عصر آذربایجان

گزارش خبر

حمامي با قدمت 300 ساله در مرکز شهر زنجان

حمامي با قدمت 300 ساله در مرکز شهر زنجان

1396/03/28

گروه سيري در استان ها: گرمابه حاح ابراهيم به عنوان قديمي ترين گرمابه شهر زنجان با قدمت 300 ساله هنوز هم در بافت مرکزي شهر زنجان فعال است.

گرمابه ها نقش مهمي در انتقال آداب و رسوم و آيين ها و مناسک، ادبيات شفاهي و ساير ابعاد فرهنگي جامعه ايفا مي کردند.
استان زنجان نيز داراي گرمابه هاي متعددي است که هر کدام داراي تاريخ ارزشمندي در ميان آثار فرهنگي استان محسوب مي شود.
گرمابه حاج ابراهيم از گرمابه هاي بسيار قديمي شهر زنجان است که هنوز هم فعاليت دارد و مردم از آن استفاده مي کنند.
اين حمام در بافت قديمي بازار زنجان در کوچه اي به نام سقالر قرار گرفته است و با محض ورود به کوچه سقالر اين حمام قديمي مي درخشد. اين حمام حجره هايي با درب و پنجره چوبي و حياتي که وسط آن يک حوض قرار گرفته است،داراست.  
پس از عبور از دالان به سربينه مي رسي که داراي کمدها و رختکن ها است، پس از گذشت دو پله ديگر که پايين مي روي وارد هشتي مي شوي که در گذشته جايي براي اقامه نماز هم بوده و بالاخره محل شستشو که در گذشته از سه خزينه آب گرم، سرد و ولرم تشکيل شده بوده و بعدها تغيير شکل داده و فقط يک خزينه آن باقي ماده است.
امروز دور تا دور سربينه (رختکن) را که فضايي است چار ايواني اشياي قديمي تزئين کرده از چپق و چرتکه گرفته تا ترازو و کوبه در قديم و در قسمت مرکزي اين فضا گنبد بزرگ بر جرزهاي جانبي استوار شده و در مرکز اين گنبد نيز يک نور گير قرار گرفته که در سه جانب آن (شرقي، جنوبي و غربي) بر روي ساق گنبد سه نورگير کوچکتر تعبيه شده است.
اين مثلث ها به گونه اي طراحي شده اند که گويي راس آن ها جهت قبله را نشان مي دهد، وجود سردخانه در پشت کمدهاي سربينه از نکات حائز اهميت معماري ايراني است که زماني به جاي يخچال استفاده مي شده و اکنون به حافظه تاريخ معماري ايران سپرده شده است.
حوض وسط سربينه به رنگ آبي است،حمام حاج ابراهيم بنايي با طاق هاي ضربي و يادگار دوره صفويه است. اين حمام در زميني به مساحت 465 متر مربع بنا شده و همراه با کاروانسراهاي اطراف آن در مسير جاده ابرايشم قرار داشته و از اين حيث حائز اهميت بوده است.
اين بنا از ساروج ساخته شده و داراي يازده ستون است که به جاي بتن داخل آن ها سرب ريخته شده تا مانع از تخريب بنا شود.
در گذشته به جاي دوش آب، خزينه وجود داشته و در هر منطقه فردي به نام ميراب آب چشمه را نوبتي به سمت حمام هاي مختلف راهنمايي مي کرده تا آب از چشمه راهي خزينه حمام ها شود.
در حمام حاج ابراهيم يک خزينه وجود دارد که در حال حاضر فقط براي گرم کردن داخل حمام از آن استفاده مي شود. در گذشته در اين حمام داراي قهوه خانه و نمازخانه بود اما پس از اينکه سقف قهوه خانه حمام فرو ريخت اين محل تعطيل شد.
نماز خانه حمام نيز از يک سنگ دو متري تراش خورده تشکيل شده بود که داخل هشتي قرار داشت و مردم روي آن نماز خود را اقامه مي کردند اما متاسفانه اين سنگ هم شکست و نماز خانه نيز از حمام حذف شد.
اين حمام روز هاي شنبه مخصوص استحمام بانوان است و ساير روزهاي هفته به آقايان اختصاص دارد. هنوز در اين حمام دلاک، مشت و مال ده و کيسه کش وجود دارد و ماهانه يک مرتبه ناظران بهداشت بر وضعيت بهداشت آن نظارت مي کنند.
به نظر مي رسد جوان ها هم آهسته آهسته به سنت روي مي آورند، چنان که بيشتر مشتري هاي اين حمام را جوانان تشکيل مي دهند. اين حمام پس از چشيدن سردي و گرمي تاريخ 300 ساله شهر زنجان کماکان فعال است و گرچه برخي از بخش هاي آن به دليل ريزش تعطيل شده اند اما ساير بخش هاي آن فعال است.  
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا، اين گرمابه  موسوم به حاج ابراهيم، متعلق به نسل پنجم مالک فعلي ( آقاي ابراهيم سرمديان ) است . اين بنا از جمله ابنيه عام المنفعه و اوقافي بوده که بصورت استيجاري در تحت اختيار خانواده سرمديان قرار گرفته است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حمامي با قدمت 300 ساله در مرکز شهر زنجان

حمامي با قدمت 300 ساله در مرکز شهر زنجان
خروج

گروه سيري در استان ها: گرمابه حاح ابراهيم به عنوان قديمي ترين گرمابه شهر زنجان با قدمت 300 ساله هنوز هم در بافت مرکزي شهر زنجان فعال است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها