عصر آذربایجان

گزارش خبر

صدور سند مالکيت موقوفات راهکار مقابله با موقوفه خواري

صدور سند مالکيت موقوفات راهکار مقابله با موقوفه خواري

1396/10/17

گروه فرهنگي: صدور سند مالکيت موقوفات اقدام مهمي در راستاي جلوگيري از موقوفه‌خواري و تضييع حقوق موقوفات محسوب مي شود و ضرورت دارد ترويج فرهنگ وقف و عواقب موقوفه‌خواري هر دو براي مردم تشريح شود تا نسبت به اين موضوع آگاهي كامل داشته باشند.

به گزارش عصرآذربايجان، برخي تخلفات صورت گرفته در راستاي موقوفه‌خواري به دليل نا‌آگاهي مردم بوده و در اين راستا ضرورت دارد نسبت به اطلاع رساني در خصوص عواقب موقوفه‌خواري اقدامات لازم در دستور کار قرار گيرد تا حق و حقوق موقوفات به درستي و بر اساس شرع مقدس اسلام و قانون رعايت شود. کساني که در جهت حفظ و تثبيت موقوفات کمک مي نمايند قطعا مصداق بارز محبت به اهل بيت و قرآن است و اين مهمترين خدمت به موقوفات است.
متاسفانه امروزه برخي افراد که موقوفه خواري مي کنند حق و حقوق موقوفه را نمي دهند که بااين عمل ناپسند موجب ظلم به خود، وقف کننده و مردم مي شوند در حالي که وظيفه اين افراد پرداخت حق و حقوق موارد مذکور است چراکه وقفيات همواره بايد مطابق با خواسته وقف کنندگان رشد و توسعه يابند و مورد استفاده قرار گيرند تا مشکلات و نيازهاي جامعه را در زمينه_هاي مختلف برطرف کنند.
اقدامات چشمگيري توسط اداره کل اوقاف آذربايجان‌غربي در جلوگيري از موقوفه‌خواري صورت گرفته که اين فعاليت ها سبب شده است تا موقوفات از خطر احتمال خروج از وقف مصون بمانند.
*اخذ به طور ميانگين سالانه 74 برگ سند براي موقوفات آذربايجان غربي
مدير کل اداره اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي گفت: مقابله با موقوفه‌خواري، حفظ و صيانت از موقوفه‌ها همچنين جلوگيري از دست‌اندازي به موقوفات در آذربايجان غربي يکي از مهم‌ترين ماموريت‌هاي اداره کل اوقاف به شمار مي رود.
حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت در جلسه بررسي مشکلات حقوقي و ثبتي روستاهاي آذربايجان‌غربي احياء و آباداني موقوفات، اجراي امينانه نيات واقفان و تبديل بقاع متبرکه به قطب فرهنگي را از تاکيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي عنوان کرد و اظهار داشت: در اين رابطه خوشبختانه آذربايجان‌غربي با 6 هزار و 200 موقوفه و 36 هزار رقبه جزو استان‌هاي پررقبه در کشور بوده است.
مدير کل اداره اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي به موقوفات جديد ثبت شده در آذربايجان غربي طي سال جاري اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به سياست‌هاي تبليغي و ترويجي سازمان اوقاف و امور خيريه، امسال 90 وقف به موقوفات استان اضافه شد. جوانبخت با بيان اينکه از سال 1310 تا 96 به طور ميانگين سالانه 74 برگ سند براي موقوفات اخذ شد، متذکر شد: بي‌شک اين خود اقدام مهمي در راستاي جلوگيري از موقوفه‌خواري و تضييع حقوق موقوفات بوده است. وي به مشکلات عمده در حوزه وقف آذربايجان‌غربي اشاره و بيان کرد: از جمله اين مشکلات که حتي کشور نيز با آن مواجه است، بحث حفظ و تثبيت سند مالکيت موقوفات بوده و در اين رابطه تا سال گذشته از 36 هزار رقبه استان، 14 هزار رقبه فاقد سند مالکيت بوده‌اند.
جوانبخت ادامه داد: خوشبختانه امسال با حضور در شهرستان‌هاي شمال و جنوب استان مثل تکاب، خوي، بوکان و مياندوآب، اقدامات بسيار مناسبي در راستاي اخذ سند موقوفات آذربايجان‌غربي اتفاق افتاد.
مدير کل اداره اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي اعلام کرد: براي مثال اخذ سند مالکيت براي 500 موقوفه و يک هزار و 900 رقبه، امسال به يک هزار و 200 برگ براي موقوفات و سه هزار سند براي رقبات رسيد.
وي با بيان به اينکه امسال اقدامات مطلوبي در حوزه منابع طبيعي نيز رخ داده است، افزود: در اين رابطه يک هزار و 600 هکتار زمين از يک هزار و 800 هکتار زمين در خوي، در قالب 90 پرونده به نفع امامزادگان در شرف اخذ سند مالکيت است.
جوانبخت با بيان اينکه از سال 1310 تا 96 به طور ميانگين سالانه 74 برگ سند براي موقوفات اخذ شد، متذکر شد: بي‌شک اين خود اقدام مهمي در راستاي جلوگيري از موقوفه‌خواري و تضييع حقوق موقوفات بوده و سبب مصون ماندن از تعرض به آنها شده است.
مدير کل اداره اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي در پايان يادآور شد: هم اکنون 170 ميليارد تومان مطالبه اداره اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي از دستگاه‌هاي اجرايي بوده و در آينده اخذ مي‌شود.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

صدور سند مالکيت موقوفات راهکار مقابله با موقوفه خواري

صدور سند مالکيت موقوفات راهکار مقابله با موقوفه خواري
خروج

گروه فرهنگي: صدور سند مالکيت موقوفات اقدام مهمي در راستاي جلوگيري از موقوفه‌خواري و تضييع حقوق موقوفات محسوب مي شود و ضرورت دارد ترويج فرهنگ وقف و عواقب موقوفه‌خواري هر دو براي مردم تشريح شود تا نسبت به اين موضوع آگاهي كامل داشته باشند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها