عصر آذربایجان

گزارش خبر

خروجي صفر درآمد معادن براي آذربايجان غربي

خروجي صفر درآمد معادن براي آذربايجان غربي

1401/09/28

گروه اقتصادي: وجود ذخاير عظيم معدني يکي از پيشران هاي مهم براي توسعه هر کشوري است، دولت ها مي توانند بااستفاده از اين ظرفيت خدادادي و با برنامه ريزي جهت رفع موانع اين حوزه، ايجاد زنجيره فرآوري و جذب سرمايه گذاران زمينه توسعه پايدار منطقه و کشور را فراهم کنند.

 گروه اقتصادي: وجود ذخاير عظيم معدني يکي از پيشران هاي مهم براي توسعه هر کشوري است، دولت ها مي توانند بااستفاده از اين ظرفيت خدادادي و با برنامه ريزي جهت رفع موانع اين حوزه، ايجاد زنجيره فرآوري و جذب سرمايه گذاران زمينه توسعه پايدار منطقه و کشور را فراهم کنند. وجود يک نقشه راه براي حوزه معدن در جهت استفاده ازاين نعمت خدادادي و ظرفيت؛ مي تواند کشور را از وابستگي به درآمد هاي نفتي بي نياز کرده و جايگزين مناسب براي درآمد هاي صنعت نفت باشد.آذربايجان غربي با وجود دارا بودن ذخاير عظيم معدني يکي از استان هاي مناسب و  شاخص براي سرمايه گذاري شرکت هاي بزرگ معدني است که در کنار رشد اقتصادي استان مي تواند موجب ايجاد توسعه پايدار و اشتغال زايي و درآمد زايي براي استان شود.نکته مهم اين است که طبق گفته مسئولان استاني متاسفانه تاکنون آنگونه که بايد از اين ظرفيت ها معدني ذخاير طلا استفاده نشده و خام فروشي و نبود زنجيره فرآوري بلاي جان معادن استان شده است.
خروجي درآمد معادن آذربايجان غربي براي استان صفر است
محمدصادق، معتمديان استاندار آذربايجان غربي در جلسه بررسي فرصت هاي سرمايه گزاري استان افزود: استان داراي بزرگترين معادن خاورميانه است اما خروجي درآمد آن براي استان تاکنون صفر بوده است.وي تصريح کرد: سرمايه گذاري هاي در بخش معدن استان شروع شده است.معتمديان با تاکيد به اينکه معادن يکي از پيشران هاي اصلي توسعه هستند، ادامه داد: در استان بزرگترين معادن کربنات سديم را داريم اما متاسفانه خروجي درآمد آن براي استان صفر است.
سهم يک درصدي معادن آذربايجان غربي در ايجاد اشتغال
معتمديان اظهار کرد: با وجود دارا بودن بيشمار معدن در استان سهم آذربايجان غربي از اشتغال معادن يک درصد است و عملا معادن هيچ تاثيري در اقتصاد استان ندارند.
استاندار آذربايجان غربي افزود: آمادگي کامل داريم در بخش هاي مختلف با" شستا" همکاري کرده و موانعي که در مسير سرمايه گذاري و توسعه قرار دارند را مرتفع سازيم.وي ادامه داد: معادن ما بدليل نبود زنجيره فراوري ، خام فروشي مي کنند بايد  براي رسيدن به پيشران هاي توسعه در بخش معدن  در زنجيره اکتشاف و فراوري معادن سرمايه گذار ي کرد.
سرمايه گذاري شستا در معادن آذربايجان_غربي
ابراهيم بازيان، مديرعامل شستا نيز طي سفر به اروميه در جلسه بررسي فرصت هاي سرمايه گزاري استان با اشاره به ظرفيت هاي عظيم معدني استان و اينکه يکي از اقداماتي که در استان مي شود روي آن متمرکز شد استفاده از ظرفيت هاي معدني است، اظهار کرد: شستا مي_تواند يکي از اقدامات اصلي توسعه بخش معدن خود را در استان برنامه ريزي کند تا از اين ظرفيت به نحو احسن استفاده کنيم چرا که معدن يک ظرفيت براي بهبود توسعه کلان اقتصادي کشور است.مديرعامل شستا، بخش معدن را از بخش‌هاي با ظرفيت در آذربايجان غربي عنوان کرد و ادامه داد: درصدد هستيم پس از مطالعات اوليه روي اين مزيت، زمينه سرمايه گذاري شستا در اين حوزه فراهم شود.
سرمايه گذاري واقعي در معادن طلاي تکاب انجام نشده است
سرتيپي  مدير کل صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي افزود: با وجود اينکه معادن طلاي زرشوران تکاب بزرگترين معادن کلاسيک جهان هستند اما تاکنون سرمايه گذاري به مفهوم واقعي در معادن طلاي تکاب انجام نشده است که نياز است در اين معادن سرمايه_گذاري به معني واقعي صورت گيرد. وي تصريح کرد: معادن طلاي تکاب بزرگترين ذخاير طلاي خاورميانه را دارند و ظرفيت آن را دارد که سالانه تا 10تن طلا توليد کنند و پايه توسعه استان و کشور باشد.سرتيپي خاطر نشان کرد: در منطقه چالدران محدوده اي شناسايي شده که جزو 10 منطقه  داراي معادن مغفول مانده کشور است که بزودي شرکتي جهت بهره برداري از معادن آن منطقه حضور خواهند يافت.
آذربايجان غربي داراي ذخاير منيزيم است
مديرکل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي اظهار کرد: استان داراي ذخاير منيزيم مورد استفاده در صنايع خودروسازي است که اگر سرمايه گذاري در آنها انجام شود ضمن برگشت 2ساله سرمايه موجب تحول در منطقه خواهد شد.سرتيپي ادامه داد: در شمال استان معادن بکر داريم که نيازمند جذب سرمايه گذار براي بهره برداري هستند که اگر مورد بهره برداري قرار گيرند به پروژه هاي بزرگ ملي تبديل مي شوند.
سرتيپي گفت: در 8 ماهه نخست سال جاري بيش از 170 ميليارد تومان حقوق دولتي از معادن استان اخذ و به خزانه دولت واريز شده است که نسبت به سال گذشته 17 درصد رشد داشته است.وي افزود: از ابتداي سال جاري تا پايان آبان ماه 24 فقره پروانه اکتشافي براي محدوده هاي معدني تازه کشف شده صادر شده است که اين محدوده ها پس از انجام عمليات اکتشافي و رسيدن به ماده معدني مد نظر و اخذ گواهي کشف به مرحله بهره برداري خواهند رسيد.سرتيپي تصريح کرد: در بازه زماني ياد شده در آذربايجان غربي 15 محدوه معدني با حجم سرمايه گذاري بالغ بر 76 ميليارد و 7952 ميليون ريال موفق به اخذ گواهي کشف شدند که در حال تکميل مرحله اکتشافي و تجهيز معادن خود جهت بهره برداري مي باشند.
آذربايجان غربي جزو 5 استان برتر در حوزه توسعه معدني
سرتيپي با اشاره به افق روشن پيش روي آذربايجان غربي در بخش معدن با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته و مقدمات توسعه اين بخش اظهار کرد: مي توان گفت که ما جزو پنج استان برتر در بين استان‌هاي هم تراز خودمان در حوزه توسعه معدني هستيم.وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر از معادن داراي پروانه بهره برداري معتبر که بخشي از آنها به دلايل مختلف راکد، نيمه فعال يا غيرفعال هستند که اين موارد به صورت مستمر احصا شده و معادني که داراي ظرفيت براي فعاليت دوباره هستند، به سرمايه گذاران جديد واگذار مي‌شوند.
آذربايجان غربي داراي 3معدن طلا با ذخيره قطعي 33.3 ميليون تن
دسترنج، معاون امور معادن و صنايع معدني اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي به معادن طلاي استان اشاره کرد و گفت: استان داراي 3 معدن طلا است که طلاي زره شوران يکي از معادن مهم کشور با کلاس جهاني محسوب مي شود.دسترنج اظهار کرد: ذخيره قطعي اين معادن 33.3 ميليون تن مي باشد که سالانه يک ميليون و 157 هزار تن سنگ طلا از اين معادن استخراج و سالانه يک هزار و 742 کيلو گرم شمش طلا در واحدهاي فرآوري اين معادن توليد مي شود و بيش از 670 نفر بصورت مستقيم در معادن طلاي استان مشغول بکار هستند. معاون امورمعادن اداره کل صمت استان اضافه کرد: صادرات مواد معدني بصورت خام خيلي کم صورت مي گيرد و صادرات اين مواد مستلزم فرآوري مي باشد، با توجه به سياست هايي که امروزه دولت در برنامه خود دارد ايجاد ارزش افزوده براي مواد معدني استخراج شده و فرآوري مواد معدني در محل معادن است و صادرات مواد معدني پس از فرآوري به بازارهاي داخلي و خارجي ارسال شود.وي تصريح کرد: در مهاباد نيز واحدهاي فرآوري در زمينه هاي فرآوري ماده معدني باريت، سيليس، سنگ هاي تزئيني وجود دارد که در زمينه صادرات نيز فعاليت دارند.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا؛ دولت بايد به اين نکته توجه داشته باشد که براي مقابله با تحريم ها و دست يابي به اقتصاد بدون نفت، در حوزه  معدن اقدامات اساسي انجام دهد و زمينه جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي را با ايجاد برخي  تسهيلات و حمايت ها فراهم کند.همچنين مسئولان استاني و نمايندگان مجلس نيز بايد تلاش ويژه براي بهره برداري از معادن استان که يک گام مهم در توسعه همه جانبه استان است را داشته باشند، چرا که براي گذر از کشاورزي سنتي به صنعتي و رسيدن به توسعه پايدار، اشتغالزايي و رفع محروميت در استان بايد صنعت معدن استان شکوفا شود.اگر باور به شکوفا کردن صنعت معدن در استان بوجود آيد، چالش هاي عمده بخش معدن استان با همکاري و تعامل دولت و بخش خصوصي، ايجاد مشوق هاي سرمايه گذاري و ايجاد زيرساخت ها قابل حل وفصل است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها