عصر آذربایجان

گزارش خبر

عدم رعايت فرهنگ رانندگي؛ پاشنه آشيل تصادفات در آذربايجان‌غربي

عدم رعايت فرهنگ رانندگي؛ پاشنه آشيل تصادفات در آذربايجان‌غربي

1402/09/13

گروه اجتماعي: يکي از مهمترين حوادث دلخراش در هر کشوري ،تصادفات درون و برون شهري است که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ مي کشاند.

گروه اجتماعي:  يکي از مهمترين حوادث دلخراش در هر کشوري ،تصادفات درون و برون شهري است که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ مي کشاند. طبق بررسي ها و آمارهاي ارائه شده، هر چند وضعيت ايمني جاده ها و وسايل نقليه در ميزان تصادفات جاده‌اي و درون شهري بي تاثير نيست اما عوامل انساني از جمله سرعت زياد، خواب آلودگي و عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي منشا بيشترين علت تصادفات است و آذربايجان غربي نيز از اين قاعده مستثني نيست.
امروزه در اغلب کشورها براي کاهش آمار تصادفات رانندگي و پيشگيري از حوادث و سوانح رانندگي به مسئله فرهنگ سازي توجه جدي مي شود، چرا که صاحبنظران معتقد هستند هرقدر هم ايمني جاده ها و خيابان ها افزايش يابد و نقاط حادثه خيز  جاده اي اصلاح شود، اگر فرهنگ رانندگي و قانون مداري در جامعه نهادينه نشود به هيچ عنوان شاهد کاهش آمار تصادفات نخواهيم بود لذا نبايد از مسئله فرهنگ سازي رانندگي غفلت کرد.
لزوم نهادينه شدن فرهنگ رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي
امام جمعه اروميه در خطبه هاي نماز جمعه اروميه افزود: در نيمه نخست امسال، 25‌هزار تصادف در جاده‌هاي استان رخ داده و بيش از 300 نفر جان باخته و 8‌هزار نفر زخمي شده‌اند که نيازمند اصلاح جاده ها و مهمتراز همه فرهنگ سازي در خصوص رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي است.
حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي قريشي با اشاره  اينکه فرهنگ رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي بايد در بين شهروندان استان نهادينه شود، اظهار کرد: بهبود اين آمار و کاهش آن، نيازمند تبيين فرهنگ و قوانين موجود در زمينه رانندگي است.
وي تصريح کرد: اگر فرهنگ راهنمايي و رانندگي  رعايت نشود و اصلاح جاده‌ها انجام نشود اين آمار افزايش خواهند يافت لذا برهمه مردم و مسئولان لازم است در اين مسئله احساس وظيفه کنند.
افزايش تصادفات منجر به فوت در آذربايجان غربي
فرمانده انتظامي آذربايجان غربي افزود: نبود فرهنگ رانندگي و ترافيکي عمده دليل تصادفات رانندگي در استان است هر چند در زيرساخت ها نيز مشکلاتي وجود دارد.
سردار جهانبخش تصريح کرد: اجراي کامل قوانين راهنمايي و رانندگي مهمترين مولفه در کاهش حوادث جاده اي است که البته اين روزها کمتر شاهد رعايت اين موارد از سوي برخي از رانندگان هستيم که موجب بروز حوادث دلخراش مي شوند.
وي اظهار کرد: مهمترين رکن در فرهنگسازي براي کاهش تصادفات و به تبع آن، تلفات جاده اي، اصحاب رسانه هستند که اميدواريم با راه اندازي پويش هاي رسانه اي- مردمي، مرتبط با ارتقاي فرهنگ رانندگي، زمينه ساز کاهش سوانح به ويژه در جاده ها باشند چرا که اگر اين پويش ها اثر بخش باشند از اعمال قانون ها راه گشا تر خواهد بود.
سردار جهانبخش خاطر نشان کرد: ميزان تصادفات فوتي آذربايجان غربي در هفت ماه نخست امسال مطلوب نبود و نسبت به سال گذشته افزايش داشت که اميدواريم با همراهي همگان، اين وضعيت کنترل شود.
فرمانده انتظامي آذربايجان غربي با بيان اينکه شهروندان بايد اصول ايمني را در موقع رانندگي و عبور از خيابان در داخل شهر و به ويژه معابر کمربندي شهرها رعايت کنند، ادامه داد: بيش از 50 درصد فوتي‌هاي تصادفات درون شهري در استان طي سال جاري را عابران پياده تشکيل مي دهند که اين روند بايد تغيير يابد.
عقب ماندگي ايمني جاده هاي آذربايجان غربي
 نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي هم افزود: استان از نظر ايمني جاده‌ها از ساير استان هاي ديگر کشور عقب است و همين عقب‌ماندگي موجب شده آمار تصادفات جاده اي در استان روند افزايشي داشته باشد.
حجت الاسلام سيد سلمان ذاکر تصريح کرد: وضعيت نامناسب و نا ايمن جاده‌هاي استان مربوط به سالهاي اخير نبوده و عقبه‌اي تاريخي دارد که برخي کم کاري‌ها در عرصه اصلاح و بازسازي راهها مزيد بر علت شده که وضعيت جاده‌هاي استان شرايط خوبي نداشته باشد.
وي با اشاره به اتمام مسير اروميه _ سرو خاطر نشان کرد: با اتمام آزاد راه اروميه به تبريز و مهاباد به سردشت يک تحول خوبي در جاده‌هاي استان را شاهد خواهيم بود و اين عقب ماندگي تا حدودي جبران خواهد شد.حجت الاسلام ذاکر ياد آور شد: هرچند سياست مديريت جديد راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان‌غربي رفع نقاط حادثه خيز و اصلاح آنها است اما براي عملياتي شدن سريع برنامه‌ها نيازمند حمايتهاي مادي و تخصيص بودجه از طرف دولت هستيم.
لازمه فرهنگسازي، آموزش است
يک جامعه شناس افزود: رانندگي در دنيا يک امر جمعي است اما در ايران يک امر فردي تلقي مي شود و همين باعث شده رانندگان ديگر را رقيب خود بدانيم و از هر مسيري که ممکن است و با هر سرعتي که مي خواهيم، رانندگي کنيم.
منصوره ايزدي تصريح کرد: بايد بپذيريم که رانندگي در جامعه ما يک موضوع شهري نيست بلکه بيشتر جنبه اجتماعي دارد و براي حل مشکلات آن بايد تمام متوليان شهري و اجتماعي در کنار هم اين مشکل را حل کنند. اين مدرس دانشگاه اظهار کرد: قوانين راهنمايي و رانندگي بايد از پشتوانه جمعي و مردمي برخوردار باشد و با افرادي که قانون را نماد زور تلقي مي کنند و همواره در صدد دور زدن قانون هستند و با انجام تخلف، جان خود و افراد بي گناه را به خطر مي اندازند برخورد جدي‌تري کرد.
ايزدي خاطر نشان کرد: بايد اراده ملي براي بهبود وضعيت به وجود آيد و مردم بايد به فرهنگ سازي هاي انجام شده پاسخ مثبت دهند قانونمدار باشند و حقوق ديگران را در نظر بگيرند.
وي ادامه داد: رعايت نشدن قوانين راهنمايي و رانندگي در استان و آمار بالاي تصادفات و مرگ ومير به سستي قانون و کم کاري در آموزش و فرهنگ سازي برمي گردد.
وي گفت: نهادينه سازي فرهنگ رانندگي، منوط به دو شکلي از آموزش است؛ اولين آموزش، آموزشي است که خود به خود و براثر مشاهده تصادفات مکرر حاصل مي شود و دومي آموزش رسمي وغير رسمي که توسط آموزش وپرورش و اقدامات پليس از جمله تشديد قوانين، اعمال جريمه هاي سنگين ومماشات نکردن در برابر تخلفات و آگاهي بخشي از طريق رسانه ها انجام مي شود.
اين جامعه شناس ياد آورشد: آموزش وپروش بايد به وظيفه خود عمل کند و رفتار هاي اجتماعي را به عنوان درس وتکليف دروني آموزش دهند و اين موضوع را با دانش آموزان تمرين کنند تا به عنوان بخشي از رفتار و شخصيت آنها در آيد.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا؛ داستان کشته هاي تصادفات در آذربايجان غربي تکراري شده و ارائه آمار و ارقام دردي را درمان نمي کند. تقريبا تمامي کارشناسان حوزه ترافيک در اين زمينه اتفاق نظر دارند که حل مشکلات حوزه رانندگي با فرهنگ سازي و آموزش امکان پذيراست بنابراين نبايد از نقش فرهنگ سازي غفلت کرد، همانطور که در دهه گذشته نبستن کمربند ايمني به يک معضل در امر رانندگي تبديل شده بود که با آموزش و آگاهي و فرهنگ سازي اکنون شاهد رعايت اين قانون توسط اکثريت مردم هستيم.
بنابراين قانون سختگيرانه ،آموزش و فرهنگ سازي در کنار بهبود زير ساخت هاي جاده اي مي تواند راهگشا براي کاهش تصادفات در جامعه باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها