عصر آذربایجان

گزارش خبر

راهکارهاي مقابله با تشکيل اسرائيل جديد در منطقه

راهکارهاي مقابله با تشکيل اسرائيل جديد در منطقه

1396/09/05

سرويس سياسي: تشکيل "اسرائيل جديد" در منطقه چند ماهي است که سران همه‌ي کشورها را نگران کرده و به نظر مي‌رسد عمل به توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب توسط کشورهاي منطقه و دولتمردان کشورمان مي‌تواند راهگشاي مشکل به وجود آمده در خاورميانه باشد و از ايجاد يک بحران جلوگيري کند.

چندي است که اخبار مربوط به جدايي اقليم کردستان عراق و همه‌پرسي اين اقليم به مهم‌ترين خط خبري رسانه‌هاي بين المللي تبديل شد و مسئولان کشورهاي مختلف منطقه و حتي برخي کشورهاي اروپايي و آمريکايي در اين باره اظهارنظرهاي گوناگوني داشتند. از مهم‌ترين رخدادها و ديدارهاي سياسي اين ايام مي‌توان به سفر رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه به کشورمان و ديدار او با رهبر معظم انقلاب و حسن روحاني اشاره کرد؛ کارشناسان مسائل بين_الملل اين سفر اردوغان به ايران و تذکرات راهبردي رهبر انقلاب را بسيار مهم قلمداد کردند و از حل بحران در حال شکل‌گيري با عمل به دستورات رهبر انقلاب سخن گفتند.
*تشکيل "اسرائيل جديد" در منطقه
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب در ديدار با اردوغان رئيس جمهوري کشور ترکيه فرمودند: آمريکا و قدرت‌هاي خارجي، غيرقابل اعتماد و به‌دنبال ايجاد يک »اسرائيل جديد« در منطقه هستند. ايشان در ادامه، برگزاري همه‌پرسي در کردستان عراق را خيانت به منطقه و موجب تهديد آينده‌ي آن، خواندند و با اشاره به عوارض درازمدت اين اقدام براي همسايگان، تأکيد کردند: ايران و ترکيه بايد در مقابله با اين حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نيز بايد در اين قضيه به‌صورت جدي، تصميم‌گيري و اقدام کند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش دشمنان براي مشغول‌سازي ايران و ترکيه و دور کردن دو کشور از مسائل مهم منطقه، افزودند: قدرت‌هاي خارجي و به‌ويژه رژيم صهيونيستي به‌دنبال ايجاد يک »اسرائيل جديد« در منطقه و به‌وجود آوردن وسيله‌اي براي اختلاف و نزاع هستند. ايشان تأکيد کردند: بايد با نگاهي بلندمدت و راهبردي به قضاياي اخير، تصميمات جدي و سريع گرفت و در قالب اقدام واحد، با اين موضوع مقابله کرد.
*اقداماتي که کشورهاي منطقه مي‌توانند براي مقابله با "اسرائيل جديد" انجام دهند
سيد جعفر قنادباشي کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب مبني بر لزوم اقدام واحد در مقابل تشکيل "اسرائيل جديد" در منطقه اظهار داشت: کشورهاي منقطه در راستاي اقدام واحد عليه تشکيل "اسرائيل جديد" بايد سلسله اقداماتي را انجام دهند و در گام اول همه‌ي کشورهاي منطقه بايد همکاري خود با دولت عراق را براي حفظ تماميت ارضي گسترش دهند. وي افزود: حفظ تماميت ارضي کشورها مسئله‌اي است که در منشور سازمان ملل متحد مطرح شده و کشورها موظف هستند که به يکديگر در اين راستا کمک کنند، لذا اين کار بايد جزو برنامه راهبردي ايران، ترکيه و سوريه باشد تا عراق بتواند تماميت ارضي خود را حفظ کند. کارشناس مسائل خاورميانه گفت: سه کشور ايران، ترکيه و سوريه بايد با يکديگر متحد شوند تا هر کمکي که دولت عراق براي حفظ تماميت ارضي نياز داشت به او برسانند، چرا که اين مسئله يک اصل بين المللي است همه‌ي کشورها در اين راستا به يکديگر کمک مي‌کنند. قنادباشي ادامه داد: دومين گامي که کشورهاي منطقه بايد انجام دهند "روشنگري" است؛ دولت‌ها بايد ديپلماسي عمومي خود را با ساخت فيلم و نمايش و تقويت برنامه‌هاي کُرد زبان فعال کنند و اين پيام را به ملت کُرد برسانند که تشکيل اقليم کردستان مستقل به زيان آن‌ها است و سرنوشت آن‌ها را به اسرائيلي‌ها پيوند مي‌زند. وي عنوان کرد: تشکيل اين اقليم همچنين ساير اقوام را تحريک مي‌کند که عليه آن‌ها دست به اقدامات مختلف نظامي بزنند و تا مدت‌ها امنيت اقليم کردستان را خطر مواجه مي‌کند.
کارشناس مسائل خاورميانه اظهار داشت: آمادگي و حفظ توانمندي‌هاي همه جانبه تبليغاتي، سياسي، اقتصادي و نظامي براي مقابله در مراحل بعدي است و اين مي‌تواند ضمانتي باشد براي حفظ تماميت ارضي عراق و البته در اين ميان روابط اقتصادي مشترک براي جلوگيري از پياده‌سازي طرح‌هاي رژيم صهيونيستي در منطقه بسيار حائز اهميت است. قنادباشي گفت: دولت‌هاي منطقه بايد متن پيش‌نويس قطعنامه‌هاي محکوميت اين اقدام را آماده کنند و ضمن حمايت از يکديگر اين مسئله را در محافل بين المللي هم مطرح کنند و يکي از اين سه کشور با درخواست برگزاري کنفراس فوق‌العاده بايد زمينه‌هاي محکوميت اين همه‌پرسي را فراهم کنند.
*سخنان رهبري توطئه رژيم صهيونيستي و آمريکا را براي تجزيه عراق عقيم مي‌کند
حسين شيخ الاسلام، مشاور وزير امور خارجه کشورمان نيز در گفتگويي، در خصوص ديدار اردوغان، رئيس جمهور ترکيه با مقام معظم رهبري و سخنان معظم له پيرامون آنکه ايران و ترکيه در مقابله با مسئله همه پرسي در کردستان بايد هر اقدام ممکن را انجام دهند، گفت: صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در حفظ تماميت ارضي عراق و حفظ قانون اساسي اين کشور سازنده، موثر و متعهدانه بود.
وي تصريح کرد: بلاشک سخنان رهبري به اهميت منطقه در مقابله با توطئه اخير آمريکا و رژيم صهيونيستي کمک و آن‌ها را عقيم خواهد کرد. مشاور وزير امور خارجه با تاکيد بر اينکه در روند شرايط فعلي در منطقه و برگزاري همه پرسي در کردستان عراق همکاري سه کشور ايران، ترکيه و عراق از اهميت ويژه و شايان توجهي برخوردار است، گفت: اين سه کشور منافذ اصلي ورود و خروج کالا به کردستان عراق هستند و در نتيجه بسيار تعيين کننده در منطقه و سرنوشت کردستان خواهند بود. شيخ الاسلام تصريح کرد: سرنوشت کردستان با دنياي خارج به طور واقعي از طريق تجارت، داد و ستد و رفت و آمد با دو کشور ايران و ترکيه حاصل مي‌شود و کرد‌ها بدون ارتباط با همسايگان خود کشوري محصور در خشکي و بدون آينده خواهند شد.
وي در پايان ابراز اميدواري کرد که همکاري سه کشور همسايه در منطقه خنثي کننده توطئه آمريکا و رژيم صهيونيستي باشد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا  تشکيل "اسرائيل جديد" در منطقه چند ماهي است که سران همهي کشورها را نگران کرده و به نظر ميرسد عمل به توصيههاي رهبر معظم انقلاب توسط کشورهاي منطقه و دولتمردان کشورمان ميتواند راهگشاي مشکل به وجود آمده در خاورميانه باشد و از ايجاد يک بحران جلوگيري کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

راهکارهاي مقابله با تشکيل اسرائيل جديد در منطقه

راهکارهاي مقابله با تشکيل اسرائيل جديد در منطقه
خروج

سرويس سياسي: تشکيل "اسرائيل جديد" در منطقه چند ماهي است که سران همه‌ي کشورها را نگران کرده و به نظر مي‌رسد عمل به توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب توسط کشورهاي منطقه و دولتمردان کشورمان مي‌تواند راهگشاي مشکل به وجود آمده در خاورميانه باشد و از ايجاد يک بحران جلوگيري کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها