عصر آذربایجان

گزارش خبر

شام آخر برجام

شام آخر برجام

1401/12/21

گروه سياسي : همه شواهد نشان‌گر آن هستند که بيش از هر زمان ديگري به ايستگاه پاياني برجام نزديک شده‌ايم؛ ايستگاهي که در آن يا بايد مرگ را پذيرفت يا رستگاري.

گروه سياسي : همه شواهد نشان‌گر آن هستند که بيش از هر زمان ديگري به ايستگاه پاياني برجام نزديک شده‌ايم؛ ايستگاهي که در آن يا بايد مرگ را پذيرفت يا رستگاري.
 در چنين فضايي، همه چيز منوط به يک تصميم سياسي بزرگ از سوي تهران است. تصميمي که شايد بخشي از آن فني باشد، اما کليت‌اش تماما سياسي خواهد بود و سياسي خواهد ماند! روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حوزه سياست خارجي، جمله رايجي ميان خود دارند: »خدا بيامرزد پدر اين برجام را؛ اگر نبود خيلي روز‌ها نه سوژه گزارش داشتيم و نه تيتر يک«. شايد اين جمله طنز به نظر برسد اما در درون خود روايت‌گر عيني‌ترين واقعيت صحنه سياست کشور در سال‌هاي اخير است. در چند سال گذشته هر گونه تحولي، تصميمي يا اظهارنظري پيرامون پرونده هسته‌اي ايران، با حساسيت از سوي ناظران، رسانه‌ها و افکار عمومي دنبال شده است. از زمان انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک ميان ايران و کشور‌هاي 1+5، واژه »برجام« ميهمان تخصصي‌ترين تا عمومي‌ترين محافل جامعه ايراني بوده است. هر از چند گاهي موضوع يک اظهارنظر خاص، بازگشت به ميز مذاکره يا يک خبر پيرامون پرونده هسته‌اي ايران، همچون يک بمب خبري جامعه را فرا گرفته است.
با وجود تعليق چند ماهه مذاکرات و در ميانه دست‌وپنجه نرم کردن کشورمان با يک بحران اقتصادي بزرگ، همچنان موضوع »برجام« مهم باقي‌مانده است. در آخرين نمود اين امر نيزروز جمعه (12 اسفند) رافائل گروسي، مديرکل آژانس به منظور تعيين تکليف پرونده هسته‌اي ايران به تهران سفر کرد. سفري متفاوت و به غايت پر اهميت. مهم از اين جهت که تمامي شواهد و قراين نشان‌گر آن هستند که اين سفر مي‌تواند »شام آخر برجام« باشد. بسياري از ناظران بر اين باور هستند که سفر گروسي برجام را از تعليق خارج مي‌کند؛ يا آن را به گام مرگ مي‌کشاند يا رستاخيز.اولا، سفر اخير گروسي به تهران در شرايطي صورت مي‌گيرد که در آخرين گزارش آژانس از کشف آثاري از اورانيوم غني‌شده تا 83/7درصد« و افزايش ميزان ذخاير اورانيوم غني شده ايران به 18 برابر سقف تعيين شده در برجام اشاره شده است.ثانيا، سفر رئيس آژانس به ايران در شرايطي است که بر خلاف سال‌هاي قبل، موضوعات فرابرجامي بر موضوعات فني برجامي سايه افکنده است. همکاري ايران با روسيه در جنگ اوکراين و موضوعات مرتبط با حقوق‌بشر بعد از ناآرامي‌هاي اخير، موجب شده که موضوعات فني در اولويت کاري کشور‌هاي غربي نباشد. آمريکا و اروپا طي ماه‌هاي اخير بار‌ها از در اولويت نبودن موضوع مذاکرات هسته‌اي سخن گفته‌اند.ثالثا، اروپايي‌ها که در گذشته نقش ميانجي و تعديل‌کننده تنش ميان ايران و آمريکا را در مذاکرات بازي مي‌کردند، حالا پيش‌رو‌تر از واشنگتن بر طبل فشار حداکثري بر ايران مي‌کويند. حتي شواهد حاکي از آن است که آن‌ها خواهان صدور قطعنامه عليه ايران در نشست جديد فصلي شوراي حکام آژانس هستند و آمريکا مخالف.رابعا، لابي‌هاي ضدايراني در چند وقت اخير بيش از هر زمان ديگري فعال شده و در حال حاضر خط افزايش گسترده تحريم‌ها و حتي طرح فرضيه برخورد نظامي را مطرح مي‌کنند. روي کار آمدن نتانياهو در اسرائيل، در تقويت اين روند بيش از بيش افزوده است.خامسا، سفر گروسي به تهران در شرايطي صورت مي‌گيرد که به نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها اجراي »پلن بي« را عليه ايران آغاز کرده‌اند. در شرايط فعلي واشنگتن قطع بازار‌هاي مالي و محدود کردن صادرات نفت ايران را در کانون توجه قرار داده است.سادسا، اظهارات مقام‌هاي سياسي آمريکايي و اروپايي قبل از سفر گروسي به تهران، نشان مي‌دهد که آن‌ها براي اتخاذ قدم‌هاي بعدي، منتظر اعلام نتايج سفر گروسي هستند. گزارش جديد آژانس مي‌تواند تعيين کننده مسير آتي توافق هسته‌اي باشد.سابعا، تحت تاثير فشار‌هاي رواني و سياسي موجود، سفر رافائل گروسي به تهران با تعليقي دو ماهه صورت گرفته است. در ابتداي امر مقرر شده بود که گروسي در اوايل ژانويه به تهران سفر کند. در ادامه اعلام شد، سفر به ماه فوريه موکول شده که اين نيز عملي نشد. در نهايت بعد از گذشت دو ماه در اوايل ماه مارس گروسي براي رايزني با مسئولان ايراني وارد کشورمان شد.مجموع اين شرايط هفت‌گانه به وضوح نشان مي‌دهد که سفر گروسي به معناي به شمارش افتادن ثانيه‌ها براي تعيين تکليف نهايي برجام است.
 زبان بدن، لحن و اظهارات گروسي در سفر اخير به ايران نيز نشان داد که اين بار داستان با سفر‌هاي سابق متفاوت است. مدير کل آژانس با خواسته‌هاي مشخص به تهران آمده و در سطح فني خواسته‌هاي حداکثري را مطرح کرده است.گروسي بعد از دومين نشست با محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي کشورمان، در کنفرانس خبري از بالا بودن توقعات سخن مي‌گويد. او با صراحت مي‌گويد: »ما مي‌خواهيم با ايران يک ديالوگ و گفتگوي جدي و سيستماتيک داشته باشيم.«در مجموع، همه شواهد نشان‌گر آن هستند که بيش از هر زمان ديگري به ايستگاه پاياني برجام نزديک شده‌ايم؛ ايستگاهي که در آن يا بايد مرگ را پذيرفت يا رستگاري. در چنين فضايي، همه چيز منوط به يک تصميم سياسي بزرگ از سوي تهران است. تصميمي که شايد بخشي از آن فني باشد، اما کليت‌اش تماما سياسي خواهد بود و سياسي خواهد ماند!به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فرارو،شايد خيلي زودتر از آن‌چه که تصور مي‌کنيم بعد از پايان سفر گروسي برجام به تاريخ سپرده شود يا شايد پيکر نيمه جان‌اش چنان احيا شود که هر روز توافقي جديد از آن حاصل گردد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها