عصر آذربایجان

گزارش خبر

اطلاعات و مردم دو مولفه مهم امنيت

اطلاعات و مردم دو مولفه مهم امنيت

1396/02/24

سرويس سياسي: مسلماً مديران بخش‌هاي مختلف سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي کشور بايد به راه‌هاي جلب مشارکت افراد جامعه در خصوص اطلاعات مردمي توجه بيشتري نمايند و در اين راه با اعتمادسازي هر چه بيشتر افراد مختلف را علاقه‌مند به کمک‌رساني در ايجاد امنيت پايدار ترغيب نمايند.

سرويس سياسي: مسلماً مديران بخش‌هاي مختلف سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي کشور بايد به راه‌هاي جلب مشارکت افراد جامعه در خصوص اطلاعات مردمي توجه بيشتري نمايند و در اين راه با اعتمادسازي هر چه بيشتر افراد مختلف را علاقه‌مند به کمک‌رساني در ايجاد امنيت پايدار ترغيب نمايند.
آرامش و امنيت يک جامعه در همکاري و همياري با نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي است. اين مهم تنها از طريق ارتباط اين نهادها با عناصر تشکيل‌دهندهآن جامعه امکان‌پذير است درست در هنگامي‌که افراد جامعه با يک هدف مشترک و به يک سمت درحرکت باشند مي‌توان بازوان پرتواني براي ادامه برقراري امنيت در يک کشور را مهيا نمود.
مشارکت و همکاري مردم مي‌تواند در تمامي اتفاقات تأثيرات بسزايي بر امنيت جامعه داشته باشد که از مصداق‌هاي مهم آن تأثير بر امنيت انساني است. اين مدل ارتباط و تعامل با نهادهاي اطلاعاتي نياز به ضوابط خاص و ويژه‌اي ندارد  بلکه از اين مهم مي‌توان در ميان تمامي اقشار جامعه با هر سبک و مدلي استفاده بهينه کرد و درنتيجه مي‌تواند در کنترل عوامل پيشگيري‌کننده از کليه اقدامات عليه امنيت ملي شده و موجب ارتقاء سطح امنيت فرد و متعاقب آن جامعه گردد.
ازاين‌رو پرداختن به اين موضوع مهم مي‌تواند در دستور کار هر نظام حاکمي که به دنبال ايجاد امنيت براي مردم است قرار بگيرد. مسلماًمديران بخش‌هاي مختلف سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي کشور بايد به راه‌هاي جلب مشارکت افراد جامعه در خصوص اطلاعات مردمي توجه بيشتري نمايند و در اين راه با اعتمادسازي هر چه بيشتر افراد مختلف را علاقه‌مند به کمک‌رساني در ايجاد امنيت پايدار ترغيب نمايند.
در ارتباط‌گيري مردم با نهاد اطلاعاتي براي تأمين امنيت، مهم ارکاني که بايد به آنها توجه شود شامل موارد ذيل است:
_ارتباط دوستانه با تمامي گروه‌هاي سني  اعتقادي، مخالفان و...
سهيم نمودن افراد در برخي از کارهاي مقدماتي به‌نوعي مانند دهه اول انقلاب اسلامي که مردم خود داوطلبانه با نهاد اطلاعاتي در ارتباط بودند.
جلب اعتماد مردم در ارتباط‌گيري دوطرفه و تضمين عدم ايجاد مشکل براي افرادي که با نهاد اطلاعاتي همکاري دارند.
نقش آموزش‌وپرورش در فرهنگ‌سازي اين ارتباط امنيتي ميان مردم و اطلاعات
_آگاهي بخشي در خصوص مسئوليت‌پذيري مردم در امينت خود و جامعه
اطلاع‌رساني به مردم در خصوص تهديدات
_ آموزش مسائل اطلاعات به مردم
بدون ترديد، تأمين امنيت فردي و جمعي همه اقشار مختلف مردم و مصونيت بخشيدن جان و مال و ناموس شهروندان، از وظايف مهم نهادهاي اطلاعاتي در هر نظام سياسي است. ازاين‌رو حساسيت، دشواري و پيچيدگي اين اقدامات امنيتي، لزوم مشارکت و همکاري مردم دراين‌ارتباط با اطلاعات را دو چندان مي‌کند يعني کليه شهروندان مجاز و موظف هستند، در تأمين امنيت خود و ديگران نقشي فعال ايفا نمايند. اين نقش فعال با الفباي ارتباط با نهاد امنيتي اطلاعاتي شروع مي‌شود و هر آنچه رابطه مذکور بيشتر و عميق‌تر انجام شود، بازتاب ايجاد امنيت آن بيش‌ازپيش خواهد بود.
بديهي است که عدم ارتباط اطلاعات هرچند هم که فرد از توانمندي‌هاي بالايي برخوردار باشد نمي‌تواند بازتابي را که در يک تلاش جمعي صورت مي‌گيرد را شامل شده و نتيجه مطلوب‌تري را به‌دست آورد. به نظر مي‌رسد تنها راه آرامش و اطمينان خاطر در جامعه براي مردم در موضوع امنيت اين است که چنانچه ارتباط و اطلاعات مردمي پشتيبان اين نهادهاي مسئول در اين زمينه نباشد به ميزان قابل‌توجهي مي‌تواند ضريب امنيتي را کاهش دهد.
قسمتي از چاره‌انديشي براي مواردي که در ارتباط مردم با دستگاه‌هاي اطلاعاتي مؤثر بوده به شرح ذيل است: در همين راستا ضعف اطلاعاتي افراد و عدم وجود آموزش‌هاي لازم در خصوص مواردي مانند موارد و اقدامات مشکوک، تخليه‌هاي تلفني  عدم اعتماد به نهادهاي برقرارکننده امنيت و ... از سوي دولت و خانواده‌ها، يکي از مهم‌ترين عواملي است که موجب به خطر افتادن امنيت افراد در بخش‌ها و جنبه‌هاي مختلف امنيت انساني مي‌شود بهترين راه در برابر اين معضلات همان ارتباط پيوسته و دائمي ميان مردم ودستگاه‌هاي اطلاعاتي است.
يک دست شدند و سپس با پيشرفت‌هاي روزافزون فناوري‌ها از راه ديجيتالي کردن آنها توانستند بر عواملي چون فضا، زمان و مکان غلبه نمايند در اين راستا، جهان با ظهور رسانه‌هاي جديد ارتباطي مانند فکس، تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي و اينترنت وارد" دوره دوم رسانه‌ها" شده است که کاملاً با " دوره اول رسانه‌ها" متفاوت است.
رسانه‌ها، با تکنولوژي‌هاي ارتباطي فيلم، راديو و تلويزيون و ويدئو شناخته مي‌شود و با توسعه جريان ارتباطي تلفن همراه است. هر رسانه‌ايخود حامل پيام و فرهنگ خاصي است. ازاين‌رو رسانه‌هاي الکترونيکي جديد، حامل پيام‌ها و فرهنگ خاصي هستند که با گسترش آنها، آن پيامدها و فرهنگ‌ها نيز انتشار مي‌يابد. از ميان اين رسانه‌هاي جديد مي‌توان به نقش رايانه و اينترنت در اين رابطه اشاره کرد. بيان راهکارهاي مناسب براي ارتباط‌گيري هر چه بيشتر مردم با اطلاعات به‌صورت به‌روز شده و با استفاده از آخرين  امکانات و تجهيزات تکنولوژي، مي‌توانمسيري را در اين جهت ايجاد نمود. هرچند در ابتداي کار برقراري کليه راه‌هاي امنيتي براي همين مسير ارتباطي جديد لازم و بسيار خياطي است. پيشنهاد اين ارتباط‌گيري مستمر دائمي ميان مردم و اطلاعات بر عهده روابط عمومي وزارت اطلاعات است که به‌عنوان حلقه واسط و اتصال‌دهنده نهادها  و سازمان‌ها و اکنون کليه اقشار مردم،  در جهت ايجاد امنيت دائمي، بايد در ايجاد ارتباط بيشتر و پيشرفته‌تر نقش حياطي خود را ايفا کند.
يک نهاد اطلاعاتي مي‌تواند با کسب اعتبار و جلب اعتماد مخاطبان در جهت ارتباط اطلاعاتي با نمايندگاني از کليه گروه‌ها و اقشار در رده‌هاي سني مختلف، نفوذ بر افکار عمومي، رسيدن به هدف خود را قريب‌الوقوع‌تر نمايد آن‌هم با استفاده از عوامل مؤثر بر افکار عمومي که مهم‌ترين آنها رهبران افکار عمومي و رسانه‌هاي جمعي مي‌باشند.
از سوي ديگر نهادهاي اطلاعاتي مي‌توانند با نزديک شدن و ارتباط‌گيري با رهبران اقشار تأثيرگذار بر افکار عمومي از طرق مختلف  توضيح و تبيين مسئله براي آنها، افکار عمومي را در موضوعات خاص نظير آزادي اطلاعات و حق دسترسي به آن توجيه نمايند.  اين امر مي‌تواند يکي از راه‌هاي، ارتباط متقابل اطلاعاتي بين مردم و نهاد امنيتي باشد.
چراکه رهبران افکار عمومي در مرحله اول به‌راحتي مي‌توانند از طريق رسانه‌هايي که به‌نوعي بلندگو يا تريبون آنها محسوب مي‌شود نظرات خود را به عامه مردم القا کرده و بر آنها اعمال‌نفوذ نمايند مخصوصاً اگر از رسانه‌هايي مثل تلويزيون در اين مسير استفاده شود که خود به خاطرتأثيرپذيري ذاتي‌اش به افراد اعتبار مي‌بخشد و اين اعتبار منبع پيام را افزايش مي‌دهد. اين روش مي‌تواند هم بر عامه مردم تأثيرگذار باشد و هم بر مديران و کارگزاران سازمان‌ها تا بتوان قدم‌هايي را در جهت رسيدن به اين حق مسلم شهروندان يعني امنيت در جامعه را شامل شد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريزبيدار  شهروندان يک جامعه که از سواد اطلاعاتي برخوردار هستند مي‌دانند چطور از اطلاعات به‌منظور بهره بيشتر در کار و زندگي روزمره‌شان استفاده نمايند؛ اطلاعات سودمند را هنگامي‌که تصميماتي مي‌گيرند و اينکه چگونه انجام دهند تعيين مي‌نمايند آنها قادرند سخنراني‌هاي سياسي را ارزيابي کنند و تشخيص دهند که چه وقتي کاربرد اطلاعاتي در آنها وجود دارد؛ بنابراين آنها ممکن است با همين ارتباط‌گيري‌ها تصميم اطلاعاتي درستي اتخاذ نمايند. اين شهروندان قدر ارزش قدرت اطلاعات دم را مي‌دانند. چنين افرادي معتقدند به‌منظور نشان دادن مشکلات و سؤالات در زندگي و جوامعشان در اجتماع به اطلاعات نيازمندند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

اطلاعات و مردم دو مولفه مهم امنيت

اطلاعات و مردم دو مولفه مهم امنيت
خروج

سرويس سياسي: مسلماً مديران بخش‌هاي مختلف سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي کشور بايد به راه‌هاي جلب مشارکت افراد جامعه در خصوص اطلاعات مردمي توجه بيشتري نمايند و در اين راه با اعتمادسازي هر چه بيشتر افراد مختلف را علاقه‌مند به کمک‌رساني در ايجاد امنيت پايدار ترغيب نمايند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها