عصر آذربایجان

گزارش خبر

نرخ اجاره در تبريز سربه فلک کشيد

درد گراني مسکن بر جان مردم//

1401/11/09

گروه گزارش:طي ماه‌هاي گذشته با نوسان بزرگي در بازار مسکن مواجه بوديم که رشد بي‌رويه نرخ دلار موجب شد تا بازارمسکن در رکود قرار گيرد و خريداران و فروشندگان را در بلاتکليفي قرار دهد.

اسرا درويشي

گروه گزارش:طي ماه‌هاي گذشته با نوسان بزرگي در بازار مسکن مواجه بوديم که رشد بي‌رويه نرخ دلار موجب شد تا بازارمسکن در رکود قرار گيرد و خريداران و فروشندگان را در بلاتکليفي قرار دهد.
  مسکن، نه تنها از مهمترين و اساسي‌ترين نيازها براي تأمين امنيت اجتماعي و رواني شهروندان، ثبات اقتصادي و بهتر زيستن خانواده تلقي مي‌شود بلکه حتي در روند زندگي، مؤثر است چنانکه دوري يا نزديکي آن به محل کار و هزينه رفت و آمد عواملي تأثيرگذار بر سطح زندگي شهروندان و هزينه‌هاي ثابت معيشت است.
گراني مسکن در شرايط اقتصاد آلوده به تورم شديد که حتي نرخ مصالح ساختماني را دچار تلاطم ناخوشاينده کرده، بر نرخ اجاره خانه آنچنان تأثيري داشته که ظرف سال‌هاي اخير آن را مايه نگراني شهروندان کرده است.
بازار مسکن، از مدت‌ها قبل دچار رکود تورمي شده بود. تورمي سنگين همراه با رکود که تقريباً ثابت و بدون تغيير مانده بود؛ اما گويا شرايط فعلي، دشوارتر از قبل و تورم، لجام گسيخته‌تر از هميشه شده است.
مشکل نوسان رو به افزايش نرخ مسکن و متعاقب آن سير صعودي اجاره‌بهاي منزل در کلانشهري چون تبريز به دغدغه‌اي بزرگ و مهم براي اقشار آسيب‌پذير و جواناني مبدل شده که در زندگي مشترک به دنبال سرپناهي امن و آرام هستند.در گذشته زوج‌هاي جوان در ابتداي زندگي در خانه والدين خود سکونت مي‌کردند و سپس خانه‌اي را تهيه و به خانه خودشان مي‌رفتند اما اکنون خانه پدري آنچنان کوچک است که خانواده به سختي جا مي‌شوند از طرفي قيمت خانه‌ها بالا رفته است.بررسي آمارها نشان مي‌دهد از آغاز به کار دولت سيزدهم تا پايان آذرماه امسال قيمت مسکن تنها در دو ماه آن هم به مقدار بسيار اندک کاهشي بوده است به نحوي که با توجه به تورم اين ميزان کاهش اثر بااهميتي در افزايش قدرت خريد مسکن خانوارها نداشته است و با رشد 55درصدي قيمت مسکن در دولت سيزدهم مواجه بوديم.
دولت سيزدهم براي افزايش توليد مسکن، طرح نهضت ملي مسکن را با هدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد کليد زد. در قالب اين طرح، دولت وعده داد که تا پايان کار دوره 4 ساله‌اش در 1404، 4 ميليون واحد مسکوني تحويل متقاضيان بدهد؛ متقاضيان اين طرح بايستي در مرحله نخست 40ميليون تومان واريز کنند و ساير آورده شخصي بر اساس هزينه‌هاي ساخت باشد و 400ميليون تومان نيز با همراهي بانک به صورت تسهيلات اعطا مي‌شود.
در تبريز، دو شهر جديد سهند و شهريار به عنوان محل احداث واحدهاي مسکوني جديد طرح نهضت ملي مسکن اعلام شد و هر يک از اين شهرها متقاضياني مربوط به خود را داشتند که حال آنچه که به نظر مي‌رسد شهر جديد شهريار فعلاً مساعد احداث واحدهاي اين طرح نيست.به سراغ شهروندان رفته و حال و روز بازار مسکن را از آنها جويا مي‌شويم؛
قدرت خريد مسکن کاهش يافته است
يک شهروند تبريزي در خصوص وضعيت بازار مسکن در تبريز مي‌گويد: در حال حاضر وضعيت بازار مسکن اصلاً خوب نيست و توانايي خريد افراد کاهش يافته است.شمسي‌نيا ادامه مي‌دهد: سني از ما گذشته است و خدا را شکر در گذشته يک خانه کوچکي براي خود تهيه کرديم اما خدا به داد زوج‌هاي جوان برسد؛ خانواده‌ها هم توانايي کمک کردن به آنها را ندارند چراکه در هزينه‌هاي اوليه زندگي مانده‌اند.
توانايي رهن خانه را نداريم چه برسد به خريد!
يک جوان تبريزي نيز  مي‌گويد: 34سال دارم اما همچنان ازدواج نکرده‌ام، کارمند هستم اما با اين وضعيت حتي نمي‌توان يک خانه رهن کرد چه برسد که خانه‌اي را خريداري کرد.
اکبري با اشاره به شرايط سخت اقتصادي کشور، خاطرنشان مي‌کند: وام‌هاي ازدواج صرفاً کفاف تهيه تجهيزات اوليه زندگي را تأمين مي‌کند اما بقيه آن چه‌طور؟ آيا دولت نمي‌خواهد فکري به حال جوانان بکند؟
او همچنين يادآور مي‌شود: هيچ‌کس به فکر جوانان نيست، همه فقط شعار مي‌دهند، زندگي ما جوانان نابود شده است.
بازار مسکن راکد شده است
رضايي يکي از مشاورين املاک تبريز است که سابقه 22ساله در اين عرصه را دارد؛ او مي‌گويد: قبلاً بازار رهن و اجاره و خريد و فروش مسکن خوب بود، ما هم سود خوبي مي‌کرديم اما اکنون بازار راکد شده است.او ادامه مي‌دهد: بازار خريد و فروش که کلاً از بين رفته است، افرادي هم که براي رهن و اجاره مراجعه مي‌کنند، با شنيدن هزينه‌ها تعجب کرده و مجبور مي‌شوند به پايين شهر مراجعه کنند.رضايي ضمن گلايه‌مندي از مسئولين متذکر مي‌شود: با اين وضعيت نه ما سود مي‌کنيم نه افرادي که به دنبال رهن و اجاره هستند مي‌توانند خانه‌اي را بيايند؛ اي کاش مسئولين فکري به حال بازار مسکن بکنند.
با حقوق کارمندي نمي‌توان خانه‌دار شد
يک زوج جوان تبريزي که براي خريد خانه به املاک مراجعه کرده‌اند، نيز  مي‌گويند: براي خريد خانه تاکنون به چندين املاکي مراجعه کرده‌ايم اما نتيجه‌اي نگرفته‌ايم، جهاز و هزينه‌هاي عروسي را حذف کرديم تا خانه بخريم، اما با اين وضعيت امکانپذير نيست.آنها ادامه مي‌دهند: قيمت واحد پنجاه متري در معمولي‌ترين نقطه شهر بالاي يک ميليارد تومان است، با حقوق کارمندي چگونه آن را تأمين کنيم؟
اجراي صحيح سياست‌هاي دولتي، راه نجات بازار مسکن
رييس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تبريز در خصوص وضعيت بازار مسکن  مي‌گويد: در بازار مسکن چند عامل توليد تأثيرگذار است، از بحث زمين، مصالح ساختماني، نيروي انساني گرفته تا سرمايه که همه از عوامل توليد مسکن هستند و در کنار آن، نقش دولت و سياست‌هاي دولتي هم بي‌تاثير نيست.
فريدون بابايي اقدم ادامه مي‌دهد: عرضه و تقاضاي مسکن مهم است، در تقاضاي مسکن هم دو موضوع تقاضاي بالقوه براي شهروندان بدون خانه مطرح است که شاخص تعيين کننده‌اي در سياست‌هاي دولتي مسکن است.او خاطرنشان مي‌کند: تقاضاي مؤثر مسکن نيز به متقاضياني اشاره دارد که فاقد مسکن هستند اما توانايي خريد آن را دارند که موضوع آنها با مورد اول فرق مي‌کند و قطعاً در سياست‌هاي دولتي اين مورد به طور ويژه بايد در نظر گرفته شود که در نظر نگرفتن آن سبب عدم تحقق برنامه‌هاي دولتي مي‌شود.او اضافه مي‌کند: بازار پر تلاطم و پر نوسان تأثير بسياري بر عوامل توليد مسکن دارند چراکه بازار مسکن در رکود کامل بود و ناگهان با افزايش قيمت مواجه شد و نوسانات، مشکلات کلان جامعه و تحريم سبب عدم ثبات در قيمت مسکن، مصالح ساختماني، نيروي انساني و زمين شد که نوسانات تعهدات سازنده را بهم مي‌ريزد و سيب افزايش پرونده‌هاي حقوقي و شکايت‌هايي ميان خريداران و سازندگان شده و اثرات آن در شهر هم ديده مي‌شود.
بابايي اقدم همچنين يادآور مي‌شود: هزينه‌هاي ساخت مسکن ماه به ماه فرق مي‌کند که بخشي از آنها تحت نوسانات ارزي هم هستند و بنابه اهميتي که در مسکن دارد به اين موضوع دامن مي‌زنند که شايد بيش از 300شغل در ساخت يک مسکن ايجاد مي‌شود؛ بنابراين فشار مضاعف بر روي مردم وارد مي‌شود.او تاکيد مي‌کند: مسکن حداقلي که 60متر مربع باشد با تغييرات بازار امروز حداقل 10ميليون تومان هزينه ساخت مسکن در يک ساختمان سه طبقه است که هرچه طبقات کم و بيش شده، هزينه تغيير مي‌کند؛ 600ميليون تومان هزينه احداث واحد و 20تا 50درصد آن نيز هزينه زمين است که در نتيجه قيمت آن به يک ميليارد تومان مي‌رسد که البته در نقطه معمولي شهر است نه بالاشهر؛ يک کارگر عادي چندين سال طول مي‌کشد تا خانه‌دار شود البته آن هم به شرط تثبيت قيمت‌ها.او متذکر مي‌شود: متأسفانه نقش بسيار سيستم بانکي هم دور نيست، در هر مقطع نظام بانکي تسهيلات را ارائه مي‌دهد اما اکنون کليه‌ي وام‌هاي نظام بانکي بسته شده‌اند و اگر تسهيلاتي ارائه نشود، اميد به خانه‌دار شدن افراد عملاً با اين شرايط موجود جزو محالات است.رييس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تبريز اضافه مي‌کند: اگر سياست‌هاي دولتي نظير مسکن مهر و جهش توليد مسکن درست اجرا شده و کمک کننده باشد، مي‌توان اقداماتي را انجام داد تا وضعيت بهبود يابد.
بازار مسکن راکد است
رييس هيأت مديره انجمن صنفي انبوه سازان مسکن و ساختمان آذربايجان شرقي نيز در اين خصوص  مي‌گويد: در واحدهاي کم طبقه و قيمت پايين خريد و فروش مناسب‌تر است اما در بقيه خريد و فروش راکد است چراکه وضعيت بازار مسکن در نوسان است که حتي يک ماه هم نشده است که شاهد رشد نرخ ارز و طلا بوديم و يک تعداد هم خريد و فروش نمي‌کند چراکه تثبيتي وجود ندارد.جمشيد برزگر خاطرنشان مي‌کند: اکنون با قيمت‌هاي غير متعارف خريد و فروش مي‌شود که با اين شرايط کسي ملکي را خريداري نمي‌کند و به سمت تورم، افزايش قيمت‌ها و رکود خريد و فروش مي‌رويم.
او ادامه مي‌دهد: اکنون مردم قدرت خريد ندارند و وضعيت معيشتي و اقتصادي آنها خوب نيست؛ بنابراين خريداري نيست، بازار ثبات ندارد؛ فروشنده، سازنده و خريدار ضرر مي‌کنند و التهاب بازار مشکل ساز است.
او اضافه مي‌کند: اميدواريم ثبات نسبي در بازار برقرار شود اکنون چندين پروژه داريم که حتي توان راه انداختن آن را هم نداريم و براي بعد عيد نوروز نگه‌داشته‌ايم چراکه با اين تورم، فروش و خريد صرفه اقتصادي ندارد.برزگر تاکيد مي‌کند: قيمت خانه‌اي در پايين‌ترين نقطه شهر متري 15ميليون تومان است که با اين حساب با حقوق کارگري سال‌هاي سال طول مي‌کشد تا خانه‌دار شد.او همچنين يادآور مي‌شود: يک سري افراد در هر بازاري به دنبال سو استفاده هستند و دلالي مي‌کنند که از اثرات اين افراد هم نمي‌توان در بازار مسکن چشم‌پوشي کرد.او خاطرنشان مي‌کند: دولت بايد از يک سري اقدامات پرهيز و يک سري مشوق‌هايي براي خانوارهاي کم درآمد و اقشار يک تا چهار و چهار تا شش در نظر بگيرد تا همه صاحبخانه شوند؛ ما تمامي راهکارها را ارائه داده‌ايم و اميدواريم توجه کنند.
آخرين وضعيت طرح‌هاي نهضت ملي مسکن تبريز
سرپرست شرکت عمران شهر جديد سهند نيز در نشست خبري در خصوص شهر جديد شهريار، گفت: در زمان پيشنهاد شهر جديد شهريار در قالب طرح نهضت ملي مسکن به اين گونه نگاه مي‌شد که اين شهر چون ساير شهرهاي جديد داراي يکسري زيرساخت‌ها و بسترهايي بوده و مي‌توان از اين زيرساخت‌ها براي توسعه شهر در قالب اين طرح اقدام کرد.
فرهاد سعيدي افزود: وقتي طرح نهضت ملي مسکن به مرحله اجرايي رسيد، مشکلاتي را در خصوص پروژه احداث واحد در شهر شهريار مشاهده کرديم. از جمله اينکه شهر شهريار همچنان نياز به اجراي برخي زيرساخت‌هاي اوليه داشته و البته اين شهر جديد يک شهر جديد خصوصي است.وي ادامه داد: پس از تعاملات و صحبت‌هايي که با متوليان اين شهر خصوصي و متوليان اجرايي انجام گرفت، مقرر شد تا زمان تکميل آماده سازي‌ها و مهيا ساختن شرايط محيطي، قسمتي از شهر را براي طرح نهضت مسکن در اختيار شرکت عمران قرار دهند. اين منطقه‌اي که معرفي شده بود، در قسمت انتهايي شهر و نزديک به روستا بود و موقعيت کالبدي و زيرساخت‌هاي چندان خوبي نداشت لذا پس از بررسي‌هاي بيشتر منطقه ديگري را شناسايي کرديم.سعيدي گفت: با توجه به اين‌که شناسايي يک منطقه مناسب براي احداث واحدهاي مسکوني طرح در شهر جديد شهريار و سپس تکميل آماده سازي‌ها و مقدمات لازم طول مي‌کشد، نخواستيم که مردم از اين موضوع رنج ببرند؛ بنابراين در قالب پيامکي به متقاضيان واحد در اين شهريار توصيه کرديم که مي‌توانند در شهر جديد سهند در مدت زمان کوتاه‌تري واحد تحويل بگيرند.وي ادامه داد: تحويل واحدهاي مسکوني افرادي که براي شهر شهريار تقاضا کرده‌اند، منتفي نيست اما نمي‌توانيم زمان مشخصي را براي اين امر اعلام کنيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،واقعيت آن است که در حال حاضر به دليل رشد روزانه قيمت‌ها و شيب صعودي تورم، سازندگان مسکن نمي‌دانند براي ساخت هر واحد مسکوني بايد چه ميزان هزينه کنند که همين بلاتکليفي موجب شده بسياري از سازندگان دست از کار بکشند؛ همچنين خريداران و افراد متقاضي که رهن و اجاره نيز توانايي تأمين مسکن را ندارند؛ اما سوال اين جاست روند افزايش قيمت همچنان تداوم دارد؟ قيمت مسکن قرار است تا کجا بالا مي‌رود؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها