عصر آذربایجان

گزارش خبر

پاي صادرات سيب آذربايجان غربي مي لنگد

پاي صادرات سيب آذربايجان غربي مي لنگد

1395/07/25

نامشخص بودن وضعيت صادرات و پايين بودن توان مالي باغداران و همچنين ريزش‌هاي قبل از برداشت محصول، بازار قطب سيب کشور را با مشکلات اساسي مواجه کرده است.

گروه گزارش: نامشخص بودن وضعيت صادرات و پايين بودن توان مالي باغداران و همچنين ريزش‌هاي قبل از برداشت محصول، بازار قطب سيب کشور را با مشکلات اساسي مواجه کرده است.
آذربايجان غربي سالانه با توليد افزون بر يک ميليون و 300 هزار تن سيب سهم 35 تا 45 درصدي سيب توليدي و قطب اول کشور را از آن خود کرده اما اين افزايش توليد با وجود کيفيت بالا نه تنها سودي براي اقتصاد کشاورزي و باغداران استان نداشته بلکه به يکي از دغدغه هاي اصلي مسئولان تبديل شده است. پايين بودن قيمت فروش محصول نسبت به هزينه هاي توليد آن، نامشخص بودن وضعيت صادرات و پايين بودن توان مالي باغداران و همچنين ريزش‌هاي قبل از برداشت محصول هر سال از بزرگترين مشکلات باغداران آذربايجان غربي به شمار مي رود. اشتغال بيش از 80 هزار خانوار استان به ‌صورت مستقيم از طريق توليد محصولات باغي تامين مي‌شود اما اين افزايش چند سالي است به چالش نبود مشتري و بازار مناسب، متضرر شدن اقتصاد کشاورزي و باغداران استان بدل شده چالشي که امسال نيز با توجه به فراهم نبودن زيرساخت هاي صادراتي همچون زخم کهنه اي سرباز کرده است. نبود برنامه ريزي براي حمايت از توليد، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجي، بسته ‌بندي نامناسب محصول، منطقي نبودن قيمت‌ها با توجه به هزينه توليد و در برخي موارد همسان نبودن کيفيت سيب داخلي با نمونه‌هاي خارجي از جمله دل‌ مشغولي‌هاي موجود در بحث بازار سيب يکي از محصولات استراتژيک استان و کشور به شمار مي‌رود.
*نبود زيرساخت ها سنگ بزرگ پيش پاي صادرات محصولات کشاورزي
وجود مشکلات حمل و نقل به همراه صرف زمان طولاني براي طي رويه هاي صادراتي از جمله تخليه و بارگيري مجدد در پايانه ها و بازارچه هاي مرزي، افت و تلفات محصولات کشاورزي و تحميل هزينه اضافي براي صادرکنندگان نيز از ديگر مسايلي است که اين مشکل را تشديد مي کند. اما امروز آنچه بيشتر از همه روستايي باغدار را مي رنجاند قيمت خريد ناعادلانه محصولات مرغوب و تفاوت قيمت آن در بازار مصرف است، در واقع قيمت هاي حاکم بر بازار فروش اين محصول به هيچ وجه منطقي نيست و پولي که باغداران منطقه از بابت فروش محصولات به دست مي آورند در اغلب موارد  کفاف يک سال زحمت و خرجي که براي توليد اين محصول کرده است را هم نمي‌دهد. نبود قيمت خريد مناسب و مشخص، وجود دلالان و واسطه‌ها در کنار وجود کارخانجات صنايع تبديلي در شهرهاي مجاورکه نهايت تلاش را براي خريد ارزان محصولات کشاورزي از جمله سيب مي‌کنند متاسفانه از مشکلاتي است که کشاورز رنجور را بيش از پيش مي رنجاند. عدم وجود سردخانه باعث شده تا محصولات به دست دلالان بيفتد و دسترنج باغداران توسط آنها تاراج شود و به دليل نبود بنيه مالي باغداران همه چشم انتظار اند که نهادهاي ذيربط درجهت ساخت و راه اندازي حداقل يک واحد سردخانه براي ذخيره‌سازي ميوه گام بردارند تا باغداران کمتر متضرر شوند.
*امسال  688 هزار تن انواع سيب از باغات استان برداشت مي شود
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان_غربي در خصوص آخرين وضعيت سيب و بازار اين محصول در استان گفت: با توجه با آغاز فصل برداشت سيب درختي از باغات استان، پيش بيني مي شود در حدود ???هزار تن سيب درختي در سال زراعي جاري در استان توليد شود. اسمعيل کريم زاده با بيان اينکه استان آذربايجان غربي از لحاظ مقدار کشت و توليد سيب درختي، رتبه نخست کشور را دارد افزود: آذربايجان غربي با 67 هزار هکتار سطح زيرکشت باغ سيب رتبه نخست کشور در توليد اين محصول را داراست. وي سطح کشت باغهاي بارور سيب در اين استان را در حدود 54 هزار و 500 هکتار و سطح کشت باغهاي غير باور آن بيش از 13 هزار هکتار برشمرد و اظهارداشت: هم اکنون ميانگين توليد اين محصول در استان  23 تن در هکتار است کريم زاده ادامه داد: پراکندگي باغهاي سيب به وسعت شهرهاي آذربايجان غربي است و شهرستان اروميه با دارابودن 59 درصد از اين باغها رتبه نخست توليد سيب آذربايجان غربي را داراست و شهرستانهاي سلماس، مهاباد، اشنويه، نقده و مياندوآب در رتبه هاي بعدي قرار دارند.وي با بيان اينکه درسال گذشته بيش از يک ميليون و 200 هزار تن سيب از سطح باغات استان برداشت شد اضافه کرد: امسال با وجود سرمازدگي بهاره و سال آوري ژنتيکي اين محصول برآورد مي کنيم شاهد کاهش 599 هزار تني توليد سيب نسبت به سال گذشته در استان باشيم و در حال حاضر 10 درصد محصول از باغات استان برداشت شده است. رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي مشکل بازار پس از توليد را چالش بزرگ بخش کشاورزي آذربايجان غربي عنوان کرد: متاسفانه با وجود ظرفيت بالاي استان در زمينه توليد سيب مرغوب و با کيفيت با همه ساله با فرا رسيدن فصل برداشت محصولات از جمله سيب شاهد آن هستيم. کريم زاده خاطر نشان کرد: براي ساماندهي وضعيت سيب درختي صنعتي کنار جاده ها امسال از دپو و جمع آوري سيب در کنار جاده ها با همکاري دستگاههاي اجرايي ذيربط، توسط نيروي انتظامي جلوگيري خواهد شد تا محصول به صورت مستقيم و بهداشتي از باغ به سوي کارخانجات صنايع تبديلي حمل شود. وي اعلام کرد: پايين بودن قيمت فروش محصول نسبت به هزينه هاي توليد آن، نامشخص بودن وضعيت صادرات و پايين بودن توان مالي باغداران و همچنين ريزش‌هاي قبل از برداشت محصول هر سال از بزرگترين مشکلات باغداران آذربايجان غربي محسوب مي شود. رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي راه اندازي پايانه صادراتي، ايجاد غرفه هاي عرضه مستقيم محصولات کشاورزي، ايجاد بورس منطقه اي و تقويت حضور تشکلهاي بخش کشاورزي در افزايش صادرات محصولات کشاورزي از جمله راه حلهاي اساسي و برنامه ها و اولويتهاي سازمان جهاد کشاورزي براي حل مشکلات موجود برشمرد.
*لزوم توجه به زيرساخت هاي صادراتي و بازاريابي محصولات کشاورزي
وي با بيان اينکه راه انداري، توسعه و تجهيز واحدهاي فرآوري و صنايع تبديلي مخصوصا بسته بندي و سورتينگ ميوه در استان ضرورت دارد افزود: سالانه نزديک به 650 هزارتن از محصول به صورت تازه خوري مصرف و يا در سردخانه هاي استان ذخيره سازي مي شود که براي فروش روانه بازارهاي مصرف داخلي و خارجي مي گردد و بقيه جذب کارخانجات صنايع تبديلي مي شود. کريم زاده گفت: در حال حاضر با توجه به اينکه سالانه 30 تا 35 درصد محصول سيب توليدي استان در کارخانجات صنايع تبديلي و کنسانتره مصرف مي شود بايد ساماندهي وضعيت سيبهاي صنعتي را در اولويت کاري خود قرار دهيم تا محصول به صورت بهداشتي بعد از بسته بندي صنايع تبديلي به دست مصرف کننده برسد. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، امروز محصولات کشاورزي به خصوص سيب با مشکلات متعددي از جمله بازاريابي، صادرات، صنايع تبديلي، وجود دلالان و واسطه‌ها، متضرر شدن کشاورز به جاي سود آوري و… مواجه است که ضرورت توجه ويژه مسئولان را دو چندان مي کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پاي صادرات سيب آذربايجان غربي مي لنگد

پاي صادرات سيب آذربايجان غربي مي لنگد
خروج

نامشخص بودن وضعيت صادرات و پايين بودن توان مالي باغداران و همچنين ريزش‌هاي قبل از برداشت محصول، بازار قطب سيب کشور را با مشکلات اساسي مواجه کرده است.

معاون استاندار آذربايجان غربي:

بازارهاي جهاني براي صادرات سيب استان شناسايي شود
خروج

گروه خبر: معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري آذربايجان غربي بر لزوم شناسايي بازارهاي جهاني براي صادرات سيب استان تاکيد کرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها