عصر آذربایجان

گزارش خبر

شهريار شاعري جاودانه است

شهريار شاعري جاودانه است

1402/08/21

گروه فرهنگي: رييس دانشگاه اروميه با تاکيد بر اعتلاي انديشه‌ها با وصف اشعار استاد شهريار گفت: شهريار شاعري جاودانه است که مضامين شعري او متنوع و مناسبتي بسيار بي‌نظير است.

گروه فرهنگي: رييس دانشگاه اروميه با تاکيد بر اعتلاي انديشه‌ها با وصف اشعار استاد شهريار گفت: شهريار شاعري جاودانه است که مضامين شعري او متنوع و مناسبتي بسيار بي‌نظير است.
به گزارش عصر آذربايجان،احمد عليجانپور در آئين افتتاحيه هفتمين کنگره بين‌المللي شعر و ادب فارسي نکوداشت مقام استاد شهريار با بيان اينکه شهريار از جمله شاعراني است که هرگز به مانند او تکرار نخواهد شد و الگوي دانشجويان و اساتيد هنردوست و ادبيات کشور است، افزود: شهريار شاعري جاودانه است که مضامين شعري او متنوع و در قالب عشق، عرفان، مرثيه، تعليمي، طنز و مناسبتي بسيار بي‌نظير است.
وي اظهار کرد: اساطير، دانشمندان و شاعران کشور ما در طول تاريخ ستاره‌هاي درخشان جامعه ايران در جايگاه‌هاي بين‌المللي بودند و همواره شاعران زيادي را در خطه خود پرورده و از اين‌رو ايران خطه شاعرپرور ادبيات ايراني است.
رييس دانشگاه اروميه با اشاره به جايگاه شاعران در تفکر مدرن افزود: در طول تاريخ شاعران بسياري داشتيم که در رشد فکري، اخلاقي و اجتماعي مردم مؤثر بودند و براي دانشجويان و اساتيد هنر دوست و ادبياتي در کشور ما و جهانيان الگو هستند.
وي با اشاره به جايگاه شعر در ميان انديشمندان ادامه داد: انديشمندان، عرفا و فرهيختگان ما اغلب مواردي که براي نصيحت و هدايت جامعه بيان مي‌کردند در قالب شعر بوده که ماندگار و جاودانه است.
رييس دانشگاه اروميه با بيان اينکه 27 شهريور به نام روز شعر و ادب فارسي و بنام گراميداشت استاد شهريار نامگذاري شده است، يادآور شد: هر سال در اين روز در کشور ما و کشورهاي فارسي زبان برنامه‌هاي فرهنگي برگزار مي‌شود که امسال به دليل برخي مشکلات اين کنگره امروز برگزار شد.
وي با بيان اينکه مي‌توان گفت که منظومه حيدربابا دانشنامه فرهنگ بومي مردم آذربايجان در نوع خود بي‌نظير است، گفت: علي اي هماي رحمت و اشعار انقلابي شهريار نشان از علاقه اين شاعر و تعهد او به نظام و انقلاب اسلامي دارد که بايد در وصف او بگوييم شهريار شاعري است که تکرار نخواهد شد و جاودانه زيست و جاودانه ماند.
دبير اجرايي هفتمين کنگره شعر و ادب فارسي نيز در اين مراسم با بيان اينکه اين کنگره در سال جاري ميزبان 144 مقاله از ايران و برخي کشورهاي ديگر از جمله کشورهاي همسايه است، اظهار کرد: اين هفتمين کنگره شعر و ادب فارسي به شمار مي‌رود که براي اولين بار به صورت بين المللي برگزار مي‌شود.
بهمن نزهت افزود: در اين دوره از کنگره که با حضور اساتيدي از کشورهاي ترکيه، پاکستان و بنگلادش برگزار مي‌شود، حضور پرشور از علاقمندان به شعر و ادب فارسي را شاهد هستيم.
دبير اجرايي کنگره شعر و ادب فارسي، گفت: اين کنگره از بار علمي بسيار بالايي برخوردار بوده که در حوزه بين المللي بي نظير است.
نزهت با اشاره به جزئيات 144 مقاله ارسالي به دبيرخانه کنگره افزود: 88 مقاله پذيرش شده که از ميان آنها 46 مقاله به‌طور کامل از سوي انتشارات دانشگاه اروميه چاپ و 42 مقاله هم به طور چکيده چاپ و مابقي نيز رد شده است.
وي ادامه داد: 22 مقاله نيز براي سخنراني از سوي اساتيد شهريار شناس انتخاب شده که امروز براي حاضران و دانشجويان ارائه مي‌شود.
شهريار يک چهره ماندني است
 نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي و امام جمعه اروميه گفت: شهريار براي خدا کار مي‌کرد و تواضع آن بايد الگو براي همه شعرا باشد، قطعا امروز چهره شهريار در کشور ما يک چهره ماندني است.
حجت الاسلام سيد مهدي قريشي در اين کنگره ، گفت: يکي از نعمت‌هاي بزرگ خداوند تعالي و سبحان بيان و نعمت سخن گفتن است که خداوند به انسان ارزاني کرده و اگر انسان توجه و عنايت کند نظيري براي آن نمي‌تواند پيدا کند.
وي افزود: قدرتي که خدا به انسان ارزاني کرده بسيار بزرگ است و اگر خدا اين قدرت را به ما نداده بود چگونه زندگي مي‌کرديم و خداوند در قرآن هم به مسئله بيان و سخن گفتن اشاره مي‌کند که يکي از معجزات خداوند است و اينکه انسان بتواند در قالبي زيبا اين کلمات را مکتوب و منظوم کند و به صورت شعر بيان کند، معجزه ديگري است.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي ادامه داد: معجزه ديگر خداوند متعال گويش‌ها و لغات مختلفي که در عالم هستي بوده که بيش از 70 هزار نوع گويش و سخن ثبت شده و خداوند تبارک و تعالي وقتي آياتش را در قرآن مي‌شمارد و اختلاف آسمان و زمين نشانه‌هايي است براي عالمان که خداوند را مي‌شناسند و اينکه انسان بتواند سخن بگويد و آنها را بنويسد از معجزات خداونداست.
وي افزود: حضرت علي (ع) در نهج البلاغه مي‌فرمايد؛ اگر مردم در قدرت و بزرگي خداوند تبارک و تعالي و در بزرگي نعمتي که به آنان داده تفکر و توجه مي‌کردند آن موقع به راه راست هدايت مي‌شدند واز عذاب الهي و آخرت مي‌ترسيدند اما قلب‌ها بيمار و چشم‌ها مريض است و بخاطر همين بعضي‌ها خداوند تبارک و تعالي را انکار مي‌کنند و مي‌گويند جهان هستي براساس تصادف خلق شده است.
امام جمعه اروميه ادامه داد: حضرت مي‌فرمايد؛ »به خورشيد، ماه، درختان، آب و سنگ نگاه کن و به اختلاف شب و روز، به درياها و اقيانوس‌ها، به رشته کوه‌ها و قله‌هاي سر به فلک کشيده، به گو نه‌هاي مختلف سخن گفتن و به زبان‌ها و گويش‌هاي مختلف نگاه کن، چگونه مي‌توان خدا را انکار کرد«، اين بيان و سخن گفتن و شعر نيز از نشانه‌هاي خداوند است و اينکه شما اينجا جمع شده‌ايد تا در بزرگداشت استاد شهريار که با قدرت و توان شعرش هم دين و هم مذهب و ملتش را در قالب شعر به دنيا معرفي کرده خود معجزه‌اي ديگر است.
وي گفت: مقام معظم رهبري در خصوص شهريار فرموده‌اند؛ »ايشان دوران مهمي از زندگيش به‌خصوص 30 سال آخر زندگيش دوران عرفاني بسيار زيبايي را گذراندند و به انس با قرآن و معنويات و خودسازي پرداختند و شهريار يکي از بزرگترين شعراي معاصر ما است«، و ايشان هم در شعر فارسي و هم ترکي زبانزد هستند، البته شعر فارسي شهريار بيشتر از ترکي است اولين شعر وي به زبان فارسي است البته منظومه حيدر بابا استثنا است.
امام جمعه اروميه با بيان اينکه شهريار دنبال نام و نشان نبود، بيان کرد: شهريار براي خدا کار مي‌کردو تواضع آن بايد الگو براي همه شعرا باشد و قطعاً امروز چهره شهريار در کشور ما يک چهره ماندني است.
وي ادامه داد: در مورد زبان فارسي، هم اسلام مديون زبان فارسي بوده و زبان فارسي هم مديون اسلام است يعني خدماتي که اسلام به زبان فارسي انجام داده بسيار بديهي و روشن است.
حجت الاسلام قريشي افزود: شاهکارهاي زبان فارسي مثنوي معنوي، گلستان سعدي، ديوان حافظ و صدها شاهکار فارسي مملو از آيات، روايات و مفاهيم قرآني و اسلامي است که تأثير زيادي در اسلام گذاشت و بالعکس وقتي ايران توسط اعراب فتح شد و ساير قسمت‌هاي کشور ايران اسلام را قبول کرد و اسلام در ساير نقاط کشور بوسيله زبان فارسي معرفي شد و اهالي کشورهاي خاورميانه هندوستان، پاکستان وقتي مي‌خواهند و حافظ و مثنوي بخوانند وضو گرفته و رو به قبله مي‌نشينند و اين مناطق بوسيله زبان فارسي معرفي شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها