عصر آذربایجان

گزارش خبر

چالش‌هاي گراني نان؛ از دغدغه کيفيت پايين تا حرف نانوايان

چالش‌هاي گراني نان؛ از دغدغه کيفيت پايين تا حرف نانوايان

1403/07/22

گروه اقتصادي: نان در زنجان گران شد، گراني که نه نانوا از آن راضي است، نه مردم؛ نانوايان معتقدند افزايش قيمت نان نيز به کمک آنها نيامده است، چرا که هنوز دخل و خرجشان با هم نمي‌خورد و از آن طرف مردم مي‌گويند، نان گران شده است اما کيفيت آن تغييري نکرده است.


»تا قبل از افزايش نرخ مصوب نان، براي دو نان بربري پول پنج نان را پرداخت مي‌کردم که مي‌شد 9 هزار تومان و حالا که نان رسماً افزايش قيمت داشته براي دو نان 12500تومان کارت مي‌کشم«، اين سخنان را فاطمه احمدي يک شهروند زنجاني در صف نان طرح مي‌کند.
اما همه حرف‌هاي اين شهروند زنجاني مربوط به قيمت نيست، چرا که از نظارت ضعيف بر کم‌فروشي نيز گلايه‌مند است.
ميان صحبتم با اين شهروند، شخص ديگري که در صف نان است با تأييد حرف‌هاي اين خانم از صف شلوغ برخي نانوايي‌ها نيز گلايه مي‌کند و با اظهار تأسف از اين موضوع مي‌گويد: »خانم به چند نانوايي مراجعه کنيد، متوجه مي‌شويد که چه کارهاي خودسرانه‌اي انجام مي‌شود، در برخي از نانوايي‌ها، خريد کيسه پلاستيک الزامي است، در تعدادي ديگر اگر صحبت از نان ساده کني، انگار به آن‌ها توهين کردي، اگر نان کنجدي هم بخري، تعداد محدودي کنجد روي آن مي‌بيني که ارزش پرداخت قيمت دو برابري هم ندارد.« اما نانوا هم دل پري از شرايط به وجود آمده دارد و در حين صحبتم با مشتريان مي‌گويد: »خانم اينکه نشد، شما يک‌طرفه به قاضي مي‌رويد، درد دل من نانوا را هم بپرسيد، هميشه وقتي نان گران مي‌شود، کل جامعه خبردار مي‌شوند و کلي اعتراض به آن وارد مي‌شود، در حالي که برخي از کالاهاي مصرفي در هر فصل افزايش قيمت دارند اما کسي اعتراض نمي‌کند.«
همان‌طور که نان‌ها را از تنور در مي‌آورد، با صداي بلندتر از قبل خطابم مي‌کند، خانم خبرنگار شما که مي‌نويسيد، اين را هم بنويسيد که پول آب، برق و گاز و کارگر هم زياد شده است، ما هم تا حدي مي‌توانيم تحمل کنيم و هواي مردم را داشته باشيم، خانم ما هم شهرونديم و هزينه‌هاي خاص خودمان را داريم، هرچند اين افزايش قيمت نان به درد خود مسئولان مي‌خورد، چرا که 50 يا 100 تومان افزايش قيمت هيچ هزينه‌اي از نانوا جبران نمي‌کند.
نان يک شبه گران نشده است
حسين محمدي، معاون اقتصادي استاندار زنجان ضمن تأييد حرف‌هاي نانوايان و شهروندان مي‌گويد: تصميم به افزايش قيمت نان يک شبه صورت نگرفته است و کار کارشناسي زيادي روي آن انجام شده است.
وي با بيان اينکه ستاد تنظيم بازار کشور افزايش 25 درصدي را ابلاغ کرده که با ابلاغ اين مجوز کارگروه‌هاي آرد و نان تشکيل شود، مي‌افزايد: از روز دوشنبه نهم مهر اين قيمت‌ها ابلاغ شده و در حال اجراست و قطعاً نظارت لازم بر آنها انجام خواهد شد.
روح‌الله حسني، رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان نيز در اين باره مي‌گويد: طبق بررسي انجام شده و با تصويب کارگروه آرد و نان قيمت نان لواش با 22 درصد افزايش به 550 تومان و بربري نوع يک با 23 درصد به يک هزار و 850 تومان و نان سنگک نوع يک با 23 درصد به دو هزار و 150 تومان افزايش پيدا کرد.
وي با بيان اينکه همچنين قيمت لواش نوع دو نيز به 600 تومان، بربري و سنگگ به دو هزار و 500 تومان افزايش پيدا کرده است، مي‌افزايد: در حوزه کيفيت نان بازرسي‌هاي بسياري از سوي دستگاه‌هاي متولي صورت گرفته است و استان زنجان رتبه نخست نان را در بحث کيفيت نان دارد.
نان قوت غالب مردم بوده و کمتر کسي است که سروکارش با نانوايي و خريد نان نيفتد و به همين سادگي يک قرص نان مي‌تواند به دغدغه شهروندان تبديل شود و حل چالش‌هاي گران شدن از دغدغه کيفيت پايين نان تا حرف دل نانوايان بايد يکي از اولويت‌هاي اصلي مسئولان مربوطه باشد
حسني با اشاره به موضوع فروش نان کنجدي اجباري در واحدهاي نانوايي اضافه مي‌کند: مردم بهترين ابزار کنترل اين موضوع هستند و نبايد تحت تأثير فشار واحدهاي متخلف نانوايي باشند.
رئيس جهاد کشاورزي استان زنجان ادامه مي‌دهد: طرح نان کامل در استان در حال اجراست و تعدادي از واحدهاي نانوايي در اين زمينه فعاليت دارند و اميدواريم شاهد افزايش واحدهاي ديگري در اجراي اين طرح باشيم.
حسني با اشاره به اينکه گروه‌هاي بازرسي با محوريت سازمان صمت در نانوايي‌ها حضور پيدا مي‌کنند، مي‌گويد: قيمت نان، وزن چانه و ساير دستورالعل‌هاي ابلاغي به نانوايان از جمله موارد مهمي است که توسط بازرسان کنترل مي‌شود و مردم نيز مي‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در نانوايي‌ها، مراتب را به سامانه 124 گزارش دهند.
فعاليت 800 نانوايي در استان زنجان
کمال الماسي، رئيس اتحاديه نانوايان زنجان نيز با اشاره به اينکه قيمت‌هاي جديد نان در قالب برچسب بر سر درِ نانوايي‌ها نصب شده است، مي‌گويد: حتي اينکه نانوايي نوع يک يا نوع دو است، نيز در اين نرخ نامه‌ها مشخص است تا از کم‌فروشي جلوگيري شود.
وي با بيان اينکه در حال حاضر قريب به 800 نانوايي در زنجان فعال است، اضافه کرد: مردم استان در صورت مشاهده تخلفات اين بخش مي‌توانند با شماره 124 معاونت بازرسي سازمان صمت يا اتحاديه نانوايان به شماره 33460920 تماس بگيرند، همچنين نانوايي‌ها بايد نرخ‌نامه جديد نان را در معرض ديد مردم قرار دهند و امتناع از آن، جريمه به همراه دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از  ايمنا، در حالي مسئولان زنجاني از نظارت بر واحدهاي نانوايي و کيفيت نان ارائه شده به مردم سخن مي‌گويند که مردم معتقد هستند که اين نظارت‌ها تنها در روزهاي ابتدايي اعلام نرخ جديد نان اعمال مي‌شود و پس از چند هفته دوباره همان آش است و همان کاسه و نظارت بر نانوايي‌ها از سوي متوليان رها مي‌شود، در اين بين نانوايان نيز دل خوشي از اين افزايش نرخ‌ها ندارند و معتقدند که ميزان افزايش قيمت نان کفاف هزينه‌هاي بسيار نانوايي از جمله حامل‌هاي انرژي را نمي‌دهد و آنها براي ادامه فعاليت خود نياز به حمايت بيشتري دارند.
نان قوت غالب مردم بوده و کمتر کسي است که سروکارش با نانوايي و خريد نان نيفتد و به همين سادگي يک قرص نان مي‌تواند به دغدغه شهروندان تبديل شود و حل چالش‌هاي گران شدن از دغدغه کيفيت پايين نان تا حرف دل نانوايان بايد يکي از اولويت‌هاي اصلي مسئولان مربوطه باشد چرا که حمايت از نانوايان و نظارت درست بر عملکرد آنها به عنوان يکي از اساسي‌ترين بخش زنجيره تأمين غذا در کشور موجب افزايش ارتقاي نان و از دور ريز شدن آنکه سالانه هزينه بالايي را به کشور تحميل مي‌کند، جلوگيري مي‌شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها