عصر آذربایجان

گزارش خبر

تپه الله‌قلي شهر ليلان، ظرفيت ويژه تاريخي شمال‌غرب کشور

تپه الله‌قلي شهر ليلان، ظرفيت ويژه تاريخي شمال‌غرب کشور

1399/09/23

گروه تاريخي: رئيس پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري کشور، تپه تاريخي »الله‌قلي« شهر ليلان را ظرفيت ويژه شمال‌غرب کشور در راستاي توسعه گردشگري فرهنگي و تاريخي عنوان کرد.

گروه تاريخي:  رئيس پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري کشور، تپه تاريخي »الله‌قلي« شهر ليلان را ظرفيت ويژه شمال‌غرب کشور در راستاي توسعه گردشگري فرهنگي و تاريخي عنوان کرد.
بهروز عمراني در بازديد از تپه »الله قلي« شهر ليلان در 150 کيلومتري جنوب تبريز با اشاره به اينکه سايت‌موزه‌ها و محوطه‌هاي تاريخي مقصد اصلي گردشگران در دوران پسا کرونا خواهند بود، اظهار کرد: بايد توجه داشت که سياق گردشگري در دوران پسا کرونا با تحولات شگرفي همراه خواهد بود، به طوري که محوطه‌هاي تاريخي و سايت‌موزه‌ها در راس توجه گردشگران قرار مي گيرد، لذا در اين راستا تپه »الله‌قلي« و قلعه »بختک« شهر ليلان از جمله محوطه‌هاي تاريخي است که بنابه قدمت و ارزش تاريخي آن‌ها گردشگران بسياري را به سمت شمال‌غرب کشور راهي خواهند کرد.
وي با اشاره به اينکه مراحل لايه‌نگاري و تعيين عرصه و حريم تپه تاريخي »الله‌قلي« آغاز شده است، افزود: مطالعات و کاوش‌هاي اوليه در اين محل آغاز شده و در راستاي مطالعه جامع و دستيابي به شواهد تاريخي بيشتر در اين تپه تاريخي، همکاري با هيات باستان شناسي کشور آلمان نيز در دستور کار قرار گرفته است.
عمراني تاکيد کرد: با توجه به اينکه تپه »الله‌قلي« يکي از گنجينه‌هاي تاريخي و ارزشمند شمال‌غرب کشور است، لذا حفاظت، صيانت و همچنين مطالعه دقيق بر يافته‌هاي حاصل از آن در راستاي معرفي در سطح ملي و بين‌المللي، امري است که توسط اداره‌کل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي و پژوشگاه ميراث فرهنگي کشور به صورت جدي در حال پيگيري است.
فرماندار شهرستان ملکان نيز با قدرداني از اقدامات موثر اداره‌کل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي در راستاي صيانت از آثار و ابنيه تاريخي اين شهرستان، گفت: امروز شاهد فعاليت مجدد پايگاه ملي قلعه »بختک« ليلان و همچنين اجراي گمانه‌زني هاي تپه تاريخي »الله‌قلي« در راستاي تعيين عرصه و حريم آن هستيم که به عنوان 2 اثر شاخص و گواهي بر قدمت تاريخي شهرستان ملکان، شناخته شده اند.
نقي محمدي اظهار کرد: خوشبختانه با اتمام مرمت پل‌هاي تاريخي ملکان و تکميل بزرگ ترين مرکز اطلاع رساني گردشگري آذربايجان شرقي در اين شهرستان و استقرار غرفه‌هاي صنايع‌دستي هنرمندان آن در اين محل، شاهد رونق بيش از پيش گردشگري فرهنگي و تاريخي در اين شهرستان خواهيم بود.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز با تاکيد بر اينکه در راستاي حفاظت و صيانت از آثار تاريخي شهرستان ملکان، 2 پل تاريخي »ليلان« و »قلي کندي« به صورت کامل مورد مرمت قرار گرفت، گفت: مجموعه تاريخي قلعه »بختک« ليلان و تپه »الله‌قلي« از ديگر ظرفيت‌هاي تاريخي شهرستان ملکان است که خوشبختانه مجموعه تاريخي اين قلعه به پايگاه ملي تبديل و مراحل تعيين عرصه و حريم تپه الله‌قلي نيز آغاز شده است.
احمد حمزه‌زاده همچنين از تکميل بزرگ‌ترين مرکز اطلاع‌رساني استان در شهرستان ملکان خبر داد و افزود: شهرستان ملکان به عنوان دروازه ورودي آذربايجان شرقي اهميت ويژه‌اي دارد، به همين منظور بزرگ‌ترين مرکز اطلاع‌رساني استان در اين شهرستان در حال اجرا و با پيشرفت 90 درصدي همراه است.
»لِيلان« يکي از شهرهاي آذربايجان شرقي است که در 150 کيلومتري جنوب تبريز در محدوده شهرستان ملکان واقع شده‌ است. شهر باستاني »ليلان«که پس از اسلام به‌عنوان يکي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين شهرهاي آذربايجان مطرح مي شد، بر اثر زلزله‌ها، سيل‌ها و ساير بلاياي طبيعي از بين رفته‌است و امروزه تنها شهري متروکه در معرض ديد قرار دارد.تاريخ شهر کنوني »ليلان« بسيار کوتاه است. در واقع چند دهه پيش، يکي از ايلات، در نزديکي شهر باستاني »ليلان« سکني گزيد و مسئولين کشوري به‌ دليل نزديکي اين روستا به شهر باستاني ليلان، نام »ليلان« بر آن گذاشتند.
در سال‌هاي اخير هم با توجه به باستاني بودن منطقه، کاوشگران و مورخان بسياري در محل شهر باستاني »ليلان« مشغول به تحقيق و جست‌وجو شده‌اند؛ اين خود عاملي براي جذب جمعيت در اين روستا شد، تا جايي که علاوه بر اين که تعداد بسيار معدودي از اهالي روستا به ساير نقاط کوچيدند، مهاجراني نيز از روستاهاي مجاور وارد اين روستا شدند.
در سال 1374 خورشيدي بر اساس آمارهاي جمعيتي که جمعيت آن بيش از 5.000 نفر برآورد شده بود و با توجه به باستاني بودن منطقه، روستاي »ليلان« به شهر تبديل شد.
امروزه »ليلان« پيش‌رفت‌هاي زيادي را تجربه کرده است و در واقع ليلان امروزي، وارث آن شهر باستاني است. پلي تاريخي نيز در يک کيلومتري جنوب اين شهربر روي رودخانه «ليلان چاي» بنا شده است.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، تپه »الله قلي« شهر »ليلان« شهرستان ملکان، مربوط به هزاره پنجم قبل از ميلاد است و در ضلع شرقي شهر ليلان واقع شده است که در تاريخ 25 اسفند 1379 به ثبت ملي رسيد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها