عصر آذربایجان

گزارش خبر

رويداد اردبيل 2023 و فرصت معرفي فرهنگ ايراني - اسلامي به گردشگران خارجي

رويداد اردبيل 2023 و فرصت معرفي فرهنگ ايراني - اسلامي به گردشگران خارجي

1401/07/10

گروه فرهنگي: انتخاب اردبيل به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو در سال ميلادي 2023، توجه و حضور مسافران و گردشگران خارجي را به اين شهر جلب خواهد کرد و در کنار توسعه مناسبات اقتصادي و گردشگري، مي‌توان از اين فرصت براي معرفي هويتي ديني و اسلامي يکي از مهمترين خاستگاه‌هاي شيعه استفاده کرد.

گروه فرهنگي:  انتخاب اردبيل به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو در سال ميلادي 2023، توجه و حضور مسافران و گردشگران خارجي را به اين شهر جلب خواهد کرد و در کنار توسعه مناسبات اقتصادي و گردشگري، مي‌توان از اين فرصت براي معرفي هويتي ديني و اسلامي يکي از مهمترين خاستگاه‌هاي شيعه استفاده کرد.
 وزيران گردشگري کشورهاي عضو اکو در نشستي که در مهر ماه 1398 در خجند تاجيکستان براي توسعه گردشگري مشترک بين اين کشورها برگزار شد، شهر ساري را براي سال 2022 و اردبيل را براي سال 2023 به عنوان پايتخت گردشگري اين کشورها انتخاب و تصويب کردند. براين اساس برنامه‌هاي رويداد اردبيل 2023 از اواخر آذرماه و اوايل دي ماه امسال، همزمان با آغاز سال نو ميلادي و با حضور وزراي گردشگري و سفرا و مهمانان خارجي و داخلي ديگر در اردبيل شروع خواهد شد.
 اردبيل در سرزمين ايران به عنوان خاستگاه فرهنگ شيعي محسوب مي‌شود و جريان يافتن سلسله صفوي از اين ديار و متعاقب آن استقرار نخستين حکومت شيعي و برقراري پيوند و وحدت اسلامي در ايران بزرگ، نتيجه و برکت مهم دوره صفويه است که اردبيل، نقطه تلاقي اين جريانات و سلسله جنبان اين نهضت بزرگ ديني و ايدئولوژيکي بوده است.در کنار جاذبه‌هاي گردشگري، طبيعي، اقتصادي و تاريخي اردبيل، نمادها و المان‌هاي ديني و مذهبي اين شهر يک سر و گردن از نظر ارج و اهميت از ساير مولفه‌ها بالاتر است و اين شاخص‌هاي مذهبي و اسلامي بايد پررنگ‌تر از بقيه جذابيت‌ها به گردشگران و مسافران خارجي و داخلي معرفي شود.به عنوان مثال، بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي که به عنوان ميراثي تاريخي و جهاني شناخته مي‌شود، در دل شهر اردبيل از بهترين نمادهاي فرهنگي و هويت‌ساز در حوزه دين و تشيع است و گنبدهاي استوار آن بخصوص گنبد منحصر بفرد الله الله، معماري اسلامي بقعه که روح حماسي و ديني را در کالبد بيننده مي‌دمد، راهروهاي رازدار، ديوارهاي بلند و قبور عارفان و سالکان نامدار عهد صفوي، هر کدام روايتگر تاريخ ديانت در اردبيل و حتي ايران است.
اين مجموعه حيرت‌انگيز همواره تماشاگر و بازديدکننده دارد و با وجود اينکه در سال‌هاي اخير کارهاي شايسته‌اي براي احياي نانوشته‌ها و ناگفته‌هاي دوره صفويه در اردبيل آغاز شده است اما هنوز جا براي کار و آگاهي بخشي در اين راستا وجود دارد و بايد از فرصت حضور خارجي‌ها در سال ميلادي 3023، براي بازتعريف هويت تاريخ‌ساز اردبيل استفاده شود.امروزه مخاطب معاصر در گوشه و کنار جهان در عصر فناوري، زير بمباراني از اطلاعات و آموزه‌هاي متنوع قرار دارد و هرکه فريادش بلندتر و تجهيزات رسانه‌اي اش مجهزتر باشد، محق‌تر و مقبول‌تر است، اما به مصداق ضرب المثل " زليخا گفتن و يوسف شنيدن/ شنيدن کي بود مانند ديدن" بايد فضايي در اردبيل فراهم شود که تماشاي زيبايي‌هاي ديني اردبيل، شنيده‌هاي آنها را قوت و قوام بخشد و از فرصت سفر خارجي‌ها براي بازنماياندن سابقه افتخارآميز اردبيل و نقش کنوني اين شهر و استان در ترويج آموزه‌ها و معارف شيعي و ديني به خوبي بهره برداري کنيم.
مساجد معروف و مورد اقبال تاريخي مردم نظير مسجدجامع شيخ کلخوران منسوب به عهد قاجار، جمعه مسجد، مسجد اعظم، بقعه شيخ کلخوران، زيارتگاه هاي امامزاده صالح و سيد صدرالدين و ساير اماکن مذهبي که غباري از تاريخ نيز بر نام و نشان آنها نشسته و بر ارج و ارزش آنها افزوده است، مي‌توانند در جهت توصيف اردبيل بازتعريف شوند.
مولانا مقدس يا محقق اردبيلي، ابن بزاز اردبيلي، شيخ ابوسعيد اردبيلي، الهي اردبيلي، بيضاي اردبيلي، تاج الدين اردبيلي، شيخ حبيب ايردموسي، شرف الدين اردبيلي و ده‌ها تن از نامداران تاريخ فرهنگ و فقاهت و ديانت اين سرزمين که نقاط قابل اتکا و افتخار هستند، در کنار نوادري همچون سلطان الذاکرين سليم موذن‌زاده و فرزند هنرپرور و هنرمند ايشان، رحيم منزوي، تاج الشعرا يحيوي، انور اردبيلي، آيت‌الله مشکيني، حجت‌السلام مروج، دکتر جابر عناصري و ساير ستارگاني که نورافشاني مي‌کنند، بايد به روشني شناسانده و نمايانده شوند.
بي شک شاخص‌ها و مولفه‌هاي اسلامي و تاريخي اردبيل در قياس با بسياري از شهرهاي همسان از حيث ديرينه‌گي، بيشتر و مهمتر است و بي ترديد يکي از دلايل انتخاب اردبيل به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو سازمان اکو در سال ميلادي پيش رو، همين داشته‌ها و قابليت‌هاي کم نظير اين آب و خاک بوده است؛ بنابراين رسالت عوامل برگزاري رويداد اردبيل 2023 به جهت گستره موضوع و موارد تحت شمول، بسي سنگين و خطير است.
خوشبختانه اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اردبيل از مدت‌ها قبل، کار را کليد زده و ستادي نيز در اين خصوص تشکيل داده است و از دستگاه‌هاي دخيل در اين حوزه خواسته شده تا نمايندگاني براي ستاد معرفي و پيشنهادات و ايده‌هاي خلاق خود را براي اجراي فاخر برنامه‌ها و بخش‌هاي مختلف اين رويداد مهم ارائه کنند.به نظر مي‌رسد ستاد ياد شده با وجود حفظ همکاري و وحدت رويه، بايد به لحاظ حوزه کاري به بخش‌هاي گردشگري، ميراث ديني و فرهنگي و صنايع دستي تقسيم‌بندي شود و در اين ميان، به جهت اهميت هويت ديني و فرهنگي اردبيل، به اين مقوله بيشتر پرداخته شود؛ البته افتخارات علمي و ورزشي و هنري نيز جاي خود را دارد که پرداخت به آنها مجال خود مي‌طلبد.بهتر است زمينه‌هاي معرفي الگوها و نمادهاي شيعي و ديني از هم اکنون فراهم شود، بروشورها و دفترچه‌هايي با زبان‌هاي رايج در کشورهاي عضو اکو براي بازتعريف اماکن مذهبي و شرح حال و سرگذشت اوتاد ديني چاپ و آماده شود و همچنين نمايشگاه‌هايي از اسناد، مدارک و مستندات گوياي تاريخ دين و فرهنگ اردبيل تا پايان رويداد، در نقاط پر مخاطب و پربازديد شهر داير شود.الگوهاي مذهبي و ديني مي‌تواند در قالب اشکال و اجناسي قابل خريد و کادويي حکاکي و به نمايش درآيد و هر کدام برانگيزاننده حس کنجکاوي مسافران و گردشگران خارجي براي جستجوي سرگذشت اماکن و شخصيت‌هاي تاريخي و اسلامي باشد و کالاهايي که از نظر ميهمانان مي‌تواند جنبه يادگاري داشته باشد، بايد پيوستي از اين قبيل ارزش‌هاي معنوي و مذهبي را دارا باشد تا زمينه تاثيرگذاري فکري و عقيدتي را براي مهمانان ايجاد کند.
هدايت مهمانان از مبادي ورودي شهر به اماکن مد نظر، محل‌هاي مورد بازديد و تماشا، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، احيانا خودروهاي عمومي که براي جابجايي مسافران ويژه اماکن مذهبي و تاريخي در نظر گرفته خواهد شد، همه مي‌توانند چاشني تشيع و تدين داشته باشند، به نحوي که مسافر و گردشگر خارجي به محض ورود به شهر، خود را در فضايي آميخته از تاريخ و دين دريابد و برداشت و ره توشه‌اش از اردبيل و ايران براي خود و نزديکانش جذاب و برجسته درنظر آيد و ديگران را براي سفر به ايران و اردبيل برانگيزاند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،سازمان همکاري‌هاي اقتصادي که با مخفف نام انگليسي آن "اکو" شناخته مي‌شود، ابتدا در سال 1341 با عضويت ايران، پاکستان و ترکيه و با عنوان "آر سي دي" يعني سازمان همکاري عمران منطقه‌اي شکل گرفت و بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، در سال 1372 با پيوستن کشورهاي افغانستان، جمهوري آذربايجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقيزستان، ازبکستان و تاجيکستان به آن، اين سازمان با عنوان اکو شناخته شد.
اين سازمان اکنون با 10 عضو، نزديک به نيم ميليارد نفر جمعيت و حدود هشت ميليون و 700 هزار کيلومتر مربع وسعت دارد و دبيرخانه سازمان در تهران است و هدف غايي سازمان اکو، توسعه پايدار اقتصادي و گردشگري براي بهبود زندگي و رفاه مردم اعضاي آن است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها