عصر آذربایجان

گزارش خبر

آجرهاي سه هزار ساله استردادي از سوئيس در بوکان به نمايش درمي‌آيند

سیری در استان ها//

1401/02/25

گروه سيري در استان ها: مديرکل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي آذربايجان غربي گفت: آجرهاي 2700 ساله تپه قلايچي خردادماه سال جاري در موزه مفاخر بوکان به نمايش درمي‌آيند. جليل جباري از نمايش آجرهاي 2700 ساله تپه قلايچي در خردادماه سال جاري در موزه مفاخر بوکان خبر داد و گفت: با اعلام آمادگي مسئولان بوکان اين آجرها از موزه ملي ايران به موزه مفاخر بوکان منتقل شده و به مدت يک ماه در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.

گروه سيري در استان ها: مديرکل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي آذربايجان غربي گفت: آجرهاي 2700 ساله تپه قلايچي خردادماه سال جاري در موزه مفاخر بوکان به نمايش درمي‌آيند.   جليل جباري از نمايش آجرهاي 2700 ساله تپه قلايچي در خردادماه سال جاري در موزه مفاخر بوکان خبر داد و گفت: با اعلام آمادگي مسئولان بوکان اين آجرها از موزه ملي ايران به موزه مفاخر بوکان منتقل شده و به مدت يک ماه در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.

مديرکل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي آذربايجان غربي بيان کرد: تپه قلايچي بوکان داراي يک لايه فرهنگي مربوط به مانايي‌ها است و تاکنون چندين ساختمان از اين دوره مورد مطالعات باستان‌شناسي قرار گرفته شده که ساختمان اول در مرکز تپه واقع شده و داراي اتاق‌هاي متعدد بوده که در کف و ديوار نقاشي‌هاي گياهي، هندسي و انساني داشته است.
اما روايت چگونگي استرداد اين مجموعه از آثار آجرهاي لعابدار به اواخر سال 1350 زماني که برخي از مردم محلي روستاي قلايچي واقع در هفت کيلومتري شمال شرقي بوکان در جنوب استان آذربايجان غربي، آجرهاي لعابدار با نقوش خاص را در اين منطقه کشف و با فروختن آن به بازارهاي محلي عتيقه فروشي‌ها به نوعي کسب درآمد مي‌کردند.
به دنبال  اين ماجرا و در سال 1364 اداره کل باستان‌شناسي ايران، اسماعيل يغمايي باستان شناسي نامور و شهير ايراني را به همراه بهمن کارگر معاون تيم به سمت منطقه مذکور راهي مي‌کند.
بر اساس يافته‌هاي حاصل از کاوش اين باستان‌شناسان در اين منطقه و در مدت کوتاهي تعدادي از آجرهاي لعابدار و همچنين تنها کتيبه‌اي که بيانگر فرهنگ مانايي در ايران بود، کشف شد. همچنين همزمان با اين کاوش‌ها و  با کمک نيروهاي انتظامي تعدادي از آثار نيز که مردم محلي نزد خود نگهداري مي‌کردند توسط تيم مورد اشاره جمع‌آوري مي‌شود.به موازات تخريب آثار توسط مردم و مسئولان محلي، مجموعه آثار خروجي از ايران در حال خريد و فروش بود؛ به گونه‌اي که در سال 1370 مجموعه‌اي از اين آثار در بندر چياسو در مرز کشور سوئيس و ايتاليا توسط يک خانواده ايراني در معرض عرضه و فروش قرار داده مي‌شود.در آن زمان موزه بريتانيا جان کرتيس را براي ارزيابي و ارزش‌ سنجي آثار و اضافه کردن آن به مجموعه موزه خود، نزد خانواده ايراني فرستاده که وي متوجه اصالت  و هويت آثار شده و ضمن تنظيم گزارشي در همين راستا تمام موزه‌هايي که متقاضي دريافت آجرها بودند را از خريد آن منع مي‌کند.آجرهاي لعابدار عرضه شده توسط خانواده ايراني در انبار کرايه‌اي نگهداري مي‌شد که به دنبال مناقشه  صورت گرفته توسط ايشان با صاحب انبار، پليس سوئيس وارد ماجرا مي‌شود. پس از ورود پليس و احراز اصالت آجرها، دستور توقيف آجرهاي لعابدار صادر و با عنايت به گزارش جان کرتيس در سال 1370 پرونده مجموعه آثار مجدداً به جريان مي‌افتد.به دنبال آن و مطلع شدن دستگاه ديپلماسي ايران در سال 1394 موزه ملي ايران ضمن تنظيم شکايت‌نامه‌اي اعتراض رسمي خود را در دادگاه اعلام و خواستار اعاده مالکيت مجموعه آثار  به نفع ايران مي‌شود که خوشبختانه سرانجام در سال 2016 ميلادي رأي دادگاه در نهايت به نفع ايران صادر مي‌شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،در نهايت در سال 1398 مجموعه اشياء آجرهاي لعابدار منتقل شده به  سوئيس تحويل سفارت ايران در شهر برن، پايتخت سوئيس مي‌شود که اين مجموعه آثار در آستانه نوروز سال 1401 در معرض نمايش علاقه مندان گذاشته شد.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها