عصر آذربایجان

گزارش خبر

ضرورت چارچوب مند کردن استفاده از فناوري_هاي مجازي توسط کودکان

کودکان ديجيتالي//

1395/08/16

بچه هاي امروز فراتر از زمان اند، از بدو تولد گوشي به دست و لپ تاپ ديده به دنيا آمده اند و ساعت ها وقت خود را با اين فناوري هاي روز سپري مي کنند.

گروه گزارش: بچه هاي امروز فراتر از زمان اند، از بدو تولد گوشي به دست و لپ تاپ ديده به دنيا آمده اند و ساعت ها وقت خود را با اين فناوري هاي روز سپري مي کنند.
زماني نه چندان دور بازي هاي ما به يک توپ پلاستيکي، چرخ دوچرخه، سوار شدن بر چوب و .. خلاصه مي شد. اگر چه بازي براي نشاط روحي و تخليه انرژي کودک نياز هست اما بي توجهي به نوع بازي مي تواند اثرات سوئي بر ذهن و جسم کودک داشته باشد. امروزه همگام با پيشرفت فناوري، بازي ها و سرگرمي هاي کودکان نيز رشد مي يابد؛ بازي هايي که نه تنها سودي براي کودک ندارد بلکه باعث بروز بسياري از ناهنجاري هاي جسمي و ذهني از جمله بيش فعالي، پرخاش، جمع گريزي و انزوا در کودک مي شود. ساعت ها پاي رايانه نشستن و بدون کمترين حرکت فيزيکي با گوشي تلفن همراه بازي کردن به تدريج تبديل به عادتي مي_شود که آن نيز نوبه خود منجر به بروز مشکلات بينايي و اسکلتي در کودک مي شود. فناوري و بازي هاي رايانه اي خواسته يا ناخواسته وارد خانواده ها شده است و اگر بخواهيم آن را ناديده بگيريم و فرزندان مان را از داشتن اين بازي ها محروم کنيم، حرص و ولع بيشتري در کودکان براي پرداختن به چنين بازي هايي ايجاد و آنها به دور از چشم والدين اين کار را انجام خواهند داد.
از سوي ديگر اگر در اين زمينه، نظارت کافي بر کودکان مان نداشته باشيم به حتم با خطرهاي روحي، رواني و جسمي فراواني تهديد مي_شوند. آنچه که در اين ميان نبايد از نظر دور داشت  نقش والدين و کوتاهي آنها در گرايش کودکان به بيماري عصر مدرن است که با دست به سر کردن کودک به دليل خستگي ناشي از کار و يا بي حوصلگي و تنبلي، وي را به دام فضاي مجازي گوشي تلفن و رايانه رهنمون مي کنند. به گفته روانشناس کودک و نوجوان متاسفانه اين مساله اساسي و همه گير شده است. دکتر حميده زماني با بيان اينکه دوران کودکي دوره نشاط و تفريح است، اظهار کرد: قشري که مي_تواند دوراني را سپري کند تا براي بزرگسالي پيش زمينه رشد و تعالي باشد، متاسفانه با سير در دنياي ديجيتال جسم و روح خود را ضايع مي_کند.
وي با بيان اينکه متاسفانه گرايش کودکان و نوجوانان به دنياي مجازي و استفاده از تبلت و گوشي در برخي موارد حالت اعتياد دارد و کودک را به عوارضي مثل افسردگي، اظطراب و اختلال رواني مبتلا مي کند، افزود: در برخي موارد کار به بستري کودک در بيمارستان رواني نيز کشيده شده است. روانشناس کودک و نوجوان نقش والدين را در اين امر کم تاثير ندانست و گفت: محيط خانواده و اجتماعي در عملکرد کودک دخيل است و شرايط به سمت کاهش فعاليت هاي بدني و گروهي کودکان سوق يافته است.
زماني خاطرنشان کرد: بعضي وقت ها والدين با تهيه و در دسترس قرار دادن گوشي، تبلت و فضاي مجازي بر اين باورند که براي فرزندشان امکانات ايجاد مي کنند در حالي که فقط کودک را از اجتماع محروم مي کنند. روانشناس کودک و نوجوان در واکاوي علت اين معضل، 90 درصد مشکلات را با منشاء خانواده دانست و گفت: خانواده ها بايد براي هر ساعت کودک برنامه داشته باشند و آنها را صرفا به انجام تکاليف وادار نکنند بلکه فعاليت هاي جسمي  ورزش و بازي کودک را نيز مد نظر قرار دهند. زماني با تاکيد بر مهم شمردن تفريح و بازي کودک نيز خاطرنشان کرد: کلاس هاي اضافه بر دروس مدرسه نيز مفيد نيست و کودک بايد بعد از مدرسه تفريحات سالم و متنوعي داشته باشد. دوستي با کودک، بازي کردن، نظارت منطقي بر رفتار کودک و کنترل ميزان استفاده از گوشي و فضاي مجازي از جمله راهکارهاي ارائه شده توسط روانشناس کودک و نوجوان در مقابله با آسيب هاي دنياي مجازي است.
فوق تخصص روانپزشکي کودک و نوجوان نيز با بيان اينکه بايد استفاده از گوشي،تبلت، فضاي مجازي و هر ابزار رفاهي و اسباب بازي ديگري قانونمند باشد و جنبه هاي جسمي و رواني استفاده از آن در کودک و خانواده در نظر گرفته شود، افزود: تهيه چنين ابزارهايي در صورت استفاده نادرست، در کنار منافع، مضراتي هم در پي دارد. دکتر اشرف تشکري گفت: واقعيت کنوني اين است که تکنولوژي مدام در حال پيشرفت است و کودکان ما نيز در زندگي روزمره و براي بودن در کنار ديگران نياز به تسلط بر تکنولوژي دارند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، روانپزشک کودک و نوجوان با ارائه راهکارهايي براي استفاده از اين وسايل، به والدين توصيه کرد در فضاي ارتباط مجازي کودکان و نوجوانان نظارت داشته باشند و در هرسني که کودک را با تبلت آشنا مي کنند قوانين استفاده از آن را نيز به کودک آموخته و خود نيز رعايت کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ضرورت چارچوب مند کردن استفاده از فناوري_هاي مجازي توسط کودکان

کودکان ديجيتالي//
خروج

بچه هاي امروز فراتر از زمان اند، از بدو تولد گوشي به دست و لپ تاپ ديده به دنيا آمده اند و ساعت ها وقت خود را با اين فناوري هاي روز سپري مي کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها