عصر آذربایجان

گزارش خبر

مراقبه و ملاحظه‌هاي انتخابات در استان اردبيل

مراقبه و ملاحظه‌هاي انتخابات در استان اردبيل

1402/07/30

گروه گزارش: انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري در حالي به ايستگاه ثبت نام نهايي رسيده است که "افزايش مشارکت"، "صيانت از آرا" و قانونگرايي" از مهمترين ملاحظات مد نظر مسئولين برگزاري اين رويداد مهم در استان اردبيل است.

عيسي پاشاپور

گروه گزارش: انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري در حالي به ايستگاه ثبت نام نهايي رسيده است که "افزايش مشارکت"، "صيانت از آرا" و قانونگرايي" از مهمترين ملاحظات مد نظر مسئولين برگزاري اين رويداد مهم در استان اردبيل است.
 پايه‌گذاري نظام مقدس جمهوري اسلامي بر اساس نظر و آرا قاطبه ملت، محوريت مردم را در تصميم‌گيري‌ها و سياست‌گذاري‌هاي کلان کشور پررنگ ساخته است و جمهوريت و اسلاميت، همواره به عنوان دو قطب يا دو بال ساختار سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور حائز اهميت بوده و هست.
تا جايي که به ياد داريم، امام راحل و بعدها مقام معظم رهبري همواره در آستانه انتخابات‌ها بر حساسيت و اهميت آنها تاکيد کرده و حضور بالاي مردم در همه پرسي‌ها را مايه آبرو و قوام نظام و کشور اعلام کرده اند به طوري که رهبر معظم انقلاب اسلامي چندي پيش در توصيه‌هاي انتخاباتي خود به مسئولان امر، بر لحاظ و تحقق چهار شاخص مهم يعني " مشارکت، امنيت، سلامت، رقابت " در روند انتخابات تاکيد فرمودند.
رعايت کامل و دقيق اين چهار اصل بنيادين انتخابات، بي شک سبب انتخاب نمايندگاني با بالاترين سطح توانمندي، تخصص و تعهد به نظام و ملت خواهد شد و دردآشناترين افراد، با احساس تکليف و رسالت سنگين‌تر نسبت به ادوار قبل، به مجالس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري راه خواهند يافت.
شاخص‌هايي که رهبر معظم انقلاب اسلامي براي حرکت مسئولان در برگزاري انتخاباتي آبرومند و پرشور ترسيم کرده اند، وظيفه مديران را سنگين‌تر کرده است و مديران ارشد استان اردبيل نيز با تحليل آن شاخص‌ها و تاکيد بر لزوم ملکه ذهني شدن اين شاخص‌ها نزد دست‌اندرکاران انتخابات، براي ايجاد فضايي سالم، رقابتي و قانونمند که بستر مشارکت بالا و انتخاب چهره‌هاي اصلح و اکمل باشد، تلاش مي‌کنند.
امانتي به نام فرصت‌ها و امکانات اداري
استاندار اردبيل در جلسه شوراي اداري استان که مهمترين و جامع‌ترين گفتمان اداري در سطح استان است، حساسيت جايگاه مديران دستگاه‌هاي اداري و نگرش مردم نسبت به موقعيت آنها را متذکر شد و گفت: از کوچکترين قصور مديران در استفاده از فرصت‌ها و امکانات دولتي براي له يا عليه داوطلبان چشم‌پوشي نخواهد شد.
سيد حامد عاملي با تاکيد بر امانتدار بودن مسئولان در قبال آراي مردم، افزود: دشمن از هر ترفندي براي مايوس کردن مردم و کاهش سطح مشارکت استفاده مي‌کند و در مقابل آنها وظيفه داريم، بسترهاي حضور آگاهانه و پرشمار ملت را براي انتخابات پيش رو فراهم کنيم.
به راستي از يک سو حساسيت جايگاه مديران براي خودداري در بهره‌برداري از فرصت‌ها و امکانات اداري در انتخابات و از سوي ديگر رسالت مهم آنان در فضاسازي قانوني و جلب مشارکت مردم، سنگيني کار را نشان مي‌دهد و هنر مديران نيز در رعايت آن دو نکته است که بايد بدون تلاقي و تناقض، هر دو را به نحو احسن اجرا کنند.
استاندار اردبيل روشنگري افکار عمومي در خصوص تاثير نمايندگان مجلس براي توسعه استان را ضروري دانست و گفت: اين نکته بايد بيشتر به آگاهي مردم برسد که 85 درصد اعتبارات استان، از محل منابع اعتباري ملي تامين مي‌شود و چانه زني و شهامت نمايندگان در مطالبه آن نقش بسياري دارد و حتي تصميمات کلان و ملي هر نماينده بر استان تاثيرگذار است.
عاملي که در سخن گفتن از کاستي‌هاي استان، تعبير عقب ماندگي‌هاي تاريخي را دارد و در بيان موانع شفاف است، اشاره اي به وضعيت بخش بهداشت و درمان استان کرد و گفت: وضعيت سلامت در استان، پاسخگوي مردم نيست و در دوره‌هاي گذشته از اعتبارات قابل توجه ملي براي تامين و توسعه زيرساخت‌هاي درمان، به نحو کامل استفاده نشده است و اينجاست که يک نماينده مجلس مي‌تواند با اشراف به وضعيت بخش سلامت استان، اعتبارات کلاني را براي رفع کاستي‌ها مطالبه کند.
به عقيده استاندار اردبيل هر چه مردم نسبت به وظايف و اختيارات نمايندگان مجلس، آگاهي بيشتري داشته باشند، به همان اندازه مي‌توانند در انتخاب وکلايي فهيم، شهيم و جسور ايفاي نقش کنند تا مطمئن باشند حاصل انتخاب دقيق و سنجيده آنها، نماينده اي خواهد بود که بدون فوت وقت، پيگير حقوق و امور حوزه انتخابيه خواهد بود و پشت هيچ در بسته اي متوقف نخواهد شد.
مراقبت مديران در ارتباط با نمايندگان
رئيس ستاد انتخابات استان اردبيل نيز در جلسه شوراي اداري استان، با تشريح آخرين وضعيت انتخابات مجلس شوراي اسلامي در استان اردبيل، ثبت نام اوليه 894 نفر که 9 درصد آنها بانوان و 91 درصد آقايان هستند، سه و نيم برابر شدن شمار داوطلبان را نشانگر ورود نخبگان و احساس مسئوليت بيشتر نزد شايستگان جامعه عنوان کرد و گفت: هيات‌هاي اجرايي در هر 12 شهرستان استان تشکيل شده و 496 فرد مورد وثوق و اعتماد مردم به عنوان دست‌اندرکاران انتخابات تعيين شده اند.
رضا قاسميان رسالت دولت انقلابي و مردمي در توجه به مردم را خاطرنشان شد و به مديران توصيه کرد با اهميت دادن به برآورده شدن مطالبات مردم، براي حفظ و تقويت سرمايه‌هاي اجتماعي، شبانه روز تلاش کنند و در اين راستا مراقبت از زيرمجموعه‌هاي خود را جدي بگيرند.
اين روزها در فضاي استان اردبيل، آميزه‌اي از خدمت و تبيين عملکردها به چشم مي‌خورد و نمايندگان استان همچون سال‌هاي قبل، فعاليت‌ها و کارهاي خود را به سمع و نظر مردم مي‌رسانند، اما در سال آخر خدمت وکلاي ملت، شايد بخشي از تلاشها و فعاليت‌هاي نمايندگان در اذهان مردم، جنبه تبليغ نيز داشته باشد.
از اين رو با عنايت به حساسيت جايگاه مديران در انتخابات، سطح و نوع ارتباط آنها با نمايندگان فعلي نکته مهمي است که رئيس ستاد انتخابات استان در واکاوي آن تصريح کرد: مديران و مسئولان حق دارند تا خرداد ماه سال آينده با نمايندگان ملت، ارتباط کاري برقرار کنند اما اين روابط نبايد برداشت ديگري را در افکار عمومي سبب شود.
نکته ظريفي که قاسميان به آن صحه گذاشت، در سفارش استاندار اردبيل نيز آمده بود؛ به بيان ديگر، حرکت در مسير خدمت توام با ارتباط با نمايندگان مجلس، بدون استفاده از موقعيت‌هاي دولتي براي تبليغ له يا عليه داوطلبان و مراقبت از ايجاد ذهنيت منفي در افکار عمومي، مورد تاکيد استاندار و معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي اوست.
اين رفتار عقلايي و قانوني شايد مثل راه رفتن روي طناب را در ذهن تداعي کند اما جايگاه مردم و ارج و قدر آرا ملت و شاخص‌هاي موکد رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره انتخابات، ايجاب مي‌کند تا چنين انتظاراتي از مديران و دست‌اندرکاران همه پرسي پيش رو داشته باشيم.
توصيه‌هاي استاندار و رئيس ستاد انتخابات استان اردبيل، يادآور اصطلاح "مراقبه" است که در ادبيات عرفان اسلامي ما کاربرد دارد و داراي مراتبي است و در کل به مواظبت اعمال، گفتار و انديشه‌ها براي سرپيچي نکردن از دستورات الهي اطلاق مي‌شود و علماي اخلاق با استناد به آيات و روايات، مراقبه را از ضروريات سلوک مي‌دانند و مديران در نظام جمهوري اسلامي بخصوص در انتخابات‌ها بهتر است الزامي شبيه "مراقبه" را در خود داشته باشند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا؛ شور و حال محافل مردمي، خيزهاي احزاب و همايش‌هايي که گهگاه از ناحيه نمايندگان براي تبيين عملکردها برگزار مي‌شود، نويد بخش برپا شدن انتخاباتي با درصد مشارکت بالا و برگزيده شدن وکلايي در شان ملت مقاوم و ولايي و همچنين مجلسي توانمند و دولتي متعهد به اصول و حقوق مردم است، تا مسير حرکت به قله‌هاي توسعه، عمران و آباداني هر چه بيشتر فراهم و هموار شود و استان اردبيل نيز بيش از گذشته از حقوق و اعتبارات قانوني خود منتفع گردد.
استان اردبيل با يک ميليون و 280 هزار نفر جمعيت، در مجلس شوراي اسلامي هفت کرسي و در مجلس خبرگان رهبري يک کرسي دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها