاريخ 21 آبان سال گذشته حمل کليه درختان جنگلي و باغي واقع در مستثنيات نياز به اخذ مجوز دارد و در حالتي که بدون مجوز جابه‌جا شوند به عنوان چوب قاچاق توقيف خواهد شد.
رئيس اداره جنگل‌کاري و جنگل‌داري اداره‌کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان تاکيد کرد: درختان جنگلي واقع در مستثنيات نيز بايد فرآيند پلاک‌گذاري را سپري کنند تا مجوز حمل اخذ نمايند.
وي با تاکيد بر اينکه جنگل‌هاي استان اکولوژيکي بوده و هيچگاه مجوز قطع درختان داده نخواهد شد، عنوان کرد: مردم بايد نسبت به اين نکته آگاهي کامل داشته باشند که براي حمل هر نوع چوبي از داخل مستثنيات بايد براي اخذ مجوز به اداره منابع طبيعي شهرستان محل سکونت خود مراجعه و مجوز لازم را دريافت کنند چراکه در غير اينصورت بار به عنوان چوب قاچاق توقيف خواهد شد.
همين‌طور عباس لطفي جانشين فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي استان زنجان اظهار داشت: در سال جاري تا حال حاضر 160 تن انواع چوب قاچاق توسط پليس امنيت اقتصادي در سطح استان کشف شده است که خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته کاهش 15 درصدي در قاچاق چوب رخ داده که چشمگير است.
وي با بيان اينکه علت کاهش قاچاق چوب اين است که رصد درختاني که در منطقه شکار ممنوعه و حفاظت شده را طبق نقشه به مديريت محيط زيست استان تحويل داديم، افزود: پليس امنيت اقتصادي استان نيز رصد خوبي در محور‌هاي مواصلاتي استان که مطلع از بحث قاچاق چوب در آن مناطق هستيم داشته‌اند و در اين راستا نيرو‌هاي يگان حفاظت نيز 24 ساعته در حال خدمت‌رساني در اين زمينه هستند.
جانشين فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي استان زنجان با بيان اينکه در اين راستا در کل استان 23 نفر نيرو در حال فعاليت هستند، گفت: 13 نفر از اين افراد شرکتي بوده و به صورت گشت موتور سوار در حالت فعاليت هستند و مابقي نيز به شکل نير‌هاي رسمي و پيماني در حال فعاليت هستند.
وي با ابراز تاسف از اينکه به لحاظ نيرو در برخورد با قاچاقچيان چوب در سطح استان کمبود داريم که اين موضوع مشکلات عديده‌اي را در پي دارد، تصريح کرد: بيشترين قاچاق چوب در شهرستان طارم و زنجان رخ مي‌دهد. اما خوشبختانه بيشتر جنگل‌هاي استان ارس بوده و قابليت استفاده ندارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،با اين وجود، با شرايط کمبود نيرو که به لحاظ رصد جنگل‌ها وجود دارد روزانه شاهد قطع درختان و حذف ريه‌هاي زمين در سطح استان زنجان هستيم که اگر وضعيت به همين روال پيش رود تا چند سال ديگر اثري از جنگل‌ها و برخي از درختان جنگلي نخواهد ماند و اين امر مي‌طلبد تا در کنار ارگان‌هاي ذيربط مردم نيز همراهي مناسبي داشته باشند و در صورت مشاهده متخلفان با گزارش تخلف از قطع درختان ممانعت نمايند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها