عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازار گرم نوشت‌افزار خارجي در خزان لوازم‌التحرير داخلي

بازار گرم نوشت‌افزار خارجي در خزان لوازم‌التحرير داخلي

1395/07/04

در حالي که مسئولان خانواده‌ها را به خريد لوازم‌التحرير ايراني تشويق مي‌کنند اما بازار لوازم‌التحرير در چنبره اجناس نامرغوب خارجي گرفتار شده است.

گروه گزارش: در حالي که مسئولان خانواده‌ها را به خريد لوازم‌التحرير ايراني تشويق مي‌کنند اما بازار لوازم‌التحرير در چنبره اجناس نامرغوب خارجي گرفتار شده است.
والدين هر روز به دنبال  قيمت کردن اجناس و پيدا کردن لوازم با کيفيت براي دانش‌آموزان هستند تا براي يکي سال ديگر نيز دانش‌آموزان با فراغ بال در کلاس‌هاي درس حاضر شوند اما دانش‌آموزان دلباخته رنگ و لعاب نوشت‌افزار خارجي شده و سال تحصيلي خود را با اين نوع لوازم التحرير آغاز مي‌کنند.
اما نکته حائز اهميت در اين ميان اين است که با توجه به نامگذاري امسال به نام سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل خيلي از مسئولان  خانواده‌ها را به سمت و سوي خريد لوازم التحرير وطني سوق مي‌دهند و سفارش مي‌کنند که اگر هر کدام از خانواده‌ها به مبلغ 20 هزار تومان وسائل مدرسه و لوازم التحرير ايراني خريد کنند کمک قابل توجهي به کارخانه‌هاي توليد و چرخه توليد داخلي مي‌کنند. در حالي که مسئولان چنين توصيه‌هايي به مردم مي‌کنند اما زيرساخت‌هاي اين کارها فراهم نيست.
خانواده‌ها وقتي در بازار براي خريد اقدامي مي‌کنند مي‌بينند همه جا را لوازم التحرير خارجي پر کرده است و کمتر فروشگاه يا مغازه‌اي هست که لوازم التحرير ايراني بفروشد. هر کدام از وسايلي که به عنوان نوشت افزار و لوازم التحرير مورد استفاده دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد از جمله دفتر، کيف، مداد و پاک‌کن، جامدادي و مداد رنگي‌ها را که نگاه مي‌کني از عکس شخصيت‌ها و کارتون‌هاي خارجي همچون بن‌تِن، نينجا باب‌اسفنجي، مينيون و مک‌کوئين و ... پر شده‌اند و در اين صورت تمام شخصيت‌هاي داستان‌هاي ايراني و تصاوير و قهرمانان هسته‌اي مانند شکرستاني‌ها، شهداي هسته‌اي، يوزپلنگ ايراني ماهواره اميد، خانواده معمولي، يوسف پيامبر مختار و بلند قامتان واليبال به حاشيه رفته‌اند. در حال حاضر بيش از 90 درصد بازار نوشت افزار و لوازم‌التحرير در دست محصولات خارجي بي‌کيفيت به ويژه لوازم‌التحرير چيني است و لوازم التحريرهاي ايراني فقط 10 درصد بازار فروش را در اختيار دارند و بقيه بازار در دست محصولات چيني، هندي و ترکيه است.فارغ از خريد لوازم التحرير خارجي توسط والدين وقتي با کارشناسان فرهنگي و جامعه شناسي در اين مورد صحبت مي‌شود آنان از تاثيرات رواني اين لوازم التحريرها بر روي دانش‌آموزان سخن مي‌گويند.
محبوبه موسي جامعه‌شناس فرهنگي مي‌گويد: وقتي دانش‌آموزان با دفترها و لوازمي که عکس کارتون‌ها و شخصيت‌هاي خشن خارجي روي آن نقش بسته است را هر لحظه جلوي چشم خود مي‌بينند در نتيجه بروز رفتارهاي خشن در بين کودکان و نوجوانان پسر زياد شده و دختران نيز با ديدن لحظه به لحظه  شخصيت‌هاي کارتوني درصدد هستند که خود را به لحاظ ظاهري و فيزيک بدني به شخصيت‌هاي کارتوني نزديک کنند.همچنين اين گونه توجه به اشکال کتاب و کيف و دفترها موجب حواس پرتي دانش‌آموزان شده و عدم توجه کافي به آموختن و دروس مي‌شود.از سوي ديگر خانواده‌ها  نيز از وجود اين همه نوشت افزار خارجي در بازار دل خوشي ندارند.
خانم فرهادي نيز به همراه دخترش در اين فروشگاه به دنبال خريد کيف است که در پاسخ به سئوال من مي‌گويد: جذابيت چهره‌هاي شخصيت‌هاي خارجي با عکس هاي سيندرلا و شخصيت‌هاي کارتوني غربي براي دختر من و خيلي از دختران بالاست، بنابراين هر چند ما پدر و مادرها خودمان در صدد خريد اين گونه وسائل نيستيم اما بچه‌ها با گريه و زاري حرف‌هاي خود را به کرسي مي‌نشانند و ما را مجبور به خريد مي‌کنند.
محمدي يکي از فروشندگان لوازم التحرير با سابقه به طرح‌هاي شخصيت‌هاي کارتوني مورد علاقه دانش‌آموزان مانند »انگيبرد«، »کيتي«،_»بنتن« و ... اشاره مي‌کند و مي‌گويد: اين حساسيت‌ها در بين خانواده‌هاي مرفه و دانش‌آموزان مدارس غيردولتي مشهودتر است؛ به طوري که بازار به اصطلاح فخرفروشي و مسابقه »ست کردن لوازم‌التحرير«، دامن‌گير دانش‌آموزان نيز شده است.وقتي از او که از بازمانده معدود فروشندگان با سابقه نوشت‌افزار است،‌ در خصوص »استقبال دانش‌آموزان از طرح‌هاي ايراني بر روي لوازم‌التحرير« مي‌پرسم، بيان مي‌کند: طرح‌هايي مانند »سنجد«، »شکرستان« و »تصاوير شهداي بزرگوار کشورمان« نيز در ميان خريدهاي مصرف‌کنندگان قرار دارد، بسيار خوب و پسنديده است؛ چرا که اين يکي از راه‌هاي اشاعه و ترويج فرهنگ و تمدن بزرگ ايراني و اسلامي‌مان است؛اما بايد اعتراف کنيم برخي از اين طرح‌ها به دليل طراحي‌هاي‌ نامناسب، عدم توجه به ظرافت‌هاي هنري و نيز تبليغ کم اين محصولات،مورد توجه کمتر خانواده‌ها قرار مي‌گيرد.به هر حال فارغ از تمام بحث‌هاي صورت گرفته بايد با خود بگوئيم آيا آن قدر که خريد لوازم التحرير خارجي با آن رنگ و لعاب و شخصيت‌هاي کارتوني خارجي آن قدر که براي ما جذاب هستند و ما به هر طريق ممکن در صدد خريد اين لوازم هستيم آيا شخصيت‌ها و قهرمان‌هاي ملي و ميهني ما نيز براي دانش‌آموزان ساير کشورها ان قدر اهميت دارد که آنها نيز لوازم التحرير توليدي ما را موقع بازگشايي مدارس خودشان استفاده کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس، از سويي ديگر با خود بينديشيم با ورود هر  کالاي خارجي به کشور توليدات داخلي با رکورد مواجه شده و توليدات داخلي به فروش نمي‌رسند  و پدران هر کدام از اين دانش‌آموزان هستند که در واحدهاي توليدي لوازم التحرير مشغول به کار هستند که با خريد لوازم التحرير خارجي موجب بيکار شدن پدران دوستان و همکلاسي‌هاي خود مي‌شويم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازار گرم نوشت‌افزار خارجي در خزان لوازم‌التحرير داخلي

بازار گرم نوشت‌افزار خارجي در خزان لوازم‌التحرير داخلي
خروج

در حالي که مسئولان خانواده‌ها را به خريد لوازم‌التحرير ايراني تشويق مي‌کنند اما بازار لوازم‌التحرير در چنبره اجناس نامرغوب خارجي گرفتار شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها