عصر آذربایجان

گزارش خبر

منتظر لغو ويزاي آذربايجان براي ايراني‌ها هستيم

منتظر لغو ويزاي آذربايجان براي ايراني‌ها هستيم

1395/09/07

جهانگيرزاده گفت: برنامه ريزي شده است که راه آهن »آستارا ـ آستارا« تا اواخر سال 2016 ميلادي به پايان رسانده شود.

سرويس سياسي: جهانگيرزاده گفت: برنامه ريزي شده است که راه آهن »آستارا ـ آستارا« تا اواخر سال 2016 ميلادي به پايان رسانده شود. سفير ايران در جمهوري آذربايجان در مصاحبه‌‌‌اي تفصيلي جزئياتي از برنامه‌‌هاي پيش رو جهت گسترش روابط و مناسبات بين ايران و جمهوري آذربايجان را بيان داشته و نيز از چشم اندازهاي همکاري در آينده‌‌اي نزديک خبر داده است. متن اين مصاحبه به شرح زير است:
* شما به تازگي به عنوان سفير در جمهوري آذربايجان منصوب شديد. الويتهاي شما در مناسبات ميان ايران و آذربايجان چيست؟
آقاي محسن پاک آئين سفير قبلي در بهبود مناسبات ميان ايران و آذربايجان خيلي خوب کار کرده است. در حال حاضر براي تنظيم مناسبات ميان دو کشور و نيز طرحهاي آينده چند توافق وجود دارد. چند توافقنامه نيز در آخرين ديدار روساي جمهور دو کشور به امضا رسيده است. وظيفه من به عنوان يک سفير آن است که توافقات صورت گرفته ميان دو کشور را از حالت نوشتاري خارج نموده و در راستاي تحقق عملي آنها تلاش نمايم. يکي از اين طرح‌ها خطوط راه آهن »آستارا-آستارا« مي‌‌باشد.
فکر مي‌‌کنم که اين طرح نه تنها براي امروز و حتي براي ده‌ها سال آينده مهمترين طرح ميان آذربايجان و ايران خواهد بود. اين گذرگاه کريدور جديدي استکه شمال و جنوب را به يکديگر متصل خواهد نمود. با اجرايي شدن اين طرح، درآمدهاي حاصل از آن نيز افزايش خواهد يافت. بارها و محصولات مختلف از طريق اين مسير در کوتاه ترين زمان حمل خواهد شد. به همين خاطر، اجرايي شدن آن بزرگترين وظيفه من به شمار مي آيد. يک طرح ديگر راه آهن »آستارا به رشت« مي باشد و هدف آن است که اين مسير به يک مسير راه آهن عمومي تبديل شود. طرح سوم مربوط به ساخت کارخانه داروسازي مي باشد. روساي جمهور ايران و آذربايجان در آخرين ديدار خود در خصوص ساخت يک کارخانه داروسازي مشترک در ناحيه »پيراللهي« باکو به توافق رسيده‌‌اند که نيازهاي دارويي مردم آذربايجان را برطرف خواهد نمود. طرح چهارم مربوط به ساخت کارخانه خودروسازي مي‌‌باشد.
هم اکنون در شهر »نفتچالا« کار مربوط به تاسيس کارخانه مشترک خودروسازي ميان ايران و آذربايجان در حال انجام است. بر اساس توافق صورت گرفته، آذربايجان ساختمان کارخانه را تاسيس نموده و ايران نيز به توليد خودرو خواهد پرداخت. طرح ديگر مربوط به ساخت يک بيمارستان است. آقاي جبارزاده استاندار تبريز چند بار به اينجا سفر نموده و در اين خصوص با مقامات آذربايجان مذاکره نموده است.
روساي جمهور دو کشور نيز در همين خصوص به توافق رسيده ‌‌ند. بر اساس توافق صورت گرفته، پزشکان تبريز به آذربايجان آمده و به مردم جمهوري آذربايجان خدمت خواهند نمود. پس از تحقق اين طرح، مردم آذربايجان براي مداوا به شهرهاي اردبيل، اصفهان و تبريز نمي روند بلکه در همينجا مداوا خواهند شد. کارهاي مربوط به اين پروژه نيز در حال انجام است.
* عمليات ساخت راه آهن »آستارا ـ آستارا« و راه آهن »رشت ـ آستارا« در چه مرحله‌‌اي است؟
برنامه ريزي شده است که راه آهن »آستارا ـ آستارا« تا اواخر سال 2016 ميلادي به پايان رسانده شود و  ممکن است کمي دير يا زود شود. ساخت راه آهن »آستارا ـ رشت« نيز مي تواند تاحدودي زمان بر باشد. اولاً، طول اين خط 160 ـ 170 کيلومتر است. براي ساخت آن نياز به زمان است. دوماً، خط اين راه آهن در برخي جاها از مسير خانه و زمين‌هاي کشاورزي مردم  مي گذرد. و براي انجام مذاکره با آنها نياز به زمان است که نارضايتي به وجود نيايد.
* گاهي ضرورت حضور ايران به عنوان کشور منطقه اي در مذاکرات حل مناقشه قره باغ مطرح مي شود. ايران چه کمکي مي تواند به حل اين مناقشه بکند؟
محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران رييس ايراني کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان است. وي در جريان مناقشه قره باغ و براي کمک به حل آن 49 بار به ارمنستان، جمهوري آذربايجان و قره باغ کوهستاني رفت و آمد داشته است و در آن زمان، کارهاي زيادي صورت گرفت ولي، پس از امضاي آتش بس گروه مينسک سازمان امنيت و همکاري اروپا تشکيل و مقرر شد که اين گروه مشغول به حل اين مناقشه باشد. ايران عضو گروه مينسک نيست. ولي همواره اعلام مي نمايد که آماده کمک به حل اين مناقشه است. اين مناقشه به نفع منطقه نيست. هيچ ترديدي در مورد تاثير منفي اين مناقشه در ثبات منطقه وجود ندارد. ما مي خواهيم مرزهايمان مرزهاي صلح باشد.
ايران آماده است هر کاري که از دستش برمي آيد براي مردم آذربايجان انجام دهد و مي خواهد که همسايه اش راحت زندگي نمايد. ايران آماده است پاسخ مثبتي به هر درخواست جمهوري آذربايجان بدهد. جمهوري آذربايجان بايد اين را از ما بخواهد. در آن زمان، در دوره رياست جمهوري جناب حيدر علي اف رييس جمهور فقيد آذربايجان و در اولين سال‌هاي رياست جمهوري الهام علي اف برخي تماس هايي صورت گرفت و ايران اقدامات مشخصي انجام داد. ما معتقديم که کشورهاي بيگانه هرگز نمي توانند درد منطقه را به خوبي درک کنند. اين کشورها دور از منطقه قرار دارند و از مشکلات منطقه مطلع نيستند.
ولي، ما خواهان آن هستيم که گروه مينسک هرچه زودتر به دستاوردهايي برسد و آرزومنديم که آنها اين مساله را حل کنند. گفته مي شود که در عرض يک سال اين مساله حل خواهد شد. ولي، چند تا "يک سال" ها گذشته است. امنيت منطقه بسيار مهم تر از اين حرف ها است و  آرزومنديم که همه کشورهاي منطقه با يکديگر همکاري کنند. آذربايجان براي ما بسيار عزيز است. پيشرفت آذربايجان براي ما بسيار مهم است.
 * ايران رژيم ويزا براي شهروندان جمهوري آذربايجان را لغو نموده و انتظار مي رود آذربايجان نيز در راستاي تسهيل صدور ويزا براي شهروندان ايران اقداماتي انجام دهد. اقداماتي در راستاي تسهيل رژيم ويزا توسط دولت آذربايجان انجام گرفته و همکاري بين دو کشور در اين زمينه ادامه دارد و اميدواريم که به زودي رژيم ويزا براي شهروندان جمهوري اسلامي ايران لغو شود. نيازي به صدور ويزا براي شهروندان آذربايجان جهت سفر به ايران وجود ندارد. منتظر هستيم برادران آذربايجاني ما نيز براي اتباع ايران چنين امکاني را ايجاد کنند. روابط اقتصادي و سياسي ما الگويي براي ساير کشورها است. روساي جمهور ايران و آذربايجان طي يک دوره کوتاه هفت بار با يکديگر ديدار نمودند. چنين تجربه اي بين کشورهاي ديگر وجود ندارد و يا بسيار نادر است.
پروژه هاي مشترک بين دو کشور نشان مي دهد که ايران خواهان توسعه روابط خود با جمهوري آذربايجان است. وظيفه من اين است که به توسعه روابط فيمابين کمک کنم. در مورد تحولات منطقه اي مطلع هستيد. سوريه، عراق، يمن، بحرين و ليبي در جنگ غرق شدند. ولي، مرزهاي آذربايجان و ايران مرزهاي ثبات و صلح است و اين به مواضع و اراده مسئولان دو کشور بر ميگردد . براي مثال شما مي بينيد که 95 در صد از زيرساخت هاي سوريه شامل ساختمان ها، جاده ها، پل ها، کارخانه ها، خطوط انرژي و آبي اين کشور ويران شده و در وضعيت جبران ناپذيري قرار گرفته است.
دولت آذربايجان بيان نموده است که مساله سوريه مربوط به مردم اين کشور است و آنها بايد خودشان رهبر خود را انتخاب کنند. ما نمي توانيم در امور کشور ديگر دخالت کنيم. ولي، ديگران در امور داخلي ساير کشورها دخالت مي کنند. آمدند و منطقه را به هم ريختند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، افغانستان را ويران کردند و رفتند ودر آنحا حتي يک درخت هم نکاشتند ودر آنجا تعداد کودکان بدون سرپرست، زنان بيوه و مادراني که کودکان شان را از دست دادند، افزايش يافته است. وضعيت در ساير کشورهاي منطقه از جمله سوريه، عراق و يمن نيز چنين است. در حال حاضر در ليبي نيز ثبات و آسايش وجود ندارد. زماني منابع نفت اين کشور بسيار غني بود، ولي، اکنون ببينيد مردم اين کشور چگونه زندگي مي کنند؟ آمريکاييان آمدند و ليبي را به هم ريختند و رفتند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

منتظر لغو ويزاي آذربايجان براي ايراني‌ها هستيم

منتظر لغو ويزاي آذربايجان براي ايراني‌ها هستيم
خروج

جهانگيرزاده گفت: برنامه ريزي شده است که راه آهن »آستارا ـ آستارا« تا اواخر سال 2016 ميلادي به پايان رسانده شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها