عصر آذربایجان

گزارش خبر

گفت‌وگوهاي يک طرفه اثري نخواهد داشت

گفت‌وگوهاي يک طرفه اثري نخواهد داشت

1401/09/13

گروه سياسي: فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: به طور طبيعي گفت‌وگوي بي‌هدف و بدون نقش‌آفريني نهادهاي واسط، در گفت‌وگوهاي يکطرفه اثري نخواهد داشت.

گروه سياسي: فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: به طور طبيعي گفت‌وگوي بي‌هدف و بدون نقش‌آفريني نهادهاي واسط، در گفت‌وگوهاي يکطرفه اثري نخواهد داشت.
 گفت‌وگوهاي واقعي و شنيدن صداي معترضان در صورتي اثربخشي و کارآمدي خواهد داشت که نهادهايي که نمايندگي اقشار مختلف جامعه را برعهده دارند، در اين گفت‌وگو مخاطبان و طرف مقابل دولتمردان قرار بگيرند.
حسن رسولي فعال سياسي اصلاح‌طلب ، در پاسخ به اين سوال که امروز معترضان حرف‌هايي دارند اما از کجا بايد بفهمند که صدايشان شنيده مي‌شود و چقدر ضرورت دارد تا رئيس‌جمهور و دولت درباره اصلاحات مدنظر مانند تغيير در ترکيب کابينه يا تغيير در سياست‌گذاري‌ها به مردم گزارش دقيق و شفاف دهند، گفت: يکي از موثرترين و کم‌هزينه‌ترين راهکارهاي کاهش نارضايتي‌ها، تنش‌ها و اعتراضات جاري، تن دادن مجموعه نظام کشور به گفت‌وگو و شنيدن صداي معترضان است. به هر ميزاني که کلون ارتباطي شهروندان ناراضي با متوليان امر حکومت دچار انسداد يا اختلال باشد، به همان ميزان برعمق و گسترش بحران‌ها افزوده خواهد شد.
وي افزود: آقاي رئيس‌جمهور و دو نفر ديگر از سران قوا در طول اين مدت، به دفعات براي شنيدن صداي معترضان که از بين اقشار مختلف جامعه هستند که گروه‌هاي گوناگون سني و اقوام، مذاهب و ساير اقشار جامعه را دربرمي‌گيرد، هر کدام با بيان و ادبيات خاصي اعلام آمادگي کردند ولي تا به الان به صورت عملي از سوي صاحبان قدرت گامي برداشته نشده و اين قول‌هاي بدون پشتوانه عملي نيز نه تنها کارساز نبوده و نخواهد بود، بلکه بر حجم بي‌اعتمادي بين معترضان و حاکميت خواهد افزود.
رسولي تصريح کرد: به طور طبيعي، مي‌شود مطالبات معترضان را از شعارهايشان جستجو کرد و علاوه بر صورت ظاهري شعارها توسل به شاخص‌هاي تصويرکننده وضعيت جامعه در حوزه اقتصاد، تورم 4، 8 ساله بالاي 35 درصد، افزايش سرسام‌آور قيمت‌ها، در عرصه‌هاي فرهنگي، تحليل سبک زندگي رسمي بر شهروندان و مداخله بيشتر از حد در شئونات زندگي و حريم خصوصي افراد، انسداد سياسي، يکدست بودن قدرت و نبود نمايندگاني از طرف طبقات مختلف جامعه در مجلس و ساير ارکان تصميم‌گيري، بلاتکليف ماندن بحث برجام و تحريم‌ها خود گوياست.
مجموعه اين مقولات به صورت واقعي و ظاهري مي‌تواند در فهرست خواسته‌ها و مطالبات مردم باشد.
وي افزود: چنانچه سران قوا و به خصوص قوه‌مجريه که پيشران حاکميت است از سطح غر زدن و وعده‌ دادن اينکه صداي معترضان را مي‌شنويم عبور کرده و طرح و برنامه عملي ارائه کنند و گام‌هاي اجرايي را بردارند، فکر مي‌کنم مي‌تواند موجب باز شدن باب گفت‌وگو و انتقال پيام بين 100 درصد ناراضيان کشور و متوليان اداره امور براي خروج از اين شرايط بحراني و اعتراضي و قدم گذاشتن در يک فضايي که گفت‌وگوهاي چندجانبه از سوي حاکميت با نمايندگان وجدان و افکار عمومي جامعه شود.
رسولي گفت: با اقدامات عملي مسئولان ارشد کشور در مرکز، اگر اين اقدامات توسط استانداران که نمايندگان عالي دولت در استان‌ها هم انجام شود و اگر همين رويکرد و نقشه راه به صورت يکپارچه به اجرا گذاشته شود، مي‌توان اميدوار بود که نقطه آغازي بر فروکش کردن اين عصبيت‌ها بوده و راه عملي براي پيشگيري از خونريزي بيشتر باشد. هر يک نفري که در کشور جانش را از دست بدهد، شهيد يا زخمي شود از منظر محاسبه ملي ضرر و زياني است که متوجه کل کشور مي‌شود و به طور طبيعي هيچ فرد دلسوزي نمي‌تواند دد قبال حال و روز ايران و نسبت به تداوم وضع موجود بي‌تفاوت باشد.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در پاسخ به اين سوال که مردم توقع دارند برخي قوانين اصلاح شود و نوع برخورد با مديريت کشور بيش از گذشته تغيير کند. لازمه اين کار چيست و به چه شکلي مي‌توان اين اقدامات را انجام داد، گفت: در محتواي گفت‌وگويي که گفته شد، دستورکار گفت‌وگوها اين موضوع را روشن خواهد کرد. چنانچه نمايندگاني از سوي حاکميت و مردم درباره موضوعاتي که مطرح شد به گفت‌وگو بپردازند، از دل آن مي‌توانند نقطه اشتراک و مورد قبول طرفين را به عنوان اقدامات عملي و اجرايي در دستور کار قرار دهند.
وي افزود: ممکن است برخي از اين اقدامات شامل تجديدنظر در سياست‌هاي کلي کشور باشد. به عنوان مثال در بحث گشت ارشاد، اگر دولت نياز به قانون دارد از مجلس مسير آن را دنبال کند. در حوزه برجام و سياست خارجي، شوراي عالي امنيت ملي و دستگاه‌هاي مربوطه قدم بردارند. در حوزه سياسي با تغيير موضوع برخورد خشونت آميز با معترضان و حبس و حصر آنان سياست آشتي ملي را جايگزين کنند و در نهايت درباره دانشجوياني که بازداشت شدند، به سرعت آزاد شده و دولت پيشنهاد عفو عمومي دهد که البته قدم‌هايي در اين زمينه طي روزهاي اخير برداشته شده است.
اين فعال سياسي در ادامه گفت: بنابراين محتواي گفت‌وگو بين دو طرف مي‌تواند روند اصلاح سياست‌ها يا رويکردها را روشن کند. مهم اين است که يخ بي‌اعتمادي بين اکثريت مردم و دولتمردان که امروز براثر انباشت مشکلات و تراکم معضلات ايجاد شده، از طريق راه گفت‌وگو آب شود و اعتماد جاي اين بي‌اعتمادي را بگيرد. به نظر من اگر گفت‌وگوي ملي صورت بگيرد، در مقايسه اين رويکرد خشن و قهرآميز، مسائل ملت ايران را بهتر تامين مي‌کند و هم اينکه براي دولتمردان تسهيلاتي فراهم مي‌کند که با مدنظر قرار دادن خواسته‌هاي ملت و دشمن تلقي نکردن ملت در نظام حکمراني از رويه‌هاي بهتر استفاده کنند و به دستاوردهاي کم‌هزينه‌تر و پرفايده‌تري دستيابي پيدا کنند.
حسن رسولي در پاسخ به اين سوال اين گفت‌وگو بايد بين چه اشخاصي انجام شود؟ مردم با احزاب، احزاب با حاکميت يا مردم با حاکميت گفت:‌ يکي از مهمترين مشکلات موجود در شرايطي که هر سه قوه از يک خط فکري سياسي برخوردارند، حذف و منکوب کردن نهادهاي واسط، سنديکاها، اتحاديه‌هاي صنفي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد، احزاب، انجمن‌ها و گروه‌هاي سياسي و مجامع علمي و دانشگاهي، مجامع کارگري باعث بي‌اعتمادي شديد بين مردم و حاکميت شده است.
وي افزود:‌ اين نهادها که در يک جامعه پويا و امروزي نقش واسط را بين حاکميت و مردم ايفا مي‌کنند؛ متاسفانه طي سال‌هاي اخير با رويکرد يکدست‌سازي حاکميت فوق‌العاده تضعيف شدند.
 اولين اقدام اين است که سياست منکوب کردن و تضعيف نهادهاي مدني و احزاب متوقف شود و به صورت رسمي از هرکدام از نهادهايي که به صورت واقعي بخش‌هايي از جامعه را نمايندگي مي‌کنند، دعوت به گفت‌وگو کنند.
 به عنوان مثال در جامعه پزشکي کشور سه، چهار نهاد مدني داريم که مي‌توانند يکي يا همه اين نهادها، دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات جامعه پزشکي را به حکومت منتقل کنند و متقابلا فرضيات حاکميت را به جامعه منتقل کنند تا تعادل جايگزين عدم تعادل شود.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايلنا،رسولي تصريح کرد: در ساير حوزه‌هاي صنعتي، ورزشي، هنري و در بحث‌هاي اقتصادي و فرهنگي نيز اين امکان وجود دارد.
به طور طبيعي گفت‌وگوي بي‌هدف و بدون نقش‌آفريني نهادهاي واسط، در گفت‌وگوهاي يکطرفه اثري نخواهد داشت. گفت‌وگوهاي واقعي و شنيدن صداي معترضان در صورتي اثربخشي و کارآمدي خواهد داشت که نهادهايي که نمايندگي اقشار مختلف جامعه را برعهده دارند، در اين گفت‌وگو مخاطبان و طرف مقابل دولتمردان قرار بگيرند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها