عصر آذربایجان

گزارش خبر

تاريخچه روز قدس و دليل اهميت روز قدس چيست

تاريخچه روز قدس و دليل اهميت روز قدس چيست

1401/02/04

گروه تاريخي: هرساله آخرين جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس در حمايت از مردم مظلوم و ستمديده فلسطين و مظلومان دنيا، ملت ايران و ديگر ملل اقدام به برپايي روز قدس مي‌کنند سؤالي که معمولاً مطرح است اين است که اصلاً روز قدس چرا و چگونه و توسط چه کسي پايه‌‏گذاري گرديد، فلسفه و نتايج آن چيست؟ که در ادامه به آن اشاره خواهيم کرد.

گروه تاريخي: هرساله آخرين جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس در حمايت از مردم مظلوم و ستمديده فلسطين و مظلومان دنيا، ملت ايران و ديگر ملل اقدام به برپايي روز قدس مي‌کنند سؤالي که معمولاً مطرح است اين است که اصلاً روز قدس چرا و چگونه و توسط چه کسي پايه‌‏گذاري گرديد، فلسفه و نتايج آن چيست؟ که در ادامه به آن اشاره خواهيم کرد.

 تاريخچه روز قدس:
در اولين ماه رمضان پس از پيروزي انقلاب امام خميني(ره) – که از ابتداي قيام عليه رژيم پهلوي و آمريکا از آزادي فلسطين و مردمش دفاع مي‌‏کردند –  آخرين جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند تا مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان در اين روز نداي آزادي قدس را عليه مستکبران سر دهند و با تظاهرات و راهپيمايي و هرگونه اقدام ممکن، به جهاد برخيزند.
 اين اقدام مهم و تاريخي حضرت امامذ (ره) اولاً براي زنده نگه داشتن مسئله فلسطين و جلب توجه مسلمين و دولت‌‏هاي اسلامي به خطر صهيونيسم بود و ثانياً عکس‌ العمل ناشي از بصيرت و غيرت اسلامي در برابر خيانت‌‏هاي سازشکارانه برخي دولت‏‌هاي عربي مانند انور سادات بود.
 دولت مصر يکي از کشورهاي پشتيبان فلسطين بود و به همراهي سوريه، ساليان سال به جنگ و ستيز با صهيونيست‌‏ها مي‌پرداخت، اما بعد به ابتکار و حمايت آمريکا در سال 1978 به انور سادات، رئيس جمهور وقت مصر به طور يک‌جانبه در»کمپ ديويد« آمريکا صلحي را با صهيونيست‏‌ها به امضاء رساند و نه تنها عملاً مصر را از گردونه درگيري با دشمن صهيونيستي خارج کرد، بلکه بهانه خوبي براي ساير دولت‌‏هاي کشورهاي اسلامي در سستي و بي تفاوتي نسبت به مسئله مردم مظلوم فلسطين شد. خداوند سبحان خروج مصر را به واسطه پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به رهبري امام خميني(ره) جبران فرمودند. امام در 16 مرداد 1358 در پيام مهمي براي اعلام روز قدس، فرمود:
 من در طي ساليان دراز خطر اسرائيل غاصب را به مسلمين گوشزد نمودم که اکنون اين روزها به حملات وحشيانه خود به برادران و خواهران فلسطيني شدت بخشيده است و به ويژه در جنوب لبنان به قصد نابودي مبارزان فلسطيي پياپي خانه و کاشانه ايشان را بمباران مي‏‌کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏‌هاي اسلامي، مي‏‌خواهم که براي کوتاه کردن دست اين غاصب و پشتيبانان آنان به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مي‏‌کنم آخرين جمعه ماه مبارک رمضان را – که از ايام قدر است و مي‌‏تواند تعيين‌کننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد – به عنوان »روز قدس« انتخاب و طي مراسمي همبستگي بين‏‌المللي مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان اعلام نمايند. از خداوند پيروزي مسلمانان را بر اهل کفر را خواستارم.صحيفه نور، ج 8 ص 229
  و در پيام ديگري مي‌‏فرمايد: روز قدس يک روز جهاني است، روزي نيست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفين با مستکبرين است. روز مقابله ملت‏‌هايي است که در زير فشار ظلم آمريکا و غيرآمريکا بودند … روزي است که بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستکبرين و دماغ مستکبرين را به خاک بمالند … روز قدس روز اسلام است، روز قدس، روزي است که اسلام را بايد احياء کرد و احياء بکنيم و قوانين اسلام در ممالک اسلامي اجرا بشود.
 روز قدس، روزي است که بايد به همه ابر قدرت‌‏ها هشدار بدهيم که اسلام ديگر تحت سيطره شما – به واسطه عمال خبيث شما – واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حيات اسلام است. بايد مسلمين به هوش بيايند، بايد بفهمند قدرتي را که مسلمين دارند، قدرت‌‏هاي مادي، قدرت‌‏هاي معنوي مسلمين – که يک ميليارد جمعيت هستند و پشتوانه خدايي که دارند و اسلام پشتوانه آنها است و ايمان پشتوانه آنهاست – از چه بايد بترسند؟ … اسلام دين خدا است و بايد در همه اقطار، اسلام پيشروي کند.
 روز قدس، اعلام يک همچون مطلبي است. اعلام اين مطلب است که مسلمين به پيش، براي پيشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامي است. روزي است که بايد جمهوري اسلامي در سرتاسر کشورها، بيرقش افراشته شود. روزي است که بايد به ابرقدرت‏‌ها فهماند که ديگر آنها نمي‌‏توانند در ممالک اسلامي پيشروي کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) مي‏‌دانم. 
روزي است که بايد ما، تمام قواي خودمان را مجهز کنيم و مسلمين از آن انزوايي که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بايستند …»همان، ج 5 ص 286??
 راهپيمايي در روز قدس
همه ساله مردم در ايران در آخرين جمعه ماه رمضان به راهپيمايي در حمايت از مردم فلسطين مي‌پردازند. در شماري از کشورهاي اسلامي نظير ترکيه، اندونزي، بحرين، لبنان، پاکستان و حتي برخي کشورهاي غير اسلامي نظير ايالات متحده آمريکا و انگلستان نيز، تظاهراتي در بعضي از مراکز اسلامي و با حضور مسلمانان و غير مسلمانان برگزار مي‌شود.
 در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامي در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي در فلسطين، غزه و ديگر کشورهاي اسلامي مي‌باشد. روز ايستادگي مستضعفان عالم، عليه مستکبران و روز فرياد مظلوميت ملتي است که با خون فرزندان خود پرده از چهره کريه رژيم غاصب صهيونيستي برمي دارند.
 در ايران پيش از نماز جمعه راهپيمايي‌هاي گسترده‌اي در شهرها و روستاها برگزار شده و پس از صدور قطعنامه پاياني روز قدس، راهپيمايان در نماز جمعه حاضر مي‌شوند. مهم‌ترين مراسم در تهران و با حضور گسترده مردم از طيف‌هاي مختلف سياسي و غيرسياسي برگزار مي‌شود.
ساکنان اصلي فلسطين:
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از سرپوش،بر خلاف ادّعاي صهيونيست ها که با استناد به حکومت حضرت داوود و حضرت سليمان، عليهماالسلام ، خود را صاحبان اصلي آن سرزمين مقدس مي دانند، مدارک تاريخي نشان مي دهد که ساکنان اصلي فلسطين عرب هايي بودند که از 2500 سال قبل از ميلاد به فلسطين وارد شدند و به حکومت طولاني خود به مدت 1500 سال ادامه دادند. 
پس از اين حضرت داوود و حضرت سليمان، عليهماالسلام ، به حکومت فلسطين رسيدند و پس از مرگ حضرت سليمان طيّ رشته اي از درگيري ها و آشوب هاي طولاني، سرانجام در سال 63 پيش از ميلاد، بيت المقدس تحت سيطره رومي ها قرار گرفت و از زمان حکومت رومي ها بر فلسطين تا سال 1916 که فلسطين مورد هجوم انگليس قرار گرفت، اين کشور دچار فراز و نشيب هاي بسياري شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها