عصر آذربایجان

گزارش خبر

خطر مرگ بامصرف قارچ های سمی

1399/01/26

همه ساله با آغاز فصل بهار و رویش قارچ های سمی خطر مرگ و میر و نیز مسمومیت ناشی از استفاده از این قارچ ها افزایش می یابد.

قارچ‌هاي سمي و خودرو در طبيعت از لحاظ ظاهري شباهت زيادي به قارچ‌هاي خوراکي دارند و تشخيص آنها، توسط افراد عادي ميسر نيست به همين دليل همواره در فصل بهار با تعداد زيادي از اين مسموميت‌ها در سطح کشور و به تبع آن آذربايجان غربي مواجه هستيم.

طي سالهاي اخير به خصوص سال گذشته شاهد افزايش مسموميت ناشي از استفاده از اين قارچ‌هاي خودرو در کشور و استان بوديم و امسال نيز با بارش‌هاي مناسب و افزايش رويش اين قارچ‌ها پيش بيني مي‌شود عده‌اي بي توجه به اين مسائل دچار مسموميت شوند.

همه ساله استقبال مردم از گياهان کوهي در کنار آن قارچ‌هاي خودرو موجب بروز مشکلاتي در اين خصوص شده و چون تشخيص اين قارچ‌هاي سمي از غيرسمي بسيار سخت است بيم آن مي‌رود امسال نيز با اين مشکل مواجه شويم که ضرورت آگاهي و مراقبت مردم را طلب مي‌کند.

*مردم مراقب قارچ‌هاي خودرو در فصل بهار باشند

رئيس سازمان جهاد کشاورزي در خصوص رويش قارچ‌هاي خودرو و سمي همزمان با فصل بهار در استان گفت: با توجه به رويش گياهان کوهي و نيز قارچ‌هاي وحشي همزمان با فصل بهار مردم علاقه زيادي به حضور در طبيعت و استفاده از گياهان و قارچ‌ها دارند، در حالي که استفاده از قارچ‌هاي وحشي و سمي مي‌تواند مسموميت و حتي مرگ و مير را به همراه داشته باشد.

رسول جليلي با بيان اينکه هر چند تعداد قارچ‌هاي سمي کم است اما به دليل شباهت ظاهري زياد اين قارچ‌ها با قارچ‌هاي سمي همه ساله موجب بروز مسموميت‌هاي زيادي در کشور و حتي استان مي‌شود افزود: از طريق ويژگي‌هاي ظاهري، بو و رنگ قارچ نمي‌توان به طور قطعي سمي و غير سمي بودن آن را تشخيص داد و کوچک‌ترين اشتباهي در تشخيص ممکن است منجر به مرگ يا آسيب‌هاي جدي به اعضاي بدن شود.

وي ادامه داد: با توجه به ادامه فصل رويش اينگونه قارچ‌ها در عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي کشور تا اواخر خردادماه سال جاري و عدم امکان تشخيص قارچ‌هاي خودرو سمي و غير سمي، توصيه مي‌کنيم کليه مصرف کنندگان، قارچ‌هاي خوراکي موردنياز خود را به صورت بسته بندي شده برچسب دار و داراي پروانه بهره برداري از وزارت جهاد کشاورزي که در مراکز و فروشگاه هاي معتبر کشور عرضه مي‌شوند، کنند.

*توليد 2000 تن قارچ خوراکي در آذربايجان غربي

جليلي از وجود 12 واحد توليدي صنعتي قارچ خوراکي در استان خبر داد و گفت: از اين تعداد 10 واحد توليدي فعال بوده و سالانه بيش از دو هزار تن قارچ خوراکي در استان توليد و روانه بازارهاي مصرف مي‌کنند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي با اشاره به فعاليت 60 تا 65 واحد نيمه صنعتي و خانگي در زمينه پرورش قارچ خوراکي در استان نيز خبر داد و اظهارکرد: اين واحدها به اندازه کافي نياز استان در زمينه قارچ را تأمين و حتي قادر به صدور به استان‌هاي همسايه نيز هستند.

جليلي با توصيه اکيد به مردم براي حضور در خانه به دليل شيوع ويروس کرونا عنوان کرد: بر خلاف باور عموم مردم مبني بر حضور در طبيعت و در امان ماندن از بيماري ويروس کرونا در همه جا مي‌تواند موجب ابتلاء شود در اين راستا توصيه مي‌شود مردم براي سلامت بيشتر حتماً در خانه بمانند.

*شهروندان از مصرف قارچ‌هاي خودرو پرهيز کنند

رئيس مرکز حوادث و فوريت‌هاي پزشکي آذربايجان غربي نيز با اشاره به گرايش مردم طي سال‌هاي اخير به استفاده از قارچ‌هاي رويشي در طبيعت گفت: تشخيص اين قارچ‌ها از قارچ‌هاي خوراکي به راحتي امکانپذير نيست و مصرف آن نه تنها مسموميت بلکه تا خطر مرگ نيز پيش مي‌رود.

باقر بهرامي با بيان اينکه سال گذشته بيش از 35 نفر در استان در اثر استفاده از قارچ‌هاي رويشي و وحشي در طبيعت مسموم شدند اظهارکرد: به علت بارش مناسب باران، قارچ‌هاي سمي در مراتع، دامنه کوه‌ها و زمين‌هاي کشاورزي رشد کرده اما بخش قابل توجهي از آنها سمي و غيرقابل استفاده است.

وي با بيان اينکه امسال نيز به دليل شيوع بيماري کرونا حضور در طبيعت و بيرون از منزل به همراه استفاده نادرست از گياهان کوهي به خصوص قارچ‌هاي رويشي موجب بروز مشکلات و مسموميت‌هاي شديد در مردم مي‌شود اضافه کرد: علائم مسموميت با قارچ همچون ساير مسموميت‌ها با مشکلات گوارشي مانند شکم درد، اسهال و استفراغ شديد آغاز شده و با آسيب رساندن به کبد و کليه‌ها در مواردي منجر به مرگ مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه علائم مسموميت با قارچ سمي از 20 دقيقه تا چهار ساعت پس از خوردن مشاهده مي‌شود گفت: حالت تهوع، استفراغ، گرفتگي عضلات، اسهال، کاهش سطح هوشياري، تنگي نفس، يرقان، تشنج و بي‌حالي يا ضعف از نشانه‌هاي مسموميت با قارچ سمي است.

به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، رويش قارچ‌هاي وحشي تا اواخر خردادماه در طبيعت ادامه دارد چه بهتر که از اولين روزهاي ابتدايي سال با افزايش آگاهي و اطلاع رساني در زمينه مصرف اين قارچ‌ها زمينه عدم استفاده از اين قارچ‌ها را فراهم کنيم.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها