عصر آذربایجان

گزارش خبر

بي اثر بودن زلزله ترکيه و سوريه بر روي گسل تبريز

بي اثر بودن زلزله ترکيه و سوريه بر روي گسل تبريز

1401/11/23

گروه اجتماعي: نظرات کارشناسان زمين شناسي و زلزله در مورد نگراني به وجود آمده بين برخي از شهروندان تبريزي به علت انتشار اخبار غيرموثق در فضاي مجازي در مورد احتمال وقوع زلزله مشابه ترکيه و سوريه در تبريز، بي_اساس بودن موضوع فعال شدن گسل تبريز بر اثر فعال شدن گسل آناتولي را نشان مي دهد.

گروه اجتماعي: نظرات کارشناسان زمين شناسي و زلزله در مورد نگراني به وجود آمده بين برخي از شهروندان تبريزي به علت انتشار اخبار غيرموثق در فضاي مجازي در مورد احتمال وقوع زلزله مشابه ترکيه و سوريه در تبريز، بي_اساس بودن موضوع فعال شدن گسل تبريز بر اثر فعال شدن گسل آناتولي را نشان مي دهد.
 زلزله شديد در مرزهاي ترکيه و سوريه که تاکنون موجب کشته شدن بيش از سه هزار نفر در 2 کشور شده خطر وقوع زلزله را در افکار عمومي موجب شده که منشا اين شايعات بيشتر اوقات فضاي مجازي است ولي کارشناسان مربوطه به لحاظ علمي وقوع زلزله شديد در تبريز بر اثر فعال شدن گسل تبريز و تاثيرات زلزله 7.6 و 7.7 ريشتري ترکيه را رد مي کنند.گرچه تبريز بر روي گسل خطرناکي قرار گرفته و احتمال وقوع زلزله از سال هاي قبل تاکنون مطرح بوده ولي تاثيرات تکتونيکي گسل آناتولي بر روي گسل تبريز به علت فاصله 600 کيلومتري از هم و غيرهمسان و غيرهمساز بودن آنها وقوع زلزله را به اين علت غيرممکن مي سازد.
زلزله ترکيه هيچ تغييري در گسل تبريز ايجاد نکرده است/مردم نگران نباشند
استاد دانشگاه تبريز و متخصص زمين شناسي مهندسي گفت: زلزله ترکيه که مسبب آن گسل آناتولي شرقي است، هيچ گونه تغييري در گسل تبريز ايجاد نکرده و شهروندان تبريزي نبايد نگران آن باشند.
قدرت برزگري، با بيان اينکه گسل آناتولي شرقي از نوع زمين ساختي و تبديلي بين 2 صفحه عربين و آناتولي است، افزود: اين گسل به هيچ عنوان ارتباطي با گسل تبريز ندارد و هيچ خطري براي شمالغرب ايران ايجاد نمي کند.
وي با اشاره به اينکه 2 صفحه عربين و آناتولي نسبت به همديگر اختلاف جابجايي حدود 40 تا 50 ميلي متر دارند، اظهار داشت: با توجه به اين اختلاف، انتظار وقوع چنين زلزله هايي در آينده در اين منطقه از خاک ترکيه وجود دارد.
استاد دانشگاه تبريز و متخصص زمين شناسي مهندسي گفت: گسل آناتولي شرقي به طول حدود 700 کيلومتر داراي توان لرزه زايي زياد بوده و در قسمت شمال آن زلزله هاي »بين گول« به بزرگي 6.3 ريشتر در سال 2003 و زلزله »الازيغ« به بزرگي 6.1 در 2010 روي داده است.
.برزگري، با بيان اينکه قسمت جنوبي اين گسل حدود 510 سال است که هيچ فعاليتي نداشت، ادامه داد: گسلي با اين شرايط و محل تلاقي آن با زون گسل درياي مروه (بحر الميت) احتمال بروز چنين زلزله اي قابل انتظار بود.وي با اشاره به اينکه گسل سيه چشمه که مسبب بروز زلزله خوي است، يادآوري کرد: گسل تبريز به طول حدود 155 کيلومتر و گسل سيه چشمه به طول حدود 170 کيلومتر داراي راستاي شمال غربي و جنوب شرقي هستند و مکانيسم آن ها داراي مولفه امتداد لرزه راست گرد است.
استاد دانشگاه تبريز و متخصص زمين شناسي مهندسي گفت: جهت حرکت و جنس گسل هاي تبريز و سيه چشمه از لحاظ زمين ساختي و مکانيسم حرکت هيچ ارتباطي با زلزله ترکيه ندارند و از لحاظ هوايي نيز حدود 800 کيلومتر با اين گسل فاصله دارند.برزگري، افزود: گسل هاي تبريز و سيه چشمه از نوع درون پليت يا درون صفحه اي است در حالي که گسل آناتولي شرقي از نوع تبديلي بين 2 پليت است و هيچ ارتباطي با همديگر ندارند.
وي اظهار داشت: راستاي گسل آناتولي شرقي شمال شرقي جنوب غربي با مکانيسم چپ گرد است که قسمت شمالي آن توسط گسل آناتولي شمالي تلاقي دارد و اين گسل ها با گسل هاي ايران ارتباط و تلاقي اي ندارند.
شرايط گسل تبريز نسبت به سال هاي پيش تغييري نکرده است
استاد دانشگاه تبريز و متخصص زمين شناسي مهندسي با بيان اينکه حرکت گسل تبريز در سال حدود 2 تا چهار ميلي متر است، گفت: شرايط گسل تبريز نسبت به سال هاي پيش تغييري نکرده است.برزگري، ادامه داد: در زمان کنوني تغييري در فعاليت لرزه اي گسل تبريز ايجاد نشده و اگر زلزله هاي ترکيه تحرکي در گسل ها ايجاد کرده باشد با توجه به تمرکز و تعدد گسل هاي آن منطقه و تلاقي آن گسل آناتولي شمالي احتمال وقوع زلزله هاي با بزرگاي قابل توجه در همان منطقه از خاک اين کشور وجود دارد.رييس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني آذربايجان شرقي اظهار کرد: گسل هاي مربوط به ترکيه و سوريه که فعال شده گسل هاي غير همسان نيستند و بر اين اساس توانستند همديگر را فعال کنند.حسن عباس نژاد گفت: زلزله اتفاق افتاده در خوي نيز زلزله اول موجب ايجاد زلزله دوم و فعال شدن گسل شد که البته در اثر حرکات گسل راست گرد به وقوع پيوسته است.وي ادامه داد: گسل ترکيه و سوريه داراي حرکت چپ کرد بوده و فاصله آن با گسل هاي آذربايجان در تبريز 600کيلومتر است بنابراين فعال شدن گسل تبريز به اين علت ممکن نيست و جاي نگراني براي مردم وجود ندارد.وي يادآور شد: گسل ها اگر رفتارشان باهم همساز باشد قاعدتاً مي‌تواند موجب زلزله هايي شود يعني چيزي که در زلزله خوي اتفاق افتاد و زلزله اول موجب زلزله دوم شد و بر اثر متحرک شدن گسل و با آزاد شدن انرژي اتفاق افتاد، زلزله هاي خوي بر اثر فعال شدن گسل اول، دوم و سوم به اين علت بوده و اينکه گسل هاي ياد شده از يک سامانه هستند.عباس نژاد تاکيد کرد: فعال شدن گسل ترکيه نمي تواند موجب فعال شدن گسل هاي منطقه آذربايجان در تبريز يعني گسل شمال تبريز شود زيرا انتهاي آن گسل به شمال آناتولي مربوط مي شود اما زلزله هايي که در ترکيه اتفاق افتاد مربوط به شرق آناتولي است.رئيس مرکز تحقيقات زلزله دانشگاه صنعتي سهند تبريز نيز گفت: زلزله ترکيه و سوريه مکانيسم زلزله شان کاملاً با گسل تبريز متفاوت است.دکتر امامي اظهار کرد: در واقع گسل شرق آناتولي با مکانيسم گسل تبريز کاملاً متفاوت است و از يکديگر متاثر نمي شوند.وي ادامه داد: اما بايد اين واقعيت را قبول کنيم که تبريز در منطقه تکتونيکي قرار دارد و نمي توان از اين واقعيت چشم پوشي کرد و نمي توان گفت در اين منطقه هيچ وقت زلزله اي اتفاق نمي افتد، بالاخره محل سکونت ما روي صفحه اي از صفحات تکتونيکي قرار گرفته که در منطقه اروسيا قرار دارد و هميشه در حال تنش است.مديرکل مديريت بحران آذربايجان شرقي نيز با رد شايعه زلزله قريب‌الوقوع تبريز بر اثر تکان هاي زلزله گسل ترکيه و سوريه، گفت: به لحاظ علمي و عملي اين گسل ها به هم ربطي ندارند و نمي توانند از يکديگر تاثير پذيرند.محمد هنربر ادامه داد: ولي به هر حال ما بايد آماده زلزله هاي آينده در آذربايجان شرقي باشيم که زلزله مثل حادثه خبر نمي دهد.وي هشدار داد: در تبريز 2 هزار هکتار سکونتگاه‌هاي غيررسمي و بافت حاشيه وجود دارد.هنربر افزود: 2هزار و 500 هکتار بافت فرسوده و تاريخي نيز در کلانشهر تبريز وجود دارد که البته در قالب طرح بازآفريني دولت توسط وزارت راه و شهرسازي و شهرداري با مسيرگشايي ها، طرح ياد شده براي کاستن از تهديدات است که در دست اجرا مي باشد.وي همچنين از ايجاد 11 اردوگاه اسکان اضطراري براي 10 هزار نفر از زلزله زدگان خوي خبر داد و گفت: اين اقدامات توسط جمعيت هلال احمر آذربايجان شرقي، دستگاه هاي دولتي و خيرين استان انجام شده است.
وي ادامه داد: تمام امکانات گرمايشي شامل چادر، پتو، وسايل گرمايشي، مواد غذايي و مايحتاج عمومي در اختيار زلزله زدگان خوي قرار گرفته است. زمين لرزه اي به بزرگي 5.9 ريشتر روز شنبه هشتم بهمن در خوي اتفاق افتاد که موجب شد هزاران واحد مسکوني دچار خسارت شوند.
پيش از آن هم زمين لرزه‌اي به بزرگي 5.4 ريشتر در روز 28 دي امسال در همين منطقه رخ داده بود که در اين زمين لرزه هم 370‌ واحد نيازمند تخريب و بازسازي و سه هزار و 600 واحد نيازمند تعمير شناخته شد.
زمين لرزه 7.7 دهم ريشتري ساعت 4:17 دقيقه بامداد دوشنبه هفدهم بهمن جنوب ترکيه و شمال سوريه را لرزاند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، در اثر اين زلزله  حدود 10هزار نفر جان باخته و خسارت‌هاي زيادي به ساختمان‌ها وارده شد و تيم‌هاي نجات و جستجو در حال آوار برداري و نجات کساني هستند که در زير آوارها گرفتار شده‌اند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها