عصر آذربایجان

گزارش خبر

اگر برجام دوره روحاني بد بود، چرا رئيسي پيگير احياي آن است

اگر برجام دوره روحاني بد بود، چرا رئيسي پيگير احياي آن است

1400/11/10

گروه سياسي: سخنگوي دولت به اين سوال که برخي از افراد يا جريان خاصي به دولت خرده مي‌گيرند که اگر برجام در گذشته بد بوده است چرا اکنون دولت به دنبال آن است و نمايندگاني براي توافق به مذاکرات ارسال کرده است؟

گروه سياسي: سخنگوي دولت به اين سوال که برخي از افراد يا جريان خاصي به دولت خرده مي‌گيرند که اگر برجام در گذشته بد بوده است چرا اکنون دولت به دنبال آن است و نمايندگاني براي توافق به مذاکرات ارسال کرده است؟

 پاسخ داد. حدود 36 سال سن دارد و جوان ترين سخنگوي دولت در ميان سخنگويان دولت‌هاي بعد از انقلاب است. او دانش‌آموخته حقوق دانشگاه تهران و عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس است که پيش از اين رياست مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائيه را برعهده داشت. مهم ترين دغدغه او اطلاع رساني درست و به موقع به مردم بود. مي گفت بايد با مردم گفت وگو کرد تا دولت و ملت به يک نگاه مشترکي برسند.  
خلاصه گفت و گو  با علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت را بخوانيد:
 -  مسئله اول اين است که مردم انتظار دارند که مشکلاتشان حل شود که اين انتظار بدون شک به حق است؛ زيرا مردم در هر کجا از عالم از حاکميت خودشان انتظار دارند تا مشکلات پيشروي آنها را حل و فصل کند. در مقابل حاکميت مسئول پاسخگويي به مردم خودش است؛ زيرا اساساً وظيفه اصلي حاکميت اين است که اقداماتي انجام دهد تا مشکلات مردم کاهش يابد يا حل شود. پس تکليف مردم روشن است. انتظارات آنها به جا و به حق است و دولت نيز مکلف است که بايد به اين درخواست مردم لبيک بگويد، اما هنوز از دولت جديد چهار ماه مي‌گذرد و اين زمان براي سروسامان دادن به مشکلات گذشته کاملاً فرصت کمي است. پس براي حل مشکلات، دولت سيزدهم نيازمند يک فرصت مناسب است.
- بخش دوم نيز ناظر بر جريانات سياسي يا نخبگان است. طبيعتاً از اين نوع قشر انتظار متفاوتي وجود دارد؛ زيرا اين افراد با توجه به سابقه و تجربه‌اي که در گذشته داشتند از امکانات و منابع موجود کشور به خوبي باخبرند و در جريان تمام مسائل هستند و به خوبي شرايط موجود و نحوه تحويل گرفتن کشور توسط دولت جديد آگاهند و مي‌دانند که وضعيت اقتصادي، اجتماعي و سياسي کشور در گذشته به چه صورت بوده است و همچنين از ميزان کارهاي روي زمين مانده هم باخبر هستند. پس انتظار از مطلعين شرايط بيشتر از مردم عادي است. از اين رو اين افراد اگر دل در گرو حل مشکلات مردم دارند مي‌توانند در جهت حل مشکلات با دولت همراهي و همکاري کنند تا اين مشکلات در کشور حل شود.
-  وقتي مي‌خواهيم براي حوزه‌هاي مختلف تصميم‌گيري کنيم بايد شرايط را به خوبي بسنجيم. 
از اين رو دولت سيزدهم با يک توافق امضا شده‌اي روبه‌رو بود که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است؛ زيرا در آن توافق نامه طرف مقابل تعهداتي داشته است که به اين تعهدات پايبند نبوده و خلاف آن عمل کرده است. اين درحالي است که جمهوري اسلامي ايران از زمان امضاي قرارداد برجام تاکنون به تعهدات خود پايبند بوده تا به جهان اثبات کند که ايران هيچ موقع به دنبال پشت پا زدن به تعهدات خود نبوده و نيست. حتي بعد از خروج ايالات متحده نيز ايران طبق مفاد برجام کاهش سطح تعهدات خود را اجرا کرد.
- پس امروزه يک شرايطي در کشور حکم فرماست که با شرايط هشت سال گذشته کاملاً متفاوت است؛ زيرا اکنون ما با شرايطي مواجه هستيم که يک قراردادي امضا و تبديل به قانون شده است که بايد طبق آن پيش رفت. براي توضيح بيشتر مثلاً فرض کنيد يک سرمايه‌اي داريد و مي‌خواهيد از اين سرمايه خود استفاده کنيد، افراد دلسوزي به شما مشورت و راهنمايي مي‌دهند که اين سرمايه را به سمت بازار ارز يا خودرو نبريد، اما شما بدون توجه به نظر آنها يک خودرويي را خريداري مي‌کنيد که داراي نقص است و ديگر جاي پس و پيش نداريد. برجام هم به اين مورد شبيه است. يعني اتفاقي را دولت قبل رقم زده است و تصميم گيري امروز بايد با توجه به اين واقعيت موجود روز صورت گيرد. پس عملا با توجه به امضا شدن قرارداد در گذشته، امروز دولت بايد در کنار ساير تلاش‌هاي ديپلماتيک، در چارچوب برجام نيز حق خود را استيفا کند.
- شما از ابتداي شروع به کار دولت شاهد بوديد که براي رفع نيازهاي کشور همه مسيرهاي ممکن و لازم دنبال شده و دولت به دنبال متنوع سازي مسيرهاي حل مشکلات است. در سياست خارجي، ديپماسي اقتصادي محور کار بوده و بر همين اساس تقويت رابطه اقتصادي و تجاري با حضور کشورهاي منطقه، قفقاز، همسايگان و کشورهاي دوست دنبال شده است. همين رويکرد در اجلاس شانگهاي، اجلاس اکو، پيگيري اجراي قرارداد 25 ساله با چين و رابطه راهبردي با روسيه در دستور کار بوده است و همزمان مذاکرات در وين هم در مسير خودش در جريان بوده است.
-  تاکيد مي‌کنم که اين دولت مسير اشتباهي را طي نخواهد کرد. يعني دولت به موازات مذاکره براي لغو تمامي تحريم‌ها، اقدامات خود را در ساير حوزه‌ها نيز پيش خواهد برد. از اين رو دولت سيزدهم هيچ اقدامي را به برجام و مذاکرات گره نخواهد زد  اين موضوع کاملاً روشن است.
-  دولت سيزدهم از همان روز اول در مذاکرات به دنبال لغو مؤثر کليه تحريم‌ها بوده است؛ زيرا اين دولت تمام تحريم‌هاي وضع شده را غير قانوني و ظالمانه مي‌داند چون اين تحريم‌ها بر خلاف حقوق بين الملل و حقوق بشر است و جمهوري اسلامي ايران هيچ اقدام خلافي انجام نداده است. از اين رو بايد تمامي اين تحريم‌ها برداشته شود. دولت هيچ توافقي که منجر به لغو تحريم‌ها نباشد را نمي‌پذيرد چه موقت باشد يا چيز ديگري. لذا توافق موقت در دستور کار دولت قرار ندارد.- کنترل تورم نيازمند اقدامات بلند مدت اقتصادي است؛ اما در خصوص مقابله با گران فروشي ستاد تنظيم بازار با جديت به اين موضوع ورود پيدا کرده و جلسات آن در دولت سيزدهم هر هفته چهارشنبه‌ها به صورت منظم به رياست معاون اول رئيس جمهور تشکيل مي‌شود. اين در حالي است که در دولت قبل به رياست وزارت صمت تشکيل مي‌شد که اين نشان دهنده آن است که اين موضوع براي دولت سيزدهم بسيار مهم است. علاوه بر اين جلسات، يک جلسه ستاد تنظيم بازار با حضور رئيس جمهور برگزار شد و در آن جلسه تمام استانداران کشور به صورت آنلاين حضور داشتند که تا جايي که بنده اطلاع دارم چنين جلسه‌اي به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس،با حضور تمامي استانداران به رياست رئيس جمهور با موضوع تنظيم بازار تا کنون در کشور تشکيل نشده بود که اين اقدام هم نشان مي‌دهد دولت جديد در زمينه تنظيم بازار بسيار فعال است. پس يکي از سياست‌ها و اولويت‌هاي دولت در حوزه اقتصادي تنظيم قيمت کالا در بازار است. دولت در تأمين کالاهاي اساسي، تا حدي قابل قبولي موفق عمل کرده است اين درحالي است که کشور و جهان در ساليان اخير دچار خشکسالي شده بودند، اما با مديريت دولت و شخص رئيس جمهور، ايران با مشکل تامين کالاهاي اساسي رو به رو نشد و اکنون شاهد کمبود کالاهاي اساسي در کشور نيستيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها