عصر آذربایجان

گزارش خبر

قلعه‌ کاظم داشي پناهگاه امن اروميه

قلعه‌ کاظم داشي پناهگاه امن اروميه

1399/07/27

گروه سيري در استان ها : اثر باستاني قالا داشي يا قلعه‌ي کاظم داشي در روستاي گورچين قلعه در 70 کيلومتري اروميه واقع شده است که در زمان‌هاي مختلف از جمله جنگ جهاني اول پناهگاه اهالي هفت روستاي اطراف بوده ‌است و نام آن به ياد »کاظم خان«، فرمانده‌ي افراد محافظ روستا که خود اهل قوشچي بوده، نامگذاري شده ‌است.

گروه سيري در استان ها : اثر باستاني قالا داشي يا قلعه‌ي کاظم داشي در روستاي گورچين قلعه در 70 کيلومتري اروميه واقع شده است که در زمان‌هاي مختلف از جمله جنگ جهاني اول پناهگاه اهالي هفت روستاي اطراف بوده ‌است و نام آن به ياد »کاظم خان«، فرمانده‌ي افراد محافظ روستا که خود اهل قوشچي بوده، نامگذاري شده ‌است.
نام کاظم داشي در اصل، قالا داشي مي‌باشد و در قديم به قيرخلار( 40 نفر) نيز معروف بوده ‌است. بخش قلعه بر فراز کوه مخروطي شکل ناقصي استوار است که در 2 کيلومتري سمت جنوب غربي و نزديک ساحل درياچه‌ي اروميه مشرف به جلگه‌اي خرم و سبز، واقع شده است.
به گزارش عصر آذربايجان ، کاظم داشي صخره‌اي طبيعي است که به علت موقعيت خاص جغرافيايي، مسير صعب‌العبور، پرتگاه‌هاي مخوف و برتري ژئوپليتيک در طول تاريخ، خصوصا در زمان جنگ و ناآرامي، همواره مورد استفاده‎ي مردمان منطقه قرار گرفته است. از اين‌رو بر اساس کاوش‌هاي باستان‌شناسي، قدمت آثار تاريخي به دست آمده در اين صخره به هزاره‌ي اول پيش از ميلاد باز مي‌گردد. به روايت  کهن سالان منطقه، گويا در سال‌هاي دور، چهل نفر از اهالي از دست حاکمان ظالم گريخته و در صخره پناه مي‌گيرند.از آن پس و تا پيش از حضور کاظم خان، اين صخره با عنوان قيرخلار قالاسي )قلعه‌ي چهل نفر) و قالا داشي (قلعه‌ي سنگي) شناخته مي‌شد. از اوايل قرن بيستم، کاظم خان با پناه بردن به صخره، به مقاومت و مبارزه با اشغال‌گران روس و دفاع از مردم منطقه مي‌پردازد. مبارزات کاظم خان تا سال‌ها پس از خروج روس‌ها در ناآرامي‌هاي داخلي و غائله جيلوها ادامه داشته است.
اين صخره‌ي طبيعي به شکل يک کلاه نظامي است. از شگفتي‌هاي طبيعت اين است که صخره‌ي ديگري با شباهت حيرت‌انگيز و در اندازه‌اي کوچکتر، در جوار کاظم داشي وجود دارد، به طوري‌که از آن به عنوان قل ديگر کاظم داشي ياد مي‌شود. سنگ نگاره خان تختي، متعلق به دوران ساسانيان از جمله آثار مهم تاريخي منطقه است که در فاصله‌ي کمي از کاظم داشي قرار دارد.
امروزه بخش کمي از جزيره کاظم‌داشي با درياچه اروميه در تماس است. حتي جزيره دوقلو و کوچک‌تر آن نيز به همين سرنوشت دچار شده و در نزديکي ساحل قرار دارد. جزيره کاظم داشي در قسمت شمالي غربي درياچه اروميه و در فاصله 1.5 کيلومتري از روستاي گورچين قلعه قرار دارد.
نزديک‌ترين جزيره به اينجا جزيره بزرگ ياسا آدانا است که در داخل درياچه اروميه قرار دارد. براي رسيدن به اين جزيره بزرگ بايد از قايق استفاده کرد. ساحل کنار کاظم‌داشي شامل نمک فراوان بوده و به‌صورت شوره‌زار است. همين امر دليل رنگ سفيد ساحل بوده و گياهان زيادي در اطراف ساحل ديده نمي‌شود. حرکت روي سنگ‌هاي نمک که به‌صورت ترد و شکننده هستند يکي از جذابيت‌هاي ساحل زيبا و سفيد اين جزيره است. شکل ظاهري جزيره که بنگريد خواهيد ديد که آن در طي سال‌ها تغيير شکل داده و امروزه از دور شبيه به يک کلاه نظامي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها