عصر آذربایجان

گزارش خبر

برای آغاز طرح جهش تولید مسکن 360 هزار میلیارد تومان تخصیص یافت

برای آغاز طرح جهش تولید مسکن 360 هزار میلیارد تومان تخصیص یافت

1400/09/01

عصر آذربایجان- عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اجرای قانون طرح جهش تولید قطعاً شدنی است، گفت: برای آغاز طرح جهش تولید مسکن 360 هزار میلیارد تومان تخصیص یافت.

عصر آذربايجان-  عضو کميسيون عمران مجلس با تاکيد بر اينکه اجراي قانون طرح جهش توليد قطعاً شدني است، گفت: براي آغاز طرح جهش توليد مسکن 360 هزار ميليارد تومان تخصيص يافت.

سيد‌ البرز حسيني اظهار داشت: با توجه به اينکه در حوزه مسکن در کشور مشکلاتي وجود داشت، با شروع اين مجلس و ديداري که به شکل ويدئو‌ کنفرانس مقام معظم رهبري با نمايندگان داشتند تامين و ساخت مسکن جزء اولويت‌ها بود. بنابراين ماموريتي به مجلس داده شد و يکي از اصلي‌ترين وظايفي که به کميسيون عمران نيز محول شد تعيين تکليف نياز مسکن حال حاضر کشور بود.

وي با بيان اينکه طرح جامع نشان مي‌داد که در طول هشت سال گذشته ما در خصوص مسکن کم‌توجهي کرديم افزود: سالانه بايد يک ميليون واحد مسکن به مدت چهار سال ساخته شود تا به يک تناسب مطمئن برسد.

عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه در حال حاضر در کشور 2.5 ميليون نفر جوان بالاي 32 سال سن وجود دارد که هنوز ازدواج نکرده‌اند، گفت: قريب به 12.5 ميليون نفر جوان در شرف ازدواج در کشور وجود دارد؛ 15 ميليون نفر حاشيه نشين در کشور در حال زندگي هستند نگاه اجمالي به اين آمار نشان مي‌دهد که بايد براي تامين مسکن فکري اساسي انجام گيرد.

وي با اشاره به اينکه سه موضوع اصلي در طرح جهش توليد مسکن وجود دارد عنوان کرد: نخستين مورد تامين زمين است بنابراين براي دهک‌هاي پايين بايد زمين با قيمت کارشناسي شده پاييني به دست آورديم چرا که 55 تا 60 درصد قيمت تمام شده مسکن، زمين احداث آن است با اين وجود در تعيين محدوده زمين و اينکه در حريم شهري قرار دارد يا خير ارگان‌هاي مختلف همانند جهاد کشاورزي دخيل است.

حسيني ادامه داد: تفاهم‌نامه‌اي شکل گرفت که زمين مورد نياز اين مقدار مسکن از املاک دولت و املاکي که در اختيار وزارت جهاد کشاورزي که در حريم شهر‌ها قرار دارند تهيه شود، که تقريبا استارت اوليه زده شده و تفاهم‌نامه‌‌ها در حال انعقاد است. رکن دوم طرح، تامين منابع مالي بود چرا که بايد ارقام ريالي اين حوزه را از حيث منابع مالي جهت‌دهي مي‌کرديم تا صرفاً در اين حوزه مورد استفاده قرار گيرد.

وي با بيان اينکه در اين خصوص صندوق ملي مسکن تدوين شد که خود داراي هيئت مديره و ارکان مشخصي است، گفت: هدف اين بود که تمام منابع مالي در دست راه و شهرسازي باشد؛ به عبارتي آنچه که از وجوه وجود دارد در اين صندوق ذخيره مي‌شود و در تامين مسکن استفاده مي‌شود.

نماينده مردم خدابنده در مجلس شوراي اسلامي گفت: در کنار اين موضوع در بودجه 1400 تبصره 18 قريب به 360 هزار ميليارد تومان بابت تسهيلات بانکي به حوزه مسکن در نظر گرفته شد، بسياري‌ها نگران بودند که اين رقم سبب ايجاد تورم شود اما بايد گفت ما خط اعتباري جديدي ايجاد نمي‌کنيم بلکه با همان تسهيلاتي که به ساير حوز‌ها همانند صنعت يا کشاورزي داده‌ايم اينجا نيز طبق قوانين شوراي پول و اعتبار با نرخ بهره 28 درصدي به عرضه مسکن در تبصره 18 داده خواهد شد که تلفيق اين رقم با رقم صندوق مسکن، يک وامي را در اختيار سازندگان مسکن با نرخ بهره تقريبا متوسط قرار خواهد داد.

وي خاطر‌نشان کرد: نرخ بهره براي سه دهک اول به خصوص در روستا‌ها حدود 5 درصد، براي دهک‌هاي بعدي 9 درصد، 11 درصد و در نهايت 18 درصد خواهد بود.

حسيني بيان کرد: براي آغاز طرح جهش توليد مسکن 360 هزار ميليارد تومان در تبصره 18 در نظر گرفته شده و 35 هزار ميليارد تومان نيز فقط رقمي است که از برگشت اقساط مسکن مهر در اين صندوق تامين خواهد شد و تلفيق اين دو مشکل را حل خواهد کرد.

وي با اشاره به اينکه طرح در حال برنامه‌ريزي است و وزارت راه و شهرسازي در حال تدوين آن است و فعلا در مرحله ثبت نام واجدان شرايط قرار دارد عنوان کرد: هنوز رقم تسهيلات مشخص نيست اما کمک خوبي در راستاي توليد مسکن انجام خواهد گرفت.

نماينده مردم خدابنده در مجلس با اشاره به اينکه بحث سوم طرح جهش توليد مسکن تامين مصالح و نهاده‌هاي ساختماني بود، گفت: وزارت صمت موظف به کنترل دو نهاده اصلي فولاد و سيمان شده است تا اين دو با يک قيمت متعارفي عرضه شود که البته اخيرا طبق اعلام وزير در زمينه پيش خريد دو کالاي مذکور به يک نتيجه مطلوب رسيده است

وي با بيان اينکه از ما پرسيده مي‌شود که اين طرح واقعا شدني است يا خير بايد گفت: ما دانش فني اين حوزه را داريم و قبلا نيز يک تجربه خوب در بحث حوزه مسکن مهر داشتيم، آمار‌ها کاملا گوياي اين است که چه ميزان در مناطق روستايي و چه ميزان در مناطق شهري، بافت شهر‌ها زمين وجود دارد، نيروي فني موجود است، اگر بتوانيم صنعتي سازي را نيز در کنار اين امور بياوريم اصلا کار سخت نيست.

حسيني تاکيد کرد: اين طرح يقيناً شدني است و به اهتمام ويژه آقاي رئيس جمهور بستگي دارد و اگر ايشان ناظر بر اين طرح باشند و همکاري ساير وزارت‌خانه‌ها وجود داشته باشد قطعا طرح موفقيت‌آميز خواهد بود و به نتيجه مطلوب خواهد رسيد.

اين مسئول در پايان به سفر پر خير و برکت رئيس جمهور و اعضاي کابينه به استان زنجان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اقدامات خوبي با حضور وزير راه و شهرسازي در زنجان صورت گرفت. احداث 17 هزار واحد طرح نهضت ملي کلنگ‌زني شد و اميدواريم با افتتاح اين تعداد واحد بخش عمده مشکل مسکن در سطح استان بهبود يابد.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها