عصر آذربایجان

گزارش خبر

تضعيف روابط خانوادگي ارمغان استفاده نادرست از فضاي مجازي

کمرنگ شدن ارتباط کلامي در خانواده ها//

1395/10/19

ارتباط از طريق فضاي مجازي در سال هاي اخير جايگاه قابل توجهي در بين نسل جوان جامعه ما پيدا کرده است و شبکه هاي اجتماعي در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي افراد تأثيرگذارند. در شکل دهي به هويت نقش دارند و حتي روي ابعاد اقتصادي و اجتماعي و سياسي جوامع هم تأثيرگذارند.

گروه اجتماعي: ارتباط از طريق فضاي مجازي در سال هاي اخير جايگاه قابل توجهي در بين نسل جوان جامعه ما پيدا کرده است و شبکه هاي   اجتماعي در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي افراد تأثيرگذارند. در شکل دهي به هويت نقش دارند و حتي روي ابعاد اقتصادي و اجتماعي و سياسي جوامع هم تأثيرگذارند.
به گزارش عصرآذربايجان، استفاده نادرست از فضاي مجازي باعث کمرنگ شدن ارتباط کلامي در خانواده ها شده است و در اين راستا استفاده خارج از حد متعارف از اينترنت، به وابستگي شديد رواني و فکري مي انجامد. با ورود اينترنت و رايانه به درون خانواده ها ، بين والدين، معلمان، مربيان ودانش آموزان(فرزندان)جدايي فکري وعاطفي  رخ مي دهد.
 نوجواني که پشت ميز رايانه و اينترنت نشسته است،برنامه هاي سايت را لذت بخش تراز سخنان پدر ومادر وتکاليف مدرسه مي داند. درنتيجه، درارتباطات ، رفتار وزندگي اجتماعي او اختلال ايجاد مي شود. وسيله اي ارتباطي ومفيد است که در سايه غفلت والدين، دانش آموزان و متوليان فرهنگ وآموزش، رفته رفته به يک وسيله خطرناک تبديل مي شود.
ارتباطات سالم در فضاي مجازي و لزوم هوشياري جوانان و خانواده ها نسبت به تهديدات فضاي سايبري در درجه ي نخست اولويت قرار دارد. پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و توجه والدين به رفتار فرزندان بسيار مهم مي باشد و براي جلوگيري از هم پاشيدگي خانواده ها، والدين بايد تا حدودي به فناوري هاي روز دنيا مسلط باشند و آگاه باشند که تغيير در رفتار فرزندان به معناي ايجاد تغيير در طرز فکر آنهاست و هنگامي که بنيان فکري و شخصيت آنها به صورت ناصحيح شکل گيرد  راه نفوذ شيادان به حريم خصوصي افراد و محيط امن خانواده باز مي شود.
لذا، چنانچه خانواده ها نسبت به شيوه هاي جديد ارتباط فرزندان خود آگاهي و شناخت کافي و لازم را داشته باشند، از انجام بسياري از جرايم و ارتباطات پنهاني آنان جلوگيري به عمل مي آيد. با توجه به اينکه بيشتر استفاده کنندگان از فضاي مجازي نوجوانان و جوانان هستند  فرهنگ سازي براي کاهش پيامدهاي آن ضروري است. لذا اطلاع رساني، آموزش نحوه استفاده صحيح از اين فناوري مي تواند مؤثر واقع گردد. برگزاري کلاس هاي آموزشي در مدارس جهت آگاهي دادن به نوجوانان و جوانان در مورد مزايا و معايب فناوري هاي جديد و نحوه ي استفاده ي صحيح از آنها.
تشويق به شرکت در فعاليت هاي اجتماعي و تقويت اين گونه رفتارها توسط والدين بايد مدنظر قرار گيرد و گذراندن اوقات بيشتري با فرزندان در فضاي بيرون از خانه به طوري که فرزندان از نظر عاطفي، احساس خلأ نکنند و جهت جبران اين کمبود به فضاي مجازي پناه نبرند.باوجود اهميت تلفن همراه در زندگي روزمره ، تحقيقات نشان دهنده آن است که استفاده بيش ازحد از تلفن همراه مي تواند استرس زا باشد.
برخي از مردم به صورت بي_رويه ازآن استفاده مي کنند واين امر زندگي شخصي آن ها را تحت تأثير قرار مي دهد. فضاي مجازي نسل جديدي از فضاي روابط اجتماعي هستند که با اينکه عمر خيلي زيادي ندارند، توانسته اند به خوبي در زندگي مردم جا باز کنند. مردم بسياري در سنين مختلف و از گروه هاي اجتماعي متفاوت در فضاي مجازي کنار هم آمده اند و از فاصله هاي بسيار دور در دنياي واقعي، از اين طريق با هم ارتباط برقرار مي کنند. امروزه روش هاي ارتباطي با ديگران از طريق اينترنت افزايش يافته است.
پست الکترونيک، پيام هاي کوتاه، چت روم ها، وب پايگاه ها و بازي ها، روش هايي براي گسترش و حفظ روابط اجتماعي شده اند.ظهورتکنولوژي هاي نوين ارتباطي در عصر حاضر به همراه تحولاتي که در فضاي مجازي بوجود آمده است ، بسياري از کارکردهاي خانواده ها را دچار اختلال کرده است.
در مباحث آسيب شناختى نهاد خانواده، يکى از محورهاى مهم، بررسى آسيب هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونى هايى عميق و اساسى در نوع روابط و ارزش هاى خانوادگى مى باشند. بسيارى از اين تحولات و دگرگونى ها از بيرون  بر خانواده تحميل مى شود. از زمانى که اينترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزاياى آن، يکسرى دغدغه ها و نگرانى هايى را بر خانواده ها تحميل نموده است. موضوعي كه در تمام جوامع موضوعيت داشته و محدود به جامعه و يا اقليتي خاص نمي_شود. به دليل ويژگي هاي خاص فضاي مجازي و نو بودن اين پديده، بسياري از والدين فرصت، امكان و يا توان كافي براي شناخت دقيق اين فضا و كاربردهاي آن را به دست نياورده اند و عدم آشنايي مناسب آنها با اين فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتي كودكان از اين فضا باعث شده است كه يك فضاي محرمانه و خصوصي در داخل خانه براي فرزندان ايجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بيروني به سايت هاي مختلف در اين فضا دسترسي يافته و بعضاً به دليل ويژگي هاي سني و شخصيتي و كنجكاوي هاي خود متأثر از فضاهاي ناسالم موجود در اينترنت گردند.
يکي از بزرگترين مسائل اجتماعي که جوامع امروزي به آن مبتلا مي باشند ضعف بنياد خانواده است. از آنجايي که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاري هاي اجتماعي بروز مي کند خانواده و سلامت آن از اهميت فوق العاده اي برخوردارمي باشد. آماده کردن فرزندان براي پذيرش مسئوليت هاي اجتماعي يکي از وظايف مهم و اساسي خانواده ها به شمار مي رود. جوانان بايد بتوانند به خصوص براي زندگي هاي مشترک آماده شوند و سعي نمايند روابط خود را با پيرامون شان در حد متعارف و قابل قبولي تنظيم نمايند.
امروزه با توجه به نقشي که تاکنون در ابعاد مختلف زندگي داشته اند، نمي توان آن ها را ناديده گرفت. در حال حاضر اينترنت ابزاري مناسب براي توسعه ي افکار و انديشه هاي بشري محسوب مي شود به شرط آن که در راه صحيح استفاده شود. افراد بايد براي ورود به دنياي مجازي اطلاعات کافي در اختيار داشته باشند تا دچار مشکلات مالي و اجتماعي نشوند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

خصوصي‌ترين لحظه‌هايم براي همه

حريم هايي که در فضاي مجازي برداشته شده//
خروج

فارغ از اعتقادات مذهبي و فرهنگي، قديمي‌ترها ديوارهاي مستحکم‌تري براي حريم‌هاي خصوصي‌شان داشتند و از اين حريم‌ها متعهدانه دفاع مي‌کردند، اما اين حفظ حرمت، براي نسل جديد کمي غريب و غيرقابل فهم است و مفهوم حرمت دار بودن چيزي، براي او کمي ناملموس به نظر مي‌رسد.

هيچ سايت همسريابي مجوز فعاليت در فضاي مجازي را ندارد

زنان قربانيان اصلي سايت‌هاي همسريابي//
خروج

جوامع جديد فضا را براي ارتباطات چهره به چهره و صميمي به حداقل کاهش داده‌اند، اين مسئله که ريشه در تراکم جمعيتي و اخلاقي و وسعت و گستره زياد شهرها دارد، پيامدهاي مختلفي به‌ دنبال داشته است.

تضعيف روابط خانوادگي ارمغان استفاده نادرست از فضاي مجازي

کمرنگ شدن ارتباط کلامي در خانواده ها//
خروج

ارتباط از طريق فضاي مجازي در سال هاي اخير جايگاه قابل توجهي در بين نسل جوان جامعه ما پيدا کرده است و شبکه هاي اجتماعي در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي افراد تأثيرگذارند. در شکل دهي به هويت نقش دارند و حتي روي ابعاد اقتصادي و اجتماعي و سياسي جوامع هم تأثيرگذارند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها