عصر آذربایجان

گزارش خبر

منتظر گام‌هاي مثبت ترکيه بمانيم

منتظر گام‌هاي مثبت ترکيه بمانيم

1396/07/23

بايد براي همراهي بيشتر ترکيه در حل پرونده‌هاي منطقه‌اي تلاش کرد و در مواردي، ولو به طور موقت، چشم بر برخي اقدامات قبليش بست در عين حال هم آهنگ با گام‌هاي مثبت آنکارا، به سمت آنها قدم برداشت.

سفر رئيس ستادکل نيروهاي مسلح ترکيه و در پي آن رئيس جمهور اين کشور به تهران، در صدر اخبار رسانه هاي منطقه اي نشست و با تحليل_هاي متعددي همراه شد، در اين يادداشت به بررسي پيام هاي اين سفر پرداخت شده است.
متن کامل اين يادداشت بدين شرح است:
گردونه تحولات منطقه غرب آسيا گردشش بيشتر و سرعتش افزون شده است و در هر چرخش، تحولي نو را با خود به همراه دارد. اگرچه مخرج مشترک اين تحولات، دست برتر محور مقاومت را هويدا مي کند اما دشمنان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي اين محور هم بيکار ننشسته‌اند و مدام در حال طراحي نقشه‌اي جديد براي گرفتار کردن منطقه به مشکلات نو و غفلت از مسئله اصلي، يعني اشغال فلسطين هستند.
در همين چارچوب، رصد بازيگري به نام »ترکيه« با نتايج جالب و قابل توجهي همراه است. مقامات ترک‌ که تا چند ماه پيش از فتنه شام، با خاندان اسد شام خانوادگي مي‌خوردند، به يکباره سوداي سقوط حکومت سوريه و خواندن نماز در مسجد اموي دمشق به سرشان زد و همچون زنگي مست، وارد جبهه غربي-عربي عليه نظام قانوني سوريه شدند و در مرحله‌اي از بحران، بيشترين کمک‌هاي ميداني را به واسطه همسايگي با منطقه درگيري، به تکفيري‌ها و تروريست‌ها داشتند.
در اين مجال فرصت بررسي جزئي و مرحله به مرحله اقدامات ترکيه در اين بحران فراگير نيست  اما در مقطع کنوني توجه به رفت و آمدهاي مقامات ترکيه و جلساتي که با حضور آنها براي حل بحران سوريه و برخي منازعات ديگر منطقه‌اي برگزار مي شود، همراه با پندها و عبرت‌هاي بسياري است.
از همين باب به سفر اخير مقامات آنکارا به تهران بايد عنايت ويژه‌اي داشت. سفري که ابتدا با حضور سرلشکر خلوصي آکار رئيس ستادکل نيروهاي مسلح ترکيه به تهران، براي نخستين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي، آغاز شد و در حاليکه 3 روز از حضور او در ايران مي‌گذشت  اردوغان هم راهي کشورمان شد، تا مذاکرات فشرده‌اي در سطوح مختلف با مقامات ايراني داشته باشد.
اردوغان هنوز تهران را ترک نکرده بود که گفت: »در مذاکرات با رئيس‌جمهور اسلامي ايران درخصوص سوريه و عراق توانستيم به جمع‌بندي برسيم.« براي آنها که در 6 سال گذشته ثبات قدم ايران در مواجهه با بحران سوريه را شاهد بوده‌اند  همين يک جمله کافي است تا بفهمند رئيس جمهور ترکيه از چه موضعي سخن مي‌گويد.
مهمترين بخش اين سفر را اما بايد ديدار رجب طيب با رهبر معظم انقلاب عنوان نمود. در همه سال‌هاي بحران سوريه تا به امروز و علي رغم همه نقش آفريني‌هاي منفي ترک‌ها و اقدامات آنها عليه دولت قانوني اسد، مقامات جمهوري اسلامي تلاش کرده‌اند ترکيه را از صف مخالفان سوريه جدا کنند و همواره ولو در سطوح پايين روابط را با اين کشور حفظ کردند که اوج آن در ماجراي کودتاي ترکيه بود. از باب همين نگاه راهبردي و دقيق بود که مذاکرات آستانه با حضور ايران  روسيه و ترکيه کليد خورد تا اين بار برخلاف بسياري از بحران‌هاي منطقه ما، ابتکار عمل در حل آن‌را کشورهاي منطقه در دست بگيرند نه دول غربي و سازمان هاي وابسته به آنها.
ابتکاري که رهبر انقلاب هم در ديدار اردوغان از آن ابراز خرسندي کرده و تاکيد کردند که قضاياي سوريه در اثر اين همکاري‌ها روند رو به بهبودي دارد.
شايد کليدي ترين مطلب در اين ديدار آنجا بود که رهبر انقلاب با اشاره به مشکلاتي که جهان اسلام گرفتار آنها شده است تاکيد کردند: »در مقابل اين مشکلات، اگر ايران و ترکيه در مسئله‌اي به توافق دست پيدا کنند، آن توافق قطعا محقق خواهد شد و نفع آن به هر دو کشور و به دنياي اسلام خواهد رسيد«.
در اين فضا حتما بايد براي همراهي بيشتر ترکيه در حل پرونده‌هاي منطقه‌اي تلاش کرد و حتي در مواردي، ولو به طور موقت، چشم بر برخي اقدامات قبلي اين کشور بست. البته نبايد از اين نکته هم غافل شد که حسن ظن بيش از حد و دلخوش کردن به تک تک کلمات اردوغان و مقامات دولتش هم، از تدبير به دور است، چرا که آن‌ها در مواردي در سالهاي اخير نشان داده‌اند که بين مواضع اعلامي و اقدامات اعمالي‌شان فاصله‌ است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، بايد کمي صبر کرد و هم آهنگ با گام‌هاي مثبت آنکارا  به سمت ترک‌ها قدم برداشت.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

منتظر گام‌هاي مثبت ترکيه بمانيم

منتظر گام‌هاي مثبت ترکيه بمانيم
خروج

بايد براي همراهي بيشتر ترکيه در حل پرونده‌هاي منطقه‌اي تلاش کرد و در مواردي، ولو به طور موقت، چشم بر برخي اقدامات قبليش بست در عين حال هم آهنگ با گام‌هاي مثبت آنکارا، به سمت آنها قدم برداشت.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها