عصر آذربایجان

گزارش خبر

فرهنگ سازي و مشارکت همگاني بسترساز هواي پاک در شهرها

فرهنگ سازي و مشارکت همگاني بسترساز هواي پاک در شهرها

1395/11/03

فرهنگ سازي به عنوان حلقه مفقوده در مشارکت هاي مردم محور به ويژه در مسائل زيست محيطي به عنوان بستري لازم در تحقق شعارهواي پاک بوده و سازمان هاي مردم نهاد نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي کنند.

گروه گزارش: فرهنگ سازي به عنوان حلقه مفقوده در مشارکت هاي مردم محور به ويژه در مسائل زيست محيطي به عنوان بستري لازم در تحقق شعارهواي پاک بوده و سازمان هاي مردم نهاد نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي کنند. ايجاد و تقويت برخي هنجارها در قالب فرهنگ شهروندي از جمله کاهش ترددهاي غير ضروري و بار ترافيک درون شهري، تفکيک و جمع آوري زباله هاي خانگي، ترويج ورزش همگاني و پياده روي و نيز پيشگيري از آلايندگي خودروها، کارگاه ها و صنايع، همه و همه نقش بسيار اساسي در کاهش آلودگي و اثرات مخرب زيست محيطي آن در سطح شهرها دارند. نامگذاري روز هواي پاک به عنوان فرصت مناسب فرهنگ سازي براي آحاد مردم، با مشارکت نهادهاي خدمات رسان و متولي فرهنگ زيست محيطي در کنار سازمان هاي مردم نهاد، بسترساز حرکت به سوي محيطي پاک و هوايي عاري از هرگونه ناهنجاري و آلودگي خواهد بود.
شهردار مراغه در همايش روز هواي پاک در جمع دانش آموزان و فعالان زيست محيطي مراغه با تاکيد بر لزوم فرهنگ سازي در زمينه توجه به حفاظت از محيط زيست گفت: اهميت صيانت از محيط زندگي و مصرف بهينه انرژي با برگزاري همايش ها و برنامه هاي فرهنگي به صورت ملموس تر در سطح جامعه تبيين مي_شود. محمدرضا احمدي افزود: تلاش و مشارکت همگاني مردم و مسئولان براي کاهش آلودگي و اثرات مخرب زيست محيطي آلاينده_هاي محيطي فقط با شعار ممکن نبوده و اين امر نيازمند عزم جدي در اين خصوص است. وي ادامه داد: سازمان هاي مردم نهاد به دليل برخورداري از پشتوانه مردمي و مشارکت همگاني بازوي کارآمد نهادهاي خدمات رساني چون شهرداري به ويژه در مسائل زيست محيطي است. وي اضافه کرد: شهرداري در قالب واحدهاي فرهنگي، ورزشي و روابط عمومي با ايجاد ارتباط نزديک و حمايت از سازمان هاي مردم نهاد در سطح شهر، برگزاري همايش هاي همگاني و احداث پارک ها و فرهنگ سراها در راستاي تقويت فرهنگ شهرنشيني و مقابله با آسيب هاي زيست محيطي و اجتماعي حرکت مي کند. وي گفت: ساخت زمين ورزش هاي همگاني در قالب پارک زينال آباد، پارک دوم بانوان، طرح ايجاد پياده راه بين دو ميدان طلوع فجر و مصلي و نيز کارخانه توليدبرق از پسماندهاي شهري از جمله طرح هاي در دست اجرا براي توسعه فرهنگي، سلامت جامعه و نيز مقابله با آلايندگي و ترافيک درون شهري است. وي افزود: احداث پياده راه به جاي خيابان در مرکز شهر فرصت مناسبي براي ترويج فرهنگ پياده روي و پرهيز از استفاده بي رويه از خودروها در بازار موجب پيشگيري از افزايش آلودگي هوا و در راستاي ترويج فرهنگ زندگي سالم در جوامع شهري است. وي با اشاره به افزايش ميزان آلاينده ها در سطح شهر مراغه ادامه داد: قرار گرفتن در نزديکي درياچه اروميه و نيز کارخانه هاي آلاينده جنوب استان و نيز عدم بکارگيري تدابير مناسب براي براي مقابله با موج فزاينده آلودگي هاي زيست محيطي از عوامل تهديد کننده هواي پاک منطقه سرسبز اين باغ شهر آذربايجان است.
رئيس اداره محيط زيست مراغه نيز در اين همايش با اشاره به عوامل مخرب محيط زيست در منطقه گفت: مشارکت همگاني براي فرهنگ_سازي در زمينه حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست نيازمند همراهي دستگاه ها و نهادهاي متولي امر است. عباس کاردان افزود: آگاه سازي عمومي در زمينه عوامل آلاينده محيط زيست موثرترين راهکار براي مقابله و پيشگيري با آلودگي هاي زيست محيطي است. وي ادامه داد: بر اساس اصل 50 قانون اساسي جمهوري اسلامي که از مترقي ترين اصول در دنيا بوده؛ حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي رسالتي همگاني براي آحاد مردم و مسئولان بوده و باتيد در اين راستا تلاش شود. وي اضافه کرد: عدم دفع و جمع آوري غيربهداشتي، مديريت صحيح ترافيک درون شهري و صرفه جويي و مصرف بهينه منابع طبيعي موثرترين راهبرد براي حفاظت از محيط زيست و تحقق شعار فرهنگي ' هواي پاک' در جامعه است.
عضو هيات مديره سازمان مردم نهاد هماي سبز مراغه نيز گفت: مسئولان و نهادهاي دولتي بايد از سمن ها نه به عنوان رقيب بلکه به عنوان بازوي کارآمد و مشاور در کنار اين دستگاه ها استقبال کنند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، حسن محمدي افزود: با توجه به گستردگي جامعه، افزايش جمعيت وعدم وجود امکانات لازم براي توسعه خدمات شهري، سازمان هاي مردم نهاد بهترين همراه و همکار با سازمان ها و نهادهاي خدمات رسان و دولتي خواهند بود. وي ادامه داد: اين سازمان هاي مبتني بر مشارکت همگاني و مردمي، با ايجاد زمينه_هاي لازم براي آگاه سازي و فرهنگ سازي اجتماعي و فرهنگي نقش مهمي در ترويج هنجارهاي مثبت شهرنشيني و اجتماعي دارند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فرهنگ سازي و مشارکت همگاني بسترساز هواي پاک در شهرها

فرهنگ سازي و مشارکت همگاني بسترساز هواي پاک در شهرها
خروج

فرهنگ سازي به عنوان حلقه مفقوده در مشارکت هاي مردم محور به ويژه در مسائل زيست محيطي به عنوان بستري لازم در تحقق شعارهواي پاک بوده و سازمان هاي مردم نهاد نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها