عصر آذربایجان

گزارش خبر

نکاتي که بايد براي ورزش در فصل سرما رعايت کرد

نکاتي که بايد براي ورزش در فصل سرما رعايت کرد

1396/11/15

گروه ورزشي: ''يک متخصص طب ورزشي درخصوص نحوه پوشش مناسب و نکاتي که بايد در زمان ورزش در فصل سرما رعايت شود توضيحاتي را ارايه داد.

حامد فرمان آرا متخصص پزشکي ورزشي درخصوص ورزش در فصل سرما و هواي سرد توضيح داد: با شروع فصل سرما و بارش هاي اخير برف ممکن است اين سوال براي برخي ورزشکاران پيش بيايد که نحوه ورزش کردن در اين سرما چگونه بايد باشد.
وي افزود: ورزش کردن در هواي خيلي سرد به خصوص در صورت نداشتن لباس مناسب مي تواند مخاطراتي از قبيل سرمازدگي و آسيب به اعضاي مختلف بدن را به دنبال داشته باشد. اما براي ورزش کردن در هواي سرد استراتژي‌هاي پيشگيرانه خاصي وجود دارد که در صورت رعايت آنها مي توان از اغلب آسيب هاي ناشي از سرماي شديد جلوگيري کرد.
وي با بيان اينکه يک عامل مهم که بايد در نظر داشت، شدت سرماي محيط است گفت: بر اساس توصيه‌هاي کالج پزشکي ورزشي آمريکا و فدراسيون بين المللي اسکي، برگزاري مسابقات ورزشي در دماي سردتر از منفي بيست درجه بهتر است لغو شود. تمرين ورزشي مداوم نيز در چنين سرمايي توصيه نمي‌شود.
اين رزيدنت طب ورزشي ادامه داد: عامل مهم ديگر نوع لباس ورزشکار است که بايد متناسب با محيط ورزش انتخاب شود. بهتر است به جاي پوشيدن يک لباس ضخيم تک لايه از چند لايه براي پوشش بدن استفاده کرد. به اين ترتيب ورزشکار موقع افزايش حرارت بدنش مي تواند يک يا دو لايه از لباس هايش را خارج کند تا از تعريق بيش از حد جلوگيري نمايد و همچنين در صورت افت بيشتر دماي بدن يا کاهش سطح فعاليت دوباره لباس هاي اضافي را بر تن نمايد.
فرمان‌آرا تصريح کرد: مناسب بودن جنس لباس هم مهم است. جنس نخي براي ورزش در هواي سرد توصيه نمي شود بلکه لباسي مناسب است که قابليت عايق کنندگي حرارتي داشته باشد (مثل پشم، کرک مصنوعي و پلي پروپيلن). با پوشيدن اين لباس‌ها يک لايه از هواي گرم اطراف بدن باقي مي ماند که آن را از سرما محافظت مي‌کند.
وي افزود: در صورت بارش باران و برف پوشيدن لباس هاي ضد آب توصيه مي‌شود. همچنين لايه خارجي لباس بايد در برابر وزش باد محافظت ايجاد کند. لباس هايي از جنس نايلون و گورتکس (Gore-Tex) براي اين منظور مناسب هستند. کفش هاي ورزشي که از جنس ضد آب باشند نيز در دسترس ورزشکاران قرار دارد.
وي توصيه کرد: براي پوشاندن دست‌ها استفاده از دستکش نخي مناسب نيست و در عوض دستکش‌هاي پشمي يا الياف مصنوعي توصيه مي‌شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از فارس  اين متخصص طب ورزشي توصيه کرد: علاوه بر رعايت موارد فوق، لازم است که فعاليت ورزشي بر اساس يک برنامه تنظيم شده انجام شود که اطرافيان نيز از آن اطلاع داشته باشند. شدت فعاليت نبايد خيلي شديد باشد يا فراتر از حد آمادگي بدني فرد انجام شود. قبل از شروع ورزش بايد گرم کردن به خوبي انجام شود . مصرف مايعات کافي و به همراه داشتن مقداري مواد غذايي توصيه مي‌شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نکاتي که بايد براي ورزش در فصل سرما رعايت کرد

نکاتي که بايد براي ورزش در فصل سرما رعايت کرد
خروج

گروه ورزشي: ''يک متخصص طب ورزشي درخصوص نحوه پوشش مناسب و نکاتي که بايد در زمان ورزش در فصل سرما رعايت شود توضيحاتي را ارايه داد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها