عصر آذربایجان

گزارش خبر

پیشنهاد عجیب به متقاضیان بلاتکلیف تعاونی مسکن زنجان: بیش از 90درصد زمین‌ها را تحویل دهید!

پیشنهاد عجیب به متقاضیان بلاتکلیف تعاونی مسکن زنجان: بیش از 90درصد زمین‌ها را تحویل دهید!

1402/07/05

عصر آذربایجان- متقاضیان تعاونی مسکن زنجان پس از حدود 30سال هنوز منتظر شروع ساخت خانه‌هایشان هستند؛ اما یکی از اعضای هیئت مدیره تعاونی مسکن ویلاشهر می‌گوید به ما گفته‌اند بیش از 90درصد هر قطعه زمین هزار متری باید برای خیابان‌کشی و سایر هزینه‌ها، واگذار شود.

 ظهر روز سه شنبه 30 خرداد امسال در حاشيه حضور محسن منصوري معاون اجرايي رئيس جمهور در شهرک صنعتي اشراق شهر زنجان، جمعي از متقاضيان تعاوني مسکن ويلاشهر يک، دو و نورپران مقابل خودروي معاون رئيس جمهور را گرفتند و مطالبات خود را به اين مقام مسئول منتقل کردند.

يکي از متقاضيان خطاب به معاون اجرايي رئيس جمهور گفت: ما از تعاوني مسکن ويلاشهر يک، دو و همينطور تعاوني مسکن نورپران هستيم و تقريباً 34 سال است که منتظريم صاحبِ خانه شويم و اکثريت مستأجر هستيم. خود من مستأجر هستم و سه فرزند دارم. کمرمان زير بار گراني خم شده و از آقاي استاندار درخواست مي‌کنيم مساعدت کند. آقاي رئيسي که اينجا آمده بود گفت مساعدت کنيد ولي ما از اين مسئولان چيزي نديديم. 242 هکتار وسعت تعاوني ويلاشهر 1 و 2 است و وسعت نورپران هم 123 هکتار است؛ سهم هر عضو يک هزار متر است.

اين متقاضي گفت: از همه مسئولان کشوري و استاني درخواست مي‌کنيم مساعدت کنند؛ زمين‌هاي ما داراي سند است و کاربري آن باير است. اين تعاوني‌ها بيش از 3 هزار عضو دارد. اين تعاوني مسکن داخل شهر است و نسبت به طرح نهضت ملي مسکن (کوي زنگان) به شهر و حريم شهري نزديک است و در واقع روبه‌روي فاز چهارم گلشهر است.

يکي ديگر از اعضا خطاب به معاون رئيس جمهور گفت: خانه‌ها را که ندادند، حالا استانداري و شهرداري مي‌خواهند هزينه ساخت کمربندي و انتقال تأسيسات آب و برق را هم از ما بگيرند. مگر فقط اعضاي تعاوني از جاده استفاده مي‌کنند که آن‌ها پول ساخت جاده را بدهند؟

اين متقاضي مسکن گفت: کاربري آن زمين‌ها کشاورزي هم نيست و باير است و کاملاً داراي سند و قانوني هستند. 2500 تا 3 هزار نفر منتظر تعيين‌ تکليف اين زمين‌ها هستند تا صاحبخانه شوند.

يکي از متقاضيان در واکنش به صحبت‌هاي استاندار زنجان که اعلام کرد براي تعيين تکليف اين زمين‌ها يک سري شرايط وجود دارد که اگر شرايط را بپذيرند تازه پرونده به شوراي مسکن و شهرسازي مي‌رود، گفت: حق هر متقاضي يک هزار متر مربع است که آقايان مسئول مي‌گويند براي هزينه راه، آب و برق و ديگر موارد هر متقاضي بايد 920 متر به دولت بدهد تا انجام شود. معلوم است که ما اين شرايط را نمي‌پذيريم. اگر بخواهيم قيمت ريالي آن را محاسبه کنيم هر اعضا بايد 2.5 ميليارد تومان اعطا کند تا فقط 80 متر به آن زمين برسد.

يکي ديگر از متقاضيان گفت: تعاوني مسکن ويلاشهر يک، دو و نورپران که روبه‌روي فاز چهار شهرک گلشهر کاظميه است در حريم شهري نيست ولي فاز هشت گلشهر که بسيار نسبت به فاز چهارم در قسمت بيروني شهر قرار دارد در حريم شهري قرار گرفته است.

اما مشکل کار کجاست؟

طيب جعفري مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم گفت: چند دهه است که موضوع کاربري زمين‌هاي اين دو تعاوني (ويلاشهر يک، دو و نورپران) حل نشده و تا زماني که حل نشود اجازه ساخت از سوي شهرداري و راه و شهرسازي داده نخواهد شد.

وي اضافه کرد: زمين‌هاي اين دو تعاوني خارج از حريم شهري است و به خاطر اينکه کاربري اين زمين‌ها کشاورزي و زراعي است اجازه ساخت‌وساز وجود ندارد و تا زماني که مشکل فني حل نشود طبيعتاً مشکلات پايدار و ادامه دار خواهد بود. تغيير کاربري زمين‌ها بر عهده اداره‌کل تعاون نيست و بايد راه و شهرسازي و شهرداري در اين زمينه پاسخگو باشند.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي زنجان گفت: درباره جزئيات و نحوه اين الحاق بايد مسئولان مربوطه پاسخ دهند و البته تا جايي که بنده اطلاع دارم استقبالي هم از سوي مسئولان استاني براي الحاق اين زمين‌ها صورت گرفته است؛ جزئيات فني اين الحاق زمين‌ها در حال چکش‌کاري است که اميد داريم در آينده حل شود.

جعفري در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنيم مبني بر اينکه چرا تاکنون اين زمين‌ها به حريم شهري الحاق نشده‌اند، گفت: تلاش‌هاي زيادي شده ولي به خاطر محدوديت‌هاي قانوني اين امر تاکنون محقق نشده است. در حال حاضر اين تعاوني‌ها در حال پيگيري هستند که با راه و شهرسازي و شهرداري به توافقاتي برسند تا اين زمين‌ها در وهله نخست به حريم شهري الحاق و سپس کاربري زمين‌‌ها به مسکوني تبديل وضعيت شود.

اين مسئول در پاسخ به سؤال ديگر تسنيم مبني بر اينکه چرا زمين‌هاي اين تعاوني‌ها به محدوده شهري اضافه نشده است در حالي که نسبت به برخي نقاط شهر زنجان بسيار به شهر نزديک هستند، گفت: بنده در اين زمينه نمي‌توانم اظهار نظر کنم چرا که در حوزه کاري بنده نيست.

اگر زمين‌ها زراعي هستند؛ چطور براي تعاوني مسکن در نظر گرفته شده است؟

حسيني معاون سابق تعاوني اداره‌کل تعاون که هفته پيش توديع شد درباره اينکه اگر اين زمين‌ها زراعي هستند، چطور براي ساخت مسکن تخصيص داده شده‌اند، به خبرنگار تسنيم گفت: واگذاري زمين‌هاي اين تعاوني‌ها قبل از دهه 80 بود و در آن زمان منعي براي واگذاري زمين خارج از محدوده نبود. قانون منع واگذاري خارج از محدوده در اوايل دهه 80 تصويب شد.

وي گفت: تشکيل تعاوني براي اين زمين‌ها کار غلطي بود چرا که در اساسنامه تشکيل تعاوني به صراحت اعلام شده که کاربري زمين بايد مسکوني باشد ولي متأسفانه اين قانون در آن زمان ناديده گرفته شده است. کار از اساس اشتباه است و بايد ببينيم آن زمان هدف از تشکيل تعاوني مسکن ويلاشهر يک، دو و نورپران چه بوده است چه کساني پشت سر اين موضوع بوده‌اند.

حسيني گفت: از سوي ديگر سال 97، اين تعاوني‌هاي مسکن چندمنظوره شده است که در واقع تخلف در تخلف صورت گرفته است چرا که تعاوني چند منظوره اصلاً اجازه ساخت‌وساز مسکن ندارد.

متقاضيان شروط دولتي را نمي‌پذيرند

اصغر اسماعيلي مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم گفت: ما آماده همکاري با متقاضيان اين تعاوني‌ها هستيم و طبق قانون وقتي قرار است حريمي به داخل شهر اضافه شود بايد يک سري فرآيند اجرا شود.

وي گفت: سه شرط به متقاضيان پيشنهاد شد که متأسفانه متقاضيان راضي نيستند با دولت همکاري داشته باشند؛ البته اين نکته را يادآور شوم که برخي واسطه‌گران و دلالان نيز چوب لاي چرخ مي‌گذارند که وضعيت اين تعاوني‌ها به سرانجام نرسد چرا که آنان از بلاتکليفي اين زمين‌ها سودهاي کلاني به جيب مي‌زنند. در سال‌هاي گذشته هيئت مديره اين تعاوني‌ها حاضر به همکاري با دولت بودند ولي بعد از تغيير و تحولاتي که در اعضاي هيئت مديره رخ داد، هيئت مديره جديد ترجيح دادند شرايط دولتي را نپذيرند.

مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان با تأکيد بر اينکه ما کاملاً موافق توافق با متقاضيان تعاوني‌هاي مسکن هستيم تشريح کرد: در 1.5 سال گذشته بارها با نماينده‌هاي متقاضيان و اعضاي هيئت مديره جلسات فشرده‌اي را برگزار کرديم و سه پيشنهاد مطرح کرديم ولي متأسفانه هيچ کدام از اين سه پيشنهاد مورد موافقت آنان قرار نگرفت.

اسماعيلي سه پيشنهادي که تاکنون با مخالفت متقاضيان روبه‌رو شده است را اينگونه تشريح کرد:

پيشنهاد نخست؛ تحويل 70 درصد زمين به دولت

پيشنهاد نخست اين بود که طبق قانون اگر بخواهد زميني به حريم شهري اضافه شود قانون 70-30 بايد رعايت شود؛ به اينطور که 70 درصد آن به دولت که هزينه آن صرف معابر، خيابان‌کشي، کاربري‌هاي عمومي (آموزشي، درماني، فرهنگي، مساجد) هزينه خواهد شد و 30 درصد آن براي مالک باقي مي‌ماند. اين شرط از سوي متقاضيان ناديده گرفته شد و قبول نکردند.

پيشنهاد دوم؛ واگذاري تمام زمين با قيمت کاربري کشاورزي

پيشنهاد دوم اين بود که قيمت زمين‌هاي خود را با کاربري زراعي قيمت‌گذاري و به ما اعلام کنند. به اين منظور که کل زمين‌هاي آنان را در اختيار بگيريم تا به حريم شهري اضافه کنيم و در قبال آن زمين‌ها را تفکيک کنيم و براي هر هشت متقاضي يک زمين 500 متري در نظر بگيريم.

پيشنهاد سوم؛ واگذاري زمين به دولت و دريافت زمين مسکن ملي

پيشنهاد سوم اين بود که متقاضيان اين زمين‌ها را به قيمت روز به دولت بفروشند و ما براي آنان در طرح نهضت ملي مسکن، زمين تخصيص دهيم.

مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان عنوان کرد: برخي متقاضيان گمان مي‌کنند نيازي به پرداخت هزينه به دولت نيست و بايد هر يک هزار متر زمين زراعي که فعلاً در اختيار دارند عيناً به همان قدر زمين مسکوني داشته باشند. اينطور نيست و بايد هزينه‌هايي به دولت جهت احداث پارک، مکان‌هاي فرهنگي، مدرسه، درمانگاه و همينطور انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب پرداخت شود تا از سوي دستگاه‌هاي متولي شهرک‌سازي شود.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنيم مبني بر اينکه تا چه زماني اين موضوع بلاتکليف باقي خواهد ماند گفت: مالک زمين، تعاوني‌هاي مسکن است و تا زماني که آنان نخواهند با بخش دولتي همکاري کنند موضوع به اينگونه بلاتکليف باقي خواهد ماند. خود همين موضوع يک سؤال است چرا فاز هشت گلشهر به محدوده شهري اضافه شده ولي روبه‌روي فاز چهار گلشهر که محل زمين‌هاي اين تعاوني‌ها است به محدوده شهري اضافه نشده است؟

اسماعيلي ابراز کرد: فرآيند اضافه شدن زمين‌هاي اين تعاوني‌ها سه مورد فوق بود که بيان کردم؛ با گذشته که چه کساني مقصر هستند کاري نداريم و بناي ما کاملاً همکاري با اين متقاضيان است و اميدواريم هرچه سريعتر به سرانجام برسد.

شهرداري توپ را به زمين استانداري راه و شهرسازي انداخت

عليرضا فيروزفر شهردار زنجان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنيم مبني بر اينکه متقاضيان اين دو تعاوني مسکن درباره درخواست وجه براي احداث راه و موارد ديگر اعتراض داشتند گفت: شهرداري درباره اين زمين‌ها هيچ ورود و دخالتي ندارد و معاون عمراني استانداري و مديرکل راه و شهرسازي بايد در اين زمينه نظر بدهند.

وي گفت: ويلاشهر يک، دو و نورپران هنوز شهرک نشده‌اند که خيابان و يا آسفالت مي‌خواهند. در حال حاضر اين زمين‌ها باير و در حريم شهر هستند و در حوزه کاري شهرداري نيست.

سيد محمد شعاعي معاون امور عمراني استانداري زنجان هم در گفت‌وگو با تسنيم گفت: براي اضافه شدن اراضي به حريم شهري بايد قوانين دولتي رعايت شود و آن اين است که هزينه‌هاي راه، آب، برق، گاز و چند مورد ديگر پرداخت شود.

وي گفت: اراضي زراعي بعد از ورود به حريم شهري، کاربري مسکوني مي‌گيرد و بايد هزينه‌هايي به شهرداري و دستگاه‌هاي خدمات رسان پرداخت شود تا شهرک سازي صورت بگيرد.

از سوي ديگر يکي از اعضاي هيئت مديره تعاوني مسکن ويلاشهر گفت: متأسفانه مسئولان، زمين بسيار زيادي از اعضا درخواست مي‌کنند و اين براي ما قابل قبول نيست. از يک هزار متر زمين اعضا فقط 70 تا 80 متر با حساب و کتاب آقايان مسئول به ما مي‌رسد و اين در حالي است که طبق قانون بايد 70 به 30 زمين تقسيم شود. حتي ما راضي به تقسيم 75 به 25 هستيم ولي مسئولان به اين عدد 70 درصد راضي نيستند و اذعان مي‌کنند بايد بيش از 90 درصد زمين‌ها براي هزينه خيابان کشي و تقسيمات و ديگر موارد محاسبه شود.

وي گفت: ما مشکلاتمان را فقط از طريق يک مسئول و يا دو مسئول اقدام نکرديم. به هرجا که لازم بوده نامه نوشتيم و حتي مسئولان ملي از اين موضوع اطلاع دارند. در سفر اخير معاون اجرايي رئيس جمهور، به وي هم اين مشکلات گفته شد ولي به اميد حل اين مشکل از طرف وي منتظر نمانديم و همچنان فعاليتمان را ادامه مي‌دهيم.

اين عضو هيئت مديره تعاوني مسکن ويلاشهر تصريح کرد: متأسفانه سال 97 اعضاي هيئت مديره قبلي تعاوني مسکن اقدام به چند کاربره کردن تعاوني مسکن کردند که خود اين موضوع براي ما مشکل ايجاد کرده است. 

وي ادامه داد: با زبان بي‌زباني به ما گفتند که اين زمين‌ها را تحويل بدهيد و از اينجا برويد. اين نگاه به اين موضوع خوب نيست. مي‌خواهند زمين‌هاي ما را به قيمت کشاورزي بخرند و بعد از رفتن ما، اين زمين‌ها به محدوده شهري اضافه شود و سود ميلياردي داشته باشند.

 

منبع: تسنيم

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها