عصر آذربایجان

گزارش خبر

کمبود آب شرب در روستاهاي خوي

کمبود آب شرب در روستاهاي خوي

1402/05/08

گروه گزارش: فرسودگي و بالابودن عمر لوله‌هاي خط انتقال مشکل کمبود آب شرب در برخي روستاهاي خوي را تشديد کرده و موجب ترکيدگي بيش از استاندارد لوله در اين منطقه شده است.

گروه گزارش:  فرسودگي و بالابودن عمر لوله‌هاي خط انتقال مشکل کمبود آب شرب در برخي روستاهاي خوي را تشديد کرده و موجب ترکيدگي بيش از استاندارد لوله در اين منطقه شده است.
آب شرب شهرستان خوي فقط از منابع زير زميني تأمين مي‌شود، در اين شهرستان براي مهار آب‌هاي سطحي هيچ منبع و سدي وجود ندارد و اين موجب شده فقط از منابع زير زميني آب شرب موردنياز تأمين شود که در نهايت همه ساله عمق چاه‌ها عميق‌تر و کم‌آب‌تر مي‌شود.
هر چند مشکل خشکسالي و کاهش بارندگي‌ها در بسياري از مناطق کشور طي سال‌هاي اخير موجب بروز مشکلاتي در اين بخش شده؛ اما امسال بحران آب شرب در خوي به‌خصوص در روستاها وارد گام جديدي شده و مردم برخي روستاها از جمله ولديان براي تأمين ضروري‌ترين نياز اين مايه حياتي با معضل اساسي مواجه هستند.
تکميل سد غازان و احياي حق آبه خوي از سد آغ چاي براي تأمين آب شرب سال‌ها است ناديده گرفته شده است و اين شهرستان نزديک دو دهه منتظر تکميل و بهره‌برداري از اين سد است، امري که باگذشت بيش از 13 سال هنوز محقق نشده است.
بر اساس اعلام مديران شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوي هم اکنون روستاهاي کوتان‌آباد، هسته جوک، عسگرآباد، عزت‌آباد و به‌ويژه ولديان با مشکل جدي در زمينه آب شرب مواجه هستند و اين امر موجب گلايه شديد مردم اين مناطق شده است.
آغاز عمليات ايستگاه مياني روستاي ولديان خوي تا هفته آينده
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوي در خصوص مشکل آب شرب در خوي به‌خصوص در بخش روستايي اين شهرستان ، اظهار کرد: تأمين آب شرب شهرستان خوي در بخش‌هاي شهري و روستايي از محل آب‌هاي زير زميني است و باتوجه‌به کاهش نزولات آسماني و کاهش آب‌دهي منشاها در برخي از روستاها با کمبود آب روبرو هستيم.
يدالله سلطاني با بيان اينکه هم اکنون يک هزار 700حلقه چاه آب در شهرستان خوي وجود دارد، افزود: از اين تعداد چاه 100حلقه مربوط به آب شرب است و مابقي در کاربرهاي کشاورزي و صنعت استفاده مي‌شود.
وي با اشاره به برخي رفتارهاي ناصحيح در زمينه مصرف آب افزود: باتوجه‌به کمبود منابع آبي، بروز خشکسالي، افزايش جمعيت و صنايع جا دارد بافرهنگ سازي و اطلاع‌رساني به مردم در خصوص نحوه استفاده درست از آب از هدر روي هرچه بيشتر آب جلوگيري شود.
سلطاني با بيان اينکه شهرستان خوي 6 شهر و 210 روستا با جمعيت بالغ بر 340 هزار نفر دارد، اظهار کرد: تأمين آب شهرستان از منابع آب زير زميني تأمين مي‌شود و نياز آبي شهرستان 2500 ليتر در ثانيه است.
وي به چالش‌هاي تأمين آب شهرستان اشاره و تصريح کرد: تأمين آب شهرستان خوي در فصل گرما باتوجه‌به افزايش دماي هوا، زلزله مکر، و مصرف مشترکين و ساخت سازها در نقطه سربه‌سر قرار دارد و کارکرد تمام چاه‌هاي عميق در زمان اوج مصرف جوابگوي مصرف مشترکين نيست و تأمين آب شهرستان از منابع آب‌هاي سطحي نياز به زمان بيشتري دارد.
کمبود آب شرب در برخي روستاهاي خوي به مرز بحران رسيده است
مديرعامل آب و فاضلاب خوي در خصوص کمبود آب شرب در بخش روستايي خوي نيز گفت: شهرستان خوي تنها منطقه‌اي است که سد ندارد و همه نياز آب شرب در بخش شهري و روستايي از چاه تأمين مي‌شود که با آغاز فصل تابستان هر سال به دليل مصرف بيش از حد و برداشت مازاد از چاه‌ها سال‌هاست مردم مناطق شهري و روستايي با مشکل آب شرب دست‌وپنجه نرم مي‌کنند.
وي با بيان اينکه از 210 روستا در خوي هم اکنون 137 روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خوي هستند، عنوان کرد: هم اکنون در روستاهاي ولديان، عسگرآباد، حيدرآباد، کوتان‌آباد، هسته جوک، عزت‌آباد مردم با کمبود شديد آب شرب مواجه هستند و برنامه‌هاي کوتاه‌مدت براي حل مشکل کم‌آبي در اين منطقه نيز جوابگو نيست.
سلطاني با اشاره به اينکه طرح انتقال آب شرب خوي از سد آغ چاي، سد الند و سد غازان سال‌هاي متمادي مطرح مي‌شود؛ ولي متأسفانه تاکنون اجرايي نشده است، گفت: با مديريت مصرف آب تا حدودي تلاش داريم مشکل آب شرب روستاهاي خوي را حل کنيم؛ ولي لازم است براي گذر از اين مشکل تمهيداتي در نظر گرفته شود.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوي تصريح کرد: با تأمين 15ميليارد ريال از محل طرح‌هاي عمراني و 20ميليارد ريال از محل اعتبارات در اختيار نماينده و تهيه مصالح از طريق فرمانداري عمليات اجرايي روستاي ولديان تا يکشنبه هفته آينده از طريق برون‌سپاري آغاز خواهد شد.
فرسودگي و بالابودن عمر لوله‌هاي خط انتقال مشکل اصلي آب شرب در روستاي ولديان
سلطاني در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل روستاي ولديان مشکل آب نيست؛ بلکه فرسودگي و با بودن عمر لوله‌هاي خط انتقال آب است که باعث ايجاد ترکيدگي بيش از حد استاندار مي‌شود.وي خاطرنشان کرد در سفر رياست‌جمهوري به شهرستان خوي 12 پروژه جهت تصويب معرفي و تصويب شدند که درصد پيشرفت فيزيکي اين پروژه‌ها بالاي 70 درصد است.
سلطاني در خصوص اجراي شبکه جمع‌آوري فاضلاب در نقاط باقي‌مانده شهر خوي اشاره کرد و تصريح کرد: مطالعات طرح جمع‌آوري شهر خوي از سال 62 آغاز و عمليات اجرايي اين طرح سال 76 شروع و سال 82 به اتمام رسيد همچنين 150 کيلومتر شبکه جمع‌آوري فاضلاب در اين شهر اجرا شد.
وي با بيان اينکه ماده 23 طرح جمع‌آوري فاضلاب شهر خوي براي نقاط باقي‌مانده از سازمان برنامه‌وبودجه کشور اخذ شده و اين طرح از امسال داراي رديف اعتباري است که کارهاي اجرايي آن به‌زودي آغاز خواهد شد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،خوي يکي از 4 دشت ممنوعه آذربايجان غربي ساليان متمادي با بحران آب شرب مواجه بوده است و بايد چاره‌انديشي اساسي در اين زمينه صورت گيرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها