عصر آذربایجان

گزارش خبر

کوههاي رنگي يا “آلاداغ لار” يکي از شگفتي هاي آفرينش

کوههاي رنگي يا “آلاداغ لار” يکي از شگفتي هاي آفرينش

1396/02/24

گروه سيري در استان ها: “آلاداغ لار” يا کوههاي رنگي يکي از شگفتي آفرينش که در 25 کيلومتري شمال شرقي تبريز و در مسير شهرستان اهر- تبريز و خواجه و اتوبان ميانه – زنجان قرار دارد.

گروه سيري در استان ها: “آلاداغ لار” يا کوههاي رنگي يکي از شگفتي آفرينش که در 25 کيلومتري شمال شرقي تبريز و در مسير شهرستان اهر- تبريز و خواجه و اتوبان ميانه – زنجان قرار دارد. آلا داغ لار، نام محلي کوه ها و تپه هاي رنگارنگي است، که در بخشهايي از آذربايجان قرار گرفته اند. وجود روستاهايي در اطراف اين کوه‌ها وجهه زيباتري به آنها داده است چرا که خانه‌هاي اين روستاها نيز همچون خاک اين کوه‌ها رنگين است. گويي طبيعت با رنگ‌هاي شاد به پايکوبي و سرور پرداخته باشد. کوه‌هاي رنگارنگ از نزديکي شهرستان ميانه شروع شده و تا مسير بين اهر به تبريز ادامه دارد. در نگاه اول کوههاي رنگي را شايد يک دفتر نقاشي فرض کنيد، اما وقتي با دقت به مناظر و کوهها و تپه ها مي نگريد جز زيبايي که خداوند خلق کرده نخواهيد ديد. کوههاي رنگي يا آلاداغ لار يکي از مناظر زيبا روي زمين به شمار مي آيد. اين مناظر آنقدر نادر و عجيب‌ اند که گاهي ما تصور مي‌کنيم در حال ديدن مناظره ي از يک سياره ديگر هستيم. وجود رنگهايي همچون قرمز، زرد، سفيد و نارنجي چشم هاي انسان خيره مي کند.
هر چند تماشاي اين کوه‌ها حتي در حال گذر از کنارشان لذتبخش است، اما پيشنهاد ما به شما اين است که چند ساعتي فرصت بگذاريد و در دل اين کوه‌هاي زيبا پرسه بزنيد چرا که نوع بافت آنها به شکلي است که شما با تصاوير عجيب تر و زيباتري رو به رو خواهيد شد، عبور »راه آب‌ها« ميان اين کوه‌ها شکل و شمايلي به گذرگاه‌هاي کوه بخشيده که ديدنش دل هر گردشگري را مي‌برد. در مسير  حرکت از سمت زنجان به طرف شهرستان ماهنشان در دو طرف جاده کوههاي رنگين خودنمايي مي کنند اگر مسيرتان به اين منطقه از ايران بي همتا خورده است، حتماً کوهها و تپه هاي رنگي يا  »آلاداغ لار« را ديده ايد. در نگاه اول رنگين کمانهاي خاکي را شايد يک دفترچه نقاشي که چند سطل رنگ روي آن ريخته شده فرض کنيد ، اما وقتي با دقت به اين کوهها و تپه ها نگاه مي کنيد به مصداق حديث نبوي »ان الله جميل و يحب الجمال« جز زيبايي و قدرت خلقت خداوند نخواهيد ديد. کارشناس ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان گفت: کوههاي رنگي زنجان و ماهنشان، يکي از شفگت انگيز ترين جاذبه هاي طبيعي استان زنجان در مسير زنجان به ماهنشان قرار دارد. غلامرضا نجفلو افزود: نام بومي اين تپه هاي چشم نواز به " آلا داغ لار" معروف است که در بخشهايي از غرب استان زنجان قرار گرفته اند. وي ادامه داد: کوههاي رنگي يکي از مناظر زيباي طبيعي استان زنجان به شمار مي آيد. اين مناظر آنقدر نادر و عجيب‌ هستند که گاهي تصور مي‌کنيم در حال ديدن مناظر ي از يک سياره در يک منظومه شمسي ديگر هستيم و رنگها با چشمهايت بازي مي کنند. نجفلو افزود: وجود رنگهايي همچون قرمز، قهوه اي، سبز، نارنجي، زرد و سفيد چشم_هاي انسان خيره مي کند و انگار بستري از حرير به رنگ رنگين کمان روي زمين پهن شده است.
کارشناس ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان گفت:  در نزديکي اين کوهها و تپه ها، روستاها و آبادي هاي متعددي قرار گرفته اند، دست و دل بازي طبيعت زيبا که اندوخته ها و ثروت چشم نواز و زيباي خود را به ساکنان اين مناطق ارزاني داشته و خاکهاي رنگي به کار رفته در کاه گل ديوار خانه ها مؤييد اين مطلب است. نجفلو افزود: بسياري از مردم کشورمان و گردشگران خارجي از وجود چنين جاذبه بي نظير، طبيعت زيبا اطلاع ندارند.
وي گفت: اين کوه ها و تپه هاي رسي به سبب رنگشان به ويژه رنگ قرمز، قهوه اي، سبز، زرد  سفيد و نارنجي در شرايط نور مناسب خصوصا پس از يک بارندگي اندک که خاکها را کمي خيس مي کند با آنcontrast زيبا، سوژه بي نظيري براي عکاسان - فيلمسازان و طبيعت گردان به شمار مي رود. »آلاداغ لار«مي تواند به عنوان يک منطقه و محل مناسب براي توسعه گردشگري طبيعي در استان زنجان خود را مطرح کند و  تحقق اين امر در کنار وجود ساير جاذبه هاي گردشگري شهرستان ماهنشان نقش مهمي در توسعه گردشگري  شهرستان ماهنشان دارد. در مورد نام منطقه ماهنشان، روايات متعددي وجود دارد.
برخي از اين روايات گوياي اين مطلب است که به علت قدمت زياد و پيدا شدن آثاري از زندگي قوم ماد در اين، نام » مادنشان« به اين ناحيه داده شد که به مرور زمان اين نام به ماه نشان تبديل شده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کوههاي رنگي يا “آلاداغ لار” يکي از شگفتي هاي آفرينش

کوههاي رنگي يا “آلاداغ لار” يکي از شگفتي هاي آفرينش
خروج

گروه سيري در استان ها: “آلاداغ لار” يا کوههاي رنگي يکي از شگفتي آفرينش که در 25 کيلومتري شمال شرقي تبريز و در مسير شهرستان اهر- تبريز و خواجه و اتوبان ميانه – زنجان قرار دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها