عصر آذربایجان

گزارش خبر

3 دستور رئيس‌جمهور براي مساعدت به زلزله‌زدگان خوي

3 دستور رئيس‌جمهور براي مساعدت به زلزله‌زدگان خوي

1401/11/23

گروه سياسي: استاندار آذربايجان غربي در جلسه هيات دولت نيازمندي‌هاي منطقه زلزله زده خو.ي را مطرح کرد.

گروه سياسي: استاندار آذربايجان غربي در جلسه هيات دولت نيازمندي‌هاي منطقه زلزله زده خو.ي را مطرح کرد.
به گزارش عصر آذربايجان ،استاندار آذربايجان غربي با حضور در هيات دولت، گزارشي از سفر آيت‌الله رئيسي به شهرستان خوي و نيازمندي‌هاي منطقه را مطرح کرد و پرداخت تسهيلات به آسيب‌ديدگان از زلزله، مساعدت براي بازسازي خانه‌هاي آسيب‌ديده مردم و استمهال بازپرداخت وام‌هاي دريافتي را از جمله دستورات رئيس‌جمهور در سفر به شهرستان خوي عنوان کرد.
آيت الله سيد ابراهيم رئيسي در جلسه هيات دولت از خدمات انجام شده توسط نيرو‌هاي هلال احمر و نيرو‌هاي مسلح و بسيج در زمينه امدادرساني و اسکان اضطراري زلزله زدگان خوي تشکر و قدرداني و بر ضرورت بازسازي و نوسازي مسکن مردم تاکيد کرد.
آيت الله رئيسي بدون اطلاع قبلي از تهران عازم منطقه زلزله زده شهرستان خوي شد تا شخصا پيگير نحوه رسيدگي به مشکلات مردم اين شهرستان باشد که بلافاصله در بدو ورود مستقيم به اردوگاه اسکان اضطراري وليعصر اين شهر رفت و همچنين در جمع مردم روستاي بدلان خوي حضور يافت و از نزديک در جريان روند خدمات‌رساني قرار گرفت و مشکلات مردم را شنيد.رئيس جمهور از ايجاد 110 اردوگاه اسکان موقت در مناطق زلزله زده خوي خبر داد و بر آغاز سريعتر بازسازي در اين منطقه تاکيد کرد.
آيت الله ابراهيم رئيسي با سفر به شهرستان زلزله زده خوي و بازديد از مناطق زلزله زده  در جلسه مديريت بحران آذربايجان غربي در خوي شرکت و اظهار کرد: بعد از وقوع زمين لرزه 5.9 ريشتري در خوي 110 اردوگاه اسکان موقت در مناطق زلزله زده شهرستان خوي داير شده است اين مقدار خدمات ارائه شده در يک شرايط بحراني کارنامه خوبي است که بايد يک الگو در مديريت بحران محسوب شود.
نوسازي امکان زلزله زده خوي هر سريع‌تر آغاز شود
وي ادامه داد: در اولين جلسه هيئت دولت، اعتبارات، تسهيلات و امکانات لازم براي بازسازي مناطق زلزله‌زده در اختيار شهرستان خوي قرار خواهد گرفت.آيت الله رئيسي اظهار کرد: دولت در کنار مردم مناطق زلزله قرار گرفته و تمام تلاش خود را براي بازسازي اين مناطق در اسرع وقت به کار مي‌گيرد.
وي با بيان اينکه مراحل نجات زلزله زدگان از زير آوار و اسکان موقت آنان با موفقيت انجام شد، افزود: مراحل نوسازي بايد هرچه سريع‌تر آغاز تا شرايط لازم براي بازگشت مردم به زندگي عادي در منطقه فراهم شود.
رئيس جمهور با قدرداني از خدمات ارائه شده به زلزله زدگان، اضافه کرد: از دستگاه‌هاي دولتي، سپاه، ارتش، نيروي انتظامي و جمعيت هلال احمر بابت حضور جهادي در منطقه و ارائه خدمات سريع به زلزله زدگان قدرداني مي‌کنيم.
نوسازي واحدهاي مسکوني آسيب ديده در خوي آغاز شده است
آيت الله رئيسي با بيان اينکه نوسازي واحدهاي مسکوني آسيب ديده در روستاهاي صعب العبور شهرستان خوي آغاز شده است، افزود: اقدامات جهادي فوق العاده‌اي در مناطق زلزله زده در حال انجام است به طور مثال پس از زلزله مهرماه در اين شهرستان خوي، تاکنون بيش از يک هزار واحد مسکوني در عرض چند ماه بازسازي شده که در نوع خود کم‌نظير است.
وي با تاکيد بر اينکه در بازسازي مناطق زلزله زده بايد دقت لازم را داشت، اظهار کرد: بازسازي مناطق آسيب ديده بايد به اندازه‌اي مقاوم و داراي استانداردهاي لازم باشد که اطمينان لازم را براي مقابله با حوادث غير مترقبه ايجاد کند.
آيت الله رئيسي گفت: در بازسازي مناطق زلزله زده بايد دقت لازم را داشت چون آنجا روي گسل است. خانه‌ها بايد مهندسي ساخته شود و در اماکني ساخته شود که کمتر دچار آسيب شود و بعد اينکه خوب ساخته شود و براي ساکنين آن اطمينان بخش باشد.رئيس جمهور گفت: تاکيد مي‌کنيم در بازسازي و نوسازي حتماً استانداردهاي لازم رعايت شود به نحوي که زندگي مردم با خطر مواجه نشود.
رئيس جمهور همچنين به پيشنهاد بهره مندي از طرفيت‌هاي بيمه‌اي در مناطق زلزله زده تاکيد کرد و گفت: تسهيلات لازم براي بازسازي مناطق زلزله زده ارائه خواهد شد و تسهيلات ارائه شده بايد کافي، به موقع و مدت زمان بازپرداخت مناسبي داشته باشد.
رسانه‌ها در حفظ آرامش مردم نقش آفريني کنند
آيت الله رئيسي همچنين بر ضرورت جلوگيري از شايعه پراکني براي خدشه دار کردن امنيت رواني مردم زلزله زده تاکيد کرد و گفت: نهادهاي امنيتي بايد عوامل شايعه ساز و نگراني مردم را شناسايي کنند.وي ادامه داد: انتظار مي‌رود که رسانه‌ها با بيان حقايق براي مردم در حفظ آرامش آنان نقش آفريني بيشتري کنند.آيت الله رئيسي حفظ آرامش در شرايط بحران را لازمه موفقت دانست و اضافه کرد: طي بازديدي که از مردم مناطق زلزله زده داشتم، خوشبختانه مردم روحيه خوبي دارند که نشانگر مناسب بودن خدمات ارائه شده و فرهنگ اصيل مردم اين منطقه است، مردم خوي شهدا و جانبازان بسياري نثار انقلاب کرده‌اند و همواره پايبند به ارزش‌هاي اسلام، انقلاب و پشتيبان ولايت فقيه بوده‌اند.
وي تاکيد کرد: براي آغاز مرحله بازسازي به شهرستان خوي سفر کرديم و در اين راستا مردم بدانند دولت از هيچ تلاشي دريغ نخواهد کرد.
فرهنگ پوشش بيمه در جامعه نهادينه شود
نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌غربي و امام جمعه اروميه هم با اشاره به خدمات ارائه شده به زلزله زدگان شهرستان خوي گفت: اقدامات ارزنده دولت در ارائه خدمات به مردم مناطق زلزله زده جهادي و قابل تقدير است.حجت الاسلام سيدمهدي قريشي با قدرداني از عملکرد مسئولان آذربايجان‌غربي در نحوه مديريت بحران، اظهار کرد: به عينه شاهد آن بودم که برخي از مديران کل در 24 ساعت از حضور خود در مناطق زلزله زده حتي يک ساعت نيز نخوابيدند و دغدغه خدمت داشتند.نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌غربي با بيان اينکه خدمات ارائه شده در مناطق زلزله زده نشانگر قدرت و سرعت العمل نظام اسلامي درمديريت بحران بود، اضافه کرد: اين خدمات ارائه شده بايد از سوي رسانه‌ها منعکس‌شود.وي ادامه داد: تبيين عملکرد در مناطق زلزله زده بايد به گونه‌اي باشد که معاندين فرصت سو استفاده نداشته باشند.امام جمعه اروميه با تاکيد بر نوسازي و بازسازي مناطق زلزله زده، گفت: بايد فرهنگ تحت پوشش قرار گرفتن بيمه در جامعه نهادينه شودتا مردم و دولت در بحث جبران خسارت زير بار فشار قرار نگيرند.
695 ميليارد تومان براي بازسازي مناطق زلزله‌زده خوي اختصاص يافت
سخنگوي دولت نيز اواخر هفته گذشته  از اختصاص 695 ميليارد تومان اعتبار به عنوان کمک هزينه هاي مختلف در حوزه هاي بازسازي و ساخت مسکن هاي تخريب شده در زلزله خوي خبر داد. علي بهادري جهرمي در حاشيه جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس گزارشي که با حضور استاندار آذربايجان غربي در جلسه هيات دولت درخصوص زلزله خوي ارائه شده بود، بحث و بررسي‌هاي کارشناسي در مجموعه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه درباره جبران خسارات صورت گرفت و در نهايت اعتبار لازم امروز به تصويب رسيد.وي افزود: امروز هيات وزيران با اختصاص مبلغ 695 ميليارد تومان کمک هزينه‌هاي مختلف در حوزه بازسازي و ساخت و ساز مسکن هاي تخريب شده، در حوزه اماکن عمومي مانند مدارس يا درمانگاه ها و در حوزه کمک براي تامين برخي از تسهيلات بانکي براي مسائل ناشي از زلزله مانند تسهيلات وديعه مسکن و امثال تصويب شد که با سرعت در اختيار استان قرار بگيرد.بهادري جهرمي خاطر نشان کرد که پيش از اين نيز دولت تنخواهي را براي جبران خسارت زلزله‌هاي اخير در اين شهرستان اختصاص داده بود.دبير هيات دولت همچنين گفت: در جلسه هيات وزيران گزارش‌هاي متعددي از سوي بخش‌هاي مختلف اجرايي در خصوص افتتاح ها و اقداماتي که در حوزه‌هاي مختلف چون انرژي، بهداشت، ورزش، مسکن و ساير حوزه ها که در دهه فجر افتتاح شده يا در دست انجام است، ارايه شد که بخش زيادي از جلسه امروز هيات دولت را به خوداختصاص داد.بهادري جهرمي ادامه داد: آيين انتخاب کتاب سال جمهوري اسلامي ايران امروز با حضور رئيس جمهور برگزار مي شود.زمين لرزه‌اي به بزرگي 5.9 ريشتر ساعت 21:44 شنبه 8 بهمن، شهر خوي در شمال آذربايجان غربي را لرزاند که خسارت‌هاي قابل توجهي به بار آورده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها