عصر آذربایجان

گزارش خبر

پيشرفت استان نبايد به بودجه سالانه ملي وابسته شود

وزير کشور:

1401/09/28

گروه سياسي: وزير کشور بر ارائه برش استاني الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت، متناسب با ظرفيت‌هاي بومي هر استان تاکيد کرد و گفت: وابستگي به بودجه ملي، اخلال جدي در روند توسعه عمراني استان‌ها ايجاد مي‌کند.

گروه سياسي:  وزير کشور بر ارائه برش استاني الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت، متناسب با ظرفيت‌هاي بومي هر استان تاکيد کرد و گفت: وابستگي به بودجه ملي، اخلال جدي در روند توسعه عمراني استان‌ها ايجاد مي‌کند.
 به گزارش عصر آذربايجان، احمد وحيدي در نشست هم انديشي توسعه استان آذربايجان غربي که با حضور پرويز فتاح رئيس بنياد مستضعفان، محمد صادق معتمديان استاندار، نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از فعالان اقتصادي استان در محل وزارت کشور برگزار شد؛ اين مطلب را مطرح کرد.وزير کشور افزود: تعامل و هم انديشي نخبگان و مديران ارشد استاني شرط مهمي در توسعه استان هاست و بايد از اين فرصت براي حل گره‌هاي توسعه‌اي و تسريع در اجراي برنامه پيشرفت همه جانبه استان بهره گرفت.وحيدي با بيان اينکه برگزاري نشست هم انديشي براي توسعه استان آذربايجان غربي اقدام پسنديده اي است؛ ادامه داد: توسعه کلي کشور در گرو توسعه استان هاست و براي همين ايده توسعه بر محور استاني مطرح شد.وي با بيان اينکه توسعه استان ها در قالب الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت قابل تحليل است؛ گفت: بايد برش هاي استاني اين الگوها متناسب با ظرفيت هاي بومي و محلي استان ها استخراج شود.وزير کشور در بخش ديگري از صحبت هاي خود به تشريح مزيت هاي الگوي پيشرفت استان محور پرداخت و اظهار کرد: در اين قالب، کارهاي عمراني و توسعه اي با سرعت و هزينه کمتري عملياتي مي شود.وحيدي با بيان اينکه ظرفيت هاي بومي اقتصادي، تجاري وفرهنگي استان‌ها بايد فعال شود؛ گفت: مشکلات در حوزه هاي اقتصادي بيش از آنکه ناشي از منابع مالي باشد، به نوع نگاه اقتصادي و فرهنگي ما مرتبط است و در واقع وابسته بودن به بودجه هاي ملي سالانه اخلال جدي در روند توسعه عمراني استان ها ايجاد مي_کند.وي توضي داد: شناسايي ظرفيت هاي استان به خصوص در حوزه جذب سرمايه گذاري و دعوت از فعالان اقتصادي و کارآفريناني که در خارج از کشور هستند، بايد در محور برنامه هاي استانداران قرار گيرد.وزير کشور افزود: بسياري از فعالان اقتصادي علقه و تعلق اجتماعي خاصي به استان و شهرستان خود دارند و حاضر به سرمايه گذاري در مناطق خودشان هستند و در اين عرصه استانداران بايد به خوبي اين ظرفيت ها را شناسايي و به کار گيرند.ظرفيت هاي فرهنگي استان آذربايجان غربي ديگر مساله‌اي بود که دکتر وحيدي در اين نشست به آن اشاره و تاکيد کرد: وحدت اقوام و طوايف در استان آذربايجان غربي بي نظير است و اين امر فرصتي براي رشد شتابان استان است.
از ظرفيتهاي شاخص آذربايجان غربي در سطح ملي براي توسعه استان بهره خواهيم برد
استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينکه استان از ظرفيت هاي خوبي در سطح ملي برخوردار است، گفت: برنامه ريزي شده تا با هم انديشي و همفکري بتوانيم از ظرفيت هاي بسيار خوب مجموعه توان مديريتي نيروي انساني استان در سطح ملي در جهت شتاب دهي به برنامه هاي توسعه اي استفاده کنيم. محمدصادق معتمديان نيزدر اين  نشست گفت: با عنايت به رويکرد دولت سيزدهم در توجه به مناطق مرزي و کمتر برخوردار ؛ تلاشمان داريم که از ظرفيت هاي بسيار خوب مرکز و توانمندي نخبگان استفاده کينم. وي افزود: استان از مواهب، نعمات، ظرفيت ها و پتانسيل هاي بسيار خوبي برخوردار است که در 40 سال گذشته به دليل شرايط خاص هشت سال دفاع مقدس و موضوعات امنيتي امکان  سرمايه گذاري دولت و بخشهاي حاکميت و خصوصي بخاطر بالا بودن ريسک امنيتي وجود نداشت. معتمديان ادامه داد: امروز خوشبختانه با تلاش نيروهاي مسلح، نظامي، انتظامي و امنيتي ضريب امنيتي استان افزايش پيدا کرده ومي توانمي ادعا کنيم آذربايجان غربي يکي از استانهاي امن کشور محسوب مي شود.وي افزايش شاخص ضريب امنيتي براي سرمايه گذاري، توجه دولت سيزدهم و اجماع، هم افزايي و تعامل شکل گرفته در ارکان مديريتي استان را يک فرصت طلايي براي اجراي برنامه هاي توسعه اي برشمرد.استاندار آذربايجان غربي يکي از مزيت هاي استان را مرز و تجارت بين الملل دانست و گفت: استان به جهت تعداد 9گمرک و  5 پايانه مرزي جزو استانهاي اول است. به دليل موقعيت جغرافيايي که استان در همجواري با کشورهاي آذربايجان، عراق و ترکيه دارد، توجه به موضعات تجارت بين الملل مي تواند در بهبود شرايط استان بسيار موثر باشد.معتمديان ادامه داد: با عنايت دولت سيزدهم و اعطاي اختيارات در بحث ساماندهي مبادي ورودي و خروجي و مديريت متمرکز در مرزها و پايانه هاي مرزي استان اتفاقات خوبي در حال شکل گيري است. استاندار آذربايجان غربي ادامه داد: در مرزهاي رازي، سرو و بازرگان نيز برنامه هاي بسيار خوبي آغاز شده است. ساماندهي مرزها با هماهنگي کليه دستگاه ها آغاز شده و آثار آن را در رشد صادرات شاهديم به نحوي که از استانهايي هستيم که جهش خوبي در بحث صادرات داشتيم.معتمديان با بيان اينکه حوزه معادن به عنوان يکي از پيشران هاي اصلي توسعه اي استان مطرح است تصريح کرد: به دليل اينکه مطالعات سيستماتيکي در بخش معادن صورت نگرفته بوده ،خوشبختانه  با ورود دولت سيزدهم و هماهنگي با مجموعه وزارت صمت و سازمان زمين شناسي و ايميدرو براي اولين بار بزرگترين پروژه مطالعات در پهنه هاي جنوب استان در هفت شهرستان را با 420 ميليارد تومان اعتبار شروع کرديم.
وي ادامه داد: اميدواريم با سرمايه گذاري دولت و اسکني که در اين مناطق صورت مي گيرد شاهد اتفاقات اميد بخش براي واگذاري پهنه هاي شناسايي شده جهت بهره برداري باشيم. استاندار آذربايجان غربي افزود: با توجه به کيفي بودن مواد معدني موجود در استان، بزرگترين ذخاير تيتانيوم خاورميانه را داريم. اميدواريم با برنامه ريزي انجام گرفته و سرمايه گذاري هاي حاکميتي از جمله ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) و ايميدرو شاهد بهره برداري از اين منابع باشيم. معتمديان اجراي مطالعات زيربنايي توسط دولت سپس واگذاري معادن به بخشهاي مختلف را جزو چرخه اي برشمرد که براي شکوفايي حوزه معدن در استان تدوين شده است.وي افزود: تفاهم نامه اي را با سه هلدينگ ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) امضا کرديم تا با استفاده از توانمنديهاي بخش خصوصي بتوانيم  ظرفيت 500 ميليون يورويي که تدوين شده در مدت سه سال با توليد فلز تيتانيوم که از محصولات استراتژيک بشمار مي رود به شکوفايي برسد.استاندار آذربايجان غربي در ادامه بهره مندي از ظرفيت هاي معدني درياچه اروميه را نيز مورد اشاره قرار داد و گفت: ظرفيت هاي منحصر بفرد درياچه اروميه  سالها راکد مانده بود که با رايزني هاي صورت گرفته و اخذ مجوزهاي قانوني سازمان محيط زيست امکان بهره برداري از ظرفيت هايي چون پتاس و منيزيت فراهم شد.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها