عصر آذربایجان

گزارش خبر

تحريم هاي غيرقانوني آمريکا به چالش کشيده شد

تحريم هاي غيرقانوني آمريکا به چالش کشيده شد

1397/07/15

سرويس سياسي: صدور راي موقت از سوي ديوان بين المللي دادگستري، اعمال تحريم هاي غير قانوني و يک جانبه آمريکا عليه ايران را به چالش کشيد.

 ديوان بين المللي دادگستري راي قرار موقت خود درباره دعواي جمهوري اسلامي ايران عليه ايالات متحده آمريکا را صادر و اعلام کرد: دولت ايالات متحده ملزم است طبق تعهدات بين المللي خود وفق عهدنامه 1334 مودت، روابط اقتصادي و حقوق کنسولي، موانع ناشي از اقداماتش به موجب تصميم هشتم مي 2018 (18 ارديبهشت 1397) در ارتباط با صادرات اقلام دارو و تجهيزات پزشکي، اقلام غذايي و کشاورزي و قطعات و تجهيزات هواپيما به جمهوري اسلامي ايران را برطرف کند. صدور راي موقت از سوي ديوان بين المللي دادگستري فارغ از اجرا يا اجرانشدن آن توسط آمريکا، يک موفقيت حقوقي براي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود که بر حقانيت کشورمان صحه مي گذارد. 
*تصميم ديوان لاهه نشانه بارز حقانيت ايران است 
وزارت امور خارجه در بيانيه اي اين تصميم ديوان را نشانه بارزي در تاييد حقانيت جمهوري اسلامي ايران و غيرمشروع و ظالمانه بودن تحريم هاي آمريکا عليه مردم و شهروندان کشورمان دانست. در اين بيانيه آمده است: اين محکمه جهاني با تصريح بر اين که قراري که صادر کرده، الزام آور و لازم الاتباع بوده و موجد تعهدات بين المللي است، اعلام کرد که دولت ايالات متحده ملزم است طبق تعهدات بين المللي خود موانع ناشي از اقداماتش به موجب تصميم هاي غيرقانوني که با خروج از برجام اتخاذ کرده، از جمله موانعي که در مسير روابط تجاري ايران در حوزه هاي مشخصي برقرار کرده، برطرف کند. وزارت امور خارجه در بيانيه خود تاکيد کرد: قرار صادره از سوي ديوان بين المللي دادگستري هم چنين بار ديگر نشان داد که اين دولت آمريکاست که با سياست هاي غلط و افراطي خود و در نتيجه زياده خواهي هاي خود در قبال ديگر کشورها، روز به روز منزوي تر مي شود و بايستي از عادت غلط و اعتياد ناپسند خود در اعمال تحريم هاي ظالمانه و غيرقانوني عليه مردم و شهروندان دست کشيده و به عضوي مسئوليت پذير و کشوري عادي در جامعه بين المللي تبديل شود. دستگاه ديپلماسي ايران در اين بيانيه خاطرنشان کرد: در اين مسير جامعه بين المللي و کشورهاي مستقل مسئوليت مضاعفي به عهده دارند تا اين کشور را که سابقه اي طولاني از نقض عهد و عدم تمکين به تعهدات و الزامات بين المللي خود دارد، در تلاش هاي غيرقانوني اش ناکام گذارند.
* ايران در سومين راند حقوقي باز هم پيروز شد
پرويز اسماعيلي معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رييس جمهوري هم در حساب توئيتر خود نوشت: ‏بعد از وين(آژانس)، نيويورک (سازمان ملل)؛ حالا سومين راند از جدال حقوقي و ديپلماتيک ايران و آمريکا در ديوان لاهه نيز به حقانيت و پيروزي ايران انجاميد. وي در توئيت خود با بيان اين که ‏عمل نکردن به حکم لاهه بر انزوا و بي اعتباري دولت آمريکا مي افزايد، تاکيد کرد: ‏ترامپ شايد راي را فراموش کند، اما تاريخ‌ فراموشکار نيست.
* شکستي ديگر براي آمريکاي معتاد به تحريم
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز در توئيتي، راي امروز ديوان بين‌المللي دادگستري را شکست ديگري براي دولت آمريکاي معتاد به تحريم دانست. وي يادآور شد: ديوان بين المللي دادگستري دستور داد که آمريکا بايد به تعهداتي که با تحريم مجدد مردم ايراني پس از خروج از برجام نقض کرده متعهد بماند. ظريف اين راي را يک شکست ديگر براي حکومت معتاد به تحريم آمريکا و پيروزي براي حاکميت قانون دانست و تاکيد کرد: ضروري است جامعه بين المللي با يک جانبه گرايي مخرب آمريکا به صورت دست جمعي مقابله کند. 
*مواضع حقوقي ايران چرخشي موفق است 
معصومه ابتکار معاون رييس جمهوري در امور زنان و خانواده هم در فضاي مجازي نوشت: راي ديوان لاهه به نفع ايران يعني جامعه بين الملل مخالف روند تحريم هاي جديد آمريکا بوده و آنها را غيرقانوني مي داند. وي در توئيت خود خاطرنشان کرد: امروز در شرايطي کاملا متفاوت بلکه متضاد با قبل از سال 92 هستيم؛ يعني مواضع حقوقي ايران در صحنه بين المللي چرخشي موفق داشته است.
* مشروعيت تحريم هاي غيرقانوني آمريکا به چالش کشيده شد
شهيندخت مولاوردي دستيار ويژه رييس جمهوري در امور حقوق شهروندي نيز در حساب توئيتري خود نوشت: تصميم ديوان بين المللي دادگستري در الزام ايالات متحده آمريکا به خودداري اکيد از اجراي آن بخش از تحريم ها که به جنبه هاي انسان دوستانه خدشه وارد مي کنند تا صدور راي نهايي، گام ديگري در نفي يک جانبه گرايي و به چالش کشيدن مشروعيت تحريم هاي غيرقانوني و ثانويه آن کشور است. وي يادآور شد: ديوان معتقد است بر اساس تعهدات مصرح در پيمان مودت، آمريکا بايد به نحو مقتضي محدوديت‌هاي اعمال‌شده در زمينه اقلام دارويي، بشردوستانه، هوانوردي و کشاورزي عليه ايران را بر اساس تصميم هشتم مي 2018 رفع کند.
* آمريکا بايد از وضع تحريم‌هاي نفتي خودداري کند
رضا نصري حقوقدان بين الملل نيز در حساب شخصي خود در توئيتر نوشت: ‏تمرکز بيش از حد بر اين گزاره که »حکم ديوان لاهه ضمانت اجرايي ندارد«، نشانه تنگ‌نظري است. اگر راي دادگاه براي آمريکا اهميت نداشت و عدم تمکين به آن هزينه‌ساز نبود، دولت ايالات متحده هرگز به خود زحمت نمي‌داد در دادگاه حضور يابد و (به قول پومپئو) با تمام قدرت از عملکرد خود دفاع کند! ‏وي افزود: مهم‌ترين بخش حکم دادگاه لاهه اين است که از طرفين خواست از مبادرت به هر اقدامي که ممکن است - تا صدور راي نهايي - مناقشه بين دو کشور را تشديد کند، خودداري کنند. در عمل،‌ يعني دولت آمريکا بايد از وضع تحريم‌هاي نفتي و تحريم‌هايي که براي ماه آينده پيش‌بيني شده خودداري کند. تحريم ها در سال هاي اخير به عنوان يک ابزار در دست رژيم سلطه همواره جان ملت ها را نشان گرفته و با خطر روبرو کرده است به نحوي که آمريکا براي تحميل نظرات خود از آن به عنوان يک ابزار در اختيار سوء استفاده مي کند. اعمال تحريم هاي مختلف توسط ايالت متحده با عناوين و بهانه هايي همچون حمايت از تروريسم و حقوق بشر دستاويزي است تا اين کشور براي تحميل نظرات خود از اين حربه بهره بگيرد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، واکنش ها به اين راي ديوان لاهه نشان از يک موفقيت و دستاورد در نظام حقوقي دارد اما بايد آن را چالش جديدي براي مشروعيت تحريم هاي غيرقانوني و يک جانبه آمريکا عليه کشورهاي مختلف از جمله جمهوري اسلامي ايران دانست.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تحريم هاي غيرقانوني آمريکا به چالش کشيده شد

تحريم هاي غيرقانوني آمريکا به چالش کشيده شد
خروج

سرويس سياسي: صدور راي موقت از سوي ديوان بين المللي دادگستري، اعمال تحريم هاي غير قانوني و يک جانبه آمريکا عليه ايران را به چالش کشيد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها