عصر آذربایجان

گزارش خبر

مشارکت پرشور در گرو عملکرد فعالان فرهنگي

مشارکت پرشور در گرو عملکرد فعالان فرهنگي

1402/11/29

گروه سياسي: مشارکت پرشور در انتخابات بدون توجه به مولفه فرهنگ و اجتماع ممکن نيست و در اين بين تحقق اين امر در گرو عملکرد فعالان فرهنگي و رسانه ها است.

گروه سياسي:  مشارکت پرشور در انتخابات بدون توجه به مولفه فرهنگ و اجتماع ممکن نيست و در اين بين تحقق اين امر در گرو عملکرد فعالان فرهنگي و رسانه ها است.
دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري يازدهم اسفند ماه سال جاري برگزار مي‌شود. آذربايجان شرقي 19 کرسي در مجلس شوراي اسلامي و پنج نماينده در مجلس خبرگان رهبري دارد.با نزديک شدن به ايام انتخابات مجلس شوراي اسلامي، مثل هميشه موضوع مشارکت نيز هم بين مردم و هم در ميان مسؤولان و متوليان مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد. اما آيا مشارکت پرشور بدون توجه به مؤلفه فرهنگ و اجتماع مي‌تواند کارساز باشد؟ آيا مي‌توان مشارکتي پرشور و همراه با شعور (تشخيص درست) براي ترسيم آينده رقم زد؟
در عصر حاضر، انتخابات به عنوان يکي از مهم‌ترين فرآيندهاي فرهنگي و دموکراتيک جامعه مورد توجه قرار گرفته است. با اين حال، مشارکت فعال و پرشور در انتخابات همواره به عنوان يک چالش براي جوامع و دولت‌ها مطرح بوده است.
اما واقعيت اين است که اگر در پروسه ارتقا مشارکت عمومي تنها به فعالين سياسي تکيه کنيم و قشر فرهنگي جامعه را ناديده بگيريم، توفيق چنداني به دست نخواهد آمد.
فعالان فرهنگي با انجام فعاليت‌هاي متنوعي از جمله برگزاري نشست‌ها، کنفرانس‌ها، کمپين‌هاي آگاهي‌بخشي و انتشار محتواهاي مختلف از طريق تريبون‌هاي خود، مي‌توانند آگاهي و دانش مردم را در مورد ارزش‌هاي دموکراتيک، نقش و اهميت انتخابات و حقوق شهروندي افزايش دهند.
اين آگاهي، افراد را به شناخت بهتري از مسائل سياسي و اجتماعي و همچنين تأثيرگذاري بيشتر در فرآيند تصميم‌گيري تشويق مي‌کند و همين حساسيت‌ها اثبات مي‌کند که هزينه تحريم صندوق رأي، هزينه‌اي قابل چشم‌پوشي نيست.فعالان فرهنگي هر جامعه که همان نخبگان آن جامعه به شمار مي‌آيند، عمدتاً مصاديق ارزش‌ها را به مردم تبيين مي‌کنند.البته نمي‌توان گفت که فعالان فرهنگي بايد از اعلام افراد مورد حمايت و تأييد خود پرهيز کنند، اما مي‌توانند با ارائه برخي روش‌هاي صحيح و آگاه‌سازي از نتايج مشارکت فعال، به جاي اينکه براي جامعه ماهي بگيرند، راه و روش ماهيگيري را به آن‌ها آموزش دهند که قطعاً در دراز مدت، نتايج مثبت آن، آينده‌اي آباد براي جامعه رقم خواهد زد.
جامعه فرهنگي و رسانه‌ها پيشران عرصه فرهنگ در انتخابات هستند
معاون فرهنگي و رسانه‌اي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت: جامعه فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان پيشران عرصه فرهنگ در انتخابات پيش رو نقش خود را به خوبي ايفا کنند.حسن گلي، افزود: ايجاد بستر مناسب به منظور همفکري و هم انديشي بين اقشار مختلف جامعه در راستاي ايفاي نقش فعالانه براي برگزاري انتخابات شايسته ضروري است.وي با اشاره به راهبردهاي رهبر معظم انقلاب مبني بر مشارکت حداکثري، سلامت، رقابت جدي و امنيت کامل، اظهار کرد: خروجي اين راهبردها موجب تداوم امنيت حاکم بر کشور مي‌شود و پيامدهاي آن، فضايي آرام براي فعاليت در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري و رسانه‌اي ايجاد مي‌کند.
وجود مشکلات اقتصادي نبايد مردم را از مشارکت در انتخابات دلسرد کند
استاد دانشگاه‌هاي تبريز گفت: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان نخبگان جامعه، اهميت انتخابات و مشارکت گسترده مردم در آن را در سطح جامعه تبيين کنند.عزيز جوانپور افزود: تاکيد رهبر معظم انقلاب و مسؤولان نظام براي مشارکت گسترده در انتخابات پيش رو بر اين اساس است که رکن اساسي نظام اسلامي بر پايه مردم است.وي با بيان اينکه مشارکت مردم ايران در تعيين سرنوشت خود از 100 سال گذشته و در دوران مشروطه رقم خورده است، اظهار کرد: با وجود اينکه در آن دوران خواسته مردم براي تحقق مردم سالاري ديني محقق نشد ولي 50 سال بعد از آن، اين خواسته محقق شده و بايد از آن محافظت کرد.مشاور و مديرکل حوزه استانداري آذربايجان شرقي با تاکيد بر اينکه مردم ايران در طول تاريخ براي داشتن حق رأي، تلاش‌ها و فداکاري‌هاي زيادي کرده‌اند، گفت: پيشينه اين نظام نيز به اين تلاش‌ها بر مي‌گردد و با حضور در صحنه و مشارکت در انتخابات مي‌توان از حق رأي خود و اين نظام محافظت کرد.
جوانپور، ادامه داد: در طول 45 سال گذشته از عمر انقلاب اسلامي، مراجعه به آراي مردم اصل و اساس اين نظام بوده و نمود آن در 40 انتخابات گذشته مشاهده شده است.وي با بيان اينکه اساس انقلاب اسلامي مبتني بر دين و مردم و نظام مردم سالاري ديني است، يادآور شد: وجود مشکلات اقتصادي و فشارهاي خارجي نبايد مردم را از مشارکت در انتخابات دلسرد کند زيرا حل اين مشکلات نيز در سايه مشارکت گسترده در انتخابات است.
استاد دانشگاه تبريز و مدير حوزه استانداري آذربايجان شرقي با تاکيد بر نقش نخبگان جامعه در افزايش ميزان مشارکت مردم در انتخابات، گفت: اهالي فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه و مطبوعات وظيفه هدايت مردم و آگاهي بخشي به مردم را بر عهده دارند و مي‌توانند با تبيين اهميت انتخابات و نقش مشارکت گسترده در آن، مخاطبان را اقناع کنند.جوانپور، افزود: مشارکت گسترده مردم در انتخابات علاوه بر رفع مشکلات مختلف در کشور، موجب تشکيل مجلسي قوي و در تراز نظام و انقلاب اسلامي و کاهش فشارهاي بين المللي مي‌شود.
اسامي قطعي داوطلبان انتخابات مجلس از سوي شوراي نگهبان اول اسفند اعلام مي‌شود
دبير ستاد انتخابات آذربايجان شرقي نيز گفت: نظام سلطه مي‌خواهد با بهم زدن واقعيت‌ها و تغيير جريان حق و باطل، واقعيت‌هاي نظام جمهوري اسلامي را برعکس نشان دهد و مردم با مشارکت گسترده در انتخابات مي‌توانند نقشه‌هاي آنها را نقش بر آب کنند.
حسن حقيقيان با بيان اينکه رسيدگي شوراي نگهبان به شکايت‌هاي داوطلبان رد صلاحيت شده انتخابات از 24 تا 30 بهمن ادامه دارد، گفت: اسامي قطعي داوطلبان اين دوره از انتخابات از سوي شوراي نگهبان اول اسفند اعلام و دوم اسفند اسامي آنها از طريق آگهي منتشر مي‌شود.
حقيقيان، ادامه داد: تبليغات داوطلبان مجلس خبرگان رهبري از ديروز آغاز شده و تبليغات داوطلبان مجلس شوراي اسلامي نيز سوم اسفند آغاز مي‌شود و تا نهم اسفند ادامه مي‌يابد.
وي با اشاره به تدارک 50 حوزه اصلي و فرعي انتخابات در استان يادآور شد: در اين دوره از انتخابات در استان سه هزار و 231 شعبه اخذ رأي شامل 2 هزار و 496 شعبه ثابت و 735 شعبه سيار براي انتخاب داوطلبان 19 کرسي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي فعال خواهد شد.
دبير ستاد انتخابات آذربايجان شرقي گفت: در سطح استان يک هزار و 658 شعبه اخذ رأي شهري و يک هزار و 573 شعبه اخذ رأي روستايي است و در زمان پيش ثبت نام اين دوره از انتخابات 2 هزار و 498 نفر ثبت نام کرده بودند که از اين تعداد يک هزار و 327 نفر ثبت نهايي شد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،حقيقيان افزود: در زمان کنوني از اين تعداد 698 داوطلب از سوي شوراي نگهبان تأييد صلاحيت شده‌اند و اين تعداد تا پايان رسيدگي به صلاحيت داوطلبان تغيير خواهد يافت به طوري که تا امروز 43 داوطلب از ساير حوزه‌هاي انتخابي درخواست جابجايي به اين استان را ارائه کرده‌اند و احتمال اينکه تعدادي از داوطلبان رد صلاحيت شده توسط شوراي نگهبان بررسي و تأييد شوند، وجود دارد.از جمعيت چهار ميليون و 108 هزار و 75 نفري استان سه ميليون و سه هزار و 2 نفر واجد شرايط رأي دادن در انتخابات امسال هستند که از اين تعداد 158 هزار و 499 نفر رأي اولي هستند و براي نخستين بار در انتخابات شرکت مي‌کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها