عصر آذربایجان

گزارش خبر

تير خلاص قانون بر پيکر ويلا باغ هاي غير مجاز اروميه

تير خلاص قانون بر پيکر ويلا باغ هاي غير مجاز اروميه

1402/04/18

گروه گزارش: مدتي است که شاهد اخباري مبني بر تخريب ويلا باغ هاي غير مجاز با دستور قضايي در برخي روستاهاي اروميه هستيم اقدامي که مخالفان و موافقان زيادي دارد. موافقان تخريب که نگران آينده و از بين رفتن باغ ها ، روستاها و زمين هاي کشاورزي و تبديل شدن باغ شهر اروميه به انبوهي از خانه هاي ويلايي هستند و مخالفان نيز مدعي هستند اگر ساخت و ساز در باغ ها و زمين هاي کشاورزي بيش از چند متر که در قانون آمده غير مجاز محسوب مي شود چرا در زمان ساخت اين ويلا ها کسي جلوي ساخت و سازها را گرفته نشده و بعد از اتمام کارحکم تخريب ويلا باغ ها صادر شده است!

گروه گزارش: مدتي است که شاهد اخباري مبني بر تخريب ويلا باغ هاي غير مجاز با دستور قضايي در برخي روستاهاي اروميه هستيم اقدامي که مخالفان و موافقان زيادي دارد. موافقان تخريب که نگران آينده و از بين رفتن باغ ها ، روستاها و زمين هاي کشاورزي و تبديل شدن باغ شهر اروميه به انبوهي از خانه هاي ويلايي هستند و مخالفان نيز مدعي هستند اگر ساخت و ساز در باغ ها و زمين هاي کشاورزي بيش از چند متر که در قانون آمده غير مجاز محسوب مي شود چرا در زمان ساخت اين ويلا ها کسي جلوي ساخت و سازها را گرفته نشده و بعد از اتمام کارحکم تخريب ويلا باغ ها صادر شده است!
در آذربايجان غربي يکي از  قطب هاي کشاورزي کشور است و اقتصاد اين استان به کشاورزي وابسته است؛ از بين رفتن زمين کشاورزي و باغات يعني از بين رفتن هزاران شغل و بوجود آمدن مشکل اقتصادي ، اجتماعي و زيست محيطي بي‌شمار در استان است.بااين وجود تخريب ويلاهاي غير مجاز نيز تبعاتي به دنبال دارد بنابراين بايد قبل از ساخت اين ويلا ها اقداماتي صورت گيرد.
رعايت عدالت در قلع و قمع مستحدثات غيرمجاز در اراضي کشاورزي لازم است
حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي قريشي امام جمعه اروميه در خطبه هاي نماز جمعه اين شهر نيز به تخريب ويلا باغ ها واکنش نشان داد و افزود: صيانت از منابع طبيعي و اراضي کشاورزي يک ضرورت اجتناب ناپذير و مهم است، لذا همه شهروندان موظف به حفاظت از منابع طبيعي و اراضي کشاورزي کشور هستند.
وي با اشاره به اينکه رعايت عدالت در قلع و قمع مستحدثات غيرمجاز در اراضي کشاورزي لازم است، ادامه داد: نبايد در اين زمينه غيرشرعي و غيرقانوني حرکت کرد بلکه نيازمند تدابير بهينه مسئولان هستيم.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي با بيان اينکه تخريب خانه باغ‌هاي احداثي در اراضي کشاورزي بعد از اتمام ساخت موجب بدبيني نسبت به مسئولان و نظام مي‌شود، گفت: بايد در ابتداي عمليات عمراني جلوي اين تفکيک غيرمجاز اراضي و ساخت و سازها گرفته شود نه اينکه بعد از اتمام احداث بنا اقدام به تخريب آن کنند.
امام جمعه اروميه تصريح کرد: از نمايندگان و قانون‌گذاران درخواست مي شود تا در اين زمينه تدابير لازم و مطلوب را جهت جلب رضايت شهروندان همراه با حفاظت از اراضي کشاورزي اخذ کنند.
تخريب 1000 ويلاباغ در اروميه
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي افزود: باتوجه به اينکه امنيت غذايي آحاد جامعه به حفاظت از خاک و کشاورزي بستگي دارد لذا با فرهنگ سازي و اطلاع رساني مردم نسبت به جوانب و تبعات منفي و غيرقابل جبران تخريب مزارع و باغ ها از طريق ساخت و سازهاي غير مجاز مي‌توان ارزش و باورهاي عمومي را به سمت قباحت تغييرکاربري غيرمجاز سوق داد.
خسرو شهبازي تصريح کرد: در واقع زماني مي شود از تخريب جلوگيري کرد که افکار عمومي ارزش خاک را درک نموده و حفظ زمين هاي کشاورزي را بر ويلاسازي ترجيح دهند، در غير اين صورت مطابق قانون هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز مساوي با تخريب و قلع و قمع آن است.
شهبازي ادامه داد: تاکنون از 8400ساختمان غير مجاز ويلا باغ در اروميه، هزار ساختمان ويلايي در باغات تخريب شده است.
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان خاطرنشان کرد: ساختمان هايي مشمول تخريب مي شوند که در اراضي زراعي و باغ ها  بدون اخذ مجوز لازم از کميسيون تبصره يک ماده يک احداث شده باشند که مطابق قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغ ها فعل تغييرکاربري غيرمجاز جرم انگاري گرديده و قلع و قمع و پرداخت جزاي نقدي به عنوان مجازات مرتکبين در نظر گرفته شده است.
وي ادامه داد: ضمناً قانون گذار به جهاد کشاورزي اين اختيار را داده است که به محض مشاهده ساخت و ساز با هماهنگي دادستاني بدون تشکيل پرونده قضايي سريعاً مستحدثات را قلع و قمع و عرصه را به حالت زراعي اعاده نمايد.
شهبازي خاطر نشان کرد: متأسفانه برخي از مالکين بعد از تخريب، اطلاعي از مجازات قانوني تکرار جرم تغييرکاربري غيرمجاز نداشته و بعد از قلع و قمع بنا توسط جهاد کشاورزي اقدام به بازسازي ديوار و ايجاد بنا مي کنند که مطابق ماده ? قانون حفظ کاربري به حداکثر جزاي نقدي و حبس از يک تا شش ماه محکوم مي شوند.
وي يادآور شد : تکليف مالک بعد از تخريب اين است که زمين را به حالت اول اعاده نمايد و در صورتي که نياز به اتاق نگهباني داشته باشد و حائز شرايط دريافت مجوز تغييرکاربري باشد، اقدام به ثبت درخواست تغييرکاربري کند.
 رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي اظهار کرد: به بهره برداران و شهروندان توصيه مي شود، حتماً قبل از انجام هرگونه معامله براي خريد زمين کشاورزي از دارا بودن مجوز بناي احداثي اطمينان حاصل نمايند و از خريد املاکي که داراي ساخت و ساز غيرمجاز مي باشند، خودداري کنند.
شهبازي افزود: مالکين اراضي و کشاورزاني که قصد ايجاد بنا اعم از اتاق نگهباني و يا طرح کشاورزي و صنعتي و توليدي در زمين کشاورزي را دارند قبل از هرگونه خريد مصالح و اقدام به ساخت با مراجعه به مديريت هاي جهاد کشاورزي شهرستان مربوطه مجوز مربوطه را اخذ کنند، در غير اينصورت قانون هيچگونه مماشاتي با مرتکبين تغييرکاربري غيرمجاز نخواهد داشت.
تخريب باغات و قطع درختان از سوي مالکان آنها به هيچ وجه قابل پذيرش نيست
منافي نايب رييس شوراي اسلامي شهر اروميه افزود: اروميه شهري سبز و باغ شهر است، وجود اراضي با کاربري باغ و کاربري زراعي در محدوده و حريم شهر به لحاظ هويت شهري و سلامت شهروندان موضوع حائز اهميتي است.
 وي اظهار کرد: تخريب باغات و قطع درختان از سوي مالکان آنها به هيچ وجه قابل پذيرش نيست؛ لذا برخورد قاطع و مشترک قانوني در اين خصوص از ملزومات پيشگيري از چنين تخريب‌ها و بي ملاحظگي ها است.
منافي يادآور شد: لزوم همکاري بيش از پيش مديريت شهري با قوه قضائيه در پيشگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز و تبديل باغات به فضاي مسکوني، تخلفات ريز و درشت ساختماني و تغيير کاربري هاي غير مجاز بايد با جديت تداوم بيابد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايسنا؛ ازبين رفتن اراضي کشاورزي و باغات براي هر منطقه يعني بروز يک فاجعه اجتماعي ،اقتصادي ؛ لذا ضروري است طبق  قانون، جهاد کشاورزي و متوليان امر تمام توان خود را براي حفظ زمين هاي کشاورزي و باغات به کار گيرند و ساخت و سازها نيز بايد طبق قانون انجام شود.
قطعاً هزينه هاي اجتماعي و اقتصادي پيشگيري از ساخت و ساز غيرمجاز در زمين هاي کشاورزي کم تر از تخريب ويلا باغ ها است بنابراين نياز است ضمن تقويت بازرسي ها و افزايش نظارت ها بر ساخت و سازها در روستاها و زمين هاي کشاورزي ،در ابتداي کارجلوي ساخت و سازهاي غير مجاز گرفته شود تا ديگر بعد از اتمام کار به فکر تخريب ويلا باغ هاي غير مجاز که هزينه اي اقتصادي و اجتماعي فراواني را به دولت و مردم متحمل مي کند، نباشيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها