عصر آذربایجان

گزارش خبر

وسعت دریاچه ارومیه به 930میلیون مترمکعب رسید

وسعت دریاچه ارومیه به 930میلیون مترمکعب رسید

1402/10/04

عصر آذربایجان-دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: برخلاف پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارندگی فرانرمال در سال آبی جاری، تاکنون نسبت به سال گذشته 2.4درصد و در بلندمدت 40درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

 محمدصادق معتمديان با بيان اينکه تراز درياچه اروميه هم اکنون و نسبت به سال گذشته 14 سانتي متر کاهش يافته، اظهار داشت: وسعت کنوني درياچه اروميه 686 کيلومترمربع بوده و موجودي آب آن از 1.2 ميليارد مترمکعب سال گذشته هم اکنون به 930 ميليون مترمکعب رسيده است.

وي با اشاره به رهاسازي آب از سد سيلوه به سمت کاني سيب و سپس درياچه اروميه در آخرين روز پاييز امسال، افزود: در کنار کاهش تبخير و برداشت کم آب در فصل زمستان، دستگاه هاي متولي نيز براي صيانت از آب رهاسازي شده از کاني سيب به درياچه اروميه، سازماندهي مي شوند.

استاندار آذربايجان‌غربي، در ادامه از پيش‌بيني رهاسازي 1 ميليارد و 200 ميليون مترمکعب آب به سمت درياچه اروميه در بدترين شرايط بارشي خبر داد و عنوان کرد: با وزارت نيرو هماهنگي شده که تحويل آب در ورودي درياچه اروميه انجام شود و ايستگاه هاي سنجش نيز براي کنترل آب ورودي از رودخانه ها و سدها به‌روزرساني شده است.

معتمديان همچنين با اشاره به برنامه ريزي براي رهاسازي 52 ميليون مترمکعب آب از تصفيه خانه اروميه، اضافه کرد: در صورت تکميل تصفيه خانه شهر تبريز، 150 ميليون مترمکعب آب نيز از اين تصفيه خانه به درياچه اروميه هدايت خواهد شد.

دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه، به رهاسازي زودهنگام آب به سمت درياچه نيز اشاره کرد و افزود: تامين آب شرب مردم و سپس حقابه بخش کشاورزي در اولويت بوده و در صورت افزايش بارندگي ها، رهاسازي آب به سمت درياچه اروميه بيشتر خواهد شد.

وي با اشاره به افتتاح فاز نخست کانال بادين آباد در روزهاي اخير، اظهار داشت: 50 درصد از کانال 4.5 کيلومتري بادين آباد تکميل شده و در نهايت اين کانال پس از بهره برداري، 180 ميليون مترمکعب آب را به کاني سيب و سپس درياچه اروميه منتقل خواهد کرد.

وي در ادامه از تخصيص منابع قابل توجه توسط دولت سيزدهم براي تکميل پروژه هاي سخت افزاري احياي درياچه اروميه خبر داده و افزود: افتتاح فاز نخست کاني سيب و فاز سوم تصفيه خانه اروميه و تکميل سد چپرآباد در قالب مصوبات سفر رياست جمهوري بوده و 3 هزار و 300 ميليارد تومان نيز اخيراً براي تکميل پروژه ها تخصيص يافته است.

معتمديان همچنين با اشاره به آغاز احياي تالاب‌هاي اقماري درياچه اروميه از سال گذشته، تصريح کرد: اعتبارات خوبي براي احياي تالاب هاي اقماري درياچه اروميه تخصيص يافته و تاکنون 87 ميليون مترمکعب آب براي احياي اين تالاب ها رهاسازي شده و 67 ميليون مترمکعب نيز در ادامه تخصيص خواهد يافت.

استاندار آذربايجان‌غربي، با بيان اينکه احياي درياچه اروميه مطالبه به حق مردم است، افزود: احياي درياچه اروميه نيازمند عزم ملي و همراهي مردم بوده و دولت سيزدهم در سخت ترين شرايط، اعتبارات خوبي را به اين امر اختصاص داده است.

وي به تداوم رهاسازي آب به درياچه نيز تاکيد کرده و يادآور شد: دستگاه هاي متولي نظارت شديدي بر مديريت و صيانت از حقابه درياچه اروميه داشته و مردم نيز بر برداشت‌هاي غيرمجاز از اين حقابه نظارت داشته باشند.

معتمديان در ادامه از رو به اتمام بودن برنامه‌هاي سخت‌افزاري احياي درياچه اروميه خبر داد و افزود: مهمترين موضوع برنامه هاي نرم افزاري احياي درياچه اروميه، مديريت منابع آبي بوده و اجراي طرح‌هاي جايگزيني کشت محصولات پر آب بر با کم آب بر، در قالب صيانت از معيشت مردم انجام خواهد شد.

دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه، با بيان اينکه مردمي‌سازي احياي درياچه اروميه و همراهي مردم، رويکرد دولت در احياي درياچه است، گفت: از مديران ارشد وزارت جهاد کشاورزي براي حضور در آذربايجان‌غربي و در راستاي بررسي تغيير الگوي کشت در کنار بهبود معيشت و افزايش درآمد مردم استان، دعوت شده است.

وي در پايان با اشاره به حمايت حداکثري رئيس جمهور از احياي درياچه اروميه، افزود: از تمامي ظرفيت هاي دولت، وزارتخانه ها، نهادها و دانشگاه ها براي احياي درياچه اروميه استفاده مي شود.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها