عصر آذربایجان

گزارش خبر

حمام سنگي گيوي يادگار ذوق، سختکوشي و پاکيزگي نياکان

حمام سنگي گيوي يادگار ذوق، سختکوشي و پاکيزگي نياکان

1396/04/18

گروه تاريخي: هر شهري که پيشينه ي تاريخي دارد، داراي بناها ، سازه ها و محل هايي ديدني و جالب است که نشانگر فرهنگ و شيوه زندگي و معاشرت مردمان آن شهر است.

حمام سنگي شهر گيوي از جمله بناهاي تاريخي اين شهر است که ويژگي هاي طبيعي منحصربفرد آن نظر گردشگران را به خود جلب مي کند. اين حمام قديمي که اهالي به آن »داش حامام« مي_گويند، از جمله حمام هاي طبيعي منحصربفرد در کشور است. »داش حامام« که در جوار رودخانه »گيوي چايي« قرار دارد ، در روزگاران قديم حمام اصلي گيوي محسوب مي_شده است و حتي اهالي روستاهاي اطراف هم به اين حمام مراجعه مي_کرده اند.
به رغم آنکه امروزه تقريبا در داخل تمامي خانه هاي شهر حمام وجود دارد، اما اهالي منطقه حمام سنگي را يادگار برجاي مانده از نياکان خود مي دانند و دوست دارند با استحمام در اين حمام حس و حال ايام قديم را تجربه کنند. در عين حال اهالي معتقدند آب چشمه اين حمام خواص درماني و شفابخش دارد و از اين رو برخي اهالي در عصر حاضر نيز گاه گداري براي استحمام به حمام سنگي سر مي زنند.
حمام سنگي گيوي در قسمت شرقي اين شهر و به فاصله ي 200 متري از انتهاي حوزه خدماتي شهرداري گيوي واقع شده است. براي ديدن حمام سنگي بايد از کنار طبيعت زيباي باغات منطقه عبور کنيم که نزد اهالي به باغ هاي دربند مشهورند. اين حمام در دامنه کوهي مشرف به شهر و در دل غاري فرو رفته در زمين واقع شده است و علاوه بر استفاده شهروندان به عنوان جاذبه ي گردشگري شهرستان کوثر محسوب مي_شود.
*فضاي طبيعي داخل حمام
»داش حامام« از شکافتن و تراشيدن صخره سنگي پديد آمده که سه جهت شرقي- غربي- شمالي آن را سنگ يکپارچه و به هم پيوسته طبيعي تشکيل مي دهد. تنها سمت جنوبي حمام که در ورودي هم در آن قرار دارد، ديوار سنگ چين است تا غار سنگي را از محوطه بيرون جدا کند. در فضاي دروني اين حمام طبيعي،سازه_هاي مصنوعي ديده نمي شود و به جز درب فلزي ورودي حمام، تمامي فضا اعم از حوضچه_ها و آبريزها از از سنگ هاي طبيعي تراشيده شده تشکيل يافته است. البته بخشي از طاق اين حمام هنگام احداث جاده ي گيوي به خلخال بر اثر ريزش سنگ فروريخته و بعدها توسط عده اي از اهالي بوسيله سنگ طاق کاري ترميم شده است.
از زمان ساخت اين حمام اطلاع دقيقي در دست نيست اما مشخص است که مرداني نيرومند و قوي هيکل با ابزارهاي دستي ، مدتها براي کنده کاري اتاق حمام زحمت کشيده اند. آنها بايد مدتها با پتک و تيشه هاي فولادي بر سنگ هاي سخت کوبيده باشند تا اين اتاق سنگي در جوار چشمه هاي جوشيده از دامنه کوه   تراشيده شود و حمامي طبيعي براي استفاده در تمام فصول سال فراهم شود. جهت تراش اتاق سنگي حمام مايل به داخل زمين است و از اين رو در چهار فصل سال فضاي حمام هواي گرم و مناسبي دارد و نيازي به وسيله گرمايشي نيست. در اين اتاق سنگي 40 متر مربعي ، آب در 3 نقطه مختلف با درجه حرارتهاي متفاوت تراوش مي_کند. چشمه ضلع شمال شرقي حمام، گرمتر از دو چشمه ديگر است و دماي آن حدود 20 درجه سانتيگراد است. عجيب تر آنکه اين چشمه آب ولرم ، درست در نيم متري چشمه آب سرد قرار دارد.
*چشمه هاي شفا بخش حمام سنگي
آب اين حمام از لايه هاي مختلف سنگ هاي سخت عبور کرده و نهايتا در قالب سه چشمه به درون حمام مي رسد و به حوضچه اي مي ريزد که از قديم الايام براي جمع آوري آب ايجاد شده است. اين حوضچه مستطيلي شکل است که گرداگرد آن سکويي ساخته شده که مردم بر آن مي نشينند و به شستشو مي پردازند. مراجعه_کنندگان با استفاده از ظروف ، آب را از اين حوضچه برمي دارند و مورد استفاده قرار مي_دهند. در عين حال داخل حمام شبيه تالار باران استخرهاي امروزي است. چون قطرات آب به صورت پراکنده از بخش هاي مختلف سقف طبيعي به داخل نفوذ و چکه مي کنند. در محل چکه قطرات آب ، رسوباتي در حال شکل گيري است که احتمالاً سالها بعد به طاقديس هاي زيباي طبيعي تبديل خواهند شد.
آب چشمه هاي سه گانه حمام سنگي کوثر تقريبا سبک است و پوست و موي انسان را نرم و لطيف مي کند. مردم منطقه از آب اين چشمه ها براي بيماري‌هاي کليوي استفاده مي‌کنند. استحمام با اين آب چنان حس دلچسب و آرامش بخشي ايجاد مي کند که استحمام کننده را به توقف بيشتر در حمام ترغيب مي کند. همچنين چاي و ساير دم نوشهايي که با اين آب درست مي شود ، عطر و طعم مطلوبي دارد.
*محوطه پردرخت حمام سنگي
حمام سنگي داراي محوطه اي نسبتا پردرخت است. اغلب درختان اين محوطه را درخت توت سفيد تشکيل مي دهد. سايه اين درختان در جوار نهري که درست از 15 متري در ورودي حمام مي_گذرد، فضاي مطبوع و خنکي براي استراحت گردشگران و مراجعه کنندگان فراهم کرده است.
حمام گرفتن در مکاني تاريخي و طبيعي همراه با سکوت و آرامش داخل باغات و سپس استراحت در سايه درختان اين محوطه و گوش سپردن به صداي شرشر آب رودخانه انسان را به خوابي دلچشب فرا مي خواند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حمام سنگي گيوي يادگار ذوق، سختکوشي و پاکيزگي نياکان

حمام سنگي گيوي يادگار ذوق، سختکوشي و پاکيزگي نياکان
خروج

گروه تاريخي: هر شهري که پيشينه ي تاريخي دارد، داراي بناها ، سازه ها و محل هايي ديدني و جالب است که نشانگر فرهنگ و شيوه زندگي و معاشرت مردمان آن شهر است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها