عصر آذربایجان

گزارش خبر

وجود بيش از 100 نوع ماده سمي در قليان

معاون بهداشتي و رئيس مرکز بهداشت زنجان خبر داد

1395/09/14

گروه اجتماعي: معاون بهداشتي و رئيس مرکز بهداشت استان زنجان با بيان اينکه بيش از 100 نوع ماده سمي در قليان وجود دارد، گفت: مصرف قليان باعث به وجو آمدن بيماري هاي مختلف از جمله سرطان ريه، مثانه و غيره مي_شود.

گروه اجتماعي: معاون بهداشتي و رئيس مرکز بهداشت استان زنجان با بيان اينکه بيش از 100 نوع ماده سمي در قليان وجود دارد، گفت: مصرف قليان باعث به وجو آمدن بيماري هاي مختلف از جمله سرطان ريه، مثانه و غيره مي_شود.
محمد رضا صائيني معاون بهداشتي و رئيس مرکز بهداشت استان زنجان با بيان اينکه بيش از 100 نوع ماده سمي در قليان وجود دارد، اظهار کرد: اين مواد سمي باعث به وجود آمدن بيماري هاي مختلف از جمله سرطان ريه، مثانه و غيره است.
وي با اشاره به اينکه مصرف يک وعده قليان معادل مصرف کامل سه بسته سيگار است  افزود: در تنباکوي قليان از اسانس هاي مختلف استفاده مي شود در اين حالت است که مصرف يک وعده قليان انواع بيماري ها را به دنبال خواهد داشت.
معاون بهداشتي و رئيس مرکز بهداشت استان زنجان با بيان اينکه به تنباکو هاي بي کيفيت اسانس هاي مختلف اظافه مي کنند تا جوانان از اينگونه تنباکو ها در قليان استفاده کنند، تصريح کرد: مصرف قليان ضرر هاي اجتماعي را هم همراه دارد.
صائيني با اشاره به اينکه جوانان به جاي استفاده از دخانيات(سيگار ، قليان و غيره) و به هدر دادن اوغات و فراغت خود اوغات و فراغت خود را با ورزش و فعاليت هاي بدني و بحث هاي آموزشي سپري کنند.
وي با بيان اينکه از  مصرف دخانيات که ضرر_هاي جسمي و روحي را به همراه دارد دوري کنند  گفت: مصرف قليان در کنار ضرر جسمي که چند برابر سيگار است ضرر هاي اجتمايي به همراه دارد که در اين ميدان دوستان ناباب پيدا مي کنند و در اين بين مشکلات فرهنگي و اجتماعي پديد خواهد آمد.
*قليان زمينه ساز اعتياد جوانان
»وقتي که کريستف کلمب، کاشف بزرگ، به دنبال چندين ماه تلاش در کنار جزيره اي، که امروزه به کوبا شهرت دارد، لنگر انداخت، با جهاني روياروي شد که تازگي هاي فراواني برايش داشت! وي و همراهانش در اين جزيره ناشناس، ديدني هاي جديدي مشاهده کردند. آنان ديدند بومي ها، لوله اي از برگ خشک گياهي را که به هم پيچيده است، در دست دارند و به لوله آتش بازي که بچه ها در عيد بازي مي_کنند، شباهت دارد.
يک سرش را آتش زده و سر ديگر را مي مکند و دود آن را با هوا استنشاق مي کنند. اين استنتشاق دود، نوعي سستي و رخوت پديد مي آورد و آدمي خستگي را احساس نمي کرد. لوله يادشده را بوميان »تاباکوس« مي ناميدند. بدين ترتيب دريانوردان اسپانيايي نخستين بار توتون را شناخته و به تقليد از بوميان به کشيدن آن پرداختند.«
*درصد سرطان زايي در کساني که قليان مي_کشند، بيش از افرادي است که معتاد سيگار هستند
نوعا تفاله هاي تنباکو که بايد در زباله دان ريخته و معدوم شوند در قليان مصرف مي_گردند. پس در اصلي ترين بخش، پديده قليان که تنباکوي آن است، از زيانبارترين و بدترين نوع تنباکو استفاده مي شود که نمي توان آن را کم خطر از مصرف سيگار دانست. ديدگاه کارشناسي در امور دخانيات براين است که درصد سرطان زايي از نوع حاد آن در کساني که قليان مي کشند، بيش از افرادي است که معتاد سيگارند.
 برخلاف تصوراتي که قليان را اعتيادآور نمي_پندارند، اين پديده به علت بالا بودن ميزان نيکوتين در خون، خاصيت اعتيادآوري دارد. البته تهيه و تدارک قليان پيوسته زمان بر است و آسان نيست به همين خاطر  افرادي که از اين شيوه دخانيات استعمال مي_کنند، با دشواري هايي که رو در روي آنان است  روش ساده تر را برمي_گزينند و گاه گاهي به سراغ قليان مي روند.
از طرف ديگر کساني که قليان را به شکل تفنني استفاده مي کنند وقتي به سطح خوني خاص نيکوتن مي رسند و در واقع معتاد به مصرف دخانيات مي گردند، راهکار آسان تري را که همان مصرف سيگار است براي رفع نياز خود در نظر مي گيرند و به راستي اعتياد در قليان کشي با روي آوردن فرد معتاد به استعمال سيگار نمايان مي شود. صاحب نظران اجتماعي که مصرف قليان را يک ضد ارزش فراگير مي دانند، براين باورند که قليان شبيه بازي است و در مصرف آن قبحي وجود ندارد و متأسفانه در ميان اقشار جامعه، زشتي ويژه اي در پديده قليان مشاهده نمي شود.تا جايي که در صورت استفاده شدن توسط زن ها و بچه ها بيشتر به صورت تفنن و تمسخر شبيه مي گردد.
*قليان کشي، پديده فعلي جامعه ما نيست
قليان کشي، پديده فعلي جامعه ما نيست سال ها در اقشار مختلف جامعه ايراني بوده و از آن به عنوان وسيله اي براي تفنن و سرگرمي ياد مي_شود و در تاريخچه مصرف قليان در ايران  اصلي ترين قشري که قليان دامنگير آنان شده است زناني بوده اند که در حاشيه شهرهاي استان هاي جنوبي کشور زندگي مي کردند.
قليان به خاطر شکل و شمايلي که دارد گاهي براي تزيين خانه ها خريداري مي شود و وسوسه آزمايش آن  خانواده را به سمت قليان کشي سوق مي دهد و اين در حالي است که اين پديده شيوع مصرفي بالايي ندارد بررسي هاي آماري وزارت بهداشت در سال هاي گذشته در سرشماري شاخصه هاي بهداشت طرح سلامت نشان مي_دهد که در برابر 20 درصد مصرف کنندگان سيگار، 2/3 درصد معتادان قلياني هستند و اين اختلاف بيشتر به سبب اختصاص محل هاي خاص در سفره خانه ها و قهوه خانه ها براي استفاده از قليان است اگر به شيوه استعمال دخانيات در روش قليايي بنگريم، درمي يابيم که آماده کردن قليان از حوصله خارج است در خانه ها، زن خانواده وظيفه قليان چاق کردن را دارد و با گسترش آپارتمان نشيني اين امکان از آنان سلب شده است و افراد قلياني براي رفع نياز نيکوتين خون خود، مشتري ثابت قهوه خانه ها شده اند و از آنجايي که آمد و شد به اين مکان ها در هر زمان ممکن نيست به مصرف سيگار روي مي آورند.
*ريشه هاي اجتماعي قليان کشيدن
مهم جديد بودن اين پديده در شهرهاي بزرگ در بين دختران است وگرنه جنبه زيبايي ندارد. دختران نيز به گروه همسالان خود نگاه مي کنند و مي خواهند احساسات پسرانه مقابل با محدوديت هاي دخترانه و ابراز استقلال را در خودشان تقويت کنند. اما بيشتر در ميان افرادي ظاهر مي شود که انگيزه خاصي براي زندگي کردن ندارند و در مقابل هم نه مسئوليتي دارند و نه کاري در خانواده بلد هستند.
در زمان هاي قديم در مجالس خاصي قليان مي کشيدند و مربوط به برخي افراد بود ولي امروزه متأسفانه جوانان که زندگي فانتزي را ترجيح مي دهند، در واقع همان مراسم قهوه خانه ها را به کافي شاپ ها تبديل کرده اند، البته اينکه چرا خوشي و شادي را در استفاده از دود تعبير مي کنند، جاي تأمل دارد، اما خود اين استفاده باعث توقف بيشتر در مکاني مي شود که اوقات فراغت افراد را پر مي کند و ممکن است شکارگاه آناني شود که مي خواهند خلوتگاه هاي اعتياد را پشت عرصه قليان فراهم کنند خود پديده قليان به تنهايي آسيب اجتماعي به حساب نمي آيد اما جوان هايي که قدرت دفاع از خود و توانايي نه گفتن بدين گونه دام ها را ندارند در پشت قليان در معرض آسيب هاي اجتماعي بزرگتري قرار مي گيرند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا  پيامدهاي مطالعات صورت گرفته چنين مي نمايد که ميزان گاز دي اکسيدکربن در خون مصرف کنندگان قليان، بيشتر از سيگاري ها بوده و مقدار نيکوتين موجود در قليان به مقدار چشمگيري بيش از سيگار است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وجود بيش از 100 نوع ماده سمي در قليان

معاون بهداشتي و رئيس مرکز بهداشت زنجان خبر داد
خروج

گروه اجتماعي: معاون بهداشتي و رئيس مرکز بهداشت استان زنجان با بيان اينکه بيش از 100 نوع ماده سمي در قليان وجود دارد، گفت: مصرف قليان باعث به وجو آمدن بيماري هاي مختلف از جمله سرطان ريه، مثانه و غيره مي_شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها