عصر آذربایجان

گزارش خبر

موانع بی‌شمار در حوزه صنعت "سرمایه‌گذاران" را از شهرستان خدابنده فراری می‌دهد

موانع بی‌شمار در حوزه صنعت "سرمایه‌گذاران" را از شهرستان خدابنده فراری می‌دهد

1400/10/26

عصر آذربایجان- نماینده مردم خدابنده در مجلس از وجود موانع و بروکراسی‌های زائد اداری بر سر راه سرمایه‌گذاران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی موانع سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد.

 عصر آذربايجان- نماينده مردم خدابنده در مجلس از وجود موانع و بروکراسي‌هاي زائد اداري بر سر راه سرمايه‌گذاران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخي موانع سرمايه‌گذاران را فراري مي‌دهد.

يکي از چالش‌‎هاي موجود در سر راه پيشرفت استان‌ها توجه به سرمايه‎‌گذاري‌‎ها و صنايع فعال در آن مناطق است اما با اين حال نواحي محروم يکي از گزاره‌‌هاي مورد توجه است و بدون محروميت‌‌زدايي از مناطق محروم در هر استاني نمي‌‌توان ادعاي توسعه همه جانبه به ويژه در حوزه اقتصادي داشت.

از سال‎‌هاي گذشته مشوق‌هاي مختلفي همچون معافيت مالياتي در راستاي توسعه مناطق محروم کشور در دستور کار دولت‌‎ها قرار گرفت اما متاسفانه در اين ميان وجود موانع و کمبود امکانات در مناطق کم برخوردار، سدي بزرگ بر سر راه سرمايه‎‌گذاري شده است.

موانعي که وجودشان سبب شد تا مشوق‌‎هاي سرمايه‌‎گذاري آن گونه که بايد به چشم سرمايه‎‌گذار نيامده و به قول معروف عطايش را به لقايش ببخشد اما اسير مسائل و مشکلات راه‌‎اندازي يک واحد توليدي در منطقه‎‌اي بي آب و برق و امکانات نباشد.

استان زنجان هم مانند بسياري از استان‎‌هاي کشور از اين قافله محروميت عقب نمانده و برخي از مناطق آن براي اندکي توسعه و پيشرفت اقتصادي نياز به توجه مسئولان امر دارند.

از جمله مناطق کمتر برخوردار در استان زنجان شهرستان "خدابنده" است، اين شهرستان در جنوب شرقي استان واقع شده و داراي چهار بخش است که ظرفيت‌‎هاي بسيار خوبي به ويژه در حوزه کشاورزي و گردشگري دارد اما متاسفانه آن گونه که بايد در مسير توسعه حرکت نکرده و از همسايگانش جا مانده است.

حال بسياري از سرمايه‌‎گذاران به خاطر اين مشوق‎‌ها درصدد راه‌‎اندازي واحدهاي توليدي در اين منطقه برمي‌آيند اما در ميانه راه با واقعيتي روبه‌رو مي‌شوند که نتيجه آن گريز سرمايه‌گذاران از منطقه مي‌شود.

معافيت 20 ساله خدابنده

سيد البرز حسيني نماينده مردم خدابنده در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم ضمن تاکيد بر اينکه اگر فردي در شهرستان خدابنده سرمايه‌‎گذاري کند، 20 سال از ماليات معاف خواهد بود افزود: اما زماني که سرمايه‌‎گذار وارد شهرستان مي‌‌شود چرخه اداري او را نااميد از ادامه کار مي‌‎کند.

وي تصريح کرد: يکي از بزرگ‌‎‌ترين مشکل سرمايه‎‌گذاران در خدابنده، حوزه "آب" است و مسئولان اعلام مي‎‌کنند منطقه ممنوعه بوده و اجازه سرمايه‌‎‌گذاري نيست در حالي که ممکن است طرح مورد نظر مراجعه‌‎کننده، نيازي به آب نداشته باشد.

نماينده مردم خدابنده در مجلس شوراي اسلامي همچنين تاکيد کرد: از سويي پست‌‎‌‌هاي برق و برخي امکانات که نياز صنايع را تامين مي‌کنند، در شهرستان خدابنده وجود ندارد و ما در يک چرخه باطل گير کرده‌ايم.

وي با بيان اينکه شهرستان خدابنده در حوزه‌‌هاي مختلف کشاورزي، صنعت و معدن و صنايع دستي داراي ظرفيت‌‌هاي بسيار خوبي است گفت: بايد بسترهاي لازم براي ورود سرمايه‎‌گذار به شهرستان خدابنده فراهم شود و بخش دولتي حمايت لازم از سرمايه‎‌گذاران را داشته باشد تا شاهد رونق اشتغال و اقتصاد در استان و شهرستان خدابنده باشيم.

حسيني با بيان اينکه بدون تعارف بايد گفت که در حوزه صنعت و به ويژه "توليد" موانعي وجود دارد ادامه داد: با بررسي‌‌هاي صورت گرفته متاسفانه 70 درصد از درآمد کشاورزان خدابنده، از استان خارج و صرف امور سرمايه‌‌گذاري چون ملک در ديگر استان‌‌ها مي‌شود، اقتصاد خدابنده چندان پويا نبوده و بايد برنامه‌‌ريزي‌‌ها با محوريت توسعه متوازن شهرستان در حوزه‌‌هاي داراي ظرفيت متمرکز شود.

از سوي ديگر محمود ضرابي نايب رئيس اتاق بازرگاني استان زنجان نيز در اين زمينه ضمن اذعان بر اينکه متاسفانه هيچ يک از مشوق‌‌هاي سرمايه‌‌گذاري واقعي نبوده و به درستي اجرا نمي‌‌شود اظهار داشت: وقتي يک سرمايه‌‌گذار يا صنعتگر وارد عرصه مي‌‌شود، اين مشوق‌‌ها کمکي به وي نمي‌‌کنند.

وي با اشاره به اينکه بر اساس قانون اگر در مناطق محروم واحد توليدي راه‌‌اندازي شود آن واحد به مدت 10 سال معاف از ماليات خواهد بود تصريح کرد: اما سرمايه‌‌گذار وقتي مراجعه مي‌‌کند با عدم امکانات در مناطق محروم روبه‌رو مي‌‌شود، اين در حالي است که مانع‌‌تراشي‌‌هاي ارگان‌‌ها و سازمان‌‌هاي مختلف همچون سد بزرگي مقابل سرمايه‌‌گذاران قرار دارد.

نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان زنجان عدم شفافيت در اعمال معافيت مالياتي و پروسه‌هاي طولاني براي صدور مجوزها را از مهم‌‌ترين مشکلات سرمايه‌‌گذاران براي راه‌‌اندازي واحدهاي توليدي و صنعتي در استان زنجان عنوان کرد و گفت: کمبود نقدينگي مهم‌ترين دغدغه يک توليدکننده است.

آنچه مسلم است پيشروي در مسير توسعه پايدار و روش متوازن، يک منطقه را در شرايط رقابت قرار مي‌‎دهد و اين رقابت‎‌ها خود عامل مهمي در توسعه اقتصادي و سرمايه‎‌گذاري محسوب مي‌شوند اما بسترسازي براي حمايت در اين مسير اهميت بالايي دارد و در اين راستا بايد زيرساخت‎‌هاي لازم براي سرمايه‏‎‌گذاري فراهم شود.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها