عصر آذربایجان

گزارش خبر

نوستالژي طنين نغمه هاي قديمي در موزه صداي تبريز

نوستالژي طنين نغمه هاي قديمي در موزه صداي تبريز

1396/10/17

گروه تاريخي: موزه 'صدا' به عنوان يکي از دهها موزه شهر تبريز، روايتگر طنين نغمه هاي دلنشين سال هاي گذشته و نوآوري هاي امروزي موسيقي آذربايجان شرقي مي باشد که قرار است با تلاش هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي به زودي فعال شود.

اين موزه منحصر به فرد که به عنوان نخستين موزه تخصصي صدا در کشور و با هدف بازسازي، حفظ و صيانت از موسيقي فاخر آذربايجان فعاليت خود را آغاز خواهد کرد  گامي مفيد و موثر از سوي ميراث فرهنگي استان براي تقويت گنجينه هاي ارزشمند فرهنگي در حوزه موسيقي است.
موزه صداي تبريز به همت و تلاش 'حسين ساجدي' پژوهشگر، موسيقيدان و رئيس خانه موسيقي تبريز افتتاح مي شود. ساجدي که در مقام مولف کتاب‌هاي 'تاملي در قلمرو موسيقي' و ' هم آوازان'، با جمع آوري انواع سازهاي زهي مضرابي، زهي آرشه اي، کوبه اي، بادي، کلاويه دار در بخش هاي موسيقي ملي و بومي و نيز سازهاي مشترک بين اقوام ايراني و ملل مختلف زمينه افتتاح موزه صدا را در تبريز فراهم کرده است.
ساجدي با بيان اينکه موزه صداي تبريز مامني براي تسلي دل هاي بي قرار موسيقي آذربايجان خواهد بود، گفت: با توجه به اينکه موسيقي آذربايجان پيشينه اي غني و وسيع دارد، همواره جاي خالي موزه اي مرتبط با اين هنر جهت حفظ و صيانت از اين ميراث ماندگار ديده مي_شد.
وي افزود: معتقدم که اين موزه مي تواند روح بي بديل نغمه سازان و نغمه سرايان آذربايجان را جاني تازه بخشد و محفل انسي را براي همفکري و هم نوازي براي هنردوستان فراهم سازد. ساجدي ادامه داد: موزه صداي تبريز را مي_توان حنجره اي براي طنين اندازي افکار هنري موسيقي دانان، اساتيد، پژوهشگران و جوانان هنردوست آذربايجاني تلقي کرد، زيرا که در اين محفل فرصتي براي هم انديشي، پژوهش و حتي بررسي تخصصي سازهاي آذري فراهم خواهد شد تا با نگارش ايده ها و روش هاي نوين در عرصه موسيقي آذربايجان، بتوانيم ديدي فراخ تر و جديدتري را از اين هنر اصيل و ماندگار براي انتقال به نسل هاي آينده به ارمغان آوريم.
وي با بيان اينکه برپايي موزه صدا در راستاي تحقق اهداف پژوهشي و آموزشي اين هنر بي_بديل نيز نقشي موثر و قابل توجه اي دارد، اظهار کرد: در تلاشيم تا در اين مجموعه بخش_هاي پژوهشي و آموزشي را در حوزه موسيقي با برپايي کارگاه هاي آموزشي و احداث کتابخانه تخصصي موسيقي تقويت کنيم.
باني موزه 'صدا'ي تبريز ادامه داد: موزه صداي تبريز مي تواند فضايي مناسب جهت معرفي آيين هاي ملي و بومي باشد و زمينه اي مناسب را براي بهره مندي و سودمندي پژوهشگران، هنرجويان و دانشجويان حوزه موسيقي ايران و آذربايجان فراهم سازد.
اين مجموعه دار تبريزي درباره اقلام موجود در اين موزه، گفت: موزه صداي تبريز افزون بر 300 قلم اشياي مرتبط با صدا را در خود جاي خواهد داد و علاوه بر اشياي موجود، بخش 'آرشيو صوتي' را مي توان يکي ديگر از مهم ترين ويژگي هاي اين موزه دانست. ساجدي افزود: در اين آرشيو اذان موذن ها، مجموعه هاي صوتي قاريان، تعزيه خوانان، چاوش خوانان، پرده_خوانان، منقبت خوانان، شبيه خوانان مناسبت هاي ملي و مذهبي، آواز خوانان قديمي همچون اقبال، سيد احمد خان و آثار ارزشمند موسيقي هاي فاخر نگهداري و در دسترس پژوهشگران و دانش پژوهان اين رشته و ساير علاقه مندان جهت کسب دانش کافي و جامع قرار خواهد گرفت.
وي ادامه داد: در اين موزه آلاتي مرتبط با صدا نيز همچون کوبه درها، دارالحکومه و کاروانسراهاي قديمي و زنگوله‌هايي از دوره صفويه تاکنون، در کنار اشيايي همچون راديو، گرام، گرامافون هاي هندلي، صفحه هاي موسيقي، راديوهاي لامپي قديمي؛ دستگاه هاي نمايش اسلايد، آپارات، دستگاه ريل، آخرين نسل تلويزيون هاي سياه و سفيد ، ضبط صوت_هاي قديمي به نمايش گذاشته مي شوند.
به گزارش ايرنا، خانه تاريخي 'امير پرويز' واقع در عابرگذر تاريخي 'تربيت' به همت معاونت ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي مرمت و بازسازي شده و به عنوان موزه صدا مورد بهره_برداري قرار خواهد گرفت.
شهر تبريز با داشتن 12 موزه يکي از شهرهاي موزه اي ايران به شمار مي رود
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، موزه آذربايجان، قرآن و کتابت، محرم، سنجش  قاجار، عصر آهن، مشروطه، شهريار، تاريخ طبيعي، سفال، ارامنه و شهرداري هم اکنون در اين شهر فعال است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نوستالژي طنين نغمه هاي قديمي در موزه صداي تبريز

نوستالژي طنين نغمه هاي قديمي در موزه صداي تبريز
خروج

گروه تاريخي: موزه 'صدا' به عنوان يکي از دهها موزه شهر تبريز، روايتگر طنين نغمه هاي دلنشين سال هاي گذشته و نوآوري هاي امروزي موسيقي آذربايجان شرقي مي باشد که قرار است با تلاش هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي به زودي فعال شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها