گروه اقتصادي:اولين رفتار خودروسازان در ماجراي تسهيلات 25 ميليوني را که ميتوان در بوته نقد گذاشت، »ثبتنام بيش از ظرفيت« است، چه آنکه بيش از سقف تسهيلات، خودرو پيش فروش شد و عملا چند هزار نفر مشتري بلاتکليف ماندند. قصه تسهيلات 25 ميليوني خودرو هنوز به پايان نرسيده است. پرداخت اين تسهيلات از اواسط آبان ماه امسال آغاز شد و طي آن، بخشي از مشترياني که نقدينگي لازم را براي خريد خودرو نداشتند، توانستند با استفاده از اين طرح، خودرو موردنظر خود را ثبتنام کنند. جدا از اينکه طرح موردنظر از ديد کارشناسان داراي نقاط ضعف و قوت خاص خود است، اما مجموعه رفتارهايي که غولهاي جاده مخصوص از خود نشان دادند، نشاندهنده مشکلات متعددي در اين زمينه است. از «ثبتنام بيش از ظرفيت» گرفته تا «تحويل ندادن خودرو»، همه و همه نشان داد رفتار خودروسازان ايراني با مشتريان هنوز به روال مطلوب نرسيده است. *بلاتکليفي 15 هزار مشتري اولين رفتار خودروسازان در ماجراي تسهيلات 25 ميليوني را که ميتوان در بوته نقد گذاشت، «ثبتنام بيش از ظرفيت» است، چه آنکه بيش از سقف تسهيلات، خودرو پيش فروش شد و عملا چند هزار نفر مشتري بلاتکليف ماندند. به گفته مسوولان بانک مرکزي، در طرح فروش تسهيلاتي، قرار بوده خودروسازان تنها از 110 هزار نفر ثبتنام به عمل بياورند، با اين حال، طبق آخرين آمار، حدود 125 هزار نفر در اين طرح شرکت کردند تا اولين مشکل جاده مخصوصيها اينجا رقم بخورد. در حال حاضر حدود 15 هزار نفر بلاتکليف مانده و مشخص نيست بالاخره ثبتنام آنها پذيرفته ميشود يا اينکه خودرو قسطي قسمتشان نخواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، انتظار اين بود که وقتي مجوز پيشفروش براي تنها 110 هزار محصول بود، بيش از اين رقم، ثبتنام نمي شد. *تحويل ندادن خودروهاي انباري مشکل ديگري که در ماجراي تسهيلات 25 ميليون توماني پيشآمد تحويل ندادن محصولات پيشفروش شده به دليل تامين نشدن اعتبار از سوي بانک مرکزي بود. طبق وعده خودروسازان، قرار بود خودروهاي ثبتنامي در طرح موردنظر، بين يک هفته تا يک ماه تحويل شود، اما مقرر شد تا وقتي بانک مرکزي اعتبار مربوط به تسهيلات ?? ميليوني را به حسابشان واريز نکرده، از تحويل محصولات پيش فروش شده خودداري شود.بهعبارت بهتر، خودروسازان تامين اعتبار را شرط تحويل محصولات خود قرار دادند، آن هم در حالي که گفته ميشد پارکينگ هايشان مملو از خودرو است. هرچند خودروسازان تاکيد داشتند خلف وعده بانک مرکزي (عدم تامين اعتبار در موعد مقرر) دليل تحويل ندادن محصولات ثبتنامي بوده، اما مسوولان اين بانک نيز عنوان کردند که عدم ظهرنويسي (پشتنويسي) چکهاي مشتريان (از طرف خودروسازان)، دليل تاخير در تامين اعتبار به حساب ميآيد. در واقع ناهماهنگي ميان خودروسازان و بانک مرکزي مشکل ديگري بود که آسيب آن متوجه مشتري شد. *چک ضمانت، بهانه جديد اما مشکلات فروش تسهيلاتي به اينجا ختم نشد، چه آنکه «دريافت چکهاي تضميني اضافه بر سازمان» مشتريان را باز هم سر در گم کرد. ماجرا از اين قرار است که به نمايندگيها اعلام شده که براي انجام فرآيند تحويل خودرو به مشتريان، بايد از آنها به اندازه 120 درصد قيمت خودرو، چک تضميني بانکي يا سفته دريافت کنند. اين در شرايطي است که ظاهرا نه بانک مرکزي و نه بانکهاي عامل، هيچ کدام چنين تضميني را درخواست نکرده بودند. هرچند هدف از گرفتن چک تضميني، قويتر شدن احتمال تسويه حساب تسهيلات 25 ميليوني از سوي مشتريان است، اما اين کار سرگرداني خيلي از مشتريان را در پي داشته و آنها را به دردسر انداخته است. اين سرگرداني از آن جهت است که بسياري از مشتريان ممکن است توانايي و امکان تهيه چک ضمانت نداشته باشند و اين موضوع به معناي تعويق در تحويل خودرو ثبتنامي آنها خواهد بود.
گروه اقتصادي:اولين رفتار خودروسازان در ماجراي تسهيلات 25 ميليوني را که ميتوان در بوته نقد گذاشت، »ثبتنام بيش از ظرفيت« است، چه آنکه بيش از سقف تسهيلات، خودرو پيش فروش شد و عملا چند هزار نفر مشتري بلاتکليف ماندند.