عصر آذربایجان

گزارش خبر

منابع آبي اردبيل در مرز هشدار

منابع آبي اردبيل در مرز هشدار

1402/10/18

گروه اقتصادي: کم بارش‌ترين فصل پاييز استان اردبيل در حالي امسال رقم خورد که سد يامچي به عنوان اصلي‌ترين منبع تامين آب اردبيل به حجم مرده مخزن رسيده است و متوليان امر به دنبال راهکارهاي عاجل براي تامين آب شرب شهروندان طي ماه‌هاي آتي هستند.

خشکسالي سه ساله استان اردبيل به‌ويژه مرکز اين استان را با چالش‌هاي جدي مواجه کرده است ، طوري که به گفته سيدحامد عاملي استاندار اردبيل در حال حاضر هشت شهر استان با تنش آبي مواجه هستند و در صورت ادامه اين روند بايد راهکارهاي اساسي براي تامين آب مورد نياز شهروندان اين استان اتخاذ کرد.
آمارهاي هواشناسي شرايط پيچيده‌اي از لحاظ وضعيت بارندگي‌هاي استان در فصل پاييز امسال نشان مي‌دهد به طوري که امسال گرم‌ترين پاييز استان از ابتداي راه‌اندازي ايستگاه‌هاي هواشناسي در اين استان رقم خورد و با توجه به افزايش دماي استان در حال حاضر کوه سبلان به عنوان ذخيره‌گاه و منبع تامين آب اردبيل تقريبا بدون برف است و کوهنوردان در اين موقع سال به راحتي مي‌توانند به سبلان صعود کنند.
اين شرايط باعث شده است وضعيت منابع آبي استان به مرز هشدار برسد. به طوري که به گفته مسئولان شرکت آب منطقه‌اي اردبيل ، در حال حاضر سد يامچي به عنوان اصلي‌ترين تامين کننده آب شرب شهروندان اردبيلي و برخي از روستاهاي اطراف تقريبا خالي و به سطح غيرقابل مصرف رسيده است و همين امر متوليان امر را بر آن داشته است از همين الان به فکر تامين آب شرب مورد نياز شهروندان باشند.
حميد فضايلي ، معاون شرکت آب منطقه‌اي اردبيل با اشاره به کاهش بارش‌ها و به تبع آن کاهش ورودي آب سد يامچي اظهار کرد: سد يامچي به عنوان يکي از مهم‌ترين سدهاي استان به دليل تامين آب آشاميدني مرکز استان هم‌اکنون 22 ميليون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش يافته است.
اقدامات اضطراري مديريت بحران در حوزه آب استان آغاز شده است
در همين زمينه روز گذشته سيدحامد عاملي استاندار اردبيل در نشست بررسي مصوبات سفر رئيس‌جمهور به اردبيل که با حضور محسن منصوري معاون اجرايي رئيس جمهور برگزار شد، خواستار تامين منابع مورد نياز و اجراي سريع طرح جامع آبرساني به عنوان يکي از مهم‌ترين مصوبات سفر اول رئيس‌جمهور به اردبيل شد.وي با بيان اينکه وضعيت آب در استان به شدت بحراني است، افزود: استان اردبيل به مدت سه سال متوالي است که دچار خشکسالي شده و در حال حاضر هشت شهر استان با تنش آبي مواجه هستند.
استاندار اردبيل با اشاره به وضعيت بارندگي‌هاي فصل پاييز خاطرنشان کرد: در حالي که اميد مي‌رفت بارندگي هاي فصل پاييز کمبودهاي گذشته آب استان را جبران کند، يکي از کم بارش‌ترين فصل‌هاي استان رقم خورد و هم‌اکنون مرکز استان هم به‌شدت در معرض تنش آبي است.
اجراي طرح جامع آبرساني نيازمند 60 هزار ميليارد ريال اعتبار
مقام عالي دولت در استان اضافه کرد: براي اجراي اين طرح حدود 60 هزار ميليارد ريال منابع پيش‌بيني شده است. علاوه بر اين اعتباراتي هم توسط وزارت نيرو تامين شده و زمينه آماده است تا در جريان سفر دوم رئيس‌جمهور اين کار شروع شود ولي بايد اعتبارات ماده 23 آن تامين شود.تامين آب پايدار مستلزم زيرساخت‌هايي است که احداث آن نيازمند تامين اعتبارات مورد نياز است و همين امر امروز تبديل به يکي از دغدغه‌هاي اصلي مسئولان استان شده است.
در اين زمينه علي حيدري اناري ، مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي اردبيل گفت: به پيشنهاد شرکت آب منطقه‌اي اردبيل و پذيرش وزارت نيرو طرح احداث تصفيه‌خانه آب اردبيل در محل ‌شورابيل با پنج هزار ميليارد ريال اعتبار در بين طرح‌هاي ويژه و حائز اهميت اين وزارتخانه قرار گرفته است که در صورت تامين اعتبار عمليات اجرايي آن از سر گرفته مي‌شود.
وي با بيان اينکه اين پروژه با هدف کيفي‌سازي آب آشاميدني شهروندان در دستور کار قرار گرفته است، يادآور شد: 70 درصد از منابع آب شرب شهر اردبيل و برخي روستاهاي اطراف آن از سد يامچي تامين مي‌شود و با توجه به کاهش تراز آبي مخزن اين سد به جهت تغييرات اقليمي، طرح احداث تصفيه‌خانه شورابيل به منظور امکان استفاده از منابع آب‌هاي زيرزميني، افزايش کيفيت آب مرکز استان و جبران کمبود منابع آب‌هاي سطحي کليد خورده است.حيدري اناري با اشاره به افزايش مصرف آب در اردبيل ادامه داد: مصرف آب آشاميدني اردبيل بيش از يک هزار و 700 ليتر در ثانيه است که اين ميزان در فصول گرم سال به بيش از يک هزار و 850 ليتر در ثانيه مي‌رسد که با وجود زيرساخت‌هاي فعلي و ذخاير آبي موجود، تامين اين مقدار آب بسيار دشوار است.
اگر منابع آبي را درست مصرف نکنيم مشکلات کم‌آبي تشديد خواهد شد
در همين زمينه عليرضا نعمت سلطاني ، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبيل گفت: زنگ خطر کمبود و حتي نبود آب، مدت‌هاست به صدا در آمده و اگر به دلايل مهاجرت مردم در اطراف و اکناف دقت کنيم، کمبود آب نقش بسزايي در اين مهاجرت‌ها داشته است که آن هم تبعاتي همچون حاشيه‌نشيني را به کلانشهرها تحميل کرده است و براي جلوگيري از تداوم اين روند بايد فکري کرد.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبيل خاطرنشان کرد: در دشت اردبيل 90 درصد چاه‌هايي که براي دستيابي به آب حفر مي‌شود، آبي وجود ندارد، در حالي که زماني از همين چاه‌ها 750 تا 900 ليتر در ثانيه آب برداشت مي‌شد.نعمت سلطاني با اعلام اينکه 95 درصد آب زيرزميني و رو زميني در استان اردبيل براي کشاورزي و پنج درصد براي شرب مصرف مي‌شود، گفت: پنج برابر آب‌هاي زيرزميني نيز از آب سدها استفاده مي‌کنيم و باز هم با توجه به تغيير اقليم و کاهش بارش‌ها و نياز روستاها و شهرها با مشکلات جدي مواجه هستيم.سال‌هاست که توصيه به شهروندان براي مديريت و مصرف بهينه آب ترجيع‌بند سخنان و اظهارات متوليان تامين آب شده است ، با اين حال امروز بيش از هر زمان ديگري عمل به اين توصيه ضروري است. پاييز اردبيل تقريبا کم بارش‌ترين فصل استان در دهه‌هاي اخير رقم خورده و با گذشته نزديک به نيمي از دي ماه هنوز شاهد بارندگي در استان نبوده‌ايم.بديهي است عبور از اين شرايط مستلزم همراهي و هم‌آوايي همه شهروندان با مديريت درست مصرف آب است ، از سوي ديگر احداث زيرساخت‌هاي تامين آب از منابع موجود و يا فرا حوضه‌اي مستلزم صرف هزينه‌هاي کلان است که آن هم مستلزم توجه کلان و ملي به بحران آب در استان و شهر اردبيل است.نگاهي به آمار مهاجرت‌هاي بزرگ نشان مي‌دهد يکي از علل اصلي مهاجرت خشکسالي و نبود منابع آب بوده است ، مهاجرت پيامدهاي عديده اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي براي مناطق مهاجرپذير دارد و روند توسعه مناطق مهاجرفرست را هم با طور جدي مختل مي‌سازد.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، براي جلوگيري از وقوع اين اتفاق لازم است طرح‌هاي تامين آب پايدار استان و شهر اردبيل در دستور کار مسئولان کشوري قرار بگيرد ، بديهي است فرصت اجراي چنين برنامه‌هايي زياد نيست و بايد در کمترين زمان ممکن براي مديريت و تامين آب مورد نياز اهالي اردبيل فکري کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها